Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:40

Jibbel schreef:
Blijft hij geen problemen houden met eten zonder tong?

Dat vraag ik me ook af, want bij het eten word de tong wel gebruikt, toch?
Echt vreselijk zeg Scheve mond

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:41

ik heb ook wel eens iemand met beschermers zien starten. Had een verklaring dat dit nodig was (weet niet of het was voor de pezen of strijken iod). Die mocht gewoon starten.

Denk dat het normale leven voor dit paard een grote probleem is dan de sport

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:43

soryy maar als de dader bekend is pm mij maar even zijn adres gegevens, geen aangifte doen, probleem wordt letterlijk opgelost. Stelletje klere hufters die dit doen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:45

arm arm paard Boos! Ach gut

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:48

"De echte slachtoffers zijn mijn zonen"..??????

Volgens mij is het echte slachtoffer nog altijd het paard....sjeeee Hamer

Maar goed, welke idioot bedenkt uberhaupt zoiets....dat noemt men paardenvolk???
Dieptriest... Huilen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:50

Ik denk dat ze er wel dispensatie voor zouden kunnen aanvragen ja. Is een zeer gegronde reden.

Carin79@ Hij bedoelt hiermee dat ze waarschijnlijk hem hebben geprobeerd te benadelen via het paard, maar uiteindelijk hebben ze zijn zoons te pakkken.

Bovenaan staat natuurlijk het paard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:51

KiWiKo schreef:
fijn dat hij hersteld!!! wat een bizarre daad.........

gelukkig mag je in de springsport bitloos starten

Precies, of anders met hackamore oid. Dispensatie is niet zo moeilijk te krijgen en zeker niet voor zoiets.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:17

besita schreef:
sheilarianne schreef:
Alweer zo'n zieke actie! snap niet hoe mensen deze onschuldige dieren iets aan kunnen doen! Dier heeft er absoluut niets mee te maken, en kan er niets aan doen dat hij afstamt van Clinton!
Ook vind ik het wat raar van de eigenaar dat hij hem niet meer laat starten, alleen omdat zijn tong weg is, er bestaan ook Bitloze hoofdstellen en die zijn toegestaan in de springsport!

beetje raar!

het dier is nog maar 2.5 dus het heeft weinig zin om nu al te speculeren over niet meer starten en bitloos rijden e.d Knipoog

ja oke, maar goed uit het antwoord van de eigenaar haal ik uit dat hij nu niet meer geschikt is voor de sport, vandaar dat ik antwoorde dat hij ook bitloos kon en dat ik het dus een beetje een raar antwoord van die eigenaar vond! ik bedoel als het paard echt een goed wedstrijd paard is dan zou ik hem zowel zonder als met tong uitbrengen op wedstrijden (mits het paard er geen last van heeft natuurlijk !)

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:25

Wat een idioten lopen er toch rond op deze wereld.
Gelukkig kan het paardje zich aanpassen ondanks zijn handicap.
Hoop dat ze de daders pakken en de tong afsnijden. Boos!

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:27

Wat een laffe en onnodige actie zeg. Hoe mensen op het idee komen om een dier te verwonden om daarmee een mens te kwetsen, unglaublich!

Gelukkig herstelt het paardje weer, maar wat een trauma zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:30

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat het een rechtstreekse actie met een boodschap was naar de eigenaar toe, eerlijk gezegd. Een paard kan immers ook op een andere manier worden uitgeschakeld voor de sport???

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:33

Ik zag er net een reportage over in het nieuws op VTM (belgische zender) en de eigenaar kwam aan het woord alsook de dierenarts.
De dierenarts zei dat de tong echt afgesneden moet zijn omdat het 1 rechte snede is.

De eigenaar heeft precies nog nooit gehoord van bitloos rijden (eender welke manier van bitloos rijden), want hij sprak maar steeds over dat het paard geen bit in kon om beleerd te worden, want het bit zit op de tong en nu kan dat niet etc.

Volgens mij moet het toch mogelijk zijn om dit paard ook in de lagere klasse bitloos te starten met een medisch attest... Het is een handicap waar het paard zelf niks aan kan doen.

Op het einde zeiden ze dat het paard zichzelf had geleerd om toch te kunnen eten en dan zag je hem grazen. De eigenaar sprak ook nog over dat het krachtvoer uit zijn mond viel, maar of het paard dat nu nog kreeg of dat hij daar geen problemen meer mee had om het binnen te krijgen, zeiden ze niks.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:49

ik hoop het beste voor het beestje....
dat wil zeggen wat het beste is voor dat dier, en dus niet voor de eigenaar...

maar wat zijn er toch een zieke mensen op de wereld....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:55

Toch... heb ik twijfels.

Ik heb regelmatig verhalen gehoord van dierenartsen die te maken hadden met een afgescheurde tong. Een tong kan schijnbaar wel helemaal recht afscheuren ... zodat het net lijkt of ie gesneden is .

Want hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar bij een 2-jarige, dan is het wel een hele braverik geweest.

Vind het vreselijk voor het dier ... welke paardenmens zou zoiets kunnen doen... hoewel drogeren bij concurentie ook wel eens voorkomt Lips are sealed

Maar goed, ik hou de andere optie in gedachten, de optie van gewoon een dom ongeluk. Te hard op de tong gebeten, of een andere weidegenoot heeft er het stuk afgebeten/ gescheurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:59

Ik twijfel niet aan jouw uitleg, Crossmonster. Weet je ook hoe het met die gevallen is afgelopen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:01

Oef daar zeg je me zoiets ... geen idee.
Van eentje weet ik in elk geval dat ie inderdaad gereden word met een bitloos hoofdstel. Maar het was al geen topper, dus nu ook niet.

De anderen weet ik eigenlijk niet. Ik weet alleen dat het gebeurd was. Een zelfs door de eigenaar zelf... met het geven van wormenkuur, hij pakte de tong vast, om de spuit erin te duwen. En even later had hij de tong nog steeds in zijn hand.... en paard was bij wijze van spreken al weg...

Dat verhaal was voor mij ook meteen een reden om nooit meer die tong vast te pakken.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:01

kan idd wel vrij recht afscheuren, maar ