Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:18

Pro wolvers hebben ook van die bijzondere argumenten, zoals dat het niet meer terecht is dat we de wolven de ruimte geven, want wij hebben tenslotte hun leefgebied afgepakt. Maar als je het puur natuurlijk gaat bekijken, dan zijn wij als mensen ook zoogdieren en zijn wij de soort die het hoogste in de voedselketen staan. En in de natuur is het heel simpel, de soort die het hoogst in de voedselketen staat is de baas in zijn leefgebied en de rest moet zich aanpassen. Als er ergens jakhalzen leven en er komen daar wolven, dan worden die jakhalzen ook gewoon verdreven. Ruimte teruggeven is puur vanuit de natuur gezien ontzettend tegennatuurlijk. Maar los daarvan hebben we als mensen natuurlijk ook gewoon recht op ruimte en leefgebied. Je kan, heel terecht, kanttekeningen plaatsen bij de ruimte die wij als mensen opeisen, maar zeggen dat we in een dichtbevolkte rivierdelta de ruimte terug aan de wolven moeten geven is gewoon pure onzin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:22

Dan is dus de vraag of die 1.20m niet meer een kwestie is van wat mag qua wetten, wil de overheid voor betalen en is "compromis" voor vergoeding schade bij bewezen! verlies ondanks "adequate" bescherming/omheining. Je zou er zo een complot in kunnen zien, waarbij andermans schapen stomweg als voedselreserve worden ingezet. Laat ook de vraag rijzen of er dus wel genoeg wild in Nederland/Belgie rondloopt om een roedel te voeden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:23

tamary schreef:
Kuggur schreef:
Mijn bordercollies láchen om 1.20, en ja die springen daar probleemloos overheen zonder aanraken.
Wolven zijn veel groter, en niet minder atletisch. Ik begrijp niet dat mensen zo naief kunnen zijn dat dit soort maatregelen een hindernis zouden vormen voor een gemotiveerde predator van dit formaat.
"Geen paard qua springtechniek", sorry maar _O-

Hoeveel oefening hebben ze daar voor nodig gehad? Of lukt ze dat meteen de 1e keer al?

Geen. Ik train ze op schapen, niet op agility. Het is gewoon iets dat ze kunnen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:29

Mijn kruising middenslag keessie border collie van 11 kilo doet vanuit stilstand een traphekje van een meter, zonder aan te raken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 06:45

tamary schreef:
Dan is dus de vraag of die 1.20m niet meer een kwestie is van wat mag qua wetten, wil de overheid voor betalen en is "compromis" voor vergoeding schade bij bewezen! verlies ondanks "adequate" bescherming/omheining. Je zou er zo een complot in kunnen zien, waarbij andermans schapen stomweg als voedselreserve worden ingezet. Laat ook de vraag rijzen of er dus wel genoeg wild in Nederland/Belgie rondloopt om een roedel te voeden.

Eerst andermans schapen, en dan de paarden van particulieren ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:41

Er is nu bekend gemaakt dat een wolf zich in het Drents Friese woud gevestigd heeft. Nou ik wordt daar niet blij van. Ze gaan nu de schapenhouders in de omgeving uitnodigen om voorlichting ed te geven. Ik ben benieuwd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:37

pillow schreef:
Er is nu bekend gemaakt dat een wolf zich in het Drents Friese woud gevestigd heeft. Nou ik wordt daar niet blij van. Ze gaan nu de schapenhouders in de omgeving uitnodigen om voorlichting ed te geven. Ik ben benieuwd.

alleen schapenhouders..... niet die met pony's alpaca's koeien etc.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:04

speurneusc schreef:
pillow schreef:

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:11

pillow schreef:
speurneusc schreef:

Ik denk ook alleen bedrijfsmatige schapenhouders en niet mensen zoals ik met 8 ooien.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:17

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:28

Zijn ze mooi klaar mee. En Nederland doet weer eens niets met die waarschuwing. ;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:30

Nee, en dat is niks nieuws. Politici lopen altijd achter de feiten aan, want dan pas is de grootste groep kiezers daar te vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:31

pillow schreef:
pillow schreef:

Ik denk ook alleen bedrijfsmatige schapenhouders en niet mensen zoals ik met 8 ooien.

