Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:39

Dik een jaar revalideren voor je pijnvrij bent en kan oordelen hoeveel bewegingsvrijheid je terug hebt gekregen is zeker niet overdreven. Dat platen en schroeven blijvende pijntjes kunnen geven is ook een feit. Maar ondanks dat heb ik persoonlijk niet continue ondraaglijke pijn gehad tijdens het revalideren. En ja, ik heb ook nog af en toe een pijntje van een pees die overdwars gaat op een schroef. Even losschudden en weer door hoor. Het was vooral vervelend dat je zo beperkt bent, maar bewegen zonder jezelf telkens pijn te doen leer je snel zat. Ik geloof niet dat het voor Furion veel anders zal zijn, mits hij geen andere complicaties krijgt.

Dat hij in het mooiste geval van pijnvrij herstel misschien minder rap is en dat dat voor een vluchtdier vreselijk is, vind ik een lastige. Hoe hard staan al de paarden op leeftijd die wij op een idyllisch plekje met pensioen doen dan wel niet dagelijks te lijden? Die zijn zich heus wel bewust van hun belemmeringen hoor. Moeten we daar dan ook mee stoppen? Ik zou er wel weer een andere mening over hebben als dat paard in Hongarije (was de bedoeling toch?) met een stijve poot naast een bos met een roedel wolven in een weiland wordt gedumpt. Maar voorlopig hebben we geen idee waar hij straks de pensionado uit moet gaan hangen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:40

Zoolgangster schreef:
Ann schreef:
Bovenstaande vind ik erg interessant. Zou het ras van het dier (AV) ook meespelen? Het lijkt me sowieso een slim paard, ook al komt hij weleens in benarde situaties te zitten omdat hij nog hengst is en zijn instinct volgt. Denk dat als hij een ruin was geweest het een stuk relaxter was gegaan op hun reis.

Dat denk ik ook dat de reis hoogstwaarschijnlijk met minder ongelukken verlopen was als Furion een ruin was geweest. Wat dat betreft was het pech dat Unas nou net uit Spanje een paard meeneemt... daar wordt standaard niet gecastreerd, behalve bij grote gedragsproblemen.

Wat het ras betreft, ja, ik denk dat een Arabier harder is dan een warmbloed. Ik heb vroeger vergelijkingen gelezen van beide typen, Arabier en warmbloed, en de Arabier zou letterlijk harder beenwerk hebben, een grotere botdichtheit per vierkante centimeter, maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog beweerd wordt.

Een ruin loopt inderdaad minder op zijn hormonen en was er waarschijnlijk minder snel vandoor gegaan. Wat mij ook opviel is dat Furion ook voornamelijk aan het halster liep. Dat maakt het er ook niet makkelijker op om de controle te houden als het paard besluit een andere richting op te gaan. (wat waarschijnlijk ook gebeurt is bij het ongeval)

Overigens las ik bij een eerdere ontsnapping ook dat de haak van het touw was gebroken. Dat soort dingen kan iedereen gebeuren. Het blijven dieren van zo'n 500 kg, en als ze echt weg willen houdt een mens of touwtje ze echt niet tegen.

Mijn ervaring met Arabieren is dat ze vooral beschikken over geweldig herstel en uithoudingsvermogen. Als andere rassen na 1,5 uur werk echt op energie gaan inleveren, is een Arabier pas net warm gedraaid. Dat maakt ze ook zo geschikt voor endurance. Ik zeg vaak:Een arabier loopt op Duracell baterijen die gaan altijd langer mee dan je verwacht. :+

pmarena

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:46

Het stikt van de foto's dat hij zelfs helemaal los staat / loopt met een lijn los achter zich aan slepend op de grond. Ook wel lekker als hij daar op staat en dan aan een touwhalster vast zit := Waar we hier waarschuwen om een paard nooit aan een touwhalster vast te zetten.

Je materiaal blijft ook niet echt in goede conditie als je er zo mee om gaat en als je je paard regelmatig los laat en zelf een eind verderop loopt / gaat staan om een foto of filmpje te maken dan ben je er ook niet echt voorzichtig mee.

