Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:06

inderdaa Isabel had een terechte winnaar geweest als ze niet zoveel rumoer had gehad in haar proeven........ en ik vind haar nu overgewaardeerd.........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:50

Tja het blijft sport he,Isabell is een vreselijk knappe en sportieve amazone,maar met staken kun je helemaal geen goud halen.Anders was het haar wel gelukt denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:53

Ik las vanmorgen anders ergens dat zelfs als Isabell wel normaal had gescoord op de piaffe onderdelen ipv staken, dat Anky dan alsnog boven haar had gestaan Lachen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:56

Klopt Cayenne, dat stond op teletekst.
Ben heel benieuwd naar de uitkomst van het "onderzoek" van het jureer gebeuren, zie telesport telegraaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:00

Mijn reactie toen Satchmo ineens een soort galop achteruit deed was: "Oooh wat doettie NOU?! Bloos!"

Natuurlijk was ik 'blij' omdat het onze kansen op een medaille vergrootte, maar ik snap dat je daar als amazone echt je droom kapot ziet gaan.

Ik was wel stomverbaasd over het feit dat ze ondanks flink verzet toch zo hoog scoorde. Zoals vaker is gezegd: gebeurt dat in de B, dan eindig je nog net boven het paard dat letterlijk de hekjes meenam, maar zeker niet op een tweede plek!

Natuurlijk is er ongetwijfeld ook een verschil in kundigheid van de jury die in Lutjebroek de bixieproefjes beoordeelt en degenen die in Hong Kong zitten (dat zou in ieder geval wel zo geruststellend zijn), en het is op zich goed dat elk onderdeel echt afzonderlijk bekeken is, want daar gaat het om, en een foutje zou niet door moeten werken in het geheugen van de jury en daardoor van invloed zijn op de rest van de proef.

Dat is allemaal helemaal waar, maar mensen, dit was toch geen 'foutje' meer? Het was niet een extra sprong tussen de wissels, het was niet een te brede keertwending of pirouette, het was niet dat er te weinig werd uitgestrekt in de draf of galop, of dat hij zijn neusje niet ver genoeg uitstak toen hij lange teugel kreeg.

Het was een paard dat in staking ging tegen de hulpen. Dat niet wilde!

Enerzijds natuurlijk geweldig dat het geen doodgeslagen knol is die blindelings zijn rondjes tuft... Anderzijds mag je op dat niveau verwachten dat de communicatie tussen paard en ruiter zo goed is, dat dit soort dingen niet meer gebeuren.

En áls het gebeurt -want okee, een paard blijft een paard, een mens blijft een mens- dan is het heel jammer, maar dan moet dat écht in je punten te zien zijn.

Ja, ze scoorde lager dan gebruikelijk, en ze scoorde lager dan Anky die in mijn ogen een nette proef neerzette maar niet uitzonderlijk spectaculair (hoefde ook niet meer wat punten betreft, maar da's weer een andere discussie).

Maar Satchmo vond ik nou ook niet écht denderend buiten de staking om. Ik houd over het algemeen van slankere paarden, maar ik kreeg geen kippevel van die proef.

Ik heb genoten van Jan Brink en Briar, en van die prachtige pirouettes van de Russische Schimmel (hij ging zó mooi zitten).

Okee, misschien qua niveau normaal gesproken niet zo goed als Anky en Isabelle, maar gisteren toch écht beter dan de laatste in mijn ogen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:15

Ik heb er helaas nog niks van gezien, maar wel helemaal kunnen volgen met de verslagen
hier op bokt Lachen

Ik vind het heel jammer voor Isabel dat Satchmo zo in de staak ging Ach gut Begrijp me niet verkeerd, ik
vind het super voor Anky dat ze gewonnen heeft en zie ook graag Nederlanders met de gouden
medaille naar huis gaan Haha! Maar ik vind het gewoon heel sneu voor een goede amazone met een
goed paard dat haar proef zo verknald werd Ach gut

Maar wat ik dan weer niet vind kloppen is dat haar proef zo hoog beloond werd, een proef waarin het paard zo staakt (ja heb hier op bokt klein stukje van gezien) hoort naar mijn idee geen 2e plaats te hebben.

