Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:04

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ben nu wel benieuwd, wordt echt steeds benieuwder naar die beelden. Hij wilt het koste wat het kost niet uitgezonden hebben..

Het gaat hem in dit stadium om de manier waarop de beelden verkregen zijn. Hij weet immers niet wat de inhoud is, dat mag hij niet zien.

Dat mocht hij wel alleen niet onder zijn voorwaarden.

Veronica2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:21

Maar wat jullie kennelijk niets doet is dat de privacy van hem, zijn bedrijf, zijn personeel, zijn paarden, zijn klanten en de paarden van klanten hiermee direct gevaar loopt. En als dat wordt toegelaten, dan is het hek van de dam voor de haters, want dan is niets meer heilig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:28

Vind je privacy belangrijker als welzijn? Vond je de beelden van de zorgboerderij ook zo erg? Of klokkenluiders? Dat gaat ook over misstanden in een bedrijf.

Ik heb liever dat meldingen serieuzer worden genomen, de tv programma's heb ik niks mee. Maar ik snap de noodzaak soms wel, hoe vaak je niet ziet dat er echt heel lang weggekomen wordt met misstanden ten koste van anderen.
En juist als we bezig willen blijven met paarden en paardensport is het van belang dat de misstanden aangepakt kunnen worden ipv zoals het nu gewoon veel te moeilijk is.

Ik zou in dit geval dus ook graag zien dat er aandacht komt voor de wetgeving en instanties en dat er eventueel veranderingen in wetten komen zodat er bij misstanden eerder ingegrepen kan worden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:29

Veronica2 schreef:
Maar wat jullie kennelijk niets doet is dat de privacy van hem, zijn bedrijf, zijn personeel, zijn paarden, zijn klanten en de paarden van klanten hiermee direct gevaar loopt. En als dat wordt toegelaten, dan is het hek van de dam voor de haters, want dan is niets meer heilig.

Iedereen wordt onherkenbaar in beeld gebracht in de uitzending.

Daarbij kan dierwelzijn belangrijker zijn dan privacy. Zo heeft de rechter het ook beoordeeld

Ik zou het als eigenaar ook wel willen weten als mijn paard op een nare manier behandeld is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:29

Veronica2 schreef:

Sommige dingen zijn belangrijker dan privacy :).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:32

@Veronica2, Dat kan toch nog steeds afgewogen worden? Zo eenvoudig is het nou ook weer niet om ergens undercover te gaan, en daarnaast kunnen de beelden dus nog steeds verboden worden als er niet zo veel aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 04-09-23 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:32

Veronica2 schreef:

De rechter ziet toch geen halve geknipte beelden. Maar kan toch alles zien of niet?
Als er dan op niet gemanipuleerde beelden niets te zien is dan zijn filmers ook zo uutgekakt.

Hoe had het stegeman het moeten laten zien dan met die gehandicapten?

Er is niet ingebroken.
De mensen zijn zelf toegelaten. Alleen ze filmen.
Stegeman had ook geen programma gehad als die misstanden er niet waren geweest.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:33

MyWishMax schreef:
Vind je privacy belangrijker als welzijn? Vond je de beelden van de zorgboerderij ook zo erg? Of klokkenluiders? Dat gaat ook over misstanden in een bedrijf.

Nee. Maar er is wel privacywetgeving en die moet door iedereen gewoon nageleefd worden.

MyWishMax schreef:
Ik zou in dit geval dus ook graag zien dat er aandacht komt voor de wetgeving en instanties en dat er eventueel veranderingen in wetten komen zodat er bij misstanden eerder ingegrepen kan worden

Dat wordt nog interessant, want wat zijn misstanden en waar trek je de grens? Je kan er alle kanten mee op en het wordt lastig om er consensus over te vinden en in regels te gieten.

Maar in het algemeen heb ik helemaal niks te verbergen, maar ik hoef echt geen kwaadwillende vreemdelingen met een camera in mijn huis of op mijn stal. Zo raar is dat toch niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:34

Dat is nu voor de rechter uitgevochten. Rechter 1 vindt het sociale belang groter en staat de beelden toe. Wat rechter 2 vindt, zullen we tzt horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:35

In dit soort gevallen besluit een rechters soms dat privacy aan de kant gezet mag worden. Dat is óók wetgeving.

