Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:06

Dat laatste is dus maar de vraag nog hè. Of hebben ze het gehad over Rollkur? Ik dacht alleen over wonden dichtsmeren met schoensmeer en spoorwonden. De rollkuur zal hij idd niet openbaar doen want dan weet hij echt wel dat hij daarop gepakt wordt. En als hij dat wel achter de schermen doet is dat echt iets waarmee ze ook naar de politie hadden kunnen gaan met de beelden en met uitleg dat ze met een programma bezig zijn en dat uit gaan zenden. Maar dat ze hier eerst melding van wilden maken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:10

nikkel schreef:
Ayasha, het wordt tijd dat, dat soort personen het privilege ontzegd wordt om nog ooit met paarden in contact te komen. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Nee hoor die deel ik ook.
Helaas zijn er best veel van dat soort personen en dat veranderd niet zolang ze bij de top niet "willen" veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:26

BeFunny schreef:
Dat laatste is dus maar de vraag nog hè. Of hebben ze het gehad over Rollkur? Ik dacht alleen over wonden dichtsmeren met schoensmeer en spoorwonden. De rollkuur zal hij idd niet openbaar doen want dan weet hij echt wel dat hij daarop gepakt wordt.

Schijnbaar hebben ze het op beeld en hebben deskundigen op basis van de beelden gezegd dat het inderdaad om rollkur gaat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:41

fransje23 schreef:
BeFunny schreef:
Dat laatste is dus maar de vraag nog hè. Of hebben ze het gehad over Rollkur? Ik dacht alleen over wonden dichtsmeren met schoensmeer en spoorwonden. De rollkuur zal hij idd niet openbaar doen want dan weet hij echt wel dat hij daarop gepakt wordt.

Schijnbaar hebben ze het op beeld en hebben deskundigen op basis van de beelden gezegd dat het inderdaad om rollkur gaat.

Dan moeten ze daar mee naar de politie en dat gaat dan voor aan programma maken. Want daarmee kunnen ze iets. Als de rechter bepaald dat de beelden illegaal verkregen zijn dan is alles voor niks geweest.

nikkel

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:52

Ongeacht van wat de rechter vindt, de sport moet gaan werken met licenties en controle teams op de training stallen. Dat daar weerstand tegen is begrijp ik, zolang dat echter niet gebeurt kunnen er mensen gewoon hun gang gaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:30

Eigenlijk is het bijzonder dat er weerstand tegen is. Want dat suggereert toch dat er besef is dat er dingen op of over de grens van het toelaatbare of acceptabele zit? Of lastig of niet uit te leggen is. Dat moet je als professionele ruiter toch niet willen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:53

fransje23 schreef:
BeFunny schreef:

En omdat onder deskundigen hierover verdeeldheid is, is het maar net de vraag welke deskundige je dan inschakelt.

Hiermee zeg ik niet dat het niet is gebeurd of gebeurt overigens.

Hieronder even heel in het kort de controverse
https://www.science-equine.com/nl/artik ... nd-round-2

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:29

Door meerdere deskundigen in te schakelen uit meerdere hoeken (trainer/dierenarts) kun je al wat meer zeggen.

Daarbij vind ik de definitie minder interessant als het paard, pop beeld,duidelijk ongemak aan geeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:38

fransje23 schreef:
Door meerdere deskundigen in te schakelen uit meerdere hoeken (trainer/dierenarts) kun je al wat meer zeggen.

En ook die kun je vinden in de pro of contra hoek. En als je alleen maar deskundigen zoekt in de contra hoek, dan krijg je ook alleen maar contra te horen.

fransje23 schreef:
Daarbij vind ik de definitie minder interessant als het paard, pop beeld,duidelijk ongemak aan geeft.

Klopt, daarom gaan dat soort onderzoeken ook altijd gepaard met metingen bv ogv hartslag, stress level etc.
Die hangen er waarschijnlijk op de beelden niet aan.
De houding waarin het paard wordt getraind zegt dus niet zoveel over het comfort van het paard, tenzij je duidelijk weerstand bij het paard ziet natuurlijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:59

Babootje schreef:
[
BeFunny schreef:

En omdat onder deskundigen hierover verdeeldheid is, is het maar net de vraag welke deskundige je dan inschakelt.

Hiermee zeg ik niet dat het niet is gebeurd of gebeurt overigens.

Hieronder even heel in het kort de controverse
https://www.science-equine.com/nl/artik ... nd-round-2

Dat. Als die deskundige al bevooroordeeld zijn. Dan heb je daar niks aan. De deskundigen zijn uitgekozen door dat programma project X. En niet onpartijdig.

