Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:34

Beste Janderegelaa: mijn antwoord = NEE!

En dat was al vele pagina's terug te lezen. Ik ben Murphy niet. Ik hanteer niet de definitie die Murphy hanteert. Ik heb al lang en breed uitgelegd wat imo agressieve dwang is. En als een paard met gesloten mond, en de ruiter met een vriendelijke hand, het paard zeer rond maakt, dan is dat imo GEEN rollkur zoals het FEI dat heeft vastgesteld. Tegelijkertijd is het ook GEEN LDR! Maar verboden is het niet!

Dus ik begrijp niet waarom mij die vraag wordt gesteld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:38

gummie schreef:
Beste Janderegelaa: mijn antwoord = NEE!

En dat was al vele pagina's terug te lezen. Ik ben Murphy niet. Ik hanteer niet de definitie die Murphy hanteert. Ik heb al lang en breed uitgelegd wat imo agressieve dwang is. En als een paard met gesloten mond, en de ruiter met een vriendelijke hand, het paard zeer rond maakt, dan is dat imo GEEN rollkur zoals het FEI dat heeft vastgesteld. Tegelijkertijd is het ook GEEN LDR! Maar verboden is het niet!

Dus ik begrijp niet waarom mij die vraag wordt gesteld.

Het is ook geen aanval op je Gummie. Maar als je terugleest vinden anderen deze foto Rollkür. En daarop heb ik gezegd: als dit Rollkür is ben ik voorstander. Dus gebaseerd op die foto. Ik vind het namelijk geen Rollkür, net als jij ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:39

gummie schreef:
horseyfries schreef:
Lezen is blijkbaar te moeilijk, "er is een definitie vastgelegd door de FEI" lijkt mij een antwoord op jouw vraag.

En wat is die definitie volgens het FEI????? Voor de 100e keer....

Want ik heb al meerdere malen de definitie van het FEI gebruikt, maar kennelijk is dat niet de goede volgens jou. Dus bij deze: wat is de juiste definitie van het FEI?

Hoe kom je erbij dat dat niet de goede zou zijn volgens mij?? Je hebt de juiste definitie, alleen worden er mensen beticht van het gebruiken van Rollkur die in mijn ogen én de ogen van de FEI nog altijd binnen de definitie van LDR vallen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:43

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten die op de persoon gespeeld waren in plaats van op de bal verwijderd.
Graag vanaf hier met respect voor je medegebruiker van Bokt en met argumenten op de inhoud van een bericht reageren in plaats van op de persoon.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:44

Dit zijn voor mij voorbeelden van agressieve dwang (en ja, ik heb al vele malen gezegd dat het een subjectief begrip is, en dat dat juist de discussie veroorzaakt):
http://www.youtube.com/watch?v=4S33se6xadw
http://www.youtube.com/watch?v=AGHG4vID ... ure=relmfu
Afbeelding

Dit is imo geen agressieve dwang, dus niet verboden, maar tevens geen LDR:
Afbeelding
En dit gaat imo al wat meer richting LDR:
Afbeelding

Maar goed, dat had ik 20 pagina's terug ook al geplaatst en gezegd geloof ik... -O- ik ga met mijn grootheidswaanzin even wat leukers doen ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:47

horseyfries schreef:
Hoe kom je erbij dat dat niet de goede zou zijn volgens mij?? Je hebt de juiste definitie, alleen worden er mensen beticht van het gebruiken van Rollkur die in mijn ogen én de ogen van de FEI nog altijd binnen de definitie van LDR vallen.

Hoe ik daar bij kwam?

