Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:54

Ok...net ff spannend moment. PH-NEM en PH-VRB kwamen over. Eerst vlak langs de paarden, ze waren al redelijk laag en daarna schuin over onze wei met koeien en kalfjes. Hele kudde aan het rennen, ik er snel naartoe. Gelukkig bleven ze voor het draad staan. Paar honderd meter verderop gingen ze landen (deden in ieder geval poging daartoe) Ik kon de registratienummers zo lezen, dus waren echt niet hoog meer. Gelukkig blijft mijn Spaanse merrie rustig, in tegenstelling tot Tinker dame. Gelukkig gingen ze niet dwars over de paardenwei.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:41

Kinke schreef:
Ok...net ff spannend moment. PH-NEM en PH-VRB kwamen over. Eerst vlak langs de paarden, ze waren al redelijk laag en daarna schuin over onze wei met koeien en kalfjes. Hele kudde aan het rennen, ik er snel naartoe. Gelukkig bleven ze voor het draad staan. Paar honderd meter verderop gingen ze landen (deden in ieder geval poging daartoe) Ik kon de registratienummers zo lezen, dus waren echt niet hoog meer. Gelukkig blijft mijn Spaanse merrie rustig, in tegenstelling tot Tinker dame. Gelukkig gingen ze niet dwars over de paardenwei.

Je kan de bedrijven aan de hand van de nummers opzoeken en vragen of ze ivm het vee voortaan niet meer zo laag over je perceel willen varen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:32

weet ik, heb het al opgezocht :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:32

Ik heb een keurig nette reactie terug gekregen van 1 van de bedrijven. Heb nog even gevraagd of ze misschien ergens kunnen registreren waar onze koeien en paarden lopen. Wordt vervolgd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:32

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:24

Bij ons vorige huis in Zuid-Holland zaten we vlakbij een opstijgplaats. Nu bijna verhuist naar Brabant en blijkt ons weiland wat grenst aan een natuurgebied een favoriete route te zijn om te hoppen. Wat een ellende. In december per telefoon en mail contact gehad met Hot ballonvaarten en deze beloofde daar voortaan rekening mee te houden en onze wei in te tekenen als risicogebied. De eigenaar,de heer Leemans, zou dit ook doorgeven aan de andere leden van de KNVVL. Gistermiddag wéér een hoppende ballon op enkele meters van ons weiland. Nu van Ad Ballon. Ze dalen tot enkele meters boven de grond en stijgen dan weer op. Ze herhaalde dit een stuk of 4x. Alle vogels vlogen in paniek op. Het is notabene bijna broedseizoen. Hoppen is volgens mij niet toegestaan en zeker niet boven vennen en natuurgebied. Het lijkt erop dat we niet afkomen van die krengen. Vrees dat ik nu niet meer vriendelijk kan blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:32

Van wie is dat natuurgebied? Staatsbosbeheer bijvoorbeeld eens aanschrijven.
Zeker nu met broedseizoen zijn die er echt niet van gediend.
Ik denk dat zo'n organisatie meer invloed heeft dan jij alleen.
Wel echt balen zeg.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:57

Ja,ga maandag contact zoeken. Dacht van die ellendige ballonnen af te zijn.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:13

Verbieden dat ballonvaren. Nederland is gewoon te vol!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:17

Ik heb toen ook een keurige mail naar de KNVVL gestuurd en nooit geen reactie op gehad.
Ik vind dat erg slecht

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:54

Als dit zo door blijft gaan, moeten we ons maar eens gaan verenigen. Samen sta je sterker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:46

Ik had verwacht dat het nu tijdens Corona wel minder zou zijn. Commerciele vluchten mogen niet neem ik aan. Je kan toch niet met meerdere mensen op elkaar gepropt in zo'n mand gaan staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:51

Zouden die ballonvaarders geen vlieguren moeten halen per jaar om hun brevet te mogen behouden?

Ze zouden ze eigenlijk moeten voorzien van 'n propellortje wat ze in geval van verkeerde wind kunnen gebruiken om een open gebied te kunnen bereiken.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:56

LindyH schreef:
Ik had verwacht dat het nu tijdens Corona wel minder zou zijn. Commerciele vluchten mogen niet neem ik aan. Je kan toch niet met meerdere mensen op elkaar gepropt in zo'n mand gaan staan.

