Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Re: Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:34

Ja daar dacht ik ook net aan Huilen van het lachen
Misschien ligt het aan mn boerenmentaliteit maar als wij hier een beest in de sloot zien , die er niet hoort, proberen we of zelf het eruit te halen (schapen vooral Knipoog ) en anders waarschuwen wij de dichtstbijzijnde boer, die weet altijd wel van wie dat vee is als het al niet van hem zelf is Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:12

even voor de beeldvorming van Google Earth een plaatje van de betreffende polder, het is echt immens groot:

Afbeelding

Als je daar als toerist wandelt of fietst (wat heb je er te zoeken, er is niets te zien/beleven???) ga dan maar eens op zoek naar een boerderij en als je er bent, leg dan maar es uit waar je die koe/paard/schaap hebt zien liggen.
Er staat tegenwoordig al bedroevend weinig vee meer buiten, het meeste land wordt gebruikt voor gras (kuil, hooi, enz)

Op een ander forum lees ik net dat er in de Bilt ook al allerlei onvrede is over de regionalisering van de brandweer. *klik* Eemnes ligt ook in de provincie Utrecht overigens

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:43

ik vind het echt godsgeklaag , echt ongeloovelijk dat er mensen zijn die zeggen
tja we hebben sloot dus we hoeven geen afrastering
en tja dat de rest van nederland ...

nou nieuwsflash meerendeel van nederland
IS POLDER MET SLOTEN !
90% van de weides hebben een sloot aan 1 of meer zijden
gelukkig maar , makkelijker met water

dan kan je direct uit de sloot waterhalen
ipv een put laten slaan

gooi een bak neer en vul deze met een emmertje uit de sloot
dan hebben de paarden ok niks te zoeken bij de sloot

als schapen houders een lijntje mogen spannen
koeiien boeren een lijntje mogen spannen
mogen paarden houders ook echt wel een lijntje spannen

en zolang je deze beetje netjes houd zal er niemand over klagen
gewoon ijzer paaltje met een net draadje
(geen 7 cmbreedlint welke her en der aan elkaar ggeknoopt om een paal hangt)

dat dit topic / bericht eigenlijk verkapte politiek is
tja daa kan ik wel inkomen
zeker als je net een nieuwe kazerne hebt laten bouwen

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:53

trustHim schreef:
hilden je zegt het niet respectoos te bedoelen, maar de manier waarop je schrijft is wel respectloos. brandweermensen lopen wel degelijk gevaar bij het uit de sloot halen van dieren. weet niet of je het wel eens van dichtbij gezien hebt? er zijn heel veel risico's aan het brandweervak gebonden en ja, daar kiezen ze voor, maar iemand moet het doen! ik hoop echt dat je het nooit zult meemaken dat je ze nodig hebt maar dan wagen ze wel hun leven voor jou om je b.v. uit een brandend huis te halen

Het gaat hier niet over iemand uit een brandend huis of aangereden auto halen, zoals hier ook al werd vermeld op dit forum. Het gaat over beesten en ja ook ik heb het meegemaakt maar tot nu toe lukt het mijzelf altijd met het personeel om ze zelf weer op het droge te zetten. Gelukkig heb ik ze niet nodig gehad. Ik probeer er mee aan te geven dat een brandweerman meer gevaar loopt met een brandend huis dan met een paard in de sloot, ik heb namelijk nog nooit gehoord dat een brandweerman dood is gegaan tijdens het uit de sloot halen van een paard, wel van een brandend huis of gebouw. Ik zeg toch niet dat ze geen risico lopen lees I>G>N een keer wat ik schrijf en niet alles half......

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:54

suleilitha schreef:
Voor het tijdperk van de mobieltjes kwam de brandweer er vrijwel nooit aan te pas. Nu iedereen zo'n ding op zak heeft, wordt, zodra een voorbijganger een dier in een sloot ziet, gelijk 112 gebeld en is de brandweer vaak ter plekke voor de eigenaar de kans krijgt om zelf zijn of haar dier op het droge te krijgen.
Marjo, jouw reactie is niet raar maar in de meeste gevallen zijn het dus niet boeren of eigenaren die de brandweer dus bellen.
Het zou beter zijn, als als "toeristen" een dier in een sloot zien, eeeeeven de moeite nemen om rond te vragen van wie het dier is en diegene te waarschuwen.....

He er zijn toch nog mensen die het begrijpen. Super reactie

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:55

Morrie schreef:
even voor de beeldvorming van Google Earth een plaatje van de betreffende polder, het is echt immens groot:

Sorry immens groot en Nederland gaan niet samen
De hoekjes land die we hier hebben zijn prima te voorzien van een draadje en stroomklok.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:59

manie schreef:
Morrie schreef:

Sorry immens groot en Nederland gaan niet samen
De hoekjes land die we hier hebben zijn prima te voorzien van een draadje en stroomklok.