Citaat:
En Gummie laat nog eens zien dat ze geen idee heeft wat rollkur is, er is een definitie vastgelegd door de FEI. Als je dat niet weet of vind dat je eigen interpretatie de enige juiste is, dan lijdt je aan grootheidswaanzin.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:55

Ik ben het met je eens dat filmpjes die je laat zien onacceptabel zijn. Apart is wel dat het springruiters zijn.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-05-12 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd, geen foto's quoten aub.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:13

janderegelaa schreef:
gummie schreef:
Ik denk dat de kern van het betoog van Murphy wordt gemist.... Namelijk:
1) dat er in theorie een verschil is tussen LDR en rollkur
2) dat in de praktijk de naam LDR soms wordt gebruikt voor wat in feite rollkur is
3) dat Murphy rollkur afkeurt, en dus ook de trainingsmethode die door sommigen nu LDR wordt genoemd maar die in wezen niet verschilt van rollkur en dus eigenlijk geen werkelijke LDR is
4) dat er ruiters zijn die de oorspronkelijke LDR nog wel weten toe te passen zoals die bedoeld is
5) dat de verwarring over het onderscheid tussen rollkur en LDR ontstaan is in de discussie met o.a. Sjef Jansen, waarna rollkur verboden werd, maar LDR werd toegestaan, terwijl o.a. Anky haar trainingsmethode niet wezenlijk heeft aangepast en dit gewoon geaccepteerd wordt.

De verwarring over LDR en rollkur is begrijpelijk omdat rollkur-rijders vanaf het verbod op rollkur hun methode LDR gingen noemen.

Wat mij betreft zou je aan de toepassing van een trainingsmethode, en niet aan de hand van hoe die methode door de trainer wordt genoemd, moeten kunnen zien of het wel of niet door de beugel kan. Dan ontstaat die begripsverwarring niet, dan wordt per concreet geval bekeken of iets okee is en binnen de regels valt, en dan hoeft er geen algemene discussie gevoerd te worden over een naam die imo misbruikt wordt.

En nog steeds zie ik graag een foto van rollkur, of in ieder geval een foto van wat volgens jullie niet is toegestaan.

Nee, ik zie graag een video van Rollkür. Want zoals er op selectieve wijze foto's van MAR getoond worden, en het daar echt niet goed is, laat het filmpje een heel ander beeld zien. Dus graag levende beelden van rollkür. En dan graag ook recent. Immers, de trainingsmethoden zouden aangepast zijn naar LDR dus dan heeft het geen zin om een oud filmpje te tonen. Ik wacht met spanning af!

Er was iemand die laatst een recent losrijdfilmpje van Adelinde had geplaatst. Dat vond ik toch wel richting Roll-kur gaan gezien hij redelijk hoog dubbelgevouwen werd en het er qa teugelwerk niet altijd vriendelijk uit zag. Moet echt even spitten om dat terug te vinden.
Het was niet een vreselijk extreem filmpje, maar wel zo dat ik dacht: "moet dat zo?"

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:50

Wat ik wel merkwaardig aan het geheel blijf vinden, dat is dat agressieve dwang altijd al verboden is geweest, maar dat het toch naar aanleiding van kritiek op de trainingswijze van o.a. Anky en Patrick Kittel als term wordt gebruikt alsof het iets nieuws is. Aan de regelgeving is niets veranderd wat dat betreft: het FEI heeft geen wezenlijke wijzigingen hoeven aanbrengen. Het heeft slechts aangegeven dat hyperflexie onder agressieve dwang niet mag, en die niet onder agressieve dwang plaatsvindt niet langer dan 10 minuten achter elkaar gebruikt mag worden. En dat bepaalde vormen van hyperflexie zo kort mogelijk moeten zijn...

Het is imo vreemd dat gekozen wordt voor een verbod van iets dat altijd al niet toegestaan was. De kritiek die aanleiding was voor het opstellen van de algehele regel omtrent "rollkur" was namelijk gericht op de plaatjes en filmpjes die nu volgens de definitie van het FEI in feite nog steeds mag. Dat het tegelijkertijd geen LDR betreft, valt af te leiden aan de plaatjes/ uitleg van het FEI (drie tekeningen). Alle stukken van het losrijden die niet onder die drie plaatjes vallen, zijn een grijs gebied waarover het FEI dus heeft bepaald dat het niet langer dan een bepaalde tijd mag (kin op de borst). ik denk dat dus vastgesteld kan worden dat aan de werkelijke kritiek geen gehoor is gegeven. Ik laat in het midden of dat erg is. Ik ga daar niet over. Ik heb daarover niet de kennis die sommige anderen wel hebben. Echter: ik begrijp dat er mensen zijn die daar over vallen, en die een andere definitie van rollkur hanteren. Omdat de kritiek die aanvankelijk gericht was op "rollkur", gericht was op de trainingsmethode van "kin op de borst", ongeacht of dat met of zonder dwang gebeurt. De definitie die het FEI hanteert, is pas daarna vastgesteld. Wat FEI onder rollkur verstaat, is dus niet noodzakelijk wat het publiek onder rollkur verstaat.

