Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:41

mika11 schreef:
Ter verduidelijking:

Learned helplessness. Dat is als een paard niet meer voor zichzelf opkomt. Het paard heeft letterlijk geleerd dat hij hulpeloos is. Hij staat er ogenschijnlijk braaf en rustig bij, maar hij heeft zich afgesloten van de buitenwereld en neemt geen initiatief meer.

Ja dat past er precies bij, als je dan ook nog die dooie blik in de ogen erbij meeneemt. Nou weet ik dat ze dat laatste graag als normaal en ingefokt willen doen voorkomen, maar ik ken toch echt ook westernruiters met quarters die wel netjes hun hoofd laag houden maar daarbij wel een gelukkige uitdrukking in de ogen hebben, rara hoe kan dat?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:43

Lamar schreef:
mika11 schreef:
Ter verduidelijking:

Learned helplessness. Dat is als een paard niet meer voor zichzelf opkomt. Het paard heeft letterlijk geleerd dat hij hulpeloos is. Hij staat er ogenschijnlijk braaf en rustig bij, maar hij heeft zich afgesloten van de buitenwereld en neemt geen initiatief meer.

Ja dat past er precies bij, als je dan ook nog die dooie blik in de ogen erbij meeneemt. Nou weet ik dat ze dat laatste graag als normaal en ingefokt willen doen voorkomen, maar ik ken toch echt ook westernruiters met quarters die wel netjes hun hoofd laag houden maar daarbij wel een gelukkige uitdrukking in de ogen hebben, rara hoe kan dat?

Ik snap het echt niet dat je je paard dat kan aandoen en vervolgens nog met het arme dier gaat lopen pronken alsof je hem oh zo goed hebt getraind!
Want getraind issie en hoe!!! -:(-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:44

TanteSabien schreef:
Arabesk schreef:

Oh dus het grote geld is HET excuus dat dit allemaal maar moet kunnen?????

-:(- -:(-

Ja dat is het ja -:(-
Zoals nu dit gebeurd en het word goedgepraat word de rollkur van Anky toch ook op alle mogelijke manieren goedgepraat?!
Want tsja....zo maak je je paard lekker lenig en los.
Ja in z'n lijf ja maar tussen z'n oren maak je hem dood maar ach ja er staat een heleboel geld en roem tegenover dus moet kunnen toch? -:(-

en het nonargument

'als het echt zo slecht zou zijn zou je nooit de top kunnen bereiken'

:roll:

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:46

Ik heb de afgelopen twee jaar meegewerkt aan een grote internationale show hier in België .
Hetgeen ik op die shows gezien heb van de westernsport/ruiters op niveau... :r en ik ben nu wel wat gewoon...
Het was daar schering en inslag dat getrek in de mond,de stops vlak op de balustrade van de piste,het gekap met de sporen,...
En tijdens de trainingen zater er ook altijd mensen van de FEI die de boel in 't oog moesten houden maar die heb ik ook nooit zien ingrijpen. Het strafste van al vond ik dat die topruiters 3/4 keer per dag op die paarden trainden (naar mijn mening het laatste leven eruitreden) zelfs 's nachts ervoor opstonden om ze te rijden zodat ze de dag erop als ze hun proef moesten rijden braaf met lange teugel en hun hoofdje in de grond hun proefje liepen...ontspannen en topgeschoold...my a** ...de beesten waren stikkapot en het laatste beetje leven was er on the way to the top uitgereden/trokken/stampt!

En ja,ik weet dat je ze niet allemaal over dezelfde kam mag scheren maar ik heb heel de europese top daar aan het werk gezien...
Ik begrijp maar al te goed dat het voor die trainers hun broodwinning is maar het is ontoelaatbaar wat die quarters moeten doorstaan ... het is niet voor niks dat ze bij de quarters praten over " broke " zijn ...En dit weet ik van vrienden die hun quarters in training hadden staan bij de grootste belgische trainer om zadelmak te maken en gereed te maken voor de futuritys ( wedstrijden voor jonge quarters met heel wat prijzengeld)
Misschien ook per ongeluk : het aantal luchtzuigers in die concoursstallen waren niet op twee handen te tellen...zegt veel voor mij...

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:57

Arabesk schreef:
My_Little_P schreef:
Zo, door 38 pagina's heengeworsteld...

