Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:42

De hele achterhand staat nu omhoog toch? Ik vraag me af wat dat doet met het hele gestel. Ik zou denken dat dat voor de rug en de voorhand toch een hele andere belasting geeft die problemen kan geven.
Maar het feit dat de kliniek het doet betekent denk ik dat het wel kan.
Of is het maar voor korte tijd?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:45

Misschien is het voor de 3 weken die het paardje nog in de kliniek moet staan? Of voor een kortere periode? Ik heb nog niet eerder zo'n operatie meegemaakt in mijn omgeving. Ben best nieuwsgierig naar hoe het gaat verlopen. Hopelijk kunnen we het blijven volgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:27

Furst schreef:
Een beetje offtopic, mar ik vraag me eigenlijk echt af wat Equitom hier nu van denkt en er mee doet.. Want zij zijn toch wel ook een kliniek die best vergaat en zij zeiden nee.. nu het dier toch geopereerd is vraag ik me af wat ze denken

Wat maakt dat uit?

Equitom heeft bij ons die naam maar de wereld is groter dan Nederland en België.
Daarbij maakt iedere arts zijn eigen afweging op basis van verschillende factoren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:48

raket schreef:
De hele achterhand staat nu omhoog toch? Ik vraag me af wat dat doet met het hele gestel. Ik zou denken dat dat voor de rug en de voorhand toch een hele andere belasting geeft die problemen kan geven.
Maar het feit dat de kliniek het doet betekent denk ik dat het wel kan.
Of is het maar voor korte tijd?

Bij koeien is het héél gebruikelijk om 1 klauw een blok (verhoging) te geven, om zo een andere te ontlasten.

Nu is een paard bij lange na geen koe,
Maar ik denk dat de overweging vergelijkbaar is,

Ja, het lijf wordt anders belast (maar dat wordt het met zo'n zware blessure toch al)
Maar het geeft wel minder druk en belasting op het andere been.

En kort na operatie is het volgens mij redelijk belangrijk om -indien mogelijk- een periode even niet te veel te belasten.
Zodat het been/breuk/herstelwerk/reconstructiewerk zoveel mogelijk kans te geven om zo voordelig mogelijk te herstellen.

Dus het zal mogelijk nadelig zijn in het lichaam, maar voordelig voor het geblesseerde been.

En als de winst/het voordeel op dat been groter is/zwaarder weegt dan het nadeel op het lichaam, is het dus niet gek om het zo te doen.

Het herstel van het lichaam komt dan later weer.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:37

Afbeelding

Voor de nieuwsgierigen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:40

Dat ziet er buitengewoon mooi uit, als je het vergelijkt met de foto's vóór de breuk.

Veterinaire chirurgie heeft duidelijk niet stil gestaan de afgelopen jaren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:40

Dat ziet er mooi uit zeg :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:44

Hij zal nooit meer kunnen buigen in het kootgewricht,
Dus je zal altijd iets blijven zien aan zijn manier van lopen,

Wellicht uiteindelijk ondersteuning nodig van een ijzer omdat de hoef anders af zal slijten dan bij een volledig mobiel paard.

Maar ik zou op basis van deze fotos haast durven hopen dat hij inderdaad nog als weidepaard kan fungeren zonder dat dat zielig of onethisch is.
En misschien zelfs kleine stukjes wandelen.
(Lange termijn uiteraard, niet over een week al...)

Ik ben heel benieuwd hoe eea zich gaat ontwikkelen komende dagen, weken, jaren

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:46

Wauw!!!!
Prachtig gemaakt.
Maar of hij er straks zo op weg loopt ?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:48

7ofhearts schreef:
Wauw!!!!
Prachtig gemaakt.

Hij loopt er al op. Hij is er uiteraard nog niet, en ik denk dat hij ook (nog) niet pijnvrij is maar hij kan zich er al mee voortbewegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:50

Maar die plaat/pin gaat er uiteindelijk weer uit of is final ook echt bedoeld als final?

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:54

Dat ziet er inderdaad wel mooi uit!
Ik heb echt totaal geen ervaring met breuken etc maar is dit ook nog gebarsten bot of zie ik dat verkeerd? Omdat daar geen pinnen in zitten.
Zouden die er trouwens ook in moeten blijven? Omdat het inderdaad nu lijkt alsof het niet meer gebogen kan worden.

Afbeelding

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:07

Femke_Tweety schreef:
Veterinaire chirurgie heeft duidelijk niet stil gestaan de afgelopen jaren.

In het boek "The Lame Horse" van James Rooney uit 1998 staat al dat dit soort breuken reparabel is. Het is ook een beetje de mindset binnen de paardenwereld dat een beenbreuk altijd einde verhaal betekent, maar in werkelijkheid hangt het af van welk bot er gebroken is en op welke manier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:12

Xanne schreef:
In het boek "The Lame Horse" van James Rooney uit 1998 staat al dat dit soort breuken reparabel is. Het is ook een beetje de mindset binnen de paardenwereld dat een beenbreuk altijd einde verhaal betekent, maar in werkelijkheid hangt het af van welk bot er gebroken is en op welke manier.

En wat de eigenaar kan en wil betalen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:17

Op basis van al dat ijzer in z’n been , en dan zal ik wel weer negatief overkomen, vind ik dit ver gaan, wanneer een paard in galop gaat komen er honderden kilo’s druk op. Ik vind nog steeds dat je paarden met zo’n heftige breuk beter kunt laten gaan.
En dat staat los van het feit dat ze veel kunnen, of dat altijd een vooruitgang is mag je je afvragen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:49

Ik denk niet dat ze dit gedaan hadden als de prognose niet positief was.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:07

Er worden zoveel operaties gedaan waar de kans op herstel nihil is. Daarbij denk ik heel eerlijk dat dit ook een interessant iets voor deze artsen is. Weinig mensen pakken deze kans ondanks dat er een kans is dat hij pijnvrij kan leven.

