Springpaard Cöster positief getest op doping tijdens Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mriell

Re: Springpaard Cöster positief getest op doping tijdens Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:58

en al helemaal als het om een 'doping' gaat waardoor de bloedstroming sneller gaat. ik neem aan dat dit niet elke dag word toegevoegd Clown maar dat het misschien wel maanden lang zichtbaar blijft in het bloed

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:59

daniella74 schreef:
Adriana schreef:
Die update van Horsus is nog helemaal niet officieel! Dat gebeurd pas na de B staal!

Hoe in godsnaam is het mogelijk dat uit 3 verschillende teamlanden ruiters zitten die betrapt zijn op dezelfde doping in het voer???

Drie mensen met hetzelfde idee wellicht?

Dat is mij te toevallig... ik snap dit echt niet!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:00

"Ik zeg u Pumbaake, dit stinkt"

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:00

Maar opzet is vrijwel niet te doen. Alleen de eigenaren mogen bij het paard zijn stal komen. Ik weet toevallig dat de kids van anky daarvoor eigenaar van het paard zijn gemaakt, zodat ze ook met mama mee in de stal mogen Tong uitsteken

Maar de controle erop weet ik niet hoor.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:01

Vaak staat er een termijn voor wanneer bepaalde stoffen uit het bloed verdwenen zijn. Bv binnen 2-3 maanden of binnen zoveel dagen (wordt ook gebruikt bij de slacht bv). Maar dat blijven richtlijnen en geen exacte wetenschap.

Al denk ik niet dat dat nu nog aan de orde is aangezien er meerdere gevallen zijn.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:01

Zo raar vind ik dat niet. Het is zoals altijd in de duistere wereld van de doping. Er wordt een nieuw middel ontdekt (of een bijwerking van een middel), dat komt op een of andere manier de wereld in, omdat men denk dat het niet aantoonbaar is/ze er nog niet op checken gaat het door het voer en huppa..

De vraag is, als ze maar 50 ruiters hebben gestest, wat gaan ze nu dan doen? De rest alsnog testen?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:02

Ik vermoed het wel...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:05

zijn de nederlandse paarden ook getest?

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:07

Bubsj schreef:
Zo raar vind ik dat niet. Het is zoals altijd in de duistere wereld van de doping. Er wordt een nieuw middel ontdekt (of een bijwerking van een middel), dat komt op een of andere manier de wereld in, omdat men denk dat het niet aantoonbaar is/ze er nog niet op checken gaat het door het voer en huppa..

De vraag is, als ze maar 50 ruiters hebben gestest, wat gaan ze nu dan doen? De rest alsnog testen?

Ik neem toch maar aan dat ze alle paarden na de landenwedstrijd of voor het induvidele getest hebben! Wel heel toevallig dat ze uit de 50 geteste paarden er 4 uithalen en de rest wel laten starten wat misschien niet getest is en wel positief is. ik denk dat ze alle paarden wel getest hebben Lachen
laten we het hopen iig. dat er niet de 'verkeerden' met de medailes er vandoor gaan

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:08

Bubsj schreef:

Bij het wielrennen is er ook altijd een soort van explosie van mensen die op een bepaald middel testen. Ik kan mij voorstellen dat op de een of andere manier bepaalde kennis een persoon bereikt die dan op een idee komt. Welicht hebben nu meerdere mensen deze kennis tot zich gekregen en gebruikt. Ik denk ook niet aan opzet om bepaalde mensen verdacht te maken. Als een klein meisje van nog geen 1 1/2 al eigenaar moet worden om met mama en papa mee te kunnen zullen er geen accredaties in het rond worden gestrooid. Bovendien valt het op als een zwitserse ruiter bij voorbeeld opeens bij een iers paard, een noors paard en een brazilliaans paard met een busje of zakje staat. Als je op een normale wedstrijd als IB alleen al op stal naar een paard kijkt heb je de groom of een collega groom al in je nek dus helemaal op zo'n wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 21-08-08 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:09

Ze spreken van een steekproef dus dan verwacht ik juist niet dat ze alle landen hebben getest, gewoon willekeurige ruiters in het begin neem ik aan. Bovendien zullen ze de dressuur/eventing paarden hier ook bij hebben betrokken..

