Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:09

Afbeelding

Gerd Heuschmann..Niks over LDR:

Vanaf 6 minuten..moet je wel duits kunnen verstaan. :(:)

Alles gaat over deining, daar dien je naar toe te werken.

http://www.youtube.com/watch?v=BcVOkWb3fgA

Verlengen van de hals is niets anders dan de S vorm eruit te halen.

Afbeelding

Heuschman-stijl.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 13-05-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:23

gummie schreef:
horseyfries schreef:
Isabell zal ook graag willen dat haar paarden gezond blijven, oud worden, en zelfs tot op drie Olympische Spelens mee kunnen draaien, en dan doe je dat met de trainingsmethode waar je paard het gezondst bij blijft, en dat is niet Rollkur, maar LDR, dat je het verschil niet kent noch begrijpt was ons al duidelijk.

Nog 1 keer de vraag: kan iemand mij vertellen wat volgens hem/ haar het verschil tussen LDR en rollkur is? Kan iemand mij een foto laten zien van rollkur, en een foto van LDR? En dan aan de hand van die foto's laten zien wat het verschil is?
Ben nog steeds benieuwd naar wat volgens jullie het verschil is.

Met daarbij de opmerking: dat persoon A datgene wat jullie zien als LDR, ziet als rollkur, betekent niet dat persoon A het verschil tussen beiden niet weet. Het betekent slechts dat persoon A kennelijk een andere definitie hanteert dan jullie voor de beide begrippen.Dus nogmaals de vraag: foto of filmpje van rollkur aub, inclusief uitleg. Inclusief onderbouwing welke definitie wordt gehanteerd. Is dat de definitie van de FEI? Of beoordelen jullie het op een andere manier?

Zeer goede opmerking! Ik denk dat daardoor ook de discussie ontstaat.

murphy102

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:54

Het LDR komt er, heel simpel gezegd, op neer dat er iets extremer voorwaarts-neerwaarts wordt gereden, dus met de neus tikje áchter de loodlijn, maar vooral LANG en LAAG. Dit is LDR: LANG, Diep (tikje áchter de loodlijn zonder kin op de borst) Rond in de LAGE lijn.
Niet Rond en zéker niet DIEP, zoals getoond door onze top!
Voor sommige paarden kan dat helpen, zomaar even.
Gewoon voorwaarts-neerwaarts oftewel het "over de schouder rijden" is als beloning tussendoor en zo kan men ook checken of de ontspanning voor elkaar is, de aanleuning , de takt hetzelfde blijft enz.
Dit LDR komt gewoon voor binnen de klassieke rijleer en dit is ook wat ruiters als Carl Hester er slechts AF EN TOE bijpakken.
Dit is héél wat anders als wat er in onze top gebeurt. Dat heeft níets met LDR te maken, maar alles met Rollkur! Maar dat willen de de gebruikers hiervan natuurlijk niet erkennen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:02

murphy102 schreef:
Dit is héél wat anders als wat er in onze top gebeurt. Dat heeft níets met LDR te maken, maar alles met Rollkur! Maar dat willen de de gebruikers hiervan natuurlijk niet erkennen.

Het merendeel van de algemene gebruikers heeft stuiterige paarden die de deining missen , kort in de hals, borstverspanning, en geen stap meer.
Dat ligt deels aan het paard (o.a. weinig schoft) en de ruiter die er op zit. :(:)

Afbeelding

Citaat:
“But what is deep? Most of the time a horse has different blocks in his neck and jaw. Before you get to the deepest point, sometimes then especially with stallions, you have four or five of those frontiers that you will hit before you get him that far down that when you open your hand and give, you have the feeling that he really wants to stretch out without falling on the forehand, you really feel the back come up – they want to go round and stay round. Every time you open your hand and the horse wants to put his head straight up, that’s a sign that he has not been deep enough – it’s as simple as that

http://www.horsemagazine.com/thm/2010/0 ... f-janssen/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:17

Citaat:
Ik vraag mij even af wíe niet weet wat het verschil is tussen Rollkur en LDR!
Dat LDR geen Rollkur is, dat weten we.
Carl Hester rijdt LDR zoals LDR bedoeld is.