Dat is waarom ik de discussie zoals Murphy die voert, wel begrijp... Ik hou zelf de definitie van het FEI aan, omdat dat het hoogste orgaan die de richtlijnen behoort te geven. Maar wat ze nu werkelijk opgeschoten zijn met de bepalingen, zie ik niet helemaal. In feite is er weinig veranderd.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:25

janderegelaa schreef:
@Gummie; als jij dat Rollkür vindt dan ben ik voorstander ja.

Volgens de wijze dames hier kan Rollkür alleen met een stang vanwege de dwang die je nodig hebt. Ik zie geen stang...

Beste janderegelaar, hoe naïef kan men zijn.
Denk je nu echt -het feit dat je hier geen stang ziet- dat dat resultaat niet bereikt is met een stang in de training??
Nou, daar kun je zéker van zijn ...!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:34

murphy102 schreef:
janderegelaa schreef:
@Gummie; als jij dat Rollkür vindt dan ben ik voorstander ja.

Volgens de wijze dames hier kan Rollkür alleen met een stang vanwege de dwang die je nodig hebt. Ik zie geen stang...

Denk je nu echt -het feit dat je hier geen stang ziet- dat dat resultaat niet bereikt is met een stang in de training??

En zo vinden de tegenstanders altijd een excuus om hun woorden terug te draaien. Eerst hadden we de stang namelijk beslist nodig om het te doen. En dan zien we een foto van Nicole Uphoff die het vriendelijk en zonder dwang doet en is het "ja maar"...Hetzelfde zei je over die demo film van Anky. Heb jij bij haar thuis in de binnenbak met deuren dicht mee staan kijken? Had er dan een filmpje van gemaakt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:39

Dit is gewoon Rollkur! Zowel Rath als Anky in haar "brave" propaganda-filmpje over Rollkur, oohhh uhhh LDR, zoals zij dit noemen ...?!?!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-05-12 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd, geen foto's quoten aub.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:48

Volgens het FEI niet. Die hanteren een andere definitie van rollkur. Het is echter ook geen LDR. Het valt in het grijze gebied. Rollkur zoals de critici het voorafgaand aan de regels van het FEI noemden, is anders dan rollkur zoals het FEI heeft bepaald. Ik begrijp het als je dit ook rollkur vindt, aangezien dit aanvankelijk ook met rollkur bedoeld werd. Voordat het FEI er iets over wilde vastleggen. Dat maakt discussieren over termen ook zo moeilijk, want ieder hanteert een ander begrip. Echter: het begrip van de critici was er eerder dan het begrip van het FEI. Dus ik vind dat je wel degelijk recht van spreken hebt als je dit rollkur noemt. Ik hanteer de definitie die het FEI heeft aangenomen. Al is het discutabel.

Ps. Joyce B: bedoel je deze? http://www.youtube.com/watch?v=_EPO3hqxjUc

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:52

gummie schreef:
Dat is waarom ik de discussie zoals Murphy die voert, wel begrijp... Ik hou zelf de definitie van het FEI aan, omdat dat het hoogste orgaan die de richtlijnen behoort te geven. Maar wat ze nu werkelijk opgeschoten zijn met de bepalingen, zie ik niet helemaal. In feite is er weinig veranderd.

