RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:04

PhiaBink schreef:
Ik wil 1 dingen zeggen. Ik ken het hele verhaal van A tot Z en alles erbij en er tussen. Er wordt niet alles uitgezonden wat er wordt opgenomen. Niet alles wat Rubis allemaal had is gezegd. Veel van bokt zijn druk bezig om wat te tikken hier dan te kijken en na afloop een reactie te plaatsen. De helft hebben ze gemist en de meest idiote dingen worden hier gespeculeerd. Kijk de aflevering nog een keer zonder op bokt te zijn en LUISTER!

Het gaat om een consumentenverkoop. Als iets kapot, ziek of wat dan ook, heb je het recht als koper om het artikel, dier, ding terug te brengen en je geld terug te eisen. De verkoper is verplicht het terug te nemen en geld terug te geven. Dit heeft Jytte meerdere malen geprobeert. Dit is te horen in de uitzending!

Kijk op uitzending gemist en oordeel daarna. Bokken en TV kijken gaat niet samen.

Het gaat om een dier. De eigenaar had direct moeten melden dat hij ziek was. Ook de behandeling is namelijk belangrijk......
Als ik zelf aan mijn tv ga rommelen,omdat hij het binnen 3 maanden begeeft,blijft er ook niks over van mijn garantie.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:11

Ik heb ook gekeken en was net zo verbaasd over het einde van deze aflevering. Met gemengde gevoelens zitten kijken, ik ben nl. zelf een paar jaar geleden bij deze fokker geweest voor een fjorden merrie. Hij was heel sympathiek, totdat ik zei dat ik de merrie slecht vond lopen. Hij zag het niet ( sorry, maar een leek had het ook gezien) en een fatsoenlijk woord kon er niet meer gezegd worden. Later in de middag nog opgebeld dat ik niet meer verder ging met deze merrie, kreeg ik mevrouw aan de telefoon en ook zij was niet bijzonder vriendelijk meer.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:11

superwoman schreef:
PhiaBink schreef:
Ik wil 1 dingen zeggen. Ik ken het hele verhaal van A tot Z en alles erbij en er tussen. Er wordt niet alles uitgezonden wat er wordt opgenomen. Niet alles wat Rubis allemaal had is gezegd. Veel van bokt zijn druk bezig om wat te tikken hier dan te kijken en na afloop een reactie te plaatsen. De helft hebben ze gemist en de meest idiote dingen worden hier gespeculeerd. Kijk de aflevering nog een keer zonder op bokt te zijn en LUISTER!

Het gaat om een consumentenverkoop. Als iets kapot, ziek of wat dan ook, heb je het recht als koper om het artikel, dier, ding terug te brengen en je geld terug te eisen. De verkoper is verplicht het terug te nemen en geld terug te geven. Dit heeft Jytte meerdere malen geprobeert. Dit is te horen in de uitzending!

Kijk op uitzending gemist en oordeel daarna. Bokken en TV kijken gaat niet samen.

Het gaat om een dier. De eigenaar had direct moeten melden dat hij ziek was. Ook de behandeling is namelijk belangrijk......
Als ik zelf aan mijn tv ga rommelen,omdat hij het binnen 3 maanden begeeft,blijft er ook niks over van mijn garantie.

Maar hij LEEK eerst helemaal niet zo ziek, dat is later pas bekend geworden.
Als jij een paard koopt, ga je dan meteen terug naar de fokker als hij een keer hoest of een dikke knie heeft? Lijkt me niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:16

superwoman schreef:
PhiaBink schreef:

AMEN!
En wat Bart ook aangaf, het is behandelbaar, volgens zijn da. Hij moet nu er maar op vertrouwen wat er allemaal aan gerotzooid is, dat kun je toch niet verwachten?

