.Zie dat het Anky is en dan zal die beslist LDR gereden worden. Maar normaal worden ze dan lager gereden, dit paard is nl niet rond. gewoon opgekropt. Vandaar dat ik denk dat het een "foutje" is.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pharagirlke schreef:Die vergelijking heeft dus wel iets met leeftijd te maken. Want ze zijn niet op omdat ze te veel vragen van hun lichaam, maar omdat ze te veel vragen van hun lichaam als het daar nog niet sterk genoeg voor is. Kortom: er word niets degelijk opgebouwd. Daardoor komen er blessures en brand je je lichaam op. Een lichaam moet tijd krijgen om uit te groeien voor het klaar is voor het grote werk. Dat krijgt het mensenlichaam bij die turners niet. Want hoe jonger, hoe makkelijker en sneller het allemaal gaat.
pharagirlke schreef:Een dier verteld wel wanneer het te veel word hooren als je niet luisterd dan schreeuwt ie het wel. Maar weten zal je het. Een paard dat niet meer wil of kan, presteerd niet op die manier op dat niveau. Zo simpel is dat. Mensen moeten eens stoppen met paarden te zien als kwetsbare kindjes van 10 kg en realistisch nadenken over het feit dat het 600kg puur spier is met karakter. Die kunnen heus wel in opstand komen tegen die hooguit 80kg die ze moeten dragen.
Al dat bemoederen is nergens voor nodig.
Toekie schreef:Uhm pharagirlke... die vergelijking heeft niets met leeftijd te maken. Het gaat om de manier waarop je de top haalt. Kei hard drillen dus, en niet luisteren naar wat de 'atleet' zelf wil of sterker nog: zelf kán.
Zie je mij de hele top veroordelen? Echt niet hoor, ik zeg alleen dat het erop lijkt dat het haast niet anders kan. En dat je jezelf dan de vraag zou moeten stellen of je het zo wil. De lat wordt steeds hoger gelegd, zo gaat dat met sport, maar je werkt in deze wel met dieren he. Die kunnen je niet vertellen wanneer het ze teveel wordt. Ja dat kan wel, maar dan is het vaak te laat.
En ja, Anky is voor velen heilig. Voor mij zijn die foto's slechts een voorbeeld. Ik zeg heel oprecht: ik kan niet genieten wanneer zij (of wie dan ook met deze stijl) een kür rijdt.
Toekie schreef:Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat bedoel ik dus niet. Ik maakte die vergelijking niet vanwege de jonge leeftijd en het 'op zijn'. Maar de manier waarop je iets bereikt. Dus een training die pijnlijk is of kan zijn, waarbij de kinderen huilen en het paard bijv. slaat naar de zweep, maar toch op dezelfde manier doortrainen met als resultaat een gelikte show. Snappie?
Toekie schreef:Gewaagd om dat te beweren.
Bemoederen hoeft ook helemaal niet. Dat is weer het andere uiterste.
Besef je dat paarden wel zoveel sterker zijn, maar niet zoveel slimmer? Dat je een paard gewoon kei en kei kapot kan rijden? Een soort van hersendood? Alleen omdat zijn gewillige karakter het toe laat en een ruiter daar al dan niet bewust onwijs misbruik van kan maken? En ken je de uitspraak, die ik hier regelmatig als onderschrift voorbij zie komen: "Een goede ruiter hoort zijn paard tegen hem praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren, maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen."
Ow wacht, nu ben ik Penny...
pharagirlke schreef:Ik zag net dat je western rijd, hoeveel dressuurtrainingen zie jij daadwerkelijk? Want ik zit dagelijks tussen dressuurruiters en zie er veel trainen en getraind worden, en ik heb nog níemand zien huilen of dit soort praktijken zien toepassen.
Citaat:Dan heb ik wel een heel slecht paard uitgekozen. En ik denk dat Sali ook niet te beroerd is om even "hela! doe eens rustig daarboven" te zeggen.Een toppaard is geen doorwinterde manegeknol.
katiavl schreef:Als je er met zo een visie al opkijkt, is het moeilijk om een onderzoek te geloven. Uiteindelijk kan je er tachtig wetenschappelijke doen, mensen blijven toch maar in hun eigen waarheid geloven.
En dat heb ik in het begin ook al vermeld.
arno8 schreef:Hoe weten we zo zeker dat het paard geen pijn heeft als je met vele kilo's kracht uitgeoefend op een metalen voorwerp in zijn mond zijn kop in een krul trekt? Hebben we dat aan het paard gevraagd? Iedereen die logisch kan nadenken, snapt na een blik al dat dit gewoon niet moet kunnen. Alleen enkele mensen die lang in de paardenwereld zitten en verstand menen te hebben (terwijl ze eigenlijk simpelweg bedrijfsblind zijn) menen dat dit een acceptabele methode is.
(arabesk)Citaat:een paard moet letterlijk blind vertrouwen op de ruiter in zo'n houding, ze zien geen bal meer
Rana schreef:Niets mooier dan vertrouwen... kan jij je paard blinddoeken en hem berijden als anders? RESPECT
katiavl schreef:Daarom word elk component ook apart onderzocht, maar goed blijkbaar weten ze toch niet wat ze op universiteiten doen. Maar je hebt al je eigen visie dus waarom zou je het lezen?
Ja hoor je hebt het gelezen, sorry geloof ik bitter weinig van aan je stuk te lezen.... Want zoiets staat er niet eens in..
Juliette86 schreef:Rana schreef:Niets mooier dan vertrouwen... kan jij je paard blinddoeken en hem berijden als anders? RESPECT
Is dat iets wat je moet willen voor je paard? Dat zijn levenswereld is beperkt tot de grond?
Rana schreef:Het is geen beperking, als je weet hoe dit bereikt wordt en hoe gebruikt, dan is dat geen bepoerking. Ze lopen geen uren diep, op het moment dat ze losgewerkt worden is de methode heel prettig maar over het algemeen gaat de neus er wel uit OOK bij ank. Het is niet ff kin op de borst trekken zoals de tegen hangers dat zo verwoorden. dat zijn ook de mensen die geen flauw idee hebben wat het in houd. alles draait om lichtheid en doorgelatenheid, en de lange weg daar naar toe.