Ik meen me toch te herrineren Murphey, dat een paar pagina's geleden werd beweerd dat CH klassiek rijdt...daarna geen LDR maar wel laag en diep. En nu rijdt hij dus gewoon LDR.

Ik meen me ook te herinneren dat je toch wel fan bent van CH. Blijkbaar dus ook van LDR...mits goed uitgevoerd...toch?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:06

Ik denk dat de kern van het betoog van Murphy wordt gemist.... Namelijk:
1) dat er in theorie een verschil is tussen LDR en rollkur
2) dat in de praktijk de naam LDR soms wordt gebruikt voor wat in feite rollkur is
3) dat Murphy rollkur afkeurt, en dus ook de trainingsmethode die door sommigen nu LDR wordt genoemd maar die in wezen niet verschilt van rollkur en dus eigenlijk geen werkelijke LDR is
4) dat er ruiters zijn die de oorspronkelijke LDR nog wel weten toe te passen zoals die bedoeld is
5) dat de verwarring over het onderscheid tussen rollkur en LDR ontstaan is in de discussie met o.a. Sjef Jansen, waarna rollkur verboden werd, maar LDR werd toegestaan, terwijl o.a. Anky haar trainingsmethode niet wezenlijk heeft aangepast en dit gewoon geaccepteerd wordt.

De verwarring over LDR en rollkur is begrijpelijk omdat rollkur-rijders vanaf het verbod op rollkur hun methode LDR gingen noemen.

Wat mij betreft zou je aan de toepassing van een trainingsmethode, en niet aan de hand van hoe die methode door de trainer wordt genoemd, moeten kunnen zien of het wel of niet door de beugel kan. Dan ontstaat die begripsverwarring niet, dan wordt per concreet geval bekeken of iets okee is en binnen de regels valt, en dan hoeft er geen algemene discussie gevoerd te worden over een naam die imo misbruikt wordt.

En nog steeds zie ik graag een foto van rollkur, of in ieder geval een foto van wat volgens jullie niet is toegestaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:13

gummie schreef:
Ik denk dat de kern van het betoog van Murphy wordt gemist.... Namelijk:
1) dat er in theorie een verschil is tussen LDR en rollkur
2) dat in de praktijk de naam LDR soms wordt gebruikt voor wat in feite rollkur is
3) dat Murphy rollkur afkeurt, en dus ook de trainingsmethode die door sommigen nu LDR wordt genoemd maar die in wezen niet verschilt van rollkur en dus eigenlijk geen werkelijke LDR is
4) dat er ruiters zijn die de oorspronkelijke LDR nog wel weten toe te passen zoals die bedoeld is
5) dat de verwarring over het onderscheid tussen rollkur en LDR ontstaan is in de discussie met o.a. Sjef Jansen, waarna rollkur verboden werd, maar LDR werd toegestaan, terwijl o.a. Anky haar trainingsmethode niet wezenlijk heeft aangepast en dit gewoon geaccepteerd wordt.

De verwarring over LDR en rollkur is begrijpelijk omdat rollkur-rijders vanaf het verbod op rollkur hun methode LDR gingen noemen.

Wat mij betreft zou je aan de toepassing van een trainingsmethode, en niet aan de hand van hoe die methode door de trainer wordt genoemd, moeten kunnen zien of het wel of niet door de beugel kan. Dan ontstaat die begripsverwarring niet, dan wordt per concreet geval bekeken of iets okee is en binnen de regels valt, en dan hoeft er geen algemene discussie gevoerd te worden over een naam die imo misbruikt wordt.

En nog steeds zie ik graag een foto van rollkur, of in ieder geval een foto van wat volgens jullie niet is toegestaan.

Nee, ik zie graag een video van Rollkür. Want zoals er op selectieve wijze foto's van MAR getoond worden, en het daar echt niet goed is, laat het filmpje een heel ander beeld zien. Dus graag levende beelden van rollkür. En dan graag ook recent. Immers, de trainingsmethoden zouden aangepast zijn naar LDR dus dan heeft het geen zin om een oud filmpje te tonen. Ik wacht met spanning af!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:19

Ja die is goed ;) Gewoon de vraag terugwerpen ;)

Ik vraag naar wat volgens JULLIE rollkur is, omdat mij dat niet duidelijk is. En wat volgens JULLIE LDR is, omdat mij dat niet duidelijk is. En wat volgens JULLIE wel, en wat niet is toegestaan. Het is geen aanval hoor, het is een vraag om opheldering.