Vraag me af hoe het nederlandse recht dat stukje benadert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:19

niwla:
Je moet het wel melden......
Ik ben niet zo van het terug brengen. Heb meerdere paardjes gekocht en soms ook wel mindere ervaringen,maar ik heb dat gezien als leergeld. Als ze bloed had afgenomen,was het duidelijk geweest of hij ziek was voor of tijdens de koop.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:21

superwoman schreef:
niwla:
Ik ben niet zo van het terug brengen. Heb meerdere paardjes gekocht en soms ook wel mindere ervaringen,maar ik heb dat gezien als leergeld. Als ze bloed had afgenomen,was het duidelijk geweest of hij ziek was voor of tijdens de koop.

lyme is niet zo aan te tonen, heel veel paarden zijn drager, maar niet ziek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:25

fokfanaat schreef:
superwoman schreef:
niwla:

lyme is niet zo aan te tonen, heel veel paarden zijn drager, maar niet ziek.

Ze zijn er toch via bloedonderzoek achter gekomen?
Geloof wel dat het duidelijker had geweest. Daarbij was het niet alleen lyme had ik begrepen......
Maar goed,je moet melden als het niet goed gaat,mocht je wel op je consumentenrecht willen kunnen beroepen.

fokfanaat

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:28

Diagnose:

De diagnostiek van de ziekte van Lyme bij paarden is moeilijk om twee redenen. Ten eerste kunnen de kreupelheden die bij Lyme op de voorgrond treden vele oorzaken hebben. Ten tweede is de test om de diagnose te stellen gebaseerd op het aantonen van antilichamen. Maar aangezien veel paarden subklinisch geïnfecteerd zijn, wil het nog niet zeggen dat bij een positieve uitslag de kreupelheid veroorzaakt is door de ziekte van Lyme. Een positieve uitslag zegt alleen maar dat een paard geïnfecteerd is (geweest) met B. Burgdorferi.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:30

Ik vind het een geval van pech hebben,

Het kan dan wel de wet zijn maar als je een dier koopt kan het ziek worden, of nog erger zoals nu het geval is te komen overlijden.

Ik vind het triest voor mevr. Kipp dat ze dit heeft mee moeten maken en dat het haar veel geld heeft gekost. Maar imo is dat het risico wat je neemt op het moment dat je een dier aanschaft.

Anders is het natuurlijk als er een verborgen gebrek is maar de ziekte van Lyme noem ik geen verborgen gebrek aangezien Rubis in gezonde conditie bij haar is gekomen.

Vreemd vond ik het ook van het koopcontract en vond de man in het televisieprogramma erg sterkt over komen eerlijk gezegd. Dus de fokker naar beneden gehaald? Neuh.. eerder zichzelf.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:32

Wat als je paard na aankoop een hersenbloeding krijgt? Dan kun je hem toch ook niet terug brengen omdat hij niet meer aan de verwachting voldoet? Ik denk dat een consumentenkoop iets genuanseerder is met levende dieren als wat hierboven beschreven wordt. Een dag na aankoop kan een dier ziek worden en of een hartaanval krijgen. Dit is heel verdrietig, maar daar kan de verkopende partij niets aan doen.

Het is naar mijn idee een heel vervelende kwestie waar in mijn ogen de verkopende partij geen blaam treft.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:33

Beetje off-topic, maar waar/hoe kun je de gemiste uitzending bekijken? Op RTL XL waar ik op uit kom via google, krijg ik deze melding 'write a function to return all nodes from a fragment' 2 keuzes (kruisje of ok) en met geen van beide gebeurt er iets. Nou is m'n engels best redelijk, maar WTF?!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:36

Ik vind een hersenbloeding iets heel anders dan een langlopende ziekte. Lyme heeft gewoon een lange incubatietijd.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:37

Locanda schreef:
Beetje off-topic, maar waar/hoe kun je de gemiste uitzending bekijken? Op RTL XL waar ik op uit kom via google, krijg ik deze melding 'write a function to return all nodes from a fragment' 2 keuzes (kruisje of ok) en met geen van beide gebeurt er iets. Nou is m'n engels best redelijk, maar WTF?!

Misschien in een andere browser proberen?