Het is heel leuk zolang het goed gaat, maar als het dan uiteindelijk toch fout gaat is het wel duidelijk dat je zelf het risico hebt opgezocht.

Hij loopt nu vrij aardig. Duimen draaien nog steeds voor de best mogelijke uitkomst voor het dier.
Ik ben erg benieuwd hoe het hem en hen verder zal vergaan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:53

3heathcliff5 schreef:
Dik een jaar revalideren voor je pijnvrij bent en kan oordelen hoeveel bewegingsvrijheid je terug hebt gekregen is zeker niet overdreven. Dat platen en schroeven blijvende pijntjes kunnen geven is ook een feit. Maar ondanks dat heb ik persoonlijk niet continue ondraaglijke pijn gehad tijdens het revalideren. En ja, ik heb ook nog af en toe een pijntje van een pees die overdwars gaat op een schroef. Even losschudden en weer door hoor. Het was vooral vervelend dat je zo beperkt bent, maar bewegen zonder jezelf telkens pijn te doen leer je snel zat. Ik geloof niet dat het voor Furion veel anders zal zijn, mits hij geen andere complicaties krijgt.

Dat hij in het mooiste geval van pijnvrij herstel misschien minder rap is en dat dat voor een vluchtdier vreselijk is, vind ik een lastige. Hoe hard staan al de paarden op leeftijd die wij op een idyllisch plekje met pensioen doen dan wel niet dagelijks te lijden? Die zijn zich heus wel bewust van hun belemmeringen hoor. Moeten we daar dan ook mee stoppen? Ik zou er wel weer een andere mening over hebben als dat paard in Hongarije (was de bedoeling toch?) met een stijve poot naast een bos met een roedel wolven in een weiland wordt gedumpt. Maar voorlopig hebben we geen idee waar hij straks de pensionado uit moet gaan hangen.

Mijn eigen ervaring met een paard met een 'stijve poot' is dat ze zich prima redden en zeker niet minder rap zijn dan een gezond paard.(de stal kat werd niet geduld in de paddock en was vaak maar een haartje sneller :+ ) Hier was het paard de kleinste van het stel maar wel de baas,dus niks zieligs aan. Wel is de ondergrond van belang, een natuurlijke bodem (in de wei en in de bak) is flexibel genoeg om een stijf gewricht te compenseren. Ik kan me voorstellen dat lange afstanden over bestrating zo'n been wel meer zal belasten.

In ogenschouw genomen dat Furion gisteren pas geopereerd is vind ik dat hij het fantastisch doet en al veel beter loopt dan ik had verwacht.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:59

fransje23 schreef:
In de natuur is alles kwetsbaar, vluchtdier of niet.
Een gewond roofdier is ook gewoon de klos.
Sterker nog die zal simpelweg verhongeren omdat het niet snel genoeg is om prooien te vangen.

Het verschil tussen roofdier en paard is dat de laatste aan hersengebied een veel groter angst en emotie centrum heeft. Logisch natuurlijk ook, omdat oorspronkelijk het daardoor geïnitieerde gedrag levensreddend is geweest.

De amygdala en volgens mij ook indirect het limbisch systeem zijn van het paard het grootste van alle prooidieren. Ik vraag me dan oprecht af of size matters in deze, en of dat dan ook invloed heeft in de mate van ervaring van kwetsbaarheid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:05

Ponytante schreef:
Dank voor de link.

Ik denk dat temmen mogelijk minder belangrijk is omdat dit niet over een Bokker, of zelfs Nederlander gaat. De kans dat Xu last zou hebben van soms wat verregaande speculaties is nihil.

Dat zou kloppen...... als deze mensen alleen op Bokt zouden zitten, en bokt niet een publiek forum was. Maar deze mensen zitten ook op facebook en instagram en reageren daar ook, en nog wel heftiger dan hier. Dus hij ziet en leest wel het een en ander. Wel iets om je bewust van te zijn.

