Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:50

Nee hoor, deed die van mij als die nerveus was. Mijn merrie niet meer, maar mijn pony als die gespannen/nerveus was en liet hem halthouden knikte die in en zette hij zijn nekspier derop. Lachen wsl voelde hij zich dan groot oid. Lachen

.Zie dat het Anky is en dan zal die beslist LDR gereden worden. Maar normaal worden ze dan lager gereden, dit paard is nl niet rond. gewoon opgekropt. Vandaar dat ik denk dat het een "foutje" is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:06

Pharagirlke, dat is toch totaal iets anders dan de hele discussie Hyperflexie.

Ik heb meer van dit soort foto's van Anky, en zoek gewoon eens wat rond op internet naar filmpjes e.d. Dus óf ze maakt veel ''foutjes'' óf het is gewoon nou eenmaal de 'wrede hand' die nodig is om tot de top te behoren. Ja die paarden worden toch oud, hoor je dan. Maar hoeveel paarden, in de zoektocht naar dé topper, zijn er afgevallen omdat ze de druk lichamelijk en geestelijk niet aankunnen? Hoe en wie dan ook, het lijkt erop dat je op een gegeven moment je paard moet dwingen c.q. pijnigen, anders kun je die Olympische medaille wel vergeten. De vraag is: wil je hieraan meewerken?

Trouwens, die Chinese turnstertjes e.d. zijn het levende voorbeeld dat het met mensen net zo kan gaan. Pijn is fijn, bloed moet en allemaal blijven lachen en vooral genieten van het eindresultaat!

Anyway, dit is een oneindige discussie en dat hele onderzoek van Verburg is een wassen neus. Helaas!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:13

Ik vind dat vergelijken met turners altijd zo idioot. Kijk een turner op 15 op OS is als een paard van 6 op OS. Zie je dat gebeuren? Neen! Het word hoogtijd dat er eens goed gekeken word naar de leeftijden op OS want sommige van die turnsters waren 13/14 bleek later Knipoog inderdaad, dan ben je op je 20e op!

Een harde hand is niet nodig om aan de top te raken. Het is niet omdat veel mensen het doen dat het nodig is. Knipoog Zonde dat je meteen de hele top veroordeeld terwijl er tal van aanstormende talenten met een veel minder harde hand rijden. En nee, van mij mag de methode niet afgeschaft worden want ik gebruik hem zelf regelmatig op wedstrijdterrein. Met reden en beheersing. Zonder kracht of harde hand. Mijn paarden zijn allemaal op 2 pinken te rijden. Lachen Vraag maar aan Annash hier op bokt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:27

prima dat er onderzoek naar gedaan word.
máár als de dierenbescherming gaat lopen mierenneuken over rollkur, vind ik dat ze eerst eens even structureel éérder in mogen gaan grijpen bij het redden van dieren..
kom op hé hier in nederland moet een beest bijna dood zijn willen ze verdomme eens wat gaan doen?!
En dan gaan ze over paarden waar goed voor gezorgd word, lopen zeiken over rolkur?!
dat vind ik pas krom, een goed begin is het halve werk.
helemaal mee eens, maar begin dan ook bij het begin, op tijd ingrijpen met dierenverwaardlozing etc.
en ga als je dat netjes op orde hebt een zeuren over Rollkur.

en ik vind ook, je hebt momentopnames.. en inderdaad de goede zullen ze niet op zo'n site neerzetten.
en het meest zwakke vind ik dan nog om bekant allemaal foto's van anky te zien krijg.
Omdat zei je beeld is van de dressuur he? dan word al het gal op jou gespuugd.
dan zijn de gezichtjes weg, maar je ziet salinero.. en volgens mij painted black en met koeienletters ips horsegroup op de shabrakken, wie zal het zijn?! Koe

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:37

Uhm pharagirlke... die vergelijking heeft niets met leeftijd te maken. Het gaat om de manier waarop je de top haalt. Kei hard drillen dus, en niet luisteren naar wat de 'atleet' zelf wil of sterker nog: zelf kán.