YvonneV

Tiffany

Niwla schreef:
Ik vind een hersenbloeding iets heel anders dan een langlopende ziekte. Lyme heeft gewoon een lange incubatietijd.

Maar... er is toch niet bekend wanneer Rubis dat heeft opgelopen en de fokker kon dit toch ook niet weten?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:39

Dat denk ik ook. Ik vind het sneu voor Esmir, absoluut, maar niet helemaal fair op de manier hoe dit gespeeld wordt.
En ja ik weet ook waar ik over praat, de mijne heb ik (inmiddels alweer 14 jaar geleden) ook bij een goede fokker gekocht (en nog steeds goed contact mee :P) en ook die werd binnen het jaar heel ernstig ziek, wat hij misschien ook al even had.
Ik heb er niet eens overna gedacht of het wel bij mij ontstaan is, 1500 gulden verder en meer dan 1.5 jaar later had ik weer een gezond paard. En nu nog overiges,

Onze shet hadden we gekocht, 4 maand oud en aan de voet van zijn moeder, werd binnen een maand zeer ziek, zeer ernstige bronchitis. Dier was opgegeven door dierenarts en rekening van de Da was meer dan 3x de aanschafwaarde. Tja en ook die hebben we gewoon gehouden, en loopt nu, ondanks dat ie opgegeven was, 23 jaar later nog in mijn weiland, nooit meer wat gemankeerd.

En dat vind ik moeilijk in dit verhaal. Paard was goedgekeurd, en zag er goed uit toen ie naar haar toeging. Handelaar/fokker staat heel goed bekend, wat maakt dan dat je toch hem zo aanvalt?

Dat consumentenrecht kan best zo zijn maar ik zou het zelf gewoon niet in mijn hoofd halen en had hem verzekerd als je krap zit in de centen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:40

Afgezien van het feit dat de dame in kwestie als 'een kip zonder kop' gehandeld heeft, kun je ook nog opmerken dat het toch wel vreemd is dat ze meer dan een jaar ná de dood van het paard gaat proberen te procederen. De advocaat had het zelfs over twee jaar. Als je echt zo overtuigd bent dat je 't recht aan je zijde hebt, dan klim je wel eerder op de bok.
Het zal haar ongetwijfeld dwars gezeten hebben en toen RTL het nieuwe programma ging promoten zal ze gedacht hebben "laat ik het proberen"..

De zaak rammelt aan alle kanten- van de 'bewijzen ' van Mej Kipp klopt niet veel. Als het tot een zaak zou komen, en de fokker zich laat bijstaan door een advocaat die deskundig is op paarden- en medisch gebied, dan blaast hij de aantijgingen zó uit het water. En m.i. terecht.

Ik denk niet dat het een afloop krijgt - denk maar niet dat RTL bereid is dit meisje financieel te ondersteunen in wat een langdurige zaak kan worden met hoge kosten en een zeer onzekere uitkomst voor hun klaagster. Het gaat hen om een leuk programma produceren en het volk te amuseren. Ze zou natuurlijk op eigen kracht verder kunnen gaan maar ik vrees dat het water naar de brengen wordt voor haar.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:43

Dank u, zo aflevering bekijken. Moet zeggen, gezien het 'reclame-filmpje' en de 'reclame-tekst' voor de aflevering, verwacht ik van de aflevering zelf vrij weinig. Beide komen echt over als een 'penny-meisje' wat het zelf verprutst heeft, ongeacht of dat zo is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:54

maar de ziekte van lyme is toch geen verborgen gebrek??

en bij een aankoop keuring wordt toch niet standaard getest op lyme?zou er zelf niet eens aan denken om dat wel te laten testen,zeker niet bij een ogenschijnlijk jong en gezond paard.

de verkoper kan het dan ook niet geweten hebben en heeft een gezond paard verkocht wat bevestigd is door een keuring van een veearts van de kopende partij.

wat moet je nog meer als verkoper doen dan?

ik zou het ook voor een rechter laten komen,als verkopende partij heb je aan de eisen voldaan en dat is een gezond paard verkocht,zoals de veearts van kopende partij ook verklaard heeft...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:56

kimmie261 schreef:
maar de ziekte van lyme is toch geen verborgen gebrek??