Ik denk dat veel paardenmensen daar al nee op zeggen. Ik zou geen nee zeggen voor het geld maar de weg die ze moeten ondergaan om te herstellen is lang en pijnlijk voor zover ik weet en dan is het nog niet eens bekend hoe het na al die tijd blijft gaan. Ik zou mijn paard niet blootstellen aan een weg van pijn om tenslotte toch afscheid te moeten nemen met de gedachte had ik dit maar nooit geprobeerd.

Ik hoop dat dit paard aan het einde van de rit echt zo pijnloos is. Ik vind het alleen voor wat ik nu zie het stereotype paard wat heel ver doorgaat qua pijn zonder te tonen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:23

Telpeva schreef:
7ofhearts schreef:
Wauw!!!!
Prachtig gemaakt.

Hij loopt er al op. Hij is er uiteraard nog niet, en ik denk dat hij ook (nog) niet pijnvrij is maar hij kan zich er al mee voortbewegen.

Nou ja, hij heeft nu ook nog steun aan het ingepakte been, de hoefschoen en zal mogelijk nog het een en ander aan medicatie krijgen.
Vraag is hoe hij loopt als dat allemaal weg is.
Of het metaal er uit gaat weet ik niet.
Dat is weer een forse operatie en weer een tijd revalideren.
Lijkt mij niet ideaal.
Mijn enkel staat bijv. vast met metaal.
Dat gaat straks mee de oven in.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:32

Dit paardje gaat er waarschijnlijk het best mogelijke van maken qua bewegen. Maar zal ook niet snel pijn tonen gezien zijn dappere karakter. Beetje dubbel vind ik het daarom. Hoop dat er straks een goede plek voor hem wordt gevonden waar hij zo weinig mogelijk hinder/pijn ondervindt van zijn herstelde breuk.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:31

fransje23 schreef:
Furst schreef:
Een beetje offtopic, mar ik vraag me eigenlijk echt af wat Equitom hier nu van denkt en er mee doet.. Want zij zijn toch wel ook een kliniek die best vergaat en zij zeiden nee.. nu het dier toch geopereerd is vraag ik me af wat ze denken

Wat maakt dat uit?

Equitom heeft bij ons die naam maar de wereld is groter dan Nederland en België.
Daarbij maakt iedere arts zijn eigen afweging op basis van verschillende factoren.

Ik vroeg het mij gewoon af :) En Equitom is toch wel meer bekend dan deze kliniek. Zij hebben al vaker mensen gehad uit Hong- en Bulgarije ;)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:33

Kirrietje schreef:
Dat ziet er inderdaad wel mooi uit!
Ik heb echt totaal geen ervaring met breuken etc maar is dit ook nog gebarsten bot of zie ik dat verkeerd? Omdat daar geen pinnen in zitten.
Zouden die er trouwens ook in moeten blijven? Omdat het inderdaad nu lijkt alsof het niet meer gebogen kan worden.

[ [url=m/rlrbGN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja maar dat zal zich waarschijnlijk zelf helen in t gips. Bij mijn enkel zat ook zo'n los stukje, nu denk ik nog, kapselt zichzelf wel in of lost op uiteindelijk.

Dat ze dit kunnen, humaan gebeurd het ook.
Maar wel knap dat ze het bij groter dier ook kunnen en doen! Benieuwd hoe het verloop gaat zijn.

Het zou mijn keuze niet zijn, maar, vorige week even niet over denken ziet dit er wel weer netjes uit

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:35

BigOne schreef:
Op basis van al dat ijzer in z’n been , en dan zal ik wel weer negatief overkomen, vind ik dit ver gaan, wanneer een paard in galop gaat komen er honderden kilo’s druk op. Ik vind nog steeds dat je paarden met zo’n heftige breuk beter kunt laten gaan.
En dat staat los van het feit dat ze veel kunnen, of dat altijd een vooruitgang is mag je je afvragen.
Eens, zeker als het been echt niet meer gebogen kan worden op die plekken.

Verder dezelfde vraag als Kirrietje omtrent de losse fragmentjes op de foto.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:38

Hoe heftig ik de reis en herstelperiode ook vind, toch is het ook wel goed dat artsen dit hebben mogen doen vanwege de kennis en ervaring die hiermee wordt opgedaan.

Of het in dit geval opweegt tegen de nadelen zal alleen de tijd leren.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:41

Precies! Ik denk dat dit ook een hele belangrijke operatie geweest is voor de kennis. Toen ik nog dierengeneeskunde studeerde, hoorde ik dat de veterinaire geneeskunde wel meer dan 10 jaar achterstond dan de humane geneeskunde. En in de loop der jaren heb ik wel goede veranderingen gezien binnen de diergeneeskunde gelukkig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:02

Ik ben er niet van overtuigd of dit nu zo’n vooruitgang is Furst.
Een mens of paard met gebroken been ( op deze manier) is een levensgroot verschil, niet tijdens maar wel na de operatie. Een mens kun je vertellen dat hij bvb een half jaar geen sprintje mag trekken , een schrikkend paard knalt er vandoor met de mogelijkheid dat zo’n been opnieuw breekt naast de platen/schroeven.