Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:47

belle_boef schreef:
Lijkt mij een prachtig staaltje deskundigheid van een pond worst. Hoezo geen sociaal gedrag in een bachelorkudde?

Hun visie is dus alles bij elkaar en groot fokken, dood fokken en puin ruimen. Fokken met als enige doel uitmergelen en afschieten cq dood laten gaanPrachtig :=

Zelfs hier in de noordwaarts hebben “we” een bachelor groep. Twee familie groepen en een (jonge) hengsten groep

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:52

Bachelorkuddes zijn een variante op hetzelfde thema. Ik denk dat er veel ellende kan vereden worden als paarden en runderen niet als wilde dieren beschouwd worden, maar als landbouwdieren. Dus iid registreren. Ze zouden een deel van het gebied kunnen gebruiken voor een soort extensieve landbouw, de bijbehorende landbouwer is dan verantwoordelijk voor zijn dieren. Daaraan een aantal voorwaarden koppelen zodat het gehele gebied een waardevol semi-natuurgebied wordt.

Een ander deel lkan je dan als echt natuurgebied beheren met kleinere wilde dieren.
Als voorbeeld eens kijken in andere gebieden, bv Camargue, Marquenterre etc.

Overal elders zie je paarden op miezerige kleine stukjes weide, zie je koeien veel te veel op stal, en dan heb je dit gebied waar plaats genoeg is, waar speciaal grazers in losgelaten worden en waar niemand dan op de duur nog raad mee weet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:56

Je ziet bij paarden, bijvoorbeeld de mustangs die ik zelf heb mogen observeren, dat de hengsten die nog geen kudde hebben (of geen kudde meer hebben) kunnen vormen, samen optrekken. Daar waren het veelal kleine groepjes, van 3 of 4 bachelors. Soms komen verschillende groepjes samen. Natuurlijk is het knokken onderling, maar ook dat is natuurlijk gedrag, sociaal gedrag en onderlinge opvoeding. Bizar statement dus inderdaad dat hengstengroepen niet goed zijn voor de paarden.

Dat terzijde lost het dit probleem inderdaad niet op, daar hebben ze dan weer wel gelijk in. Het probleem van overpopulatie en daardoor ondervoeding is er een die op korte termijn andere maatregelen vergt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:15

Jaime_ schreef:
Geen idee waar die mod-opmerking ineens voorbij komt, volgens mij worden illegale handelingen niet gepromoot in dit topic :? Maar dat terzijde. Hier een kaartje met de groei van het aantal grote grazers in het gebied:

[ Afbeelding ]
Bron: jaarrapportage monitoring Oostvaardersplassen 2016-2017, p.25, figuur 7.1. Populatieontwikkeling grote herbivoren.

Dit bewijst alleen maar dat er dus totaal geen natuurlijke regulatie is in de OVP.

Jaime_

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:21

De heckrunderen zijn nog redelijk stabiel gebleven in aantallen, maar vooral die edelherten is niet normaal die hebben zich in een periode van 10 jaar vervijfvoudigd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:47

Jaime_ schreef:
De heckrunderen zijn nog redelijk stabiel gebleven in aantallen, maar vooral die edelherten is niet normaal die hebben zich in een periode van 10 jaar vervijfvoudigd.

Verschil is dat een edelhert een wild dier is, zich aangepast heeft.

Heckrunderen en de koniks zijn door mensen gefokt, beide eigenlijk door dezelfde 2 mensen, de gebroeders Heck.
de oorspronkelijke koeniks die op de staatsstoeterijen stonden zijn onder de boeren verdeeld, gekruist, minder geschikt bevonden en een aantal is door Heck weer opgegenomen in hun fokprogramma
de paarden die zij gebruikten waren gekruiste koniks die oa door poolse en russische militairen werden gebruikt als pak en rijdier.

het edelhert is min of meer gelijk gebleven en doet waar het goed in is, genen voorbereiden = zorgen voorzover mogelijk nazaten.

een kudde paarden verdubbeld iedere 4 jaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:49

Alane schreef:
Jaime_ schreef:

Heckrunderen en de koniks zijn door mensen gefokt, beide eigenlijk door dezelfde 2 mensen, de gebroeders Heck.
de oorspronkelijke koeniks die op de staatsstoeterijen stonden zijn onder de boeren verdeeld, gekruist, minder geschikt bevonden en een aantal is door Heck weer opgegenomen in hun fokprogramma
de paarden die zij gebruikten waren gekruiste koniks die oa door poolse en russische militairen werden gebruikt als pak en rijdier.

het edelhert is min of meer gelijk gebleven en doet waar het goed in is, genen voorbereiden = zorgen voorzover mogelijk nazaten.