en bij een aankoop keuring wordt toch niet standaard getest op lyme?zou er zelf niet eens aan denken om dat wel te laten testen,zeker niet bij een ogenschijnlijk jong en gezond paard.

de verkoper kan het dan ook niet geweten hebben en heeft een gezond paard verkocht wat bevestigd is door een keuring van een veearts van de kopende partij.

wat moet je nog meer als verkoper doen dan?

ik zou het ook voor een rechter laten komen,als verkopende partij heb je aan de eisen voldaan en dat is een gezond paard verkocht,zoals de veearts van kopende partij ook verklaard heeft...

:j Precies,

Ik vond het eerder sneu voor de fokker eerlijk gezegd.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:58

Tiffany schreef:
Niwla schreef:

Maar... er is toch niet bekend wanneer Rubis dat heeft opgelopen en de fokker kon dit toch ook niet weten?

De ziekte van Lyme kan tussen de 3 en de 8 weken worden aangetoond, wie zegt dat hij het niet het eerste bosritje heeft opgelopen? En indien Rubis het al had tijdens de koop, dan had de verkopende partij het toch helemaal niet hoeven weten?

Er wordt nu gesuggereerd dat dhr. vd Berg willens en wetens een ziek paard heeft verkocht en daar ben ik echt niet van overtuigd. Als je de foto's terug kijkt hier op bokt zie je een gezonde fjord, die er goed uitziet. Mooie foto's dat ze er heerlijk mee aan het rijden is.

Verder snap ik heel goed dat het voor mevr. Kipp heel naar is dat ze het paard van der dromen heeft moeten laten inslapen, echter denk ik niet dat de verkopende partij hier iets aan heeft kunnen doen. Helaas hebben wij zo'n zelfde verhaal meegemaakt. Na twee dagen begon ze erg terug te vallen en na twee weken bleek al dat de merrie niet meer te redden was. Of de verkopende partij in dit geval geweten heeft dat ze al ziek was? Geen idee. En wij konden het ook niet bewijzen als we dit hadden gewild. Ze had immers ook bij ons iets opgelopen kunnen hebben.

Verder heb ik nog nooit een contract gezien waarin het consumentenrecht is opgenomen bij het verkopen van paarden. Misschien ligt dit aan mij.....

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:01

Mag ik nog even melden dat de advocaten van het Programma Pro Deo de beste van Nederland zijn. Denken jullie nu echt dat ze een zaak aannemen, op de TV, die ze kunnen verliezen???? Denken jullie dat ze hun naam en reputatie op het spel zetten?

Jan Hein zei, dit is kat in het bakkie! De meeste hebben niet goed geluisterd.

Dan moet ik melden dat er heel veel is opgenomen en maar een heel klein deel is uitgezonden. Het is heel jammer dat het niet volledig is geweest. Als jullie alles zouden weten wat er gebeurt is, dan kijk je heel anders er tegen.

Het komt dus voor, als je dat heb gehoord! Er werd ook door de andere advocaten gezegd, dat de rechter zal zeggen, ga maar op de gang een schikking regelen. Als koper sta je in het consumenten recht veel sterker dan de verkoper!

Rubis had buiten de lyme nog 3 ratten ziektes en het Rhino virus bij zich. Dit is helaas niet vermeld. Bart is NIET de fokker!!! Rubis is in Frankrijk gefokt.

Jytte is een vrouw van bijna 25 en geen meisje. Ze heeft jaren lang diverse Andalusische dekhengsten gereden en uitgebracht op keuringen en wedstrijden in Nederland en Belgie. Niet onbekend met hengsten dacht ik!.

Maar ik weet wel dat er hier op Bokt de beste advocaten en rechters zijn. Het meer en deel weet hoe de wet werkt, dus een oordeel wordt hier zomaar gegeven terwijl ze gister misschien 30% van de hele zaak hebben laten zien.

