Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:00

Dat zou nog wel eens een hele goede verklaring kunnen zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:07

Alja schreef:
Florisantje schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd i.v.m. speculeren

Schaduw bv is schaduw account?
Net 26 min geleden aangemeld ?

Ze bedoelt een 'leeg bedrijf' met schaduw BV. Vaak doorsluisbedrijfjes voor geld met een raar bijsmaakje.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:48

Babootje schreef:
Dan gaat het daar al fout. De statuten geven aan dat er 3 bestuurders zijn; dit zijn ze dan alle drie, gezamenlijk bevoegd.

Moderatoropmerking:
screenshot verwijderd

In de post er onder, met de afbeelding van op hun website (kan niet multiquoten op telefoon) staan Calijn en het andere bestuurslid omgedraaid met wat ze doen binnen de stichting. Dat kan toch ook niet zomaar?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-03-25 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 00:26

Babootje schreef:
pmarena schreef:
Maar waar baseer je het idee op dat een adoptant geen geld terug krijgt bij het terugbrengen van een paard? Ik ben wel benieuwd hoe dat werkt eigenlijk.

Zie hier, onder "ik wil het paard niet meer houden, en dan?"
https://www.paardzoektbaas.nl/een-paard-adopteren/

Het paard MOET terug naar PZB, je krijgt niet de adoptiekosten terug. Maar het paard mag niet 26 jaar of ouder zijn , want dan willen ze het paard niet meer terughebben.

Los van de inhoud maar een bedrijf/stichting met zo'n slecht Nederlands op hun site, ik zou dan al snel de benen nemen. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:02

Babootje schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Cayenne schreef:
Volgens mij is er ooit eens in een filmpje voorbij gekomen dat Calijn een opleiding over paardenhouderij heeft gedaan.
Maar welke opleiding weet ik niet.

Steeph schreef:
Volgens Stagemarkt.nl:

Medewerker dierverzorging, Dierenartsassistent paraveterinair, Zelfstandig medewerker dierverzorging, Bedrijfsleider dierverzorging, Vakbekwaam medewerker paardensport en -houderij, Bedrijfsleider paardensport en -houderij, Allround mediamaker, Assistent plant, dier of groene omgeving, VMBO - Groen

Er staan overigens ook wel een hele berg stages voor PZB...

Nee dat geeft alleen aan, dat PZB een bedrijf is waar je stage kunt lopen. Niet dat Calijn al die opleidingen heeft gedaan.
Kan best zijn dat Calijn paardenhouderij gedaan heeft hoor, maar veel stelt die opleiding niet voor.

Van de filmpjes die ik heb gezien straalt het amateurisme vanaf. Veel naiviteit over wat je wel en niet in de omgang met een paard moet doen en zag ik ook potentieel gevaarlijke situaties. Vandaar dat ik het even vroeg.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:16

darkadia schreef:
bigone schreef:
Ik vind dat men ook niet moet overdrijven, wanneer zij ook dieren bij de nvwa opkopen die alleen een hoefsmid en goed voer nodig zijn is het zeker logisch om zon dier iig even klinisch te keuren.

Hoezo vind je dat overdrijven? En dat is dan toch nog steeds niet aan de adoptant? Immers het paard wordt niet van jou als adoptant?

bigone schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Ben ik het ook niet mee eens. Volgens de website moet een adoptiepaard op het moment dat het aan PZB wordt afgestaan voorzien zijn van een gezondheidscertificaat van de dierenarts. Dat is ook een soort klinische keuring. Verder moet de eigenaar van zo'n paard ook open zijn over wat het paard mankeert; anders wordt zo'n paard niet geaccepteerd. Dus de paarden die PZB accepteert zijn zo gezond als mogelijk is. De reden dat een paard bij PZB terecht komt is dat ze niet meer goed/volledig bruikbaar zijn, de eigenaar het paard om wat voor reden dan ook niet kan houden en het paard niet in de handel wil doen belanden.
De adoptanten weten vaak ook dat ze niet een 100% gezond paard krijgen.
Wat PZB vervolgens doet in een aantal gevallen dat we hebben gezien, is een verkeerde voorstelling geven van wat het paard mankeert. Dan kun je toch niet de verantwoordelijkheid hiervoor neerleggen bij de adoptant in de zin van "had je maar moeten keuren"? PZB moet gewoon de waarheid vertellen over de gezondheidstoestand van het te adopteren paard, wat voor medicatie het nodig heeft, wat het kost, etc etc.
Dat is wat je zou verwachten van een hulporganisatie die het belang van het paard voor ogen heeft.
Anders kun je toch beter bij een handelaar kopen? Dan is het paard in ieder geval van jou.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-03-25 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:24