Tja en wat sportiviteit betreft denk ik dat veel mensen in het heetst van de strijd wel eens iets roepen
wat niet zo gemeend is, maar er zijn er ook die het wel degelijk zo menen en absoluut niet sportief zijn......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:22

Ehm.... in het L2 kan je met een paard dat 1 onderdeel zo staakt ook nog vrij hoog eindigen Bloos
en dan gaat het niet eens om een paard dat standaard dikke 8en en 9s loopt in de proef, meer een 6 en 7s paard.
En ook die rijd je dan gewoon door, afgroeten is pas een optie als er echt niet meer naar voren te rijden valt.
Ik snap wel het ongeloof enz, dit was een dikke fout, zeker niet OS waardig, en 78% vond ik ook erg veel.. Want wat moet je dan gescoord hebben om die nullen en enen weg te werken..???
Maar dat een paard dat 1x staakt niet hoog kan eindigen is opzich onzin, 1 onderdeel is 1 onderdeel, de rest van de cijfers tellen ook nog.
Dat is dan weer het voordeel van dressuur op springen, je kan het nog goedmaken. Bij springen blijft de gevallen balk op de grond, al springen ze de rest van het parcours nog met enorme lappen lucht.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:26

Sportiviteit tussen de Nederlandse supporters en de Duitse supporters is al jaren weg volgens mij Schijnheilig
En geloof ook niet dat dit ooit terug komt.
In het heetst van de strijd zeg je nou eenmaal ook dingen.
Ik zie Anky ook liever winnen dan Isabell maar dat zegt nog niet dat ik het Isabell niet gun.

Ik vond het voor haar ook echt super sneu dat Satchmo zo in de staak ging.
Het is een geweldig paard dat in mijn ogen hogere percentages kan score dan Salinero.
Ik vind het juist super dat Isabell met hem doorzet ondanks dat het staken hem niet vreemd is.

De kur van Anky was ook niet vlekkeloos.
Barste van de spanning wederom in het linkerappuyement en de overgangen waren ook niet super.
Ik vond ze beide overgewaardeerd ook al vond ik Anky terecht de winnaar.
Isabelle had na de staking zeker niet zo hoog mogen eindigen.
Er waren deelnemers die practisch foutloos reden en dan nog onder haar staan.

Heb deze spelen een beetje het idee gekregen dat het niet uitmaakt hoe Anky of Isabell rijdt, ze worden toch wel 1 of 2.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:37

Ach die opmerkingen kun je bij de meeste mensen met een korrel zout nemen, ik denk dat velen van ons wel eens stiekem gedacht of gezegd hebben, toen een tegenstander (met springen) in de ring kwam met 3,75 strafpunt voorsprong: nouhou, een balkje kunnen we eigenlijk best gebruiken... Niet zo zeer omdat we het diegene niet gunnen, maar omdat we die gouden plak tóch liever in ons eigen Holland Heineken House zien blinken... Persoonlijk op de man/vrouw/het paard spelen slaat natuurlijk nergens op, iedereen op dit niveau (van elke sport) werkt daar keihard voor en ik kan me voorstellen dat je dan in het geval van Isabell, je droom in duigen ziet vallen.

Of Isabell gewonnen zou hebben zonder de stakingsactie van Satchmo weet ik niet. Had heel goed gekund, als je domweg (hele simpele berekening genomen) 20x 8,2 op een rijtje zet (kom je uiteraard uit op 82%, het percentage van Anky), vervang je één cijfer door een 0 dan wordt dat 78% (het percentage van Isabell) dus dan was het zeker spannend geworden. Maar in dat geval had Anky ook weer anders gereden vermoed ik, ze wist vast wel hoeveel % ze moest rijden om te winnen én dat ze dat percentage met een 'gewone' nette kür in principe kon halen. Toen Satchmo in de staak ging in de kür riep ik, oh neee niet weer, en vond het op dat moment erg sneu voor Isabell. Maar meteen daarna zei ik eerlijk gezegd: Maar ja, de één z'n fout is de ander z'n goud...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:40

Mooi samengevat Sammie!
Ik heb me eerder al kapot zitten ergeren over het ongenuanceerde en onsportieve commentaar in het Olympische dressuurtopic en in het topic "kijkers van vannacht". Als je daar dan een opmerking over maakte krijg je het antwoord dat "we er toch ons mening over mogen geven". Apart dat sommigen uit die topics zelfs hier nog commentaar durven te hebben over het onsportieve gedrag van anderen! Bloos! Wel ben ik blij dat het andere mensen ook is opgevallen dat hier (maar blijkbaar ook op Duitse fora) nog steeds niet op sportieve wijze naar de dressuursport kan worden gekeken. Wat dat betreft gaat het er bij het springen toch fijner aan toe.

Overigens vind ik dat zowel Isabelle als Anky onder hun kunnen reden deze OS. Imo deden Heike, HP en Stefan Peters ook goed mee voor de medailles, en niet alleen voor brons. Ik vond Satchmo buiten zijn stakingen om fijner lopen dan Salinero. Vond het overigens van beiden knap hoe ze met de spanningen in de proef omgingen....

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:44

Ach ik vind dat iedereen er niet zo zwaar aan moet tillen. In het heetst van de strijd worden zulke dingen nou eenmaal gezegd. Ik wilde ook graag dat Isabelle een foutje zou maken zodat Anky zou winnen. Maar vond het wel heel sneu voor haar toen haar paard zo erg in staking ging. dat wens je niemand toe.