Misstanden worden nou eenmaal op deze manieren aan het licht gebracht. Zie maar bij de zorgboerderij in Nederland. Had dat van jou ook niet gemogen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:35

Veronica2 schreef:

Dus jij vindt privacy belangrijker dan het welzijn van kwetsbare mensen en dieren. Misschien moeilijk te begrijpen maar er zijn mensen die daar anders over denken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:36

_San87_ schreef:
Veronica2 schreef:

Jij vindt haat belangrijker dan privacy?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Waar zeg ik dat?

Ik zeg dat ik sommige dingen belangrijker vind dan privacy. En dat is bijvoorbeeld het aan de kaak stellen van misstanden. Heeft niks met haat belangrijk vinden te maken. Hoe kom je erbij :?.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 04-09-23 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Veronica2 schreef:
Nee. Maar er is wel privacywetgeving en die moet door iedereen gewoon nageleefd worden.

En dat is nu precies waar de rechtszaak over ging, en dat heeft hij verloren. De rechter heeft te kennen gegeven dat zij (het recht) het belang van het uitzenden van de beelden belangrijker vindt dan de privacywetgeving hierin. Dus wat wil je nu nog?

Babootje

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Iedereen wordt onherkenbaar in beeld gebracht in de uitzending.

Daarbij kan dierwelzijn belangrijker zijn dan privacy. Zo heeft de rechter het ook beoordeeld

Ik zou het als eigenaar ook wel willen weten als mijn paard op een nare manier behandeld is.

Dat maakt toch helemaal niets uit? Iedereen weet toch wie er werken? Staan met naam en toenaam op de website van Helgstrand. Die mensen worden - los van Helgstrand - ook allemaal besmeurd door dit verhaal. En schade berokkend.
En ik kan me echt niet voorstellen dat al die 8 ruiters buiten Helgstrand en de grooms allemaal structureel paarden mishandelen en misstanden aan het verdoezelen zijn.
Maar ik ben toch ook steeds benieuwder naar de beelden. En de toelichting van Helgstrand. Want die zal er ongetwijfeld ook zijn. Jammer dat het toch nog even wachten blijft.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:37

Spenk schreef:
In dit soort gevallen besluit een rechters soms dat privacy aan de kant gezet mag worden. Dat is óók wetgeving.

Misstanden worden nou eenmaal op deze manieren aan het licht gebracht. Zie maar bij de zorgboerderij in Nederland. Had dat van jou ook niet gemogen?

Zullen we het niet persoonlijk maken?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:38

Hoe is dat persoonlijk? :=

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:41

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Dus het openbaar maken van misstanden vindt jij haat? Interessant. Dat zegt meer over jou dan over de mensen die misstanden aan de kaak willen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:42

Veronica2 schreef:
MyWishMax schreef:

Er is ook wetgeving tegen de mishandeling van dieren, en die moeten ook gewoon nageleefd worden.
Dan kijkt een rechter dus naar wat belangrijker is in dit geval; de privacy van de mensen of het welzijn van de dieren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:47

Babootje schreef:
Dat maakt toch helemaal niets uit? Iedereen weet toch wie er werken? Staan met naam en toenaam op de website van Helgstrand. Die mensen worden - los van Helgstrand - ook allemaal besmeurd door dit verhaal. En schade berokkend.
En ik kan me echt niet voorstellen dat al die 8 ruiters buiten Helgstrand en de grooms allemaal structureel paarden mishandelen en misstanden aan het verdoezelen zijn.
Maar ik ben toch ook steeds benieuwder naar de beelden. En de toelichting van Helgstrand. Want die zal er ongetwijfeld ook zijn. Jammer dat het toch nog even wachten blijft.

Die zullen mogelijk na de uitzending ineens hun handen in onschuld wassen.

Maar het lijkt mij onmogelijk dat zeker een deel van het personeel op de hoogte is en/of ook zo handelt.
Een ander deel zwijgt, zal waarschijnlijk ook een verklaring hebben getekend. Daarbij hangt er voor je carrière veel vanaf..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:01

Het is gewoon een heel groot grijs gebied tussen privacy en welzijn. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen rechter ben die daarover hoeft te oordelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:09

Babootje schreef:
Dat maakt toch helemaal niets uit? Iedereen weet toch wie er werken? Staan met naam en toenaam op de website van Helgstrand.

Ik heb echt geen idee, ik zou dat nooit opzoeken, het lijkt me nauwelijks relevant en trouwens, waarom heeft Helgstrand dat op de website staat?

Citaat:
Die mensen worden - los van Helgstrand - ook allemaal besmeurd door dit verhaal. En schade berokkend.