Laatste filmpje ziet er goed uit!

Elisa2 schreef:
Het erge voor een paard is dat deze een been veel moeilijker kan ontlasten dan dat een mens dit kan. Ik maak me dan ook wel zorgen voor overbelasting op de andere benen. Oververmoeidheid door niet goed kunnen liggen/ slapen etc. Ik hoop ook echt dat alles niet voor niks zal zijn geweest en hij overal goed doorheen gaat komen.

Ik weet niet of dat zo is hoor. Een mens heeft maar 2 benen, en hoevaak zie je niet dat mensen blessures hebben door compenseren?
Een paard heeft er 4, en regelmatig gezien dat ze het voor elkaar krijgen om 1 been helemaal niet te belasten. Ik denk eerlijk gezegd dat een dier met 4 benen daar beter in is dan wij met 2 benen.

Janneke2 schreef:
Ik citeer met instemming
3heathcliff5 schreef:
Laten we ook niet vergeten dat dit paard praktisch elke dag geprikkeld is met nieuwe situaties. Dat dit paard flink wat kilometers in de benen heeft over verschillende ondergronden en dus flink gehard is. Dat in tegenstelling tot het gros van onze paarden, die voor een groot deel enkel in een veilige omgeving aan het werk zijn, op een perfecte bodem bewegen etc etc. In dat opzicht heeft Unas ongehinderd door kennis zijn paard onbewust beter voorbereid op deze grote uitdaging dan wij dat doen voor onze paarden op dat strakke weiland en die perfecte Agterberg bodem. De vele risico’s die hij dan neemt doen daar dan jammer genoeg weer afbreuk aan en hebben mede geleid tot deze situatie.

Wat ik wil zeggen is dat we de veerkracht en hardheid van Furion misschien niet moeten onderschatten. (...) Een rille dressuurbok die van elke verandering direct 4 dagen overstuur is, alleen gewend is om zijn pezen en voeten te prikkelen op een perfecte bodem zal vast een heel ander resultaat geven tijdens de revalidatie dan Furion. Ik vind een paard 2000km laten reizen met een gebroken been wreed, maar eerlijk gezegd zie ik een paard staan dat het transport prima heeft doorstaan. Mijn referentiekader is dat ik om me heen vooral paarden zie, die met wat pijntjes hier en daar, ook heel snel fysiek en mentaal inleveren. (...) Eerlijk gezegd ben ik door hoe Furion zich er tot nu toe doorheen slaat wat minder standvastig geworden daarin.

De 'diersoort paard' is tot veel meer in staat dan wat ikzelf /"de gemiddelde bokker" vraag/vragen van een paard.
Daar hebben we argumenten voor, en ik heb geen spijt van de Agterbergbodem, maar ik ga met een gerust hart naar buiten.
Persoonlijk vind ik 'dat het bos elke dag anders is' (zeker om deze tijd van het jaar) met welke honden, andere paarden, andere mensen en dieren - en soms werkzaamheden - je allemaal tegenkomt.
Maar vergeleken met Furion is het uiteraard heel weinig.
.... woestijnarabieren deden dat vroeger zo. Men neme één of een paar paarden en dan maandenlang op weg. Het zit in het ras om dit te kunnen.
('Endurance', zeggen we dan in de sport.)

Dit. Ik zie een paard wat dit wonderwel doorstaan heeft.
En ik heb begrepen op andere socials dat het transport is besloten in overleg met de kliniek. Hij heeft geïnformeerd of dat wel kon, en het kon. En ik denk dat de kliniek dat beter kan beoordelen dan ik :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:17

Avalanche schreef:
Dat zou kloppen...... als deze mensen alleen op Bokt zouden zitten, en bokt niet een publiek forum was. Maar deze mensen zitten ook op facebook en instagram en reageren daar ook, en nog wel heftiger dan hier. Dus hij ziet en leest wel het een en ander. Wel iets om je bewust van te zijn.
Bokt is toch niet verantwoordelijk voor wat iemand op andere socials zet? Verder lees ik mee op FB en Insta en vind de reacties tamelijk mild. Iemand wordt vrij snel geblokkeerd als er een wat meer kritische reactie komt.