En ik heb even na gelezen wat ze kwa rollkurr in beeld hebben. Dat zijn gesprekken waarbij gesproken wordt over het gebruik van "slof" teugels en er zijn dus "deskundigen" die in gesprekken het hebben over dat het om Rollkur gaat. Best wel vaag dus. En wat ze precies in beeld hebben dat moeten we ook nog maar zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:02

Ben benieuwd wanneer we wat horen vandaag.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:07

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:16

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:41

Babootje schreef:
BrankaZ schreef:
Dat Andreas Helgstrand de zaak heeft verloren en de beelden uitgezonden mogen worden:
https://www.horses.nl/dressuur/helgstra ... erbeelden/

Ze zullen nog even moeten wachten.
Helgstrand heeft hoger beroep aangetekend.
https://helgstranddressage.com/en/news

Dat lag in de lijn der verwachting.

Maar als de rechter het in algemeen belang vind dat de beelden worden uitgezonden dan zullen er heftige dingen te zien zijn gok ik.

En dan gaat hij dat in hoger beroep echt niet winnen. Dit is uitstel van executie zeg maar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:57

Uiteraard probeert hij alles om het uitzenden te voorkomen. Ook dat is zijn goed recht.

Maar of het zinvol zal zijn?
Zal een andere rechter het totaal anders beoordelen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:01

fransje23 schreef:
Uiteraard probeert hij alles om het uitzenden te voorkomen. Ook dat is zijn goed recht.

Maar of het zinvol zal zijn?
Zal een andere rechter het totaal anders beoordelen?

Kan, maar ik acht die kans niet groot, eerlijk gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:08

Ik ben nu wel benieuwd, wordt echt steeds benieuwder naar die beelden. Hij wilt het koste wat het kost niet uitgezonden hebben..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:10

Helgestrand, trekt aan een dood paard, volgens mij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:13

Elisa2 schreef:
Ik ben nu wel benieuwd, wordt echt steeds benieuwder naar die beelden. Hij wilt het koste wat het kost niet uitgezonden hebben..

Het gaat hem in dit stadium om de manier waarop de beelden verkregen zijn. Hij weet immers niet wat de inhoud is, dat mag hij niet zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:18

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Het gaat hem in dit stadium om de manier waarop de beelden verkregen zijn. Hij weet immers niet wat de inhoud is, dat mag hij niet zien.

Ja, het zal zeker niet te maken hebben met dat hij niet wil dat met ziet dat het daar toch niet zo kies is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:20

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Hij heeft inmiddels wel een deel gezien heb ik begrepen en de rechter vond het wel in het belang en dat betekend dat Helgstrand nog maar weinig te willen heeft.

Waar ik vrees voor had was dat als het niet zou mogen worden uitgezonden dat Helgstrand dan wederom met dit gedrag weg komt. Hij is namelijk al eens vrijgesproken. En dan kan de politie ook niks met die beelden. Mede daarom vind ik dat dat stiekume filmen niks is. En natuurlijk dat het het programma niet te doen is om de paarden. Maar als de rechter die illegaal verkregen beelden wel wil tonen dan is er echt wat op te zien en dan zijn de beelden dus niet voor niks geweest. En dan boeit het mij echt niet of hij ze wel of niet te zien krijgt. Als je achter de schermen nog beestachtiger bent dan je al bent ervoor dan heb je niet veel te willen imo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:22

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja dat zegt ie.
Maar dat zou jij ook zeggen toch en proberen zoveel mogelijk te redden wat er te redden valt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:28

Zo lang er nog niks uitgezonden is, is het logisch dat hij dat vol blijft houden. Er is namelijk altijd een kans dat de beelden niet uitgezonden mogen worden.

Maar die kans is nu wel redelijk verkeken, me dunkt.

Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat hij niet weet wat er in zijn bedrijf speelt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:40

Hij is als het zijn bedrijf is ook gewoon verantwoordelijk natuurlijk. En hij zelf is in rijden al niet leuk. Dus met hem hoef je echt geen medelijden te hebben. Ik hoop dat dit een voorbode is dan. Dat er iets gaat veranderen en dat het niet bij Helgstrand blijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:44

Hij is in de usa ook al even bezig om de markt in handen te krijgen wat betreft de fokkerij en verkoop . In 2020 had hij al 6000 dekkingen ( totaal) dat zullen er nu ongetwijfeld nog meer zijn. Het is gewoon een multi miljonair geworden waarvoor paarden eerder een inkomsten fabriek zijn geworden dan dieren. En hij is niet de enigste. Soms heb je flink de indruk dat wanneer de inkomsten het belangrijkste is, het welzijn ondergeschikt wordt.