Babootje schreef:
Steeph schreef:
Volgens Stagemarkt.nl:

Medewerker dierverzorging, Dierenartsassistent paraveterinair, Zelfstandig medewerker dierverzorging, Bedrijfsleider dierverzorging, Vakbekwaam medewerker paardensport en -houderij, Bedrijfsleider paardensport en -houderij, Allround mediamaker, Assistent plant, dier of groene omgeving, VMBO - Groen

Er staan overigens ook wel een hele berg stages voor PZB...

Nee dat geeft alleen aan, dat PZB een bedrijf is waar je stage kunt lopen. Niet dat Calijn al die opleidingen heeft gedaan.
Kan best zijn dat Calijn paardenhouderij gedaan heeft hoor, maar veel stelt die opleiding niet voor.

Onder het kopje "Contactpersonen" staan Henk en Calijn, bij Calijn staat vervolgens "Opleidingen" met deze hele rits erachter. Begrijp ik dan goed dat zij de contactpersoon is voor studenten op deze opleidingen die graag bij PZB stage willen lopen? Dan heb ik dat namelijk verkeer geïnterpreteerd.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:53

Steeph schreef:
Babootje schreef:

Onder het kopje "Contactpersonen" staan Henk en Calijn, bij Calijn staat vervolgens "Opleidingen" met deze hele rits erachter. Begrijp ik dan goed dat zij de contactpersoon is voor studenten op deze opleidingen die graag bij PZB stage willen lopen? Dan heb ik dat namelijk verkeer geïnterpreteerd.

Ik kan niet eens een kopje contactpersonen of iets vinden :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:04

Het lijkt me sterk. Onder opleiding staat "medewerker dierverzorging". Dat is een niveau 2 opleiding; duurt 2 jaar. Ik denk dat ze dat gedaan heeft, ook gezien haar leeftijd.
Al die andere opleidingen die eronder staan zijn duren allemaal 4, 3 of 2 jaar. Die kan ze niet allemaal hebben gevolgd, want daar is ze niet oud genoeg voor.
Ze staan wel allemaal in de brochure van de opleiding :D
https://www.aeresmbo.nl/barneveld/dier/ ... -2022-2023

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:53

Dezelfde lijst staat onder het kopje erkenningen, denk dat ze een foutje hebben gemaakt bij het invullen. Dat ze de opleidingen ingevuld hebben waarvoor ze erkend zijn ipv de opleidingen die ze zelf heeft gevolgd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:57

Maar erkend voor stage voor paraveterinair heb ik dan mijn vraagtekens bij

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:10

Het lijkt mij niet dat ze erkend zijn zelfs ik neem aan dat je zelf kennis moet hebben van deze zaken om iemand dit te leren toch?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:14

Echwel schreef:
Maar erkend voor stage voor paraveterinair heb ik dan mijn vraagtekens bij
Dat kan wel hoor, ik ken meerdere mensen die deze studie hebben gedaan, en meermaals op stal(len) stages gelopen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:16

Voor de opleiding paraveterinair loop je in de eerste twee jaar stages op stallen. Eerste jaar is dat bijv varkens, schapen of koeien, tweede jaar mag je kiezen.
Maar hoe kan een bedrijf als deze stage aanbieden? Wat valt er te leren, stallen uitmesten?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:19

Volgens mij stellen ze bij SBB ook niet zoveel eisen aan stage plaatsen.
Dus om erkend stage bedrijf te worden is niet zo moeilijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:22

Staat bij paravet ook dat er heel deel van de taken niet onderdeel is van de stage. Kan je zien als je ze aanklikt. Dus op zich is dat wel redelijk duidelijk. Er valt ook duidelijk wel veel weg.
Wat dat betreft vind ik de vacature voor stage van instructeur (en de taken zoals die daarin zijn omschreven) een interessantere bij PZB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:54

AmyJamess schreef:
Volgens mij stellen ze bij SBB ook niet zoveel eisen aan stage plaatsen.
Dus om erkend stage bedrijf te worden is niet zo moeilijk.