Citaat:
Ik weet niet of dat zo is hoor. Een mens heeft maar 2 benen, en hoevaak zie je niet dat mensen blessures hebben door compenseren?
Een paard heeft er 4, en regelmatig gezien dat ze het voor elkaar krijgen om 1 been helemaal niet te belasten. Ik denk eerlijk gezegd dat een dier met 4 benen daar beter in is dan wij met 2 benen.
De kliniek gaf aan dat het revalideren net zo zwaar ging zijn als de operatie. Het paard is er nog niet helemaal en er kunnen nog best pittige complicaties optreden. Maar het is een dapper & sterk dier en ik wens hem het allerbeste qua herstel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:55

Ann schreef:
Bokt is toch niet verantwoordelijk voor wat iemand op andere socials zet?

Dat zeg ik toch ook niet? Wat ik zeg is dat een aantal mensen die op Bokt zitten, ook op de socials zitten en ook daar kwetsende reacties plaatsen.
Ann schreef:
Iemand wordt vrij snel geblokkeerd als er een wat meer kritische reactie komt.

Nou, ik heb het zo eens bijgelezen, en die reacties zijn niet "meer kritisch" hoor. Kritisch is weloverwogen, goed beargumenteerde kritiek, en dat kan meneer prima handelen. Waar het hier om gaat, is dat hij wordt gepakt op misvertalingen, en idd de diagnoses van narcist en weet ik wat niet. Dat is gewoon kwetsend en hatelijk gedrag. "Meer kritisch" is een understatement.
En dat hij mensen daarop blokt en reacties verwijdert, vind ik zeer begrijpelijk.

En overigens geldt dat hier op bokt ook. Ik zie zo vaak dingen die kwetsend en hatelijk kunnen zijn, gekwalificeerd als "kritisch". Maar kritiek geven zonder de persoon aan te vallen is een kunst op zich, maar niet wat hier gebeurt.
Ann schreef:
De kliniek gaf aan dat het revalideren net zo zwaar ging zijn als de operatie. Het paard is er nog niet helemaal en er kunnen nog best pittige complicaties optreden. Maar het is een dapper & sterk dier en ik wens hem het allerbeste qua herstel.

Ik denk dat idd al die kilometers lopen best goed voor zijn pezen en gewrichten zijn. Ik hoop het ook.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:31

Een beetje offtopic, mar ik vraag me eigenlijk echt af wat Equitom hier nu van denkt en er mee doet.. Want zij zijn toch wel ook een kliniek die best vergaat en zij zeiden nee.. nu het dier toch geopereerd is vraag ik me af wat ze denken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:37

Ik vind het tweede filmpje er ook positief uit zien. Blijf duimen draaien voor hem. In ieder geval fijn ook dat hij überhaupt iets lijkt te kunnen bewegen weer.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:41

Iemand al een reactie van Unas gezien?
Is hij nog in de kliniek überhaupt?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:44

Volgens mij filmt hij die video’s toch zelf? Dus ik ga er vanuit van wel.
Maar goed, dat is natuurlijk lastig te bevestigen.

Maar ik vond de meest recente filmpjes inderdaad wel best aardig uit zien. Ik denk dat het veel positiever is als menigeen had durven hopen vooraf. Dat hij gister vlak na de operatie zo slecht liep, vind ik ook niet vreemd eigenlijk (suf van narcose etc), maar nu een dag later ziet het beeld er toch al heel anders uit. Natuurlijk is er nu nog een lange weg te gaan en kan er alsnog veel fout gaan, maar ik vind het paard an zich wel echt enorm sterk en veerkrachtig en hopelijk gaat dat in z’n voordeel werken nu… That he’ll beat the odds.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-04-24 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:50

7ofhearts schreef:
Iemand al een reactie van Unas gezien?
Is hij nog in de kliniek überhaupt?

