Julia86 schreef:Er staat een heel mooi artikel hierover in PaardenSport. Wat juridisch leidend is om aan te tonen dat je eigenaar van een paard bent is het betalingsbewijs; daarmee geef je aan dat jíj het paard hebt gekocht. Dingen als het hebben van het paspoort van het paard, ingschreven staan bij KNHS (of FEI) met het paard of zelf ingeschreven staan als eigenaar bij KWPN is minder belangrijk. We weten allemaal dat dit vrij eenvoudig kan.
Dat Tommie zegt dat hij voor de helft eigenaar is van het paard omdat hij het paard voor zijn rekening stalt en traint is juridisch denk ik niet sterk. Ik heb meerdere paarden op die manier getraind maar dat heeft mij nog nooit eigenaar van een paard gemaakt. Je zult de helft van het paard toch echt "gekocht" moeten hebben (wat jou dan ook weer een betalingsbewijs oplevert en dus aantoonbaarheid van jouw gedeelte van het paard). Dat had hij kunnen doen door facturen te maken van alle jaren dat het paard voor zijn kosten gestald stond en dan kun je overeenkomen dat je deze kosten niet declarareert bij de eigenaresse maar hiermee een deel van het paard koopt. Zolang dit niet is gebeurd zal Tommie denk ik geen gedeelde eigenaar zijn, was het zijn paard dus niet en heeft de eigenaresse recht om het paard weg te halen.
Niet zo handig van Tommie om te vertellen dat het paard zojuist is behandeld aan zijn voorbenen (ik denk dat wij allemaal weten wat dat betekent) en dat zou best de grote reden kunnen zijn dat de eigenaresse het paard nú wilde verkopen, nu hij nog geld op brengt.
Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hoe dan ook zonde van de sport en het paard en jammer dat ze er niet op een andere manier uit konden komen!
bliver schreef:Op deze manier voor de helft eigenaar worden gebeurt juist heel vaak in de paarden wereld. Is vooral voor fokkers een eenvoudige manier om hun paard in de sport te krijgen zonder dat het heel veel geld kost. Mijn paard heb ik precies op deze manier voor de helft "gekregen' van de fokker.
Kan best dat het heel vaak voorkomt Bliver, maar dat wil nog niet zeggen dat dat juridisch ook steekhoudend is. Juist in de laatste jaren is hierover veel meer jurisprudentie en het is zoals Julia86 vertelt. Misschien moet je Paard en Sport er nog eens op nalezen.
Ik denk dat voor een heleboel eigenaren geldt dat ze geen aankoopbewijs hebben voor hun paard. Nu is dat in de meeste gevallen niet zo erg, zolang een paard maar niet heel veel waard is. Toch goed om over na te denken