Zie je mij de hele top veroordelen? Echt niet hoor, ik zeg alleen dat het erop lijkt dat het haast niet anders kan. En dat je jezelf dan de vraag zou moeten stellen of je het zo wil. De lat wordt steeds hoger gelegd, zo gaat dat met sport, maar je werkt in deze wel met dieren he. Die kunnen je niet vertellen wanneer het ze teveel wordt. Ja dat kan wel, maar dan is het vaak te laat.

En ja, Anky is voor velen heilig. Voor mij zijn die foto's slechts een voorbeeld. Ik zeg heel oprecht: ik kan niet genieten wanneer zij (of wie dan ook met deze stijl) een kür rijdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:42

Dan vrees ik dat je van heel weinig kuren kunt genieten want de twee best presterende dames (Anky en Isabelle) gebruiken allebei LDR Haha!

Die vergelijking heeft dus wel iets met leeftijd te maken. Want ze zijn niet op omdat ze te veel vragen van hun lichaam, maar omdat ze te veel vragen van hun lichaam als het daar nog niet sterk genoeg voor is. Kortom: er word niets degelijk opgebouwd. Daardoor komen er blessures en brand je je lichaam op. Een lichaam moet tijd krijgen om uit te groeien voor het klaar is voor het grote werk. Dat krijgt het mensenlichaam bij die turners niet. Want hoe jonger, hoe makkelijker en sneller het allemaal gaat. Knipoog

Een dier verteld wel wanneer het te veel word hoor Ja en als je niet luisterd dan schreeuwt ie het wel. Maar weten zal je het. Een paard dat niet meer wil of kan, presteerd niet op die manier op dat niveau. Zo simpel is dat. Mensen moeten eens stoppen met paarden te zien als kwetsbare kindjes van 10 kg en realistisch nadenken over het feit dat het 600kg puur spier is met karakter. Die kunnen heus wel in opstand komen tegen die hooguit 80kg die ze moeten dragen. Knipoog Al dat bemoederen is nergens voor nodig.

Die dieren worden perfect verzorgt en hebben meer dan genoeg energie om "neen" te zeggen als ze niet meer willen. Dat heeft satchmo heel mooi bewezen op de OS dat ie gerust nee kan zeggen. Satch voelde zich niet goed in de ring met het enge scherm. Dus satch zei "neen Isa, ik doe het NIET!" Knipoog Helaas voor Isa wel op een rot moment. Maar als een peerd echt geen zin meer heeft dan stopt ie gewoon. Lachen Kortom: wil je een meewerkend paard, moet je hem happy houden. Anders werkt ie niet meer mee. Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:59

pharagirlke schreef:
Die vergelijking heeft dus wel iets met leeftijd te maken. Want ze zijn niet op omdat ze te veel vragen van hun lichaam, maar omdat ze te veel vragen van hun lichaam als het daar nog niet sterk genoeg voor is. Kortom: er word niets degelijk opgebouwd. Daardoor komen er blessures en brand je je lichaam op. Een lichaam moet tijd krijgen om uit te groeien voor het klaar is voor het grote werk. Dat krijgt het mensenlichaam bij die turners niet. Want hoe jonger, hoe makkelijker en sneller het allemaal gaat. Knipoog

Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat bedoel ik dus niet. Ik maakte die vergelijking niet vanwege de jonge leeftijd en het 'op zijn'. Maar de manier waarop je iets bereikt. Dus een training die pijnlijk is of kan zijn, waarbij de kinderen huilen en het paard bijv. slaat naar de zweep, maar toch op dezelfde manier doortrainen met als resultaat een gelikte show. Snappie? Lachen

pharagirlke schreef:
Een dier verteld wel wanneer het te veel word hoor Ja en als je niet luisterd dan schreeuwt ie het wel. Maar weten zal je het. Een paard dat niet meer wil of kan, presteerd niet op die manier op dat niveau. Zo simpel is dat. Mensen moeten eens stoppen met paarden te zien als kwetsbare kindjes van 10 kg en realistisch nadenken over het feit dat het 600kg puur spier is met karakter. Die kunnen heus wel in opstand komen tegen die hooguit 80kg die ze moeten dragen. Knipoog Al dat bemoederen is nergens voor nodig.