Ik vind dit hele bericht eerlijk gezegd een beetje flauw.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:57

Ook ik vond het voor Isabell erg dat Satchmo haar zo in de steek liet en ook érg knap dat ze hem daarna weer aan het lopen kreeg. Maar veel ontspanning was er toen, logisch, niet meer. Maar waarom gaan zovelen er nu vanuit dat Anky niet zou hebben gewonnen als Isabell foutloos had gereden? Ik vind dat persoonlijk nogal denigrerend naar Anky's prestaties in het verleden. Maakt de fout van een ander haar prestatie minder? Ik vind van niet. En dat ze de kür voorzichtiger heeft gereden, dat vind ik heel logisch. Ze wist dat als ze foutloos bleef het goud voor haar was. Het was niet nodig om onnodige risico's te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:59

Naomi_unique schreef:
Ik vond al het gekibbel prachtig, en vooral erg gezellig Haha!
Wat ik weet (en hopelijk meerdere mede bokkers) is dat als ik al zo'n opmerking heb gemaakt, ik het niet zou menen. Natuurlijk wil je dat NL wint, maar dat een paard zo in de staking gaat als bij Isabel Werth, nee dat gun je niemand. Een beetje vitten op elkaar moet kunnen! Het is een blijft in mijn ogen een lolletje/binnenpretje!
En om eerlijk te zijn: Isabel Werth is waarschijnlijk (als Satchmo gewoon goed loopt) net ietsjes beter dan Anky.
Dat is eigenlijk deze OS wel gebleken (grand prix special).

Maar mij hoor je niet klagen over het goud van Anky! Ze heeft het super gedaan!! OK dan!

Tuurlijk meende iedereen die opmerkingen wel.
Dat terugkrabbelen nu, vind ik nogal slap, eerlijk gezegd. Tijdens de wedstrijd een grote mond hebben, dan kun je het nu ook, toch?

Jullie gunden Isabell de staking wel, sterker nog, bijna iedereen in dat topic zat te juichen.... (heb het even teruggelezen).
Hoe bedoel je: dat gun je niemand.

IEDEREEN wist dat Isabell beter is, en iedereen hoopte oprecht dat Satchmo in de staak zou gaan. En dat dat nu ontkend wordt, vind ik behoorlijk laf en slap. Had toch gedacht dat iedereen wat stoerder zou zijn.

Ga jezelf nou niet goed zitten praten zeg, als het je spijt dat je zulke dingen gezegd hebt, en je eigenlijk nogal geschokt bent wat een mens in het heetst van de strijd kan roepen, zeg dat dan. Dat vind ik eerlijker. Maar kom me niet aan met die flauwe smoesjes, want die zijn gewoon klinkklare bullshit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:06

Tja, ik hoopte ook dat Satchmo gek ging doen, maar niet omdat ik het Isabelle niet gunde... Misschien wel omdat ik niet 100% vertrouwen had dat Anky zou winnen als Isabelle een dijk van een proef neer zou zetten.

Maar dat is dan niks persoonlijks tegen Isabelle, meer voor eigen gewin, net als dat ik formule 1 niks aanvind, maar het wel spectaculair vind als ze crashen, da's dan niet omdat ik die mensen dood wil hebben, maar omdat ik het mooi vind om te zien.

Overigens heb ik zo ook een fascinatie met brand, en toen er in de flat hiertegenover brand was, en er behalve een héleboel brandweerwagens niet zoveel te zien was, zeiden wij ook "Hè, wat flauw, alleen een beetje rook! Waar blijven de vlammen? Ik wil wel wat te zien hebben!"

En nee, het was niet zo grappig meer toen de dag erop bleek dat er twee kinderen om het leven waren gekomen in die brand

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:09

Yamcha, wat overdrijf jij zeg! Ik zie niemand terugkrabbelen, maar in het heetst van de strijd ben je natuurlijk voor "eigen" land. Niemand hier kan er iets aan doen dat het paard van Isabelle in staking ging, dat deed hij echt niet omdat er mensen op hoopten hier hoor!

Ik was voor Anky, en ik was blij dat het paard van Isabelle staakte maar dat betekent niet dat ik het Isabelle niet gun, ik gun het Anky alleen net even iets meer!

En ik wist niet dat Isabelle beter was, want dat vind ik helemaal niet zo. Dressuur gaat om gehorzaamheid en een paard wat in verschillende proeven staakt is in mijn ogen niet gehoorzaam en dus al helemaal niet beter dan Salinero waar inderdaad minder power in zat dan we van hem gewend zijn.

Maar kom op zeg, overdrijven is ook een vak, je bent dingen in mensen hun mond aan het leggen, kun je beter niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:14

Ach, hou toch op, en lees het topic eens terug. Natuurlijk meenden jullie het wel, maar geef dat dan ook toe.
Nu achteraf roepen dat je het eigenlijk niet meende wat je zei is gewoon grote onzin.