In Gelderland wel subsidie ook hobbyschapen. Kennissen hier in de buurt hebben er niet veel meer dan jij en krijgen toch subsidie.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:53

Ik ben benieuwd, was paar weken terug in Drenthe daar was een staatsbosbeheer gebied met schapen. Ik heb op de omheining gelet, onderste stroomdraad was veel hoger dan 15 cm. Begreep ook dat sommige kuddes al zijn weggehaald door de houders.
Vind het trouwens echt schandalig dat alleen schapenhouders subsidie krijgen. Sowieso ze denken dat het in Drenthe tussen de 4 en 5 miljoen gaat kosten om alles te omheinen. Alleen voor schapen en dan is er ook nog onderhoud. Moet je nagaan wat dit grapje heel Nederland gaat kosten....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:15

Die kudde pakt jonge stieren van 200 kg.. nou dat is elk veulen een prooi..

Mag hopen dat die hier niet komen.

Gaan ze dat ook stallen in waar de boven luik van open staat.. of schuilstallen of stallen met voergaten...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:35

FleurVP schreef:
Ik ben benieuwd, was paar weken terug in Drenthe daar was een staatsbosbeheer gebied met schapen. Ik heb op de omheining gelet, onderste stroomdraad was veel hoger dan 15 cm. Begreep ook dat sommige kuddes al zijn weggehaald door de houders.
Vind het trouwens echt schandalig dat alleen schapenhouders subsidie krijgen. Sowieso ze denken dat het in Drenthe tussen de 4 en 5 miljoen gaat kosten om alles te omheinen. Alleen voor schapen en dan is er ook nog onderhoud. Moet je nagaan wat dit grapje heel Nederland gaat kosten....

Ik vraag me ook af hoe het nu verder gaat met de heidegebieden die koste wat kost open gehouden moeten worden ivm natuurwaarden. Hier gaat het dus wringen aangezien de schapen worden in gezet om het heide gebied open te houden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:51

Hier maken ze nachtkralen momenteel. Nadat er drie aanvallen op schapen waren. De pro-wolf mensjes zijn zelf zo'n kraal komen aanleggen. Stelt niets voor, voor zover ik kan zien. Flexnet. En dus op de plek waar een paar weken geleden een bloedbad is aangericht. Geloof nooit dat de wolven het dus maar opgeven. Nog even en ze bedenken dat ze daar best over kunnen springen. Ik heb geen schapen maar ik slaap niet zo best vanwege de paarden. Mensen met shetten stallen ze nu op, 's avonds.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:08

Afgelopen vrijdag hoorde ik weer iets op de radio over een nieuw gevestigde wolf in NL. En dan hoor je doodleuk een man van de organisatie die de wolven trackt zeggen dat een wolf alleen maar een flinke stroomstroot moet krijgen en het dan gelijk opgeeft, net als elke hond. Dat geeft wel aan hoe niet serieus het wordt genomen helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:26

Dat geldt mogelijk voor het aller eerste hek dat een wolf tegen komt, maar net als voor een hond is 1e keer nogal bepalend voor het al dan niet blijven proberen. En wat de wolven betreft die hier heen komen, die zijn dat punt al lang voorbij. Ook wolven zijn te trainen, maar dat is precies wat we gedaan hebben (mede dankzij dit soort adviezen).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:10

Plus dat de wolf eten nodig heeft en dat achter het hek ziet, een hond krijgt zijn eten toch wel.
Dus het lijkt mij dat de motivatie voor de wolf veel groter is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:40

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:45

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:47

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:51

Nee, maar het biedt misschien wat tegenwicht voor de poll die een tijdje geleden verscheen en waaruit zou blijken dat het merendeel van de Nederlanders pro zou zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:07

Nu niet meer zo te zien