Er komt een vervolg van alles zaken hoe het afgelopen is. Dus geduld aub!

Jyt, t komt goed en laat ze hier maar hun oordeel over jou geven. Degene die jou kennen en het hele verhaal weten, weten wel beter!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:02

Indy29 schreef:
Merell123 schreef:
Ja inderdaad ze heeft als 'penny-meisje' Rubis echt teniet gedaan.... Hij heeft nooit de behandelingen gekregen die hij verdient heeft, daarom is ze blijven puzzelen om te vinden wat het nou was?

Kom op zeg.. Zoals ik net al zei, niet zo kortzichtig. En het programma schildert hem helemaal niet af als boeman..

Persoonlijk denk ik dat dit meisje helemaal niet voor een hengst had moeten kiezen en zich van te voren beter bewust had moeten zijn van de risico's die hengsten met zich mee brengen.
Ik heb jaren een hengst gehad en ook niet de makkelijkste, toevallig ook een fjord en ook dat was geen kinder of penny pony, maar een serieuze hengst die respect eiste en ook verdiende.

ze heeft nu ook een hengst ;) en dat gaat gewoon prima. Dus dan ligt het aan mijn ogen niet aan haar, want je moet bij elke hengst consequent zijn en blijven en altijd opletten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:07

wallance schreef:
Tiffany schreef:

De ziekte van Lyme kan tussen de 3 en de 8 weken worden aangetoond, wie zegt dat hij het niet het eerste bosritje heeft opgelopen? En indien Rubis het al had tijdens de koop, dan had de verkopende partij het toch helemaal niet hoeven weten?

Er wordt nu gesuggereerd dat dhr. vd Berg willens en wetens een ziek paard heeft verkocht en daar ben ik echt niet van overtuigd. Als je de foto's terug kijkt hier op bokt zie je een gezonde fjord, die er goed uitziet. Mooie foto's dat ze er heerlijk mee aan het rijden is.

Verder snap ik heel goed dat het voor mevr. Kipp heel naar is dat ze het paard van der dromen heeft moeten laten inslapen, echter denk ik niet dat de verkopende partij hier iets aan heeft kunnen doen. Helaas hebben wij zo'n zelfde verhaal meegemaakt. Na twee dagen begon ze erg terug te vallen en na twee weken bleek al dat de merrie niet meer te redden was. Of de verkopende partij in dit geval geweten heeft dat ze al ziek was? Geen idee. En wij konden het ook niet bewijzen als we dit hadden gewild. Ze had immers ook bij ons iets opgelopen kunnen hebben.

Verder heb ik nog nooit een contract gezien waarin het consumentenrecht is opgenomen bij het verkopen van paarden. Misschien ligt dit aan mij.....

Het gaat er ook niet om of dhr vd Berg het wíst dat Rubis ziek was, het gaat erom dat Rubis binnen een korte tijd ernstig ziek bleek te zijn dhr vd Berg Jytte niet tegemoet wilde komen.

Mijn paard bleek na een korte periode een luchtzuiger te zijn, als ik had gewild had de fokker hem terug genomen. Ondanks dat mijn paard altijd in de opfok heeft gestaan en de fokker er geen idee van had dat hij dat deed.

En nogmaals, de uitzending was niet volledig. Rubis had nog veel meer onder de leden dan alleen Lyme. Ziektes die hij onmogelijk allemaal in zo'n korte periode heeft kunnen oplopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:08

PhiaBink schreef:
Jyt, t komt goed en laat ze hier maar hun oordeel over jou geven. Degene die jou kennen en het hele verhaal weten, weten wel beter!

Maar degene die haar kennen, zijn toch automatisch op haar hand?
Ik heb geen verstand van rechtzaken en kopers/verkopersrechten.. het kwam op mij alleen nogal partijdig over. En de manier waarop het uitgezonden werd als heel onprofessioneel.. dat doet dat programma dan niet zo handig.
Overigens vraag ik me altijd af waarom je dat soort dingen op tv wilt laten komen :?