Juist en ik vind dat wanneer er een paard in een weide staat of welk ander soort dier dan ook, en er is geen juiste afrastering per direct bekeuren een kleine € 50 euries of eventueel een waarschuwing dat het binnen een week opgelost moet zijn zou een hoop ellende kunnen worden voorkomen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:15

ik zou zeggen: richt een politieke partij op en wordt minister president......

ik vind die polder immens groot en mijn refenrentiekader is Nederland. Ik heb wel eens tevergeefs een middag door een stukje van die polder gefietst op zoek naar een koe in de sloot, wat een toerist bij de boerderij waar mijn paard toen in pension stond, kwam vertellen...... en iniet gevonden trouwens

Overigens niet iedereen heeft een gsm (oftewel een draagbare telefoon zoals een boer laatst zei Clown ) Ik ken bijna geen boer die er 1 heeft en dat is wel eens bijzonder onhandig........ dan moet je op zoek naar zo'n boer ergens in die polder, die jullie gelukkig piepklein vinden...... Cool De Eemnesser term daarvoor is: de boer is "boven"..... dat betekent dat ie "ergens" in de polder bezig is met maaien, schudden, ruggen..... you name it...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:49

Morrie schreef:
ik zou zeggen: richt een politieke partij op en wordt minister president......

ik vind die polder immens groot en mijn refenrentiekader is Nederland. Ik heb wel eens tevergeefs een middag door een stukje van die polder gefietst op zoek naar een koe in de sloot, wat een toerist bij de boerderij waar mijn paard toen in pension stond, kwam vertellen...... en iniet gevonden trouwens

Overigens niet iedereen heeft een gsm (oftewel een draagbare telefoon zoals een boer laatst zei Clown ) Ik ken bijna geen boer die er 1 heeft en dat is wel eens bijzonder onhandig........ dan moet je op zoek naar zo'n boer ergens in die polder, die jullie gelukkig piepklein vinden...... Cool De Eemnesser term daarvoor is: de boer is "boven"..... dat betekent dat ie "ergens" in de polder bezig is met maaien, schudden, ruggen..... you name it...

Hou toch op. Ook boeren gaan met de tijd mee, die hebben allemaal een mobiel internet en ze weten er heel goed mee om te gaan hoor doe maar eens een subsidie aanvraag. Gaat bjna allemaal digitaal. Dus ook boeren hebben een moebiel zij een wijze boer(in)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:53

zijn ze moderner als wij ROFL
wij hebben geen mobiel Clown

ken er nog genoeg zonder mobiel
(en nee .. wij komen van oorsprong uit de randstad niet van hier
ben erg wat zeg ik heel erg blij dat mijn mobile het hier niet deed
man zo heerlijk rustig Haha! Vork )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:54

@hilden1971 jij weet het, jij kent ze blijkbaar, jij spreekt ze meerdere keren per week.......

ben al blij dat de boer die mijn hooi levert voicemail heeft, anders zou ik hem steeds op moeten zoeken als ik iets wil bestellen (hij brengt het langs, wante ene 300 kilo pak past niet achterin mijn auto)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:53

Mijn paard staat al ruim 2 jaar in een kudde, die al tig jaren in een gebied staan met veel water zonder afrastering. No problems, hoor. Misschien ligt het aan de wallen, aan de grondsoort, aan de paarden, geen idee, maar er staan bij ons heel wat paarden en pony's en er is er nog nooit eentje verzopen. Clown

Overigens vind ik wel dat als je paarden of andere dieren er wel in kukelen, je wel iets moet regelen en als de brandweer moet komen, gewoon zelf betalen. Verder ken ik hier zat boeren die echt geen mobiel hebben en verstand van internet hebben ze ook niet allemaal, hoor. Haha!
Dat is echt onzin. Knipoog

Trouwens, als er bij ons een dier in de sloot zou belanden, haalt mijn stalbaas hem/haar er zelf wel uit. Lachen
We hebben de brandweer er echt niet voor nodig, als je ziet wat er bij ons op het erf staat (loonbedrijf). Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 05:33

in de betreffende polder is het volgende aan de hand met de walkanten:

een aantal jaren geleden waren er allerlei ziektes (mond- en klauwzeer, varkenspest) waardoor de rattenbestrijding op z'n gat lag, de rattenvanger mocht niet van zone X naar zone Y.

Daardoor is er een enorme rattenplaag ontstaan die nog steeds niet onder controle is, die ratten graven gangen in de walkanten van de sloten en die walkanten breken steeds verder af en worden zwak met alle gevolgen van dien.
Het is bovendien allemaal klei- en veengrond en met de zomers van de afgelopen jaren is het er erg drassig..... ook 1 van de redenen dat je er steeds minder vee ziet rondlopen

Er wordt alweer een aantal jaren gewerkt aan het overschot aan ratten, maar soms worden er in een paar dagen tijd wel 300 onder 1 duiker gevangen, dat is echt extreem veel.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:43

Morrie schreef:
in de betreffende polder is het volgende aan de hand met de walkanten:

een aantal jaren geleden waren er allerlei ziektes (mond- en klauwzeer, varkenspest) waardoor de rattenbestrijding op z'n gat lag, de rattenvanger mocht niet van zone X naar zone Y.

Daardoor is er een enorme rattenplaag ontstaan die nog steeds niet onder controle is, die ratten graven gangen in de walkanten van de sloten en die walkanten breken steeds verder af en worden zwak met alle gevolgen van dien.
Het is bovendien allemaal klei- en veengrond en met de zomers van de afgelopen jaren is het er erg drassig..... ook 1 van de redenen dat je er steeds minder vee ziet rondlopen

Er wordt alweer een aantal jaren gewerkt aan het overschot aan ratten, maar soms worden er in een paar dagen tijd wel 300 onder 1 duiker gevangen, dat is echt extreem veel.

Dat is extreem veel zeg gatverdamme.