Is dat ongeacht de omstandigheden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:51

_San87_ schreef:
Alane schreef:

Is dat ongeacht de omstandigheden?

Volgens de geleerden die mustangs observeren wel.
kan even kijken of ik het stukje terug kan vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:54

Dat zou betekenen dat kuddes paarden niet geschikt zijn als grazers, omdat de natuur ze dus niet reguleren...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:54

_San87_ schreef:
Dat zou betekenen dat kuddes paarden niet geschikt zijn als grazers, omdat de natuur ze dus niet reguleren...

Zonder natuurlijke vijanden niet nee......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:56

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Zonder natuurlijke vijanden niet nee......

Wat dus van toepassing is op de OVP. Vandaar dat ik vroeg of dat ongeacht de omstandigheden (dus wel of geen voedsel) is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:05

Staatsbosbeheer heeft gereageerd dat ze op 7 plekken een baal van 400 kg neerleggen elke dag tot de vorst voorbij is. 2800 kg voor iets van 5000 dieren dus...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:07

Die 5000 dieren zullen niet allemaal op die 7 plekken staan lijkt me..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:09

Wijslander schreef:
Staatsbosbeheer heeft gereageerd dat ze op 7 plekken een baal van 400 kg neerleggen elke dag tot de vorst voorbij is. 2800 kg voor iets van 5000 dieren dus...

Het is iets, maar als de vorst voorbij is is het probleem ineens voorbij volgens hun dus?
Leggen ze dan in alle gebieden of alleen de stukken waar het publiek bij kan?

Zag de eerste berichten ookal voorbij komen dat er protest moest komen tegen het schieten, wat willen we nu, meer of minder beesten daar? :?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:18

Er is hier al eerder gepost door iemand dat die balen dus niet bereikbaar zijn voor dieren uit andere delen van de oostvaardersplassen, ik heb geen idee hoe de boel verdeeld is maar zoals ik het las zijn er dus ook gedeeltes afgezonderd, dus is de weer ik hoeveel hectare niet vrij toegankelijk voor alle dieren en dat is als het echt zo is voor mij nog meer de bevestiging dat het geen natuur is, hekken of barrières binnen de hekken gaat lijken op een horrorkinderboerderij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:26

Mizora schreef:
Het antwoord van sbb, ik ga er later inhoudelijk op in, maar ben heel nieuwsgierig hoe jullie dit antwoord opnemen.

Vertaling: veulentjes in het voorjaar trekken bezoekers. Hengsten niet, en kunnen zelfs 'eng' zijn voor bezoekers. Wij willen bezoekers, en dus moeten er jonge dieren zijn.

Niets 'natuurlijke groepen'. Gewoon marketing.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:31

@ Knollentuin: Alle gebieden zijn met elkaar verbonden. De Driehoek met Oostvaardersplassen en Oostvaardersplassen met Oostvaardersveld. Maar die laatste verbinding wordt amper gebruikt door de dieren.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:55

Om toch ook maar even een duit in het zakje te doen, de OVP is vooral mislukt in de ogen van veel mensen omdat de natuur die zij hoopten te zien niet de natuur was die zich toonde. En toch, ja, dit is ook een vorm van natuur. Dat het gebied klein is, ja, dat die idiote wethouder uit Lelystad het gebied dat gereserveerd stond als koppelstuk aan de Veluwe nooit aan vastgoedontwikkelaars had mogen verkopen, ja. En dat natuur in huidige temperaturen verdomd zwaar is om te zien, ja. Overigens, dit is wel normaal, bij mijn familie in Canada, die een soort vierduizendhonderkeervoudig gebied om zich heen hebben, zien ze deze beelden ook bij strenge periodes. Voornamelijk de eland lijdt er erg onder, maar ook de wolvenpopulatie. Echter, dit past juist bij het beeld van een gezonde en sterke populatievorming, maar je dient het wel over de lange termijn te bekijken.

Jaime_ schreef:
Hier een kaartje met de groei van het aantal grote grazers in het gebied:

[ Afbeelding ]
Bron: jaarrapportage monitoring Oostvaardersplassen 2016-2017, p.25, figuur 7.1. Populatieontwikkeling grote herbivoren.