Dat klopt inderdaad. Heb dat zelf meegemaakt bij een bedrijf waar ik voorheen stage liep. Erkenning stelt niks voor. Zorgen dat er een begeleider aanwezig is die ooit eens een soortgelijke opleiding heeft gedaan, opnoemen wat de werkzaamheden zijn en je bent een erkend stagebedrijf.

Gea22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:50

Gek genoeg . Zie ik de adoptie als verkoop . Ze zeggen wel het is adoptie . Er is ooit een rechtzaak geweest over een pony . Weet niet meer hoe en wat . Maar volgensmij hadden de eigenaren van die pony gewonnen ..ik zou pzb meer als handel stal dan een stichting voor eenzame en verwaarloosde paarden . Zeker als ik naar die ene video keek waar veulens kwamen . Ze waren er eerst serieus over . En toen heel blij zeggen maar er zijn ook veulens bij . Waar van 1 dus gewassen moest worden . Ze lachte en trokken aan het beulen alsof het een pop was . Lijkt mij geen goede organisatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:46

En dat hebben ze volgens mij slim opgelost door er een bruikleenovereenkomst van te maken en geen adoptieovereenkomst. Al vraag ik mij wel af of een rechter het ook als een bruikleenovereenkomst ziet als er een bedrag betaald moet worden dat overeenkomt met het bedrag dat je zou betalen bij de koop van een soortgelijk paard in de handel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:02

_lauraaa_ schreef:
En dat hebben ze volgens mij slim opgelost door er een bruikleenovereenkomst van te maken en geen adoptieovereenkomst. Al vraag ik mij wel af of een rechter het ook als een bruikleenovereenkomst ziet als er een bedrag betaald moet worden dat overeenkomt met het bedrag dat je zou betalen bij de koop van een soortgelijk paard in de handel.

Waarom zou een rechter dat anders zien? Een leasecontract wordt ook geen koopcontract omdat je aan t eind van de streep de auto driedubbel betaald hebt?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:05

Je leest wel eens dat als je kan aantonen dat je al zolang alles betaald voor een dier je ook rechten hebt. Maar geen idee wat daar juridisch van waar is

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:07

Jester_ schreef:
Je leest wel eens dat als je kan aantonen dat je al zolang alles betaald voor een dier je ook rechten hebt. Maar geen idee wat daar juridisch van waar is

Er gaan zoveel misverstanden rond over dit onderwerp. Als je geen eigenaar bent wordt je dat ook niet als je 30 jaar de stalling voor het dier betaald. Zeker op Bokt zijn er veel onjuiste juridische onderwerpen te vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:07

_San87_ schreef:
_lauraaa_ schreef:

Waarom zou een rechter dat anders zien? Een leasecontract wordt ook geen koopcontract omdat je aan t eind van de streep de auto driedubbel betaald hebt?

Het zou kunnen dat een rechter het anders ziet. Dat hij die verplichte donatie als aankoopbedrag ziet. Maar dat weet je pad als er jurisprudentie is en dus al een zaak gestart en de rechyer er een uitspraakover gedaan heeft. En dan moet die nog hetzelfde zijn want kleine dingen kunnen juridisch een groot verschil maken. Lease is meestal ook weer anders bij een auto, want dan is het onderhoud vergoed onder het contract dus die kan je al niet vergelijken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:09

MyWishMax, je krijgt een bruikleenovereenkomst. Als bruiklener ben je houder en je kunt jezelf niet van houder tot bezitter maken. De rechter zal dit niet anders zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:11

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Het zou kunnen dat een rechter het anders ziet. Dat hij die verplichte donatie als aankoopbedrag ziet. Maar dat weet je pad als er jurisprudentie is en dus al een zaak gestart en de rechyer er een uitspraakover gedaan heeft. En dan moet die nog hetzelfde zijn want kleine dingen kunnen juridisch een groot verschil maken. Lease is meestal ook weer anders bij een auto, want dan is het onderhoud vergoed onder het contract dus die kan je al niet vergelijken.

Dat denk ik niet. Je tekent een bruikleenovereenkomst, namelijk.