gummie schreef:Ik denk dat de kern van het betoog van Murphy wordt gemist.... Namelijk:
1) dat er in theorie een verschil is tussen LDR en rollkur
2) dat in de praktijk de naam LDR soms wordt gebruikt voor wat in feite rollkur is
3) dat Murphy rollkur afkeurt, en dus ook de trainingsmethode die door sommigen nu LDR wordt genoemd maar die in wezen niet verschilt van rollkur en dus eigenlijk geen werkelijke LDR is
4) dat er ruiters zijn die de oorspronkelijke LDR nog wel weten toe te passen zoals die bedoeld is
5) dat de verwarring over het onderscheid tussen rollkur en LDR ontstaan is in de discussie met o.a. Sjef Jansen, waarna rollkur verboden werd, maar LDR werd toegestaan, terwijl o.a. Anky haar trainingsmethode niet wezenlijk heeft aangepast en dit gewoon geaccepteerd wordt.
De verwarring over LDR en rollkur is begrijpelijk omdat rollkur-rijders vanaf het verbod op rollkur hun methode LDR gingen noemen.
Wat mij betreft zou je aan de toepassing van een trainingsmethode, en niet aan de hand van hoe die methode door de trainer wordt genoemd, moeten kunnen zien of het wel of niet door de beugel kan. Dan ontstaat die begripsverwarring niet, dan wordt per concreet geval bekeken of iets okee is en binnen de regels valt, en dan hoeft er geen algemene discussie gevoerd te worden over een naam die imo misbruikt wordt.
En nog steeds zie ik graag een foto van rollkur, of in ieder geval een foto van wat volgens jullie niet is toegestaan.
Nee, ik zie graag een video van Rollkür. Want zoals er op selectieve wijze foto's van MAR getoond worden, en het daar echt niet goed is, laat het filmpje een heel ander beeld zien. Dus graag levende beelden van rollkür. En dan graag ook recent. Immers, de trainingsmethoden zouden aangepast zijn naar LDR dus dan heeft het geen zin om een oud filmpje te tonen. Ik wacht met spanning af!