En juist dit kaartje laat zien dat sinds medio 2011 de populatie in de OVP zich als een gezonde natuurlijke gevormde populatie begint te gedragen. Het op en neer gaan is juist het "stabilisatie" punt waar men altijd op doelt. Er is een beperkte hoeveelheid voedsel, zijn er meer dieren dan voedsel, sterven er meer. Daaropvolgende jaar zijn er iets minder dieren dan er voedsel is, en overleven er meer. Dat is de gezonde balans die je na wilt streven. En ook hogere sterfte door strenge winter (of zeer hete zomerdagen) hoort daarbij en draagt op de lange termijn voor sterke en gezonde kuddes.

En nee, het is zwaar om te zien, en nee, het past absoluut niet bij hoe we onze eigen dieren behandelen. Nee, ik laat mijn paardje ook niet verhongeren omdat het nu eenmaal natuur is, en ontworm mijn kat ook. Het verschil zit hem echter in de vraag in hoeverre wij als mens de aarde willen beinvloeden en controleren, of dat we nu juist meer ruimte moeten maken voor de stukken waar we geen controle meer op uitoefenen. Onze aanwezigheid heeft vooral de afgelopen 200 jaar een extreem zware impact gehad op de aarde met nu al veranderingen die we niet meer om kunnen keren. Alsof het ons aangeboren is reageren we op de ontstane problemen door ze te willen reguleren, controleren, etc. Vergetende dat we met deze controledrang eigenlijk de problemen in stand houden.

Wat mij betreft zou het OVP wel degelijk verbeterd kunnen worden, zorg ervoor dat het beoogde koppelgebied met de Veluwe er alsnog kan komen bijvoorbeeld. En houdt alsjeblieft die toeristen uit de buurt. Zelf ben ik ook iemand die geconfronteerd met een bordje "verboden toegang" niet snel onder de indruk is en eigenlijk door wil lopen, maar ik snap de reden erachter wel degelijk. Zelf opgegroeid in de natuur, echte natuur, en heb de impact van de mens maar al te vaak gezien. Wij mensen moeten toch echt gaan beseffen dat als we onze geliefde natuur willen behouden we een keuze moeten maken; echt ruimte geven aan de ontwikkeling van echte natuur, of tevreden zijn met parken en heideveldjes waar we zo nu en dan een kudde schaapjes met herder zien lopen en we de nette houten hekjes met roostertjes gebruiken om aan te geven wat natuur is en wat niet.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:59

Ibbel schreef:
Mizora schreef:
Het antwoord van sbb, ik ga er later inhoudelijk op in, maar ben heel nieuwsgierig hoe jullie dit antwoord opnemen.

Vertaling: veulentjes in het voorjaar trekken bezoekers. Hengsten niet, en kunnen zelfs 'eng' zijn voor bezoekers. Wij willen bezoekers, en dus moeten er jonge dieren zijn.

Niets 'natuurlijke groepen'. Gewoon marketing.

En helaas heeft de SBB daar niks over te bepalen, maar moeten ze het wel verdedigen. Het was de VVD die een aantal jaren geleden zich er hard voor maakte dat het gebied aantrekkelijker moest worden voor toeristen, een eis die ze er met succes doorheen hebben gewerkt en waardoor helaas het natuurlijke zich erbij neer moest leggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:11

Wijslander schreef:

en ook hieruit blijkt dat die mensen bij SBB echt totaal geen verstand van dieren hebben.

Het had 5 kilo per dier moeten zijn, niet 5 ons. Dus minstens 70 pakken. Per dag. Iedere dag. Tot in ieder geval 31 maart.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:14

Dees schreef:
Wijslander schreef:

en ook hieruit blijkt dat die mensen bij SBB echt totaal geen verstand van dieren hebben.

Het had 5 kilo per dier moeten zijn, niet 5 ons. Dus minstens 70 pakken. Per dag. Iedere dag. Tot in ieder geval 31 maart.

Het voer wordt niet neergelegd om de dieren te laten overleven maar om gezeur van burgers te laten stoppen. O:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:17

Dan blijken ze daar ook behoorlijk onbekwaam in :D
Kom je ook zondag?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:27

Is het waar dat door SBB de hooipakken zijn verspreid in een gebied waar juist de best uitziende Koniks staan?
Ik zie nergens herten van het hooi eten ook?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:30

Nieuwste ontwikkelingen, SBB blijft bijvoeren tot er weer voldoende eten te vinden is voor de dieren. Reden is dat de dieren door meer voedsel in de voorjaarsstand gaan en ze dus niet in één keer weer zonder voedsel kunnen.