Gewaagd om dat te beweren.
Bemoederen hoeft ook helemaal niet. Dat is weer het andere uiterste.
Besef je dat paarden wel zoveel sterker zijn, maar niet zoveel slimmer? Dat je een paard gewoon kei en kei kapot kan rijden? Een soort van hersendood? Alleen omdat zijn gewillige karakter het toe laat en een ruiter daar al dan niet bewust onwijs misbruik van kan maken? En ken je de uitspraak, die ik hier regelmatig als onderschrift voorbij zie komen: "Een goede ruiter hoort zijn paard tegen hem praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren, maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen."

Ow wacht, nu ben ik Penny...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:09

Toekie schreef:
Uhm pharagirlke... die vergelijking heeft niets met leeftijd te maken. Het gaat om de manier waarop je de top haalt. Kei hard drillen dus, en niet luisteren naar wat de 'atleet' zelf wil of sterker nog: zelf kán.

Zie je mij de hele top veroordelen? Echt niet hoor, ik zeg alleen dat het erop lijkt dat het haast niet anders kan. En dat je jezelf dan de vraag zou moeten stellen of je het zo wil. De lat wordt steeds hoger gelegd, zo gaat dat met sport, maar je werkt in deze wel met dieren he. Die kunnen je niet vertellen wanneer het ze teveel wordt. Ja dat kan wel, maar dan is het vaak te laat.

En ja, Anky is voor velen heilig. Voor mij zijn die foto's slechts een voorbeeld. Ik zeg heel oprecht: ik kan niet genieten wanneer zij (of wie dan ook met deze stijl) een kür rijdt.

zullen we het over de misstanden in de westernsport eens hebben................ DAAR wordt je pas niet vrolijk van, zeker in de topsport......... daar zie je alleen maar robots lopen, geen uitstraling, geen emotie, geen plezier........... helemaal niks........

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:19

OMG wat een reactie!! ROFL Zo typisch... Huilen van het lachen

Maar goed, het ging hier even over de geplaatste foto's. Ik spreek in principe voor iedere tak hoor. Maak je geen zorgen. Ach gut
Laatst bijgewerkt door Toekie op 12-09-08 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:20

dan begrijpen we elkaar Haha! Haha! Haha!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:20

Denk het ook. *LOL*

[edit] Ik schreef namelijk ook al dat die foto's voor mij slechts een voorbeeld zijn...

mypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:51

Ik heb ook nog even op de site van de FEI gekeken en kwam daar het navolgende bericht tegen:

FEI Workshop in Lausanne 01/02/2006
Experts meet to discuss a controversial training technique in Dressage

From left to right below: Prof Frank Odberg, Prof Leo Jeffcott, Mariette Withages, Sjef Janssen, Prof. Eric van Breda, above: Dr Gerd Heuschmann, Dr Andrew McLean, Prof Hilary Clayton, Dr Andrew Higgins, Dr Emile Welling, Prof Rene van Weeren

(foto liet zich niet kopieeren)

A most productive workshop was held on 31 January 2006 at the Olympic Museum and jointly organised by the Dressage and Veterinary Committees. The point of this meeting is to reassure the “Dressage Community” that the controversial issue of “Rollkur” (overbending) is being addressed by highly experienced experts from the equine world.

The workshop included presentations and reports on this controversial training technique and its possible side-effects that may affect the welfare of the horse. It also included a review of the need for applied research.

Approximately 60 participants, including riders, trainers, stewards, veterinarians, and members of the Dressage, Veterinary Committees and Welfare Sub-Committee attended the workshop.

Objectives of the Forum
- Review the techniques of training horses
- Consider possible welfare implications
- Pros’ and cons’ from experts
- Better understanding of the biomechanics and kinematics involved in this degree of neck movement
- Reports on clinical side effects or sequelae from long term use of the technique
- Discuss possible research programmes
- Produce a report for the FEI to be able to plan the best way forward.

