Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lyanne_sanne schreef:Ja tuurlijk. Maar het is wel heel sneaky gespeeld om toch een koopcontract te laten tekenen op het moment dat het paard al ziek is mét die consumenten regeling. De verkoper heeft dat deel dan ook niet geaccepteerd en door gestreept. Bij elk ander product waar je later eventuele garantie op neemt is de voorwaarde dat het product dan nog wel in originele staat is. Op het moment dat jytte dit contract liet tekenen was dit niet waar. Daarom denk ik dat ze niet steek staat. Ze heeft dit bewust achter gehouden.
Daarnaast, de verkoper en koper kunnen beide niet bewijzen wanneer het paard nu daadwerkelijk ziek is geworden. Het blijft een kwestie van om bewijzen vragen die niet geleverd kunnen worden. Het enige bewijs dat er wél is, is het goedkeuringsrapport van de veearts op het moment van de verkoop. Dat is ook maar een mens en hij kan fouten gemaakt hebben, maar alsnog is dit voldoende bewijs van gezondheid.
Pinootje8 schreef:Ook bij consumentenrecht lijkt mij van belang waardoor het gebrek is ontstaan. Als jij een telefoon koopt en hem in het water laat vallen hoef je ook niet aan te komen bij de leverancier. Ook in het geval van een paard zal dus bekeken moeten worden of deze ziekte(s) al aanwezig waren bij de verkoop of dat deze later is ontstaan. En daar ligt waarschijnlijk het probleem.
linnke schreef:[
Als u kunt bewijzen dat u het dier hebt gekocht van een handelaar of bedrijfsmatige fokker, en het dier mankeert iets in de eerste zes maanden na aankoop, dan moet de verkoper het dier “herstellen” of vervangen. Lukt dit niet, dan kan de koper vragen de overeenkomst te ontbinden (ongedaan te maken).
linnke schreef:[
Hoezo zou Rubis niet meer in zijn orginele staat zijn? Omdat de ziektes toen tot uiting kwamen? Of hij dat deel nou wel of niet accepteert het consumentenrecht heb je gewoon.
En hij had z'n plicht moeten doen en Jytte op z'n minst tegemoet moeten komen, Rubis werd ziek binnen 6 maanden na aankoop.
corine1981 schreef:Ik heb te doen met het meisje wat haar eerste paard verliest, maar arme, arme fokker.
Om wetgeving over zo.n geval als dit duidelijk te krijgen zou ook hij een pro deo advocaat moeten krijgen, nu loopt hij straks leeg op advocaten...
Ik persoonlijk denk dat een paard iets compleet anders is dan een koelkast welke niet functioneert, zoals vdBerg ook zei; je weet niet wat een koper ermee doet. Een paard is een levend wezen en kan in de verkeerde handen erg veel schade veroorzaken en oplopen. Bij bewijsbare langer aanwezige ziektes (hoefkatrol oid?..) wat de verkoper had kunnen weten is het i.m.o. anders, maar Lyme zie je niet aan de buitenkant. Bevangen kunnen ze in een paar dagen zijn doorverkeerde voeding...koper heeft ook haar plicht gedaan door te keuren...
Gevalletje heel veel pech gehad denk ik zo.
VonDutch schreef:Zoo, heb het gisteren ook gekeken.. ik ben toch benieuwd wat de uitkomst zal zijn!
Ik kijk dat programma echt nooit, alleen nu dr een paard in voorkwam ging ik er even voor zitten.
Zat wel midden in het verhaal, te wachten op de ''afloop'', toen het in één keer afgelopen was.. zat echt zo??![]()
Vippie schreef:Goed verwoord Liekeensancho.
Ik werk in de geschillenbeslechting en een schikking is geen recht maar een manier om een geschil op te lossen. Vaak wordt er geschikt om inderdaad een dure rechtsgang te voorkomen zoals ook al in de uitzending gezegd. Maar ook dit is niet altijd een garantie dat het geschil dan is opgelost, ook een schiking kan weer ingetrokken worden omdat een van de partijen zich alsnog bedenkt.
Wat het consumentenrecht betreft, ja dit heb je echter zitten ook daar een aantal voorwaarden aan voor je daar aanspaak op kunt maken. Het is aan een rechtbank om daar uitspraak over te doen.
Overigens vind ik het programma wel erg partijdig en wat deskundigen betreft had ik ook zo mijn vraagtekens. Jammer dat ze over de prijs van het dier geen navraag hebben gedaan bij het stamboek.
En dan zegt Martijn nog tegen BvdB dat ze er onpartijdig in staan, nou daar heb ik dan toch wat kanttekeningen bij. Daargelaten dat niet alles wordt uitgezonden wat is opgeno
Ik zal vandaag eens navragen bij mijn juristen (allen gespecialiseerd in consumentenkoop) wat hun visie is op het verhaal.
Verder wens ik beide partijen alle wijsheid toe, dit verhaal kent geen winnaars, alleen verliezers.
bir schreef:Vippie schreef:Goed verwoord Liekeensancho.
Ik werk in de geschillenbeslechting en een schikking is geen recht maar een manier om een geschil op te lossen. Vaak wordt er geschikt om inderdaad een dure rechtsgang te voorkomen zoals ook al in de uitzending gezegd. Maar ook dit is niet altijd een garantie dat het geschil dan is opgelost, ook een schiking kan weer ingetrokken worden omdat een van de partijen zich alsnog bedenkt.
Wat het consumentenrecht betreft, ja dit heb je echter zitten ook daar een aantal voorwaarden aan voor je daar aanspaak op kunt maken. Het is aan een rechtbank om daar uitspraak over te doen.
Overigens vind ik het programma wel erg partijdig en wat deskundigen betreft had ik ook zo mijn vraagtekens. Jammer dat ze over de prijs van het dier geen navraag hebben gedaan bij het stamboek.
En dan zegt Martijn nog tegen BvdB dat ze er onpartijdig in staan, nou daar heb ik dan toch wat kanttekeningen bij. Daargelaten dat niet alles wordt uitgezonden wat is opgeno
Ik zal vandaag eens navragen bij mijn juristen (allen gespecialiseerd in consumentenkoop) wat hun visie is op het verhaal.
Verder wens ik beide partijen alle wijsheid toe, dit verhaal kent geen winnaars, alleen verliezers.
SUPER omschreven!!!!! Bedankt voor de uitleg! Vooral de laatste zin......