Ja, hier nog een reiningruiter en ja, beelden zijn bekend en bepaald niet het ergste wat ik heb gezien. Vond dit niet aangenaam om naar te kijken, maar zeker geen 38 pagina's waardig om volgetypt door veelal vooringenomen meningen en vaak niet gehinderd door enige kennis van zaken. Zoals over die ENORME sporen (heb ik liever dan die enge pinnetjes waar je een rib mee kan breken), de knieband (nog geblesseerd ook, och arme) of de doodse blik... :z Heard it all before

Wat ik nog niet ben tegengekomen is het volgende. Trainers brengen vaak paarden uit van andere mensen en worden hiervoor betaald. Die paardeneigenaren willen graag hun geïnvesteerde centjes zo snel mogelijk terugverdienen met hun toppertje. Of dit paard het afkan is van ondergeschikt belang. Daarmee praat ik niet goed wat de trainer hier doet, maar ik wil wel even duidelijk maken dat als Craig S. de merrie niet als de donder naar de top brengt, diezelfde paardeneigenaar de merrie gewoon naar een trainer brengt die wel binnen afzienbare tijd de vloot met geld kan binnenhalen. Dit gebeurt heus niet alleen in Amerika, ook hier in Europa komt dit veel voor.

Houd daar ook rekening mee voordat je een trainer volledig de grond intrapt.

Oh dus het grote geld is HET excuus dat dit allemaal maar moet kunnen?????

-:(- -:(-

Idd, aangemoedigd door de paardeneigenaren....

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:59

Wat triest voor die paarden! Ik heb geen verstand van Western, maar dit lijkt mij dierenmishandeling. |(

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:01

My_Little_P schreef:
Idd, aangemoedigd door de paardeneigenaren....

Dus hiermee geef je aan dat de paardentrainers geen ruggegraat hebben ?

Blij dat ik die wel heb met daarnaast ook nog gezond verstand.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:03

Funnygirl schreef:
Ragdollcat schreef:
Die paarden dragen de halzen wel erg laag, zelfs in volle galop, dat vind ik hoe dan ook onnatuurlijk.

Dat doen zelfs de paarden in de natuur niet en of op het land.

Als je wilt mag je wel een keer langskomen hoor. Hier zie ik het regelmatig in de wei. Oh ja.... het betreft quarters en geen kwpn-ers.

Afbeelding

Afbeelding

heel onnatuurlijk :P

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:04

Heb me nooit verdiept in western, maar vond het altijd al wel vreemd waarom er van die scherpe in moeten hangen terwijl die teugels altijd los op een wedstrijd. Maar nu heb ik daar dus een verklaring voor. En ik snap best dat je net voor een wedstrijd even doorvraagt en wellicht wat minder vriendelijk uitziet dan thuis. Laatst nog een stuk van Edward Gal gelezen dat ze dan bv voor een wedstrijd een oefening even overdreven vragen zodat het wat zwaarder is dan normaal en het werk in de ring naar verhouding als licht ervaren wordt (bv. door in een zijgang extra lengtebuiging te vagen). Maar waar dit gesnuk voor nodig is? Het is ook gesnuk vanuit het niets, vanuit een los teugeltje waardoor het allemaal extra hard aankomt. Ik zie ook niet dat er eerst een lichte hulp gegeven wordt waar geen reactie op komt waarna een duidelijkere hulp volgt. En het paard reageert er amper op, dus dus is ook niet een kwestie van vlak voor een wedstrijd de boel even op scherp zetten, dit lijkt iets waar het paard aan gewend is. Arme paarden...

LadyMadonna

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:06

Fleurtje, jammer dat je het zo bekijkt, er hangt geen schaar in om even lekker door te halen. En dat is erg jammer en IMO kortzichtig

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:06

het "gesnuk" is ook niet voor hoofd halshouding..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:10

essiedepessie schreef:
het "gesnuk" is ook niet voor hoofd halshouding..

Waarvoor eigenlijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:16

essiedepessie schreef:
Funnygirl schreef:

Als je wilt mag je wel een keer langskomen hoor. Hier zie ik het regelmatig in de wei. Oh ja.... het betreft quarters en geen kwpn-ers.