Further to presentations of different preliminary research projects in the field of exercise physiology, radiology, biomechanics and schooling, the meeting reached the preliminary conclusion that, when applied by skilled trainers, there was no scientific evidence that this training method was abusive to the horse.There was clearly none evidence that structural damage is created by this training exercise, when used in the right way by expert riders.

However, the use of that technique by inexperienced people was a possible threat to the welfare of the horse. The role of top dressage riders as role models in the sport was underlined.

Most of the participants agreed that the terminology “Rollkur” was not comprehensible and decided it would be better to use a term which could be understood by riders, trainers and the general public. After an extensive discussion, it was proposed that the draft wording might be “hyperflexion of the neck” and a draft definition to this was established as follows:

Hyperflexion of the neck is a technique of working/training to provide a degree of longitudinal flexion of the mid-region of the neck. Hyperflexion cannot be self-maintained by the horse for an extended period of time.

As far as the FEI is concerned, the welfare and humane treatment of horses at FEI competitions, including the training areas and stables is paramount.

Next steps:
- a more detailed definition of what is to be considered as abuse is required, e.g. stress factors, pain or discomfort.
- Education of stewards to identify possible abuse and misuse of this technique, which is not restricted to dressage.
- Veterinary and Dressage Committee and Welfare Sub-Committee will review the state of knowledge, submit a report of the meeting to the FEI and decide which scientific research is further needed.

A detailed summary of the presentations will be published shortly on the FEI website.

© 2007 - Fédération Equestre Internationale, Lausanne

Unquote

Als je dit bericht goed doorleest, kun je hieruit concluderen dat het volgens de deelnemers aan dit forum in Lausanne, mits door professionals toegepast, geen nadeling gevolg heeft voor het paard.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:45

Nou das mooi dan kunnen we nu met dat gezeik ophouden!
Niks aan de hand dus. Alle Pennies weer terug in hun hok!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:30

Het is ook een eindeloze discusie...

Maar wat betreft hersendood maken van een sali en satcho, dat zijn zulke heethoofden, succes..

Al die paarden die t lichamelijk niet aankunnen en verdwijnen, juist positief, het is toch zonde van de tijd en t geld om dat beest door te schoppen naar dat niveau terwijl die t niet inzich heeft.. dan beter naar een ruiter met lagere ambities wat die wel aankan..

En aan de top op het hoogste niveau kom je niet door alleen maar je paard te vertroetelen en vrijblijvende ritjes, daar moet je kei en keihard voor trainen en telkens de grens van t kunnen opzoeken en proberen te verleggen, zonder teveel te vragen, want dan krijg je blesures...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:54

ach weet je wat het ook is kiwiko..
als ze nou eerst de oorzaak nou eens aanpakken. Pling
De jury wil het zien, zolang dat nog zo is gaat dat wel door.
als ze het gaan afstraffen met wedstrijden is het snel genoeg afgelopen, ook in de top.

dan moeten ze het ook wel op alle wedstrijden afstraffen, wereldwijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:37

Toekie schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat bedoel ik dus niet. Ik maakte die vergelijking niet vanwege de jonge leeftijd en het 'op zijn'. Maar de manier waarop je iets bereikt. Dus een training die pijnlijk is of kan zijn, waarbij de kinderen huilen en het paard bijv. slaat naar de zweep, maar toch op dezelfde manier doortrainen met als resultaat een gelikte show. Snappie? Lachen

Ik zag net dat je western rijd, hoeveel dressuurtrainingen zie jij daadwerkelijk? Want ik zit dagelijks tussen dressuurruiters en zie er veel trainen en getraind worden, en ik heb nog níemand zien huilen of dit soort praktijken zien toepassen.