Ik heb overigens halverwege het topic al ergens aangegeven wat volgens mij rollkur is en hoe dat beoordeeld zou moeten worden. En ik baseer me op wat het FEI onder rollkur verstaat, met de kanttekening dat het subjectieve begrippen betreft. Heb daar al een heel verhaal over getypt.
Maar van jullie nog steeds geen antwoord. Wat is volgens jullie rollkur, hoe herken je dat. En wat is LDR, hoe herken je dat. Hoe zie je het verschil.

En dan met name om dat je net de bewering doet dat "de trainingsmethoden aangepast zijn naar LDR en het dus geen zin heeft een oud filmpje te tonen". Is dat zo? waar baseer je dat op? Kun je aantonen dat die methoden zijn aangepast? Met een filmpje van toen, en eentje van nu?

:)

Als het allemaal zo helder is, wat wat is, dan zou iedereen hier toch heel makkelijk moeten kunnen aangeven op basis van welk plaatje een toezichthouder bij het losrijterrein een waarschuwing kan en moet geven? En waarom?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:20

Dank je, Gummi, jij begrijpt wat ik zeg.

De foto aan de longe vind ik geen LDR, maar een paard dat voorwaarts en daaruit volgend neerwaarts wordt gewerkt aan de longe.
LDR voer je uit onder het zadel.

Als je goed gelezen zóu hebben, janderegelaar, dan had je gelezen dat ik schreef dat LDR -zoals het bedoeld is- onderdeel is van de klassieke rijleer en zo voert CH het ook uit.

Bij LDR is er LENGTE in de hals, waardoor het frame kan verlengen!
Dit in tegenstelling tot Rollkur waar de lengte er juist uít gereden/getrokken is en het paardenlichaam in elkaar getrokken wordt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 14:42

murphy102 schreef:

De foto aan de longe vind ik geen LDR, maar een paard dat voorwaarts en daaruit volgend neerwaarts wordt gewerkt aan de longe.

Ik zal je helpen, maar het 1 kan blijkbaar niet zonder het ander..

Afbeelding

Afbeelding

Veel speekselvorming ??

Ik denk dat het grote probleem bij de gemiddelde bok(t)-rijder zit nl. niet weten waar de halswervels zitten..
Heuschmann zegt het terecht het merendeel wijst de kap aan. :(:)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:40

Dus dit is LDR van Charlotte Dujardin? Hmmm

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:05

Nee, Janderegelaar.
Rembrandt van Nicole Uphoff zie je in Rollkur.
Charlotte Dujardin laat hier een moment van verzameling zien. Ongunstige foto omdat hij van schuinachter is genomen. Maar als je dat in ogenschouw neemt, zie je gewoon een paard in verzameling in galop.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:39

murphy102 schreef:
Nee, Janderegelaar.
Charlotte Dujardin laat hier een moment van verzameling zien. Ongunstige foto omdat hij van schuinachter is genomen. Maar als je dat in ogenschouw neemt, zie je gewoon een paard in verzameling in galop.

Zozo....hoe lang geleden liep Rembrandt daar? En daarbij, wat heeft hij allemaal gewonnen? Rubinstein ging ineens ook boven de 70% lopen toen Nicole hem ging rijden. Dus...als Rolkurr dat bewerkstelligt; ik ben voorstander!

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:43

Interessant bovenstaande post met plaatjes!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:56

janderegelaa schreef:
murphy102 schreef:
Nee, Janderegelaar.

Zozo....hoe lang geleden liep Rembrandt daar? En daarbij, wat heeft hij allemaal gewonnen? Rubinstein ging ineens ook boven de 70% lopen toen Nicole hem ging rijden. Dus...als Rolkurr dat bewerkstelligt; ik ben voorstander!

Dat verklaart dan meteen alles :) Namelijk: dat je de juistheid/ correctheid van een trainingsmethode afmeet aan de scores die behaald worden! :D Fijn dat je de theorie even bewijst ;)

Kun je even een zo recent mogelijk plaatje posten van Rembrandt trouwens?