[img]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/45677_1417809844254_1202858062_31025903_7000524_n.jpg
[img]http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/45677_1417810004258_1202858062_31025907_258338_n.jpg

heel onnatuurlijk :P

Best wel ja. Nooit wilde paarden gezien met peesbeschermers en springschoenen.

/flauw :+

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:21

hij is ingezwachteld, nog erger.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:23

Ik vroeg je wat essiedepessie

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:25

Als jullie nou zouden uitleggen wat het doel van het gesnuk wel is of waarom er dan wel zo'n stang in moet hangen zou het een nuttigere reactie zijn. Ik zie ook wel dat het doel niet de hoofd hals houding is, want die zie ik niet veranderen er door (wat ik overigens vrij zorgwekkend vind).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:25

Het zou fijn zijn als iemand eens antwoord zou geven op de vraag waar het geruk dan wél goed voor is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:27

het enige wat ik puur op theoretische basis zou kunnen verzinnen is dat het paard met name rechts niet los laat :? (maar om dat dan zo op te lossen is een ander verhaal)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:29

Isegrim schreef:
Het zou fijn zijn als iemand eens antwoord zou geven op de vraag waar het geruk dan wél goed voor is.

Het is nergens goed voor, daarom kan er geen antwoord worden gegeven op die vraag :+ Lijkt mij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:34

Isegrim schreef:

ik denk dat je dat aan die cowboy moet vragen :j ik heb echt geen idee waarom
het paard loopt al laag,en idd reageert het niet op de teugeldruk
tenminste ik zie geen verandering :n

het valt mij wel op dat er erg op de man gespeeld word in dit topic,en er door sommige selectief gelezen word >;)

en helaas hebben veel trainers en lesgevers deze trainings methodes
ik heb jaren geleden van een jongeman les gehad die mij vertelde mijn jonge paardje strak tussen de voorbenen vast te zetten zodat ze zou leren hoe ze moest lopen

en er stonden 2 jr hengsten in de paddocks opgebonden voor uren om het te leren.

ik heb netjes nee gezegd en gezegd dat ik er liever een jaar langer over doe op de vriendelijke manier

maar hij vertelde dat de eigenaren binnen 2 a 3 mnd een klaar gestoomd wedstrijd paard wilde hebben,en dan pak je andere methodes om je doel te bereiken

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:34

saskiakefie schreef:

oh sorry, ik was even aan het zoeken naar de link met de prachtige uitleg van iemand, maar kon hem in deze 98394 pagina's ellende niet meer vinden.

paard laat de schouder vallen, herhaaldelijk. paard wordt zwaar op de voorhand. Paard mag dat niet, paard moet schoudertjes opliften want anders struikelt ie over zijn eigen vlerkjes met spinnen, en paard mag met stoppen ook niet op de voorhand stoppen want dan vliegen de peesjes door de zaal.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:41

Fleurtje100 schreef:
Als jullie nou zouden uitleggen wat het doel van het gesnuk wel is of waarom er dan wel zo'n stang in moet hangen zou het een nuttigere reactie zijn. Ik zie ook wel dat het doel niet de hoofd hals houding is, want die zie ik niet veranderen er door (wat ik overigens vrij zorgwekkend vind).

Ik denk niet dat we een juist antwoord krijgen, ik heb die vraag ook al een paar keer gesteld maar krijg er geen antwoord op.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:42

hallo, hij staat hierboven, en ook al een aantal keer uitgelegd hiervoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:44

essiedepessie schreef:
saskiakefie schreef:

oh sorry, ik was even aan het zoeken naar de link met de prachtige uitleg van iemand, maar kon hem in deze 98394 pagina's ellende niet meer vinden.

paard laat de schouder vallen, herhaaldelijk. paard wordt zwaar op de voorhand. Paard mag dat niet, paard moet schoudertjes opliften want anders struikelt ie over zijn eigen vlerkjes met spinnen, en paard mag met stoppen ook niet op de voorhand stoppen want dan vliegen de peesjes door de zaal.

En dat kan door de toppers alleen opgelost worden door in de bek te gaan raggen? :?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:45

dat zeg ik niet, ik zeg je alleen wat hij probeert te bewerkstelligen.. ik zeg niet dat het zo moet.

jullie vragen waarom hij het doet, ik zeg waarom hij doet.

quarters hebben een mond :D