Ik geef jullie toch niet de schuld dat Satchmo staakte, of wel? Waar lees je dat? Dat kúnnen jullie niet eens veroorzaken. Maar jullie gunden Isabell heus wel dat Satchmo in de staak ging, echt wel.

Hoe moet ik dan anders dit opvatten:

GOOOOOOOOOOO SATCHMOOOOOO!!!!!

En toevallig was dat net op het moment dat ie aan het bokken was. Vertel eens?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:20

Yamcha: ik vind dat je overdrijft! Ook ik riep "YES" en vloog overeind toen Satchmo weer staakte. En dat kwam op dat moment écht uit mijn tenen! Als je dan ook leest en hoort dat Isabell Satchmo al lang niet meer meeneemt naar grote toernooien vanwege dit gedrag (dat hij dus al vaker heeft vertoond), dan ben je er zelf toch ook debet aan? Jeetje zeg, als ik voetbal kijk en "onze jongens" spelen en de keeper van de tegenpartij laat een bal door moet ik dan zeggen "ja maar als de keeper die bal had gehouden, hadden "we" niet gewonnen, want het was een toevalstreffer". Ik vind het pas erg dat mensen nu de rit van Anky onderwaarderen.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:27

Ik vond de onsportiviteit hier op bokt ook belachelijk, heb dit ook in het topic gezegd. Iedereen traint evenhard ervoor en ik gun iedereen een medaille. (Ja, Isabel net zo veel als Anky.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:32

chevax schreef:
Yamcha: ik vind dat je overdrijft! Ook ik riep "YES" en vloog overeind toen Satchmo weer staakte. En dat kwam op dat moment écht uit mijn tenen! Als je dan ook leest en hoort dat Isabell Satchmo al lang niet meer meeneemt naar grote toernooien vanwege dit gedrag (dat hij dus al vaker heeft vertoond), dan ben je er zelf toch ook debet aan? Jeetje zeg, als ik voetbal kijk en "onze jongens" spelen en de keeper van de tegenpartij laat een bal door moet ik dan zeggen "ja maar als de keeper die bal had gehouden, hadden "we" niet gewonnen, want het was een toevalstreffer". Ik vind het pas erg dat mensen nu de rit van Anky onderwaarderen.

En vertel, hoe maak je er nu weer van dat ik de rit van Anky onderwaardeer?
Vertel eens?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:35

Ja, alleen zijn er nu eenmaal op de Olympische spelen per wedstrijd drie medailles te verdelen. Maar waarom gaat ook dit weer over Anky vs Isabell? Ik heb opmerkingen voorbij zien komen over "kermispaarden", "lelijke bokken", "ruiters die er maar beter naast konden gaan lopen", etc. Maar ook dit topic spitst zich weer toe op de eeuwige vete tussen de twee beste amazones te wereld. Nou, ik ben ontzettend blij met "ons" goud en gun Anky dit ook van harte!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:37

Yamcha schreef:
chevax schreef:

En vertel, hoe maak je er nu weer van dat ik de rit van Anky onderwaardeer?
Vertel eens?

Volgens mij zit jij vandaag een beetje hoog op je paard, om maar even in de juiste termen te blijven. Als je mijn post leest, zie je dat ik het heb over "mensen" en niet over "Yachma". Tijd om even wat rustiger te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:41

Oké, ik dacht dat die naar mij bedoeld was.
Excuus dan Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:42

Tja, dat krijg je hè, in het heetst van de strijd! Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:42

Yamcha mag ik bij een voetbalwedstrijd dan ook niet juichen als de tegenpartij een eigen doelpunt maakt?
Of wanneer de tegenstander van mijn zusje met tennis een domme fout maakt niet blij zijn (overigens juich ik dan niet, dat vind ik niet acceptabel omdat je direct naast de baan zit).

Ik begrijp gewoon niet waarom er over onsportiviteit in de paardensport (dressuur) wordt gesproken als je het overal tegenkomt, en eigenlijk i.m.o. ook redelijk gezond is als je ze hoopt dat degene waar jij voor bent wint.
Ik zeg niet dat het oké is om de tegenstander/concurent slechte dingen toe te wensen, maar om te zeggen dat het abnormaal is nee

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:05

Mee eens Nijn!
In andere sporten is het ook redelijk normaal dat je voor je eigen land bent, je eigen 'jongens'. om het maar even in de voetbal termen te houden. Dus wààrom mogen wij als een paard van de 'tegenstander' staakt niet juigen omdat dat onze kansen op goud verhoogt? Ik vond het doodzonde voor Isabell maar ik was blij voor Anky. Wat haar kansen om met een gouden plak thuis te komen waren vergroot. Dat heet nou nationalisme. Je bent voor je eigen 'land'.