Weet je Gummie, een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Als men niet met argumenten kan discussiëren, omdat er bijv. geen speld tussen te krijgen is, worden mensen vaak vals en gaan ze op de man spelen, gaan ze teksten van de ander verdraaien, komen ze met zaken die er niet toe doen.
Maar gewoon antwoord geven op de vraag die algemeen gesteld wordt, schijnt toch verdraaid moeilijk te zijn.

Daarom verzandt dit soort discussies iedere keer weer.
Er komen emoties bij, omdat men haar/zijn idool wil verdedigen en wellicht ook haar/zijn eigen trainingsmethode en men voelt zich dan aangevallen, terwijl het enige probleem is dat ze er gewoon geen eerlijk antwoord op hebben.

Een laatste poging doe ik nu nog en anders kap ik ermee, want de voorstanders van deze omstreden trainingsmethode willen helemaal niet hóren wat tegenstanders vertellen over Rollkur.
.... Omdat het eigenlijk iets is om je rot voor te schamen ...!

Dus, ... wat is de meerwaarde van deze (omstreden) trainingsmethode, uitgevoerd door onze top en anderen ..... voor het PAARD ...??

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:54

murphy102 schreef:

Sorry, maar hier verkondig je complete onzin. Met een heel lichte vraag op een dubbel gebroken bitje kan ik onze merrie zo in die positie rijden. En die heeft nog nooit een stang en trens in gehad.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:02

gummie schreef:
Volgens het FEI niet. Die hanteren een andere definitie van rollkur. Het is echter ook geen LDR. Het valt in het grijze gebied. Rollkur zoals de critici het voorafgaand aan de regels van het FEI noemden, is anders dan rollkur zoals het FEI heeft bepaald. Ik begrijp het als je dit ook rollkur vindt, aangezien dit aanvankelijk ook met rollkur bedoeld werd. Voordat het FEI er iets over wilde vastleggen. Dat maakt discussieren over termen ook zo moeilijk, want ieder hanteert een ander begrip. Echter: het begrip van de critici was er eerder dan het begrip van het FEI. Dus ik vind dat je wel degelijk recht van spreken hebt als je dit rollkur noemt. Ik hanteer de definitie die het FEI heeft aangenomen. Al is het discutabel.

Als dít geen Rollkur is, wat dan wel?
Kan dit nóg erger?
Heeft men geen idee hoeveel kracht die stang uitdraagt? 10 x Sterker dan een trens ...!!

Belangenbehartiging misschien? Pure politieke willekeur. Gemakkelijk, het grijs houden.
Wat macht al niet kan doen ...
Nou, als wij Nederlanders (of Rath) zó moeten winnen, ..... laat maar dan.
Stewards zijn al een lachertje. ...Maar de FEI dus ook ...!
Om je rot te schamen!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-05-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd

joyce B

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:13

Ja Gummie, dat was hem, misschien nog een iets langere versie...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:14

aslo schreef:
murphy102 schreef:

Sorry, maar hier verkondig je complete onzin. Met een heel lichte vraag op een dubbel gebroken bitje kan ik onze merrie zo in die positie rijden. En die heeft nog nooit een stang en trens in gehad.

Dat klopt Aslo, dat komt omdat je in deze positie de atlas en draaier van het paard ahw "locked" waardoor het geen kant opkan en slechts lichte druk met een factor 20 versterkt wordt(hevelwerking)
Murphy heeft gelijk dat er in de training bijna altijd naar de stang gegrepen word;het draait bij LDR/RK immers om de complete contrôle en die is daarmee het makkelijkst te verkrijgen(versterkt de inwerking nog een keer zoveel) en bovendien onontbeerlijk voor het stop/go rijden.
Du moment dat je dat zou proberen met slechts de trens zal het paard in het explosief voorwaarts gaan nog een uitweg vinden en je in het zand parkeren.
Dus sorry;het is zeer zeker geen onzin

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:21

joyce B schreef:
Ja Gummie, dat was hem, misschien nog een iets langere versie...

Ik vind het niet fijn om naar te kijken, en in mijn ogen is op dat filmpje meerdere malen agressieve dwang te zien. Hoe dan ook: persoonlijk wens ik nooit op die manier te gaan rijden.