Nee, de schade wordt berokkend door de werkwijze op de stal. Het enige dat er kan veranderen is dat die werkwijze nu ook zichtbaar wordt voor de buitenwereld. Maar het is niet het openbaar-maken wat daar de schade geeft, het is uiteindelijk wat er daadwerkelijk gebeurt op stal.

Als de uitzending uiteindelijk komt, en er blijkt vooral eigenlijk niets spannends te gebeuren, dan interesseert het de meeste mensen ook echt niet.

Maar sowieso verbinden mensen dat echt niet zo snel met de medewerkers. Ook niet als die namen wel te vinden zijn. Tenzij ze echt ook op de beelden naar voren komen in het meewerken aan de situatie: op de zorgboerderij waren een paar van de vaste begeleiders zelf ook betrokken bij de mishandelingen. Die zijn nog steeds redelijk onherkenbaar in beeld gebracht, maar ik denk dat een zorgvuldige zorgorganisatie ze wel buiten de deur kan houden (en ik mag hopen dat ze geen VOG meer krijgen.)

Dat geldt niet voor alle medewerkers, maar wel degenen die enthousiast aan het vertellen waren over de nieuwe creatieve manieren van mishandeling, en daar ook na afloop geen afstand van wilden doen en zich aan de kant van de eigenaar opstelden.

Maar dat zijn allemaal dingen waar mensen keuzes in hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:17

Veronica2 schreef:

Maar zijn privacy kan mij gestolen worden.
Hij denkt ook niet na over wat hij de paarden aan doet.
En het privacy stukje vind ik wel degelijk een ding omdat soms dingen niet zijn die zo lijken dus ik maak me daar ook wel hard voor. Maar als de rechter bepaald dat het in nationaal belang is want dat staat er. Dan kun je er van uitgaan dat het niet zo fraai is allemaal. En dan kan die van mij de pot op met zijn privacy. Dat hij schopt met sporen en slaat met een zweep en rijd met grote scharen was voorheen niet erg genoeg dus dit gaat nog verder dan dat denk ik dan en hij verdiend er grof geld mee.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 04-09-23 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:18

Babootje schreef:
Die mensen worden - los van Helgstrand - ook allemaal besmeurd door dit verhaal. En schade berokkend.

Shadow0 schreef:
Nee, de schade wordt berokkend door de werkwijze op de stal. Het enige dat er kan veranderen is dat die werkwijze nu ook zichtbaar wordt voor de buitenwereld. Maar het is niet het openbaar-maken wat daar de schade geeft, het is uiteindelijk wat er daadwerkelijk gebeurt op stal.

Als de uitzending uiteindelijk komt, en er blijkt vooral eigenlijk niets spannends te gebeuren, dan interesseert het de meeste mensen ook echt niet.

Maar sowieso verbinden mensen dat echt niet zo snel met de medewerkers. Ook niet als die namen wel te vinden zijn.

Maar dat is niet zo. En dat is meermalen onderzocht ook. Zelfs rectificaties helpen niet altijd of worden vaak ook niet gelezen, ook al staat het dikgedrukt op de voorpagina.
Mensen denken vaak "Waar rook is is vuur". En denken wat ze willen denken.
Dat zie je in dit topic ook gebeuren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:20

Veronica2 schreef:
Spenk schreef:

Zullen we het niet persoonlijk maken?

Volgens mij doe je dat vooral zelf met dit soort opmerkingen:
Veronica2 schreef:

Soms is de enige manier om misstanden aan het licht te brengen om undercover te gaan. Pers heeft op dat gebied meer mogelijkheden dan de politie. En een rechter heeft nu besloten dat in dit geval dat middel legitiem was. Andreas Helgstrand meent dat er toch argumenten zijn dat dit niet zo was en gaat in hoger beroep.
De mensen die het met het middel eens zijn vinden dat als b.v. het dierenwelzijn in het gedrang komt een actie als deze acceptabel is. Niemand stelt dat als je maar genoeg rancune tegen iemand hebt je undercover mag filmen.
Persoonlijk denk ik dat er signalen zijn geweest waarom de tv zender deze actie is gestart. Maar dat is slechts mijn vermoeden.
En ik vind ook dat als andere stallen bang zijn voor dit soort acties ze eens goed moeten nadenken waarom dat is. Als je volledig achter je manier van handelen en trainen staat zou je nergens voor hoeven schamen.