Paard omgekomen bij botsing met auto op A28 *UPDATE*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Paard omgekomen bij botsing met auto op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:20

En de schuld van degen die het hek openzette/slecht hek installeerde/paard opjoeg/...?

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:22

MariekeB schreef:
Chevano zegt
Citaat:
:sorry hoor maar dieren hebben voor mij een hogere waarden dan mensen . Die zijn nooit te vertrouwen en ja het is toch zijn eigen schuld ik rijd toch niet door die afzetting heen dat doet ie zelf.

Chevano: dus jij hebt liever dat je partner, je kind of je ouders doodgaan dan je paard....
en je gaat dus ook graag voor een broodje mensenrookvlees Lachen
Bizar ...

Chevano bedoelt waarschijnlijk dat ze over het algemeen meer om dieren geeft dan om mensen. Dat wil niet zeggen dat ze liever een naaste ziet overlijden dan een paard, maar dat ze meer om een willekeurig paard geeft dan om een willekeurig mens.
Is dat zo gek? Ik vind van niet.....

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:32

Schandalig!!

En het is al eerder gezegd.. Afzettingen zijn duidelijk hoor, al is het alleen al op de borden boven de weg.

Ik heb niet al te lang geleden een behoorlijk autoongeluk gehad op dezelfde plek en terwijl mensen mij uit de auto probeerde te halen en anderen de grootste brokstukken van de weg haalden, was er ook een idioot die er dwars doorheen crosste en bijna iemand op de motorkap had.

Deze persoon is gelukkig heel snel aangehouden en komt er niet mee weg!
Hoop dat deze man ook een flinke straf zijn.
Het is verschikkelijk dat hij dit paard dood heeft gereden.. Maar voor hetzelfde geld idd 1 van de mensen die de dieren probeerde te vangen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:59

Vanessa schreef:
Bovendien, als die man dood was dan was het zijn eigen schuld geweest. Dat het paard nu dood is, is ook de schuld van de man.

Als er mensen om waren gekomen was er een groots onderzoek opgezet naar de oorzaak Knipoog Hoe is dat nu? Gaan ze nog de oorzaak proberen te achterhalen?
Ik vind het erg sneu voor de eigenaren, het paard en de bestuurder. De omstandigheden weet ik te weinig vanaf. Er zijn genoeg mensen die denken van deze zaak zoveel af te weten dat ze zelfs de doodstraf uitspreken. Dat gaat mij veel te ver. Wij waren er niet bij (gelukkig) en ik hoop dat die man de afzetting niet expres is doorgereden en het paard niet geleden heeft.

Als iemand meer details weet als openbaar zijn, horen we het vast wel. Is dat niet zo; pas op met speculeren en helemaal met onzinnige doodwensen. dat kan je toch niet maken?!

Veel sterkte voor de verwerking voor alle betrokken partijen..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:59

Moderatoropmerking:
dat een ongeluk als dit emoties losmaken is erg begrijpelijk. Maar laten we doodsverwensingen voor ons houden. Niemand, mens en dier, zal gevraagd hebben om deze situatie, en zowel mens als dier hebben nu mensen die met een vreselijk verlies te maken hebben om zich heen. Graag met iets meer respect verder

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:00

dank je delerium. OK dan! Ik vond het ook veel te ver gaan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:32

trisca schreef:

..en ondertussen ´iedereen´ maar klagen over de verloedering..... van ánderen Schijnheilig

Of een verkeersdeelnemer nu een fout maakt of iets verwijtbaars doet of niet: loslopende paarden zijn een gevaar op de openbare weg.

Iedereen begaat vergissingen, iedereen maakt fouten en iedereen overtreedt wel eens bewust een regel. Met name de ruiterij is in het laatste erg sterk; denk maar aan waar je die ziet rijden naar eigen goeddunken.
Hier maakt een bestuurder een fout. Geen idee hoe de weg was ´afgezet´ dus wellicht is er hooguit sprake van niet goed opletten en wellicht van een bewuste overtreden.
Wat is het verschil tussen bewust tussen fietsers gaan rijden; bewust de verkeersborden ´fietspad´ te negeren en een aanwijzing van een agent te negeren?

Hoe dan ook, horen paarden niet los op de openbare weg. Niet uit een wei, niet doordat de ruiter valt. De eigenaar is daar verantwoordelijk voor. Terecht: díe maakt de keuze dit dier te houden en moet ervoor zorgen dat een ander daar niet de dupe van wordt.