Daarbij denk ik wel eens: als er zo al op wedstrijden wordt gereden, hoe wordt er dan thuis gereden? Zal nooit vriendelijker zijn in ieder geval. Datzelfde geldt voor Rath. Als er foto's verschijnen die discutabel zijn, of imo zelfs zouden kunnen leiden tot uitsluiting, en die zijn op wedstrijden genomen, heb ik al een sterk vermoeden hoe het er thuis aan toe gaat. Ik denk dat dat niet de bedoeling van de paardensport is. Maar dat is persoonlijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:40

murphy102 schreef:
gummie schreef:

Weet je Gummie, een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Als men niet met argumenten kan discussiëren, omdat er bijv. geen speld tussen te krijgen is, worden mensen vaak vals en gaan ze op de man spelen, gaan ze teksten van de ander verdraaien, komen ze met zaken die er niet toe doen.
Maar gewoon antwoord geven op de vraag die algemeen gesteld wordt, schijnt toch verdraaid moeilijk te zijn.

Daarom verzandt dit soort discussies iedere keer weer.
Er komen emoties bij, omdat men haar/zijn idool wil verdedigen en wellicht ook haar/zijn eigen trainingsmethode en men voelt zich dan aangevallen, terwijl het enige probleem is dat ze er gewoon geen eerlijk antwoord op hebben.

Een laatste poging doe ik nu nog en anders kap ik ermee, want de voorstanders van deze omstreden trainingsmethode willen helemaal niet hóren wat tegenstanders vertellen over Rollkur.
.... Omdat het eigenlijk iets is om je rot voor te schamen ...!

Dus, ... wat is de meerwaarde van deze (omstreden) trainingsmethode, uitgevoerd door onze top en anderen ..... voor het PAARD ...??

Het is niets om je rot voor te schamen, en je argument dat voorstanders niet willen horen wat tegenstanders vertellen klopt. Omdat ze zien dat wat die tegenstanders vertellen simpelweg niet klopt met de werkelijkheid, waardoor in één keer de hele basis om te luisteren wegvalt.
Als ik bijv. beweringen lees van tegenstanders dat LDR niet geoefend of aangeleerd kan worden zonder stang of slofteugel, dan weet ik al dat deze beweringen niet kloppen en nodigt me dat dus absoluut niet uit om te denken dat al het andere wat deze mensen te vertellen hebben dan wel zal kloppen.
Dus zodra de tegenstanders daadwerkelijk met feiten komen die gebaseerd zijn op de werkelijke training van LDR dan maken ze zichzelf al iets geloofwaardiger.
Tot nu toe heb ik echter nog niemand die tegen was een goed onderbouwd verhaal zien doen van zijn of haar persoonlijke ervaring met het trainen van LDR onder begeleiding van Sjef Jansen of een andere trainer die daadwerkelijk weet hoe het Nederlandse trainingssysteem werkt, maar wel een aantal opmerkingen zien maken die absurd overkomen als je daadwerkelijk op die manier traint. Het is alleen maar theoretisch gewauwel wat kant noch wal slaat. Soms vraag ik me af of de tegenstanders uberhaupt paardrijden of alleen maar boekjes erover lezen en filmpjes kijken en alleen daarop hun mening baseren zonder enige praktische kennis.

De meerwaarde voor het paard is dat het nog Durchlassiger wordt, nog op fijnere hulpen reageert, beter het lichaam gebruikt en daardoor minder kans heeft op blessures, rugklachten of andere problemen.
En dat heb ik niet alleen van de theorie, maar daadwerkelijk in de praktijk ondervonden met verschillende paarden, zowel Friezen als warmbloeden. Ik heb meer plezier in het rijden, de paarden hebben meer plezier in het werk, een slof gebruik ik nooit, sporen en stang en trens kan ik rustig weglaten als ik wil (maar omdat ik er op wedstrijd mee moet rijden moet ik er nu éénmaal wel mee oefenen), en de blessures die volgens de tegenstanders veel voor zouden komen heb ik nog nooit gezien (met name die prachtige theorie over de eerste halswervels).