Toekie schreef:
Gewaagd om dat te beweren.
Bemoederen hoeft ook helemaal niet. Dat is weer het andere uiterste.
Besef je dat paarden wel zoveel sterker zijn, maar niet zoveel slimmer? Dat je een paard gewoon kei en kei kapot kan rijden? Een soort van hersendood? Alleen omdat zijn gewillige karakter het toe laat en een ruiter daar al dan niet bewust onwijs misbruik van kan maken? En ken je de uitspraak, die ik hier regelmatig als onderschrift voorbij zie komen: "Een goede ruiter hoort zijn paard tegen hem praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren, maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen."

Ow wacht, nu ben ik Penny...

Dan heb ik wel een heel slecht paard uitgekozen. En ik denk dat Sali ook niet te beroerd is om even "hela! doe eens rustig daarboven" te zeggen. Knipoog Een toppaard is geen doorwinterde manegeknol.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 00:55

pharagirlke schreef:
Ik zag net dat je western rijd, hoeveel dressuurtrainingen zie jij daadwerkelijk? Want ik zit dagelijks tussen dressuurruiters en zie er veel trainen en getraind worden, en ik heb nog níemand zien huilen of dit soort praktijken zien toepassen.

Genoeg! Knipoog Sta als enige westernruiter op een dressuurstal en ga ook naar dressuurwedstrijden e.d. En voor de duidelijkheid: dit staat los van hoe er daar getraind wordt!! Maar even om aan te geven dat het zeker niet mijn bedoeling is om als westernruiter de dressuur af te kraken! Want dat wordt zo vermoeiend vaak gedacht. Het is dat het daar nu toevallig over gaat, maar zoals ik hierboven al vermeldde; het geldt natuurlijk voor iedere tak van paardensport.

Citaat:
Dan heb ik wel een heel slecht paard uitgekozen. En ik denk dat Sali ook niet te beroerd is om even "hela! doe eens rustig daarboven" te zeggen. Knipoog Een toppaard is geen doorwinterde manegeknol.

Ik zeg ook niet dat die paarden het niet aangeven. Eigenlijk sla je zelf de spijker al op z'n kop. Het is namelijk maar net hoe de ruiter reageert op die boodschap van het paard...

Maar hee, we worden het toch nooit eens. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 03:51

katiavl schreef:
Als je er met zo een visie al opkijkt, is het moeilijk om een onderzoek te geloven. Uiteindelijk kan je er tachtig wetenschappelijke doen, mensen blijven toch maar in hun eigen waarheid geloven.

En dat heb ik in het begin ook al vermeld.

Dit is onzin. Een onderwerp dat zo ingewikkeld is en zo veel componenten bevat, daar moeten normaal gesproken honderden onderzoeken naar gedaan worden, wil je daar een echt sluitende conclusie over doen.

Daarom vraag ik: heb je het onderzoek gelezen?
Ik heb het gelezen en weet op welke manier ze tot de conclusie zijn gekomen. daarom hecht ik er inderdaad niet veel waarde aan. Vooral leuk is nog dat er een "subjectief" (wetenschappelijk en subjectief???) stukje aan toegevoegd wordt dat de paarden "echt beter lopen" en dat iedereen dat nu klakkeloos herhaalt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:45

Daarom word elk component ook apart onderzocht, maar goed blijkbaar weten ze toch niet wat ze op universiteiten doen. Maar je hebt al je eigen visie dus waarom zou je het lezen?

Ja hoor je hebt het gelezen, sorry geloof ik bitter weinig van aan je stuk te lezen.... Want zoiets staat er niet eens in..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:47

Wat Anky en andere A kader ruiters doen, prima. Dat nivo kunnen wij niet beoordelen, aangezien wij die ervaring en know how niet hebben. In de basissport mogen ze het van mij verbieden, maar goed; je weet toch nooit wat mensen thuis doen... Ik zie Anky, Imke etc liever Rollkur meepakken in hun training dan truus-tr*t van de buren die al drie jaar aan het oefenen is voor het Z bij wijze van spreken.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:47

arno8 schreef:
Hoe weten we zo zeker dat het paard geen pijn heeft als je met vele kilo's kracht uitgeoefend op een metalen voorwerp in zijn mond zijn kop in een krul trekt? Hebben we dat aan het paard gevraagd? Iedereen die logisch kan nadenken, snapt na een blik al dat dit gewoon niet moet kunnen. Alleen enkele mensen die lang in de paardenwereld zitten en verstand menen te hebben (terwijl ze eigenlijk simpelweg bedrijfsblind zijn) menen dat dit een acceptabele methode is.