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:10

@mriell:
Wegens hoge kosten zouden er ongeveer 50 paarden getest worden op doping. Dit gebeurt steekproefsgewijs.

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:11

Mies7 schreef:
@mriell:
Wegens hoge kosten zouden er ongeveer 50 paarden getest worden op doping. Dit gebeurt steekproefsgewijs.

hmm.. dan zijn er wel veel paarden uitgekomen zeg! 4 vn de 50 Bloos!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:12

Dat word trouwens wat als ze nu nog alle paarden van de finale moeten testen. Dan is imo de uitslag niet zeker omdat er alsnog paarden positief getest kunnen worden. Dat hebben ze echt niet al voor de finale allemaal af.. Bizar!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:12

mriell schreef:
Bubsj schreef:

Ik neem toch maar aan dat ze alle paarden na de landenwedstrijd of voor het induvidele getest hebben! Wel heel toevallig dat ze uit de 50 geteste paarden er 4 uithalen en de rest wel laten starten wat misschien niet getest is en wel positief is. ik denk dat ze alle paarden wel getest hebben Lachen
laten we het hopen iig. dat er niet de 'verkeerden' met de medailes er vandoor gaan

Tuurlijk testen ze niet iedereen Knipoog Dat zou veel te hoge kosten met zich meebrengen. En daarbij kost het ook heel veel tijd. Van de 200 paarden, zijn er ong 50 getest Ja

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:13

nou, ik wil niet weten hoeveel het er dan in totaal zouden zijn...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:20

Ik ook niet... Vind het eigenlijk al van de zotte dat er überhaupt gecontroleerd moet worden. Zoiets zou eigenlijk niet moeten voorkomen.
Maar het gebeurt véél vaker dan wij weten Knipoog Ik denk dat de helft van de olympische sporters doping gebruikt. Al dan niet controleerbaar. Op een gegeven moment worden deze spelen gewoon een kwestie van wie gebruikt de beste doping.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:21

@verootje:
volgens mij was ´tijd´ niet zo zeer het probleem met de dopingtesten. In het laboratorium worden wekelijks weet ik hoeveel renpaarden getest. Het was meer een kwestie van geld. Ik weet niet wie de dopingtesten moet betalen, maar die kosten kunnen behoorlijk oplopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:22

200 paarden in die weken vind ik best doorwerken Tong uitsteken
Maar het geld zal idd de hoofdfactor zijn ja Ja

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:23

hmprf. als je hoort hoeveel geld er om gaat in de OS, dan kunnen die testen er wel vanaf hoor...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:24

Snap op zich de redenatie, maar ben toch wel erg nieuwsgierig van welke bron het komt dat ze slechts 50 paarden testen.

Had namelijk wel gedacht dat ze uitgebreid getest zouden worden, gezien ze zo een ultra-luxe verzorging krijgen, hieruit blijkt toch dat geld geen grote rol speelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:24

Ik heb niet het hele topic gelezen, excuus bij voorbaat!
Maar hoorde Jeroen Dubbeldam op tv vertellen laatst dat er ook een paard positief op doping getest was en dit betrof een 'gewoon' goedje wat werd gebruikt om te verdoven tijdens het scheren van het paard, zodat het paard niet zou flippen! Alleen maar paardvriendelijk te werk gegaan dus...maar dit stofje werd ook gezien als doping. Sorry ben niet zo goed in het onthouden van namen van medicatie en verboden middelen. Wil alleen maar zeggen dat het soms allemaal wel wat ver gaat met die dopingcontroles...zo ook in mijn voorbeeld; je wil een paard niet onnodig stress bezorgen en dan krijg je dat? Wat is nou paardonvriendelijker dan? Heel vreemd! Ik weet overigens niet om welke stof het nu gaat en wat dat met het paard doet...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:25

Sowieso de medaillewinnaars worden na afloop ook op doping getest.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:25

DAt zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar dit is wel een gemeen goedje hoor...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:26

Heb je ook enig idee hoeveel geld de OS kosten?
Ik mag toch hopen dat als iemand positief test dat de kosten voor de ruiter zelf zijn en als je negatief test zullen de kosten wel voor de FEI of organisatie zijn.