Het verbaast mij dat zo weinigen op dit topic het gevaar van het niet-incidenteel voorkomen van loslopende paarden zien.
Loslopende paarden zijn een groot risico en de overheid dient de burgers daartegen te beschermen. Voor incidenten hoeft geen regelgeving gemaakt te worden doch wanneer iets regelmatig voorkomt wel.
Dat raakt dan de héle ruiterij/paardhouderij.

Naar aanleiding van de motorrijder die door een stel uitgebroken koudbloeden werd overlopen terwijl hij niets verkeerd deed op de openbare weg was de opmerking dat paarden nu eenmaal kunnen schrikken en geen omheining hen dan tegenhoudt. Dit ná een golf van verkettering van motorrijders uiteraard...
Ziet iemand hoe gevaarlijk deze houding is? Zowel voor de samenleving als voor de ruiterij?

Hier is een paard dood en een bestuurder gewond. Dat is triest. In welke mate de bestuurder iets doms/verwijtbaars gedaan heeft verandert daar niets aan. Met de páárden had hij in elk geval níets te maken.

Hoe vaak loopt er een paard érgens los uit de wei of zonder ruiter naar huis? Vind je dat acceptabel dat je zo vaak een loslopend paard op de openbare weg kan tegenkomen? Wie moet daar wat aan doen?
De eigenaars?, de overheid?, fietsers?, zeg het maar.

hc

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:36

Ik heb in mijn leven al heel wat gezien, maar nog nooit een loslopend paard. Dus zóvaak zal het in het gemiddelde mensenleven nou ook weer niet voorkomen HC.

Jij doet net of loslopende paarden staatsprobleem numero uno zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:39

Huertecilla schreef:
..en ondertussen ´iedereen´ maar klagen over de verloedering..... van ánderen Schijnheilig

Jij doet hetzelfde over de eigenaren van de loslopende paarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:02

Ik blijf van mening dat er gelukkig... alleen! een paard is doodgereden...
(begrijp me niet verkeerd, is ook triest!!!)
en niet 1 van de helpers.. .. of wie dan ook...

Aangezien je bij een afzetting nooit weet waarom.... die afzetting er staat... !!!
Dat vind ik de essentie..

Nu waren het toevallig paarden...
Voor het zelfde geld.. een demente bejaarde met zijn scootmobiel..
(sorry voor de vergelijking.. maar die zwierf hier laatsts.. en die kan er dan ook niets aan doen..
dus als dat je opa of oma is, is dat ook vreselijk!!!! bovendien die kun je dan toch ook niet
de schuld geven??? )
Of een ongeluk.. (wat voor ongeluk dan ook)
Of wegwerkzaamheden...

Door een afzetting rijden is en blijft levensgevaarlijk en gekkenwerk..

Blijf nog wel reuze nieuwsgierig naar de afzetting..
en "waarom"?? Maar denk dat wij daar nooit achter gaan komen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:17

JoviBan schreef:
Huertecilla schreef:

Jij doet hetzelfde over de eigenaren van de loslopende paarden.

Wie die schoen past trekken hem aan.

De sector groeit nog steeds, het aantal paarden neemt nog steeds toe, het modale niveau van de houder/ruiter daalt nog steeds.
Zelfs al zou het procentuele aantal losloop-incidenten niet toenemen, dan neemt het in aantal nog steeds toe, neemt het risico voor derden nog steeds toe.
Hoe groot het aantal is weet ik niet. Lees op dit nieuwsforum, lees hoe vaak een paard naar huis bolt, vraag aan andere ruiters voor een indicatie van het niet-incidentele karakter.

Het kan best zijn dat de ruiterij dit aspect van paardhoude/paardrijden niet leuk vindt om onder ogen te zien. Het blijft echter de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat de rest van de wereld door diens paard geen risico loopt.

Kijk, het kan best zijn dat er met de toename van het aantal in het verkeer loslopende paarden een vernadering in het verkeersbeeld moet ontstaan, dat loslopende paarden in het verkeer geïntegreerd moeten worden, dat de overheid maatrgelen dáártoe neemt. Zet maar waarschuwingsborden ´loslopende paarden´neer Haha! Haha! OK dan!
Ik zou daar voor zijn. Denk aan de opmerkingen over de situatie in Ierse steden.
Of dit een realistisch beeld is betwijfel ik.

Zoals het nú is echter mag de weggebruiker verwáchten dat er geen paarden los op de (snel)weg lopen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:28

Even voor de goed goede orde: er staat NERGENS ´afzetting´ in het bericht.
De weg was tijdelijk ´afgesloten´.
Dat kan een agent aan de kant van de weg zijn of weet ik veel wat.