hahhahahaha!!! Als jij ook maar enige visie hierop hebt zou je moeten weten dat deze methode alleen maar bereikt KAN worden met lichtheid. Niets meer niets minder... zou zeggen ga eens langs ons ank en kijk eens... de foto's op de link is puur een paard aan de kletter.

Wat een onzin weer...

Citaat:
een paard moet letterlijk blind vertrouwen op de ruiter in zo'n houding, ze zien geen bal meer
(arabesk)

Niets mooier dan vertrouwen... kan jij je paard blinddoeken en hem berijden als anders? RESPECT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:40

Rana schreef:
Niets mooier dan vertrouwen... kan jij je paard blinddoeken en hem berijden als anders? RESPECT

Is dat iets wat je moet willen voor je paard? Dat zijn levenswereld is beperkt tot de grond?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 05:46

katiavl schreef:
Daarom word elk component ook apart onderzocht, maar goed blijkbaar weten ze toch niet wat ze op universiteiten doen. Maar je hebt al je eigen visie dus waarom zou je het lezen?

Ja hoor je hebt het gelezen, sorry geloof ik bitter weinig van aan je stuk te lezen.... Want zoiets staat er niet eens in..

misschien hebben we het niet over hetzelfde onderzoek Knipoog er staat in het onderzoek (uitgevoerd door utrecht) dat hier op bokt constant aangehaald wordt weldegelijk een subjectief stukje, wat naar mijn mening echt stemmingmakerij is. Ik heb verder een aantal redenen om het onderzoek niet heel serieus mee te nemen, maar als jij me kan vertellen waarom het onderzoek wel compleet aangeeft dat LDR een posititief effect heeft, dan hoor ik dat juist heel graag.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:47

Juliette86 schreef:
Rana schreef:

Is dat iets wat je moet willen voor je paard? Dat zijn levenswereld is beperkt tot de grond?

Het is geen beperking, als je weet hoe dit bereikt wordt en hoe gebruikt, dan is dat geen bepoerking. Ze lopen geen uren diep, op het moment dat ze losgewerkt worden is de methode heel prettig maar over het algemeen gaat de neus er wel uit OOK bij ank. Het is niet ff kin op de borst trekken zoals de tegen hangers dat zo verwoorden. dat zijn ook de mensen die geen flauw idee hebben wat het in houd. alles draait om lichtheid en doorgelatenheid, en de lange weg daar naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:43

Rana schreef:
Het is geen beperking, als je weet hoe dit bereikt wordt en hoe gebruikt, dan is dat geen bepoerking. Ze lopen geen uren diep, op het moment dat ze losgewerkt worden is de methode heel prettig maar over het algemeen gaat de neus er wel uit OOK bij ank. Het is niet ff kin op de borst trekken zoals de tegen hangers dat zo verwoorden. dat zijn ook de mensen die geen flauw idee hebben wat het in houd. alles draait om lichtheid en doorgelatenheid, en de lange weg daar naar toe.

Helemaal mee eens maar leg dat al die wannabee's maar uit. Het gaat in heel die LDR discussies nauwelijks om wat de pro's doen maar om de amateurs die dat pogen te kopiëren en hun paard rustig een uur per dag zo (al dan niet met slof) "in de krul" werken.

Deze trainingsmethode kan nog zo goed/diervriendelijk/prestatieverhogend zijn als hij bedoelt is in de handen van een prof. Maar zolang onervaren copycats dit ook "toepassen" is het niet meer of minder dan een martel methode die een paard ernstig aantast in welzijn en zijn gezondheid.