Ps. mogen we even stilstaan bij het feit dat je zojuist hebt gezegd dat je een voorstander van rollkur bent? Kun je dat nog even bevestigen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:03

Deden ze in Rusland ook, als de meisjes maar scoorden, wat er daarna met ze gebeurden, was onbelangrijk....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:07

@Gummie; als jij dat Rollkür vindt dan ben ik voorstander ja.

Volgens de wijze dames hier kan Rollkür alleen met een stang vanwege de dwang die je nodig hebt. Ik zie geen stang...
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 13-05-12 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:08

Dus het doel heiligt de middelen.......

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:10

Sorry, mijn boekhouder vind het niet zo leuk als ik onbetaald les geef, maar je bent welkom in één van mijn clinics. :)

En Gummie laat nog eens zien dat ze geen idee heeft wat rollkur is, er is een definitie vastgelegd door de FEI. Als je dat niet weet of vind dat je eigen interpretatie de enige juiste is, dan lijdt je aan grootheidswaanzin.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-05-12 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:12

Wat is die definitie dan volgens jou? (heb ik herhaaldelijk naar gevraagd, maar goed... is te moelijk). Ik heb al 20 x de definitie van het FEI aangehaald.

Ps. janderegelaa: je hebt net letterlijk aangegeven dat het resultaat de middelen heiligt. Je hebt letterlijk aangegeven dat je een voorstander bent van rollkur als dat tot dat resultaat leidt.

Ik vind dat jullie je er allemaal wel heel makkelijk van af maken door helemaal niet op vragen in te gaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:14

Lezen is blijkbaar te moeilijk, "er is een definitie vastgelegd door de FEI" lijkt mij een antwoord op jouw vraag.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:18

horseyfries schreef:
Lezen is blijkbaar te moeilijk, "er is een definitie vastgelegd door de FEI" lijkt mij een antwoord op jouw vraag.

En wat is die definitie volgens het FEI????? Voor de 100e keer....

Want ik heb al meerdere malen de definitie van het FEI gebruikt, maar kennelijk is dat niet de goede volgens jou. Dus bij deze: wat is de juiste definitie van het FEI?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:25

murphy102 schreef:

Als je goed gelezen zóu hebben, janderegelaar, dan had je gelezen dat ik schreef dat LDR -zoals het bedoeld is- onderdeel is van de klassieke rijleer en zo voert CH het ook uit.

Bij LDR is er LENGTE in de hals, waardoor het frame kan verlengen!
Dit in tegenstelling tot Rollkur waar de lengte er juist uít gereden/getrokken is en het paardenlichaam in elkaar getrokken wordt.

Daarom is volgens mij de L in LDR lang ipv laag. Voor mij is deze laatste opmerking toch wel de juiste. Dus lengte bij LDR en niet bij Rollkur. ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:28

Ik begrijp dat het topic te lang is om nog eens helemaal door te nemen, maar dan nog eens kort samengevat:
http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/081.shtml
http://www.horseandhound.co.uk/competit ... 94724.html
http://www.fei.org/disciplines/dressage ... ontroversy

Het onderscheid tussen rollkur en LDR is het al dan niet toepassen van "agressieve dwang".

Ik heb niet bijgehouden hoe vaak ik dat al genoemd heb (als het de 50 keer niet overschrijdt, dan verbaast me dat). Maar bij deze keer: nogmaals. En dat is de definitie volgens het FEI.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:31

gummie schreef:
Ik begrijp dat het topic te lang is om nog eens helemaal door te nemen, maar dan nog eens kort samengevat:
http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/081.shtml
http://www.horseandhound.co.uk/competit ... 94724.html
http://www.fei.org/disciplines/dressage ... ontroversy

Het onderscheid tussen rollkur en LDR is het al dan niet toepassen van "agressieve dwang".

Ik heb niet bijgehouden hoe vaak ik dat al genoemd heb (als het de 50 keer niet overschrijdt, dan verbaast me dat). Maar bij deze keer: nogmaals. En dat is de definitie volgens het FEI.

Zou jij de getoonde foto van Nicole Uphoff met Rembrandt, die alleen met een trensje rijdt, willen kwalificeren als dwang?