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:29

horseyfries schreef:
De meerwaarde voor het paard is dat het nog Durchlassiger wordt, nog op fijnere hulpen reageert, beter het lichaam gebruikt en daardoor minder kans heeft op blessures, rugklachten of andere problemen.
En dat heb ik niet alleen van de theorie, maar daadwerkelijk in de praktijk ondervonden met verschillende paarden, zowel Friezen als warmbloeden. Ik heb meer plezier in het rijden, de paarden hebben meer plezier in het werk, een slof gebruik ik nooit, sporen en stang en trens kan ik rustig weglaten als ik wil (maar omdat ik er op wedstrijd mee moet rijden moet ik er nu éénmaal wel mee oefenen), en de blessures die volgens de tegenstanders veel voor zouden komen heb ik nog nooit gezien (met name die prachtige theorie over de eerste halswervels).

Ik denk juist het tegenovergestelde Horseyfries.

De paarden die in de rollkur worden gereden worden apatisch, zijn afgestomp en zijn bezig te 'overleven' in de ring.
Ik ben er niet op tegen om een paard indien nodig wat ronder in te stellen maar een paard zo in de krul trekken zoals bij de rollkur zodat het zicht hem wordt ontnomen en de angstige blik hem in de ogen staat, dat valt bij mij in de categorie dierenmishandeling.
Dat jij dat goed praat begrijp ik eigenlijk helemaal niet. :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:19

Doma_clasica schreef:
horseyfries schreef:

Ik denk juist het tegenovergestelde Horseyfries.

De paarden die in de rollkur worden gereden worden apatisch, zijn afgestomp en zijn bezig te 'overleven' in de ring.
Ik ben er niet op tegen om een paard indien nodig wat ronder in te stellen maar een paard zo in de krul trekken zoals bij de rollkur zodat het zicht hem wordt ontnomen en de angstige blik hem in de ogen staat, dat valt bij mij in de categorie dierenmishandeling.
Dat jij dat goed praat begrijp ik eigenlijk helemaal niet. :n

Ik weet niet hoe jouw paarden eruit zien, maar Toot, Scandic, Salinero en Parzival vind ik er absoluut niet apatisch en afgestompt uitzien :o?

En verder, begrijp ik dat Horsefries uit ervaring spreekt. Persoonlijk hoor ik daar liever van, dan van de mensen die alleen maar schreeuwen uit boekjes. :)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:23

Electra63 schreef:
En verder, begrijp ik dat Horsefries uit ervaring spreekt. Persoonlijk hoor ik daar liever van, dan van de mensen die alleen maar schreeuwen uit boekjes. :)

En dat laatste is een aanname Electra. Jij weet nml. helemaal niet wie ik ben. En dat houd ik ook graag zo. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:28

Doma_clasica schreef:
Electra63 schreef:

En dat laatste is een aanname Electra. Jij weet nml. helemaal niet wie ik ben. En dat houd ik ook graag zo. :D

Dat was ook niet persoonlijk tegen jou bedoeld :D . Maar Horsefries spreekt aantoonbaar uit ervaring in tegenstelling waarschijnlijk tot anderen in dit topic.

Maar, vind jij genoemde paarden er apatisch uitzien?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:59

Totilas kan mij nog het beste bekoren en dat is te danken aan de enorme instelling van Toot. Parzival vind ik nu niet het toonbeeld van een happy athlete.
Scandic heb ik eigenlijk nog nooit in het echt gezien. Salinero ben ik nooit gecharmeerd van geweest al lijkt hij nu na zijn rentree een stuk opgeknapt te zijn.
Salinero bijv. loopt zonder zijn buik aan te spannen. En dat is toch behoorlijk raar aangezien hij om tot dragen te komen toch echt zijn buik moet aanspannen.
Vind jij dat bovengenoemde paarden het toonbeeld zijn van een happy athlete Electra?