Er blijkt nergens dat deze bestuurder niet simpel onoplettend is geweest en ineens een paard op de motorkap had.

Wat moet de les zijn?
Niet op de snelweg rijden? Voor de politie daar was, liepen die paarden daar ook!
Nooit harder dan 30 in het donker?

Stel je gewoon even zélf voor dat je ´s nachts over de 120-snelweg rijdt en daar loopt een groep paarden.
Stel je even voor dat je uit je bed gebeld wordt door een paar aardige agenten aan de deur omdat je partner die paarden onderweg ´tegenkwam´.
Stel je even voor dat jouw buurvrouw uit haar bed gebeld wordt door die agenten omdat haar man ´s nachts joúw paarden tegenkwam.

hc

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:34

Denk dat we hier kort over kunnen zijn.
Bestuurder negeert afzetting (in welke vorm dan ook) en is dan ook (deels) verantwoordelijk voor de dood van het paard.
Uiteraard is hij ook zelf verantwoordelijk aan zijn eigen verwondingen en de schade aan zijn auto.
Dat de paarden daar niet horen te lopen doet in dit geval niet/minder terzake, het kan zijn dat er een ondeugelijke omheining is /was, dan is de eigenaar van die paarden ook ten dele aansprakelijk, voldoet de omheining maar zijn ze b.v. los gelaten, dan is de situatie weer anders.
Zolang er verder geen feiten bekend zijn, blijft het verder gissen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:54

Huertecilla schreef:
trisca schreef:

hc

Ik snap je probleem niet helemaal hc. Voelde je je aangevallen door mij?

Man was verkeerd omdat hij (om welke reden dan ook) een afgesloten weg inreed, en de eigenaren omdat ze hun paarden (om welke reden dan ook) niet in het land hebben kunnen houden.
Ik snap niet dat iedereen partij wil kiezen.
al dat ge STEL....

Het is gebeurd en is erg sneu voor alle partijen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:59

trisca schreef:

hc

Ik snap je probleem niet helemaal hc. Voelde je je aangevallen door mij?[/quote]

Niet in het minst.
Hier op dit topic wordt steen en been geklaagd over de aso anderen in hoogst aso bewoordingen.
Terwijl volstrekt onduidelijk is welk signaal ter afsluiting de bestuurder gemist of genegeerd heeft wordt hij doodgewenst. Dát is verloedering, nét als als negeren van verkeersregels (zoewel door ruiters als andere verkeersdeelnemers).

hc

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:01

op dat vlak kan ik het met je eens zijn.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:16

Huertecilla schreef:
Even voor de goed goede orde: er staat NERGENS ´afzetting´ in het bericht.
De weg was tijdelijk ´afgesloten´.
Dat kan een agent aan de kant van de weg zijn of weet ik veel wat.

Er blijkt nergens dat deze bestuurder niet simpel onoplettend is geweest en ineens een paard op de motorkap had.

Wat moet de les zijn?
Niet op de snelweg rijden? Voor de politie daar was, liepen die paarden daar ook!
Nooit harder dan 30 in het donker?

Stel je gewoon even zélf voor dat je ´s nachts over de 120-snelweg rijdt en daar loopt een groep paarden.
Stel je even voor dat je uit je bed gebeld wordt door een paar aardige agenten aan de deur omdat je partner die paarden onderweg ´tegenkwam´.
Stel je even voor dat jouw buurvrouw uit haar bed gebeld wordt door die agenten omdat haar man ´s nachts joúw paarden tegenkwam.

hc

is dat niet dat er dan helemaal niemand meer op de weg kan
ze zullen daar echt geen mensen neer zetten die het verkeer tegen houden hoor wan tde paarden liepen daar los die moesten ze ook tegen houden anders zouden die het anderen verkeer in kunnen lopen. en als je ooit gezien hebt hoe een weg is afgezet nou dat zie je echt wel !! meestal parkeren ze de grote brandweer wagens er voor neer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:33

Lennox schreef:
Huertecilla schreef:
Geen idee wat de ´afzetting´ inhield of wat dan ook mbt het niet stoppen door de bestuurder. De man is hoe dan ook niet opzettelijk op een paard gereden. De man is gelukkig niet zelf omgekomen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je rijdt niet moedwillig op een paard in met alle risico's ook voor je eigen leven. Het was 's nachts, waarschijnlijk een zo goed als lege snelweg misschien dat de man de matrixborden met het rode kruis niet zijn opgevallen? Je weet niet wat er gebeurd is en het heeft niet veel zin om daarover te speculeren. Het is heel zielig voor het paard en de eigenaar van het paard daar ben ik het ook mee eens maar de bestuurder van de auto zal ook behoorlijk de schrik in de benen hebben.
Voor wat betreft het nemen van maatregelen tegen loslopende paarden/ koeien etc. ik denk niet dat, dat storm zal lopen. Moet je eens kijken hoe vaak er wild wordt aangereden (reeen en zwijnen) die lopen ook allemaal los en kunnen ook ineens opduiken. Dan moeten daar ook maatregelen tegen getroffen worden.