Voor Nederland weet ik het niet, maar in België met het bubbelsysteem klopt dit wel.
Piloot mag enkel met z’n eigen bubbel/ gezin varen en 1 iemand extra.
Mondmaskers zijn sowieso steeds verplicht tijdens de vaart, al sinds 2020.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:37

Er kwamen gister 4 luchtballonnen over. Wij vroegen ons ook al af hoe dit kan in deze tijd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:08

Niello schreef:
Er kwamen gister 4 luchtballonnen over. Wij vroegen ons ook al af hoe dit kan in deze tijd.

Luchtballonpiloten die er met hun gezin/huishouden op uittrekken. Dat kan natuurlijk ook gewoon.
Die dingen zullen ook wel bepaalde vlieguren moeten maken om ze goed te kunnen onderhouden.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:29

Zou kunnen, maar het zou fijn zijn als ze zich gedragen en anderen niet tot last zijn.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:33

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:04

Siersma schreef:
https://www.ad.nl/tilburg/paard-dood-na ... 5tGmqzLlZg
Weet niet of het voor iedereen te lezen is, maar wilde het toch delen

Voor iedereen die geen zin heeft om op de link te klikken: een rechtszaak over een paard dat wel of niet atactisch geworden zou zijn na een ballonlanding. Volgens de rechter van wel, dus de ballonvaarder moet alle kosten vergoeden (paard is ingeslapen na 1.5 jaar).

Hoop dat dit een precedent schept, en dat ballonvaarders een keer snappen dat ze niet zo maar mogen landen waar ze maar willen, maar dat er gewoon echte consequenties aan zitten (en als ze blijkbaar niet om dieren geven, dan maar consequenties in de vorm van fikse schadevergoedingen).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:23

Fijne uitspraak.
Inderdaad LoveBodin.

Vooral deze vind ik wel goed:
"Dat een ballon nou eenmaal niet overal kan landen, is ook geen reden om de ballonvaarders vrij te spreken, stelt de civiele rechter in de bodemzaak. Voor ballonvaren bestaat ‘op zichzelf geen maatschappelijke noodzaak’. ,,Dat bij de landing eigendom van een ander wordt beschadigd, bijvoorbeeld een paard dat opschrikt en ten val komt"

Want zo is het maar net, voor het lolletje van een ander zijn andere mensen maar vooral de dieren de dupe.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:39

Goeie zaak!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:46

Zeker een goede zaak. Verleden jaar moest een ballonvaarder na een gerechtelijke uitspraak ook al een fors bedrag betalen omdat er zeldzame papegaaien van de stress gestorven waren door een laagvliegende ballon. Hopelijk gaan ze zich nu een keer gedragen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:15

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:18

Dat gaat volgens mij om hetzelfde.

15.000 betalen en in mei 2017 gebeurd

willem_2304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:56

Interessante topic, ik heb heel wat nuttige info gelezen over hoe omgaan met luchtballonnen als paardeneigenaar, maar het was me niet altijd duidelijk welke informatie (en meer bepaald de wetgeving) nu betrekking heeft op Nederland en welke op België.

Concreet vroeg ik me af of het in België nu wel of niet toegelaten is voor luchtballonnen om te landen op een weide zonder toestemming van de eigenaar. Ik ken het recht op eigendom maar bestaat er specifieke wetgeving die dit recht beperkt voor luchtballonnen?

Mijn weide is bovendien afgesloten met een houten omheining en een hek met slot, er staat ook een bordje "verboden toegang voor onbevoegden".

Stel dat ze toch landen, hebben ze dan het recht om hun ballon zelf op te ruimen? Mag ik aan die "volgwagen" en hun inzittenden de toegang tot mijn eigendom weigeren?

Volgens de ballon federatie in België hebben luchtballonnen het recht om te landen op eigendom van derden alsook om hun ballon mee te nemen.

Ik vroeg me af of iemand me kan doorverwijzen naar wetteksten of precedenten in de rechtspraak die dit al dan niet bevestigen voor België.