Hij heeft zelf filmpjes van na de operatie geplaatst dus ik ga er vanuit dat hij deze zelf gemaakt heeft.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:55

Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:56

Dat laatste filmpje! Echt klasse werk van de artsen daar! Maar ze zijn er nog niet vrees ik. Hopelijk gaat alles goed met Furion aflopen vooralsnog.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:07

Ik ben blij dat het dier straks niet weer met hem op pad hoeft. Het is niet de eerste keer dat hij verwondingen oploopt: Afbeelding
Afbeelding

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:29

Tja……..

Zoals ik al eerder zei, hopelijk komt het paardje hier goed door heen en kan hij pijnvrij een wel verdiend leven leiden waar hij voor waar wordt aangezien.
Dat gun ik hem zo.
Oud hoeft hij nog niet eens te worden, maar liever een aantal mooie jaren pijnvrij, waar er respectvol met hem wordt omgegaan, dat heeft dit dappere dier meer dan een beetje verdiend.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:48

Is er een mogelijkheid voor mensen zonder Instagram om de filmpjes te zien?

Alle links in dit topic werken niet voor mij helaas.

Ik heb wel Facebook, maar de links in dit topic naar Facebook dingen leiden allemaal naar filmpjes die níéts met Unas en Furion te maken hebben helaas.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:50

Furst schreef:
Een beetje offtopic, mar ik vraag me eigenlijk echt af wat Equitom hier nu van denkt en er mee doet.. Want zij zijn toch wel ook een kliniek die best vergaat en zij zeiden nee.. nu het dier toch geopereerd is vraag ik me af wat ze denken

Voor mijn gevoel had Equitom dit ook prima kunnen opereren als ik andere botbreukoperaties op hun site bekijk. Ik denk dat er in de afwijzing meer is meegewogen dan: kunnen wij dit repareren?

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:53

3heathcliff5 schreef:
Furst schreef:

Voor mijn gevoel had Equitom dit ook prima kunnen opereren als ik andere botbreukoperaties op hun site bekijk. Ik denk dat er in de afwijzing meer is meegewogen dan: kunnen wij dit repareren?

Wellicht hebben zij ook de verre reis in hun besluit meegenomen? We weten natuurlijk niet de reden van de afwijzing.

Ik hoop dat Furion er bovenop komt het tweede filmpje geeft inderdaad en fijner beeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:55

En zo maakt iedere kliniek zijn eigen afweging,

Pakt Unas de optie die hem het meest gunstig lijkt,

En gaat daar volledig voor.

Tot zover heel normaal voor iedereen die van zijn dier houdt.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik persoonlijk àndere keuzes gemaakt zou hebben,
Maar ik zie tegelijkertijd ook niets geks in de keuze die deze mijnheer met zíjn kennis en achtergrond maakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:07

Femke_Tweety schreef:
En zo maakt iedere kliniek zijn eigen afweging,

Pakt Unas de optie die hem het meest gunstig lijkt,

En gaat daar volledig voor.

Tot zover heel normaal voor iedereen die van zijn dier houdt.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik persoonlijk àndere keuzes gemaakt zou hebben,
Maar ik zie tegelijkertijd ook niets geks in de keuze die deze mijnheer met zíjn kennis en achtergrond maakt.

Een paardenarts die Unas al eerder ontmoet had, vertelde hem dat er in de wereld maar 2 klinieken zijn die Furions beenbreuk konden behandelen, de andere kliniek is in de VS...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:10

Ze hebben in die kliniek echt goed werk geleverd.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:15

Ann schreef:

Ik ben wel benieuwd naar de rontgen van het been na de operatie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:21

Ann schreef:

Zeker! Op de website van de kliniek las ik ergens dat ook de immobilisatie van het gebroken been voor het vervoer naar de kliniek belangrijk is, ik zou daar nog aan toevoegen: de chauffeur die 2.000 kilometer lang blijkbaar bijzonder netjes heeft gereden. :j