Daar wórden maatregelen tegen genomen.
1. omheinen van bospercelen
2. spiegelpaaltjes
3. hekwerk langs kwetsbares snelwegdelen met wildviaducten erover
4. regelmatig behoorlijk grootschalige afschietcampagnes

Miljoénen worden daar aan uitgegeven.
Dat wild is van niemand en wat weegt een ree?

hc

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:36

nickyu schreef:
Maanling schreef:
HC hou toch op. De eigenaar van het paard heeft heel veel mensen in gevaar gebracht. Jahoor, laten we nog even verder gaan met speculeren. Waarom en hoe liepen die paarden daar? Voor hetzelfde geld heeft de een of andere idioot het hek opengebroken. Dat weet je toch helemaal niet? Misschien was het niet de 'schuld' van de eigenaar.

En wegafzetting is wegafzetting. Al hoe die eruit zag. Wegafzetting wilt toch echt zeggen 'hier mag men nu niet rijden'. En als 'men' daar dan toch rijdt, en een paard dood rijdt, dan ben je gewoon stom bezig. Nu is het een paard. Wat als daar mensen liepen?

Natuurlijk horen daar geen paarden op de snelweg, maar dat feit was er nou eenmaal, en als de overheid dan op dat moment alles doet om de situatie veilig te houden/maken, maar de een of andere malloot verkiest om zich daar niets van aan te trekken dan is het niet zo gek dat mensen die malloot niet bepaald de meest sympathieke persoon van de wereld vinden.

Afgod

wat als er een ongeluk was gebeurd
door een persoon uit andalusie welke niet meer gewend is aan het drukke nederland ..

alle mensen uit andalusie verbieden in nl ? levensgevaarlijk die gasten ..

een afzetting is een afzetting .. daar rji je niet doorheen
ongeacht welke reden dan ook waarom die daar staat
dat is immers ook voor de afzetting vaak ook niet te zien ..

Helemaal eens met bogenstaande reacties.

Wij hebben het een paar jaar geleden gehad in Dordrecht. Er was een aanrijding gebeurd op de A16, ambulancepersoneel was met het slachtoffer richting ambulance. 1 idioot (met een paar slokken teveel op) reed door de wegversperring en reed vol in de ambulance, 1 ambulancezuster op slag dood, slachtoffer had er nog iets meer verwondingen bij en de andere ambulancebroeder had ook verwondingen, ambulance total loss.

Wie of wat er ook losloopt op de rijksweg, een afsluiting is een afsluiting en daar hoort een normaal denkend mens niet doorheen te gaan. Een een afsluiting is meestal niet 1 politieagentje of 1 bord, nee het wordt al kilometers vantevoren aangegeven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:06

jeetje wat een discussie hier zeg...

HC je hebt helemaal gelijk dat paarden niet op de openbare weg horen. Volgens mij beaamt iedereen dat hier ook! Ik zei ook al dat als de afrastering niet in orde was de eigenaar flink gestraft mag worden voor het in gevaar brengen van anderen. Indien dit wel in orde was zal er iets anders gebeurd zijn en in tegenstelling tot wat jij denkt, niet alle ongelukken zijn te voorkomen! Als een of andere malloot je hekwerk open zet (en bijv sloten gewoon doorknipt) kan je hier niks aan doen. Sommige dingen liggen buiten je macht.
Toch vind ik dat de bestuurder ook een flinke fout heeft gemaakt. Of hij bewust erdoor is gereden of niet op zat te letten (zoals ik eerder al zei lijkt me dat erg sterk, dan moet je echt zitten te slapen, als ik politie e.d. zie let ik juist EXTRA op), beide situaties is ernstig. Bewust erlangs rijden is het een debiel die niet achter het stuur hoort en niet opletten vind ik ook vrij ernstig! Als automobilist hoor je op te letten (iedereen in het verkeer) en zowel de afzetting en alle mensen missen en zelfs de paarden op de weg niet zien? Ik blijf het apart vinden... Paarden horen dan wel niet op de weg maar de man in kwestie had wel wat beter mogen opletten! Een voetganger hoort bijv ook niet op de weg maar als die er loopt rijd je die ook niet aan "omdat hij er niet hoort".

HC je hebt het over "simpel onoplettend"... ik vind dit een gevaarlijke bewoording! Onoplettendheid in het verkeer is ontzettend gevaarlijk en zo simpel vind ik dit niet... Jij vind het storend dat "iedereen" (is niet iedereen maar goed) alleen maar klaagt over de bestuurder en de eigenaar van de paarden negeert. Komt ook omdat we niet weten hoe de paarden los zijn gekomen! En misschien zit deze dus ook wel gigantisch fout.
Feit blijft dat de man in alle gevallen fout bezig was zoals ik al uitgelegd heb. Ik vind het juist uitermate storend dat je het volledig voor deze persoon opneemt, alsof deze niks verkeerds heeft gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:33

Zwerte schreef:
Jij vind het storend dat "iedereen" (is niet iedereen maar goed) alleen maar klaagt over de bestuurder en de eigenaar van de paarden negeert. Komt ook omdat we niet weten hoe de paarden los zijn gekomen! En misschien zit deze dus ook wel gigantisch fout.
Feit blijft dat de man in alle gevallen fout bezig was zoals ik al uitgelegd heb. Ik vind het juist uitermate storend dat je het volledig voor deze persoon opneemt, alsof deze niks verkeerds heeft gedaan.

Ik neem het nergens op voor de bestuurde; constateer alleen dat de man niet met opzet tegen een paard rijdt.
Citaat: ´Geen idee hoe de weg was ´afgezet´ dus wellicht is er hooguit sprake van niet goed opletten en wellicht van een bewuste overtreden
Verder is het alleen maar een kwestie van aannames, doch de man wordt wel van álles naar het hoofd geslingerd. Hoé fout de man geweest is weten wij hier niet noch het hoe/waarom daarvan.
De man ligt wel in het ziekenhuis en had net zo makkelijk dood kunnen zijn.

Jij bent de eerste die opmerkt dat de eigenaar van het paard wellicht zelfs verwíjtbaar fout zit.

De enige écht onschuldige is het paard.

hc

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:59

Welke idioot rijd dan ook gewoon door.
Arme eigenaar &paard! Boos!

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:02

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het zielig is voor het paard en voor de eigenaar, maar er konden door deze situatie meer mensen/ dieren gewond of zelf dood gegaan zijn.

Ik weet niet hoe de situatie was.. ik ben er niet bij geweest, maar wie zegt dat de afsluiting in orde was??
Het was donker en misschien stond er een hek?? Was er verlichting waardoor men niet verblind werd???
Ik weet het niet.
Het is voor beide partijen erg en weet zeker dat de bestuurder erg veel aan het denken is over het paard.
Als je zoiets overkomt is het mogelijk dat men niet goed meer na kan denken of erger psychische gestoord worden.

Het is wel erg dat er 1 omgekomen is, maar dat de beschuldigingen zo erg zijn...
Nogmaals ik ben er niet bij geweest en ben daar toch erg blij om. Maar wees realistische en vraag je zelf wel af of je zelf de situatie kent en of je bij de situatie ben geweest.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:45

Wat een afschuwelijk ongeluk.

Onderzoek zal het enigste zijn dat uitsluitsel kan geven. Idd ben en blijf je als eigenaar verantwoordelijk voor je paarden, zoals HC hier al aantal keren heeft opgemerkt. Ook al zou de draad kapot zijn geknipt, of wat dan ook. De eigenaar blijft verantwoordelijk voor zijn spul. Terecht of niet terecht, en heel zuur voor de eigenaar.

Wij hebben het al eens meegemaakt dat de hekkenslag opengemaakt was, gelukkig zijn de paarden met zn allen naar een nabijgelegen Manege gerend, daar ingesloten en de volgende dag terug gebracht. Als daar ongelukken waren gebeurd, hadden wij gewoon moeten dokken..

De bestuurder zit zeker fout, en ik ben allang blij dat het maar bij 1 paard is gebleven. Voor hetzelfde geld neemt ie nog een aantal (onschuldige) personen mee. Hij zal zeker bestraft (moeten) worden.
Maar niet met dood zoals hier genoemd wordt, hij heeft een overtreding begaan. En daar zal hij gestraft voor worden, daar ben ik niet bang voor

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:47

Dan ben je ook niet goed als je door een afzetting rijd!
En het arme paard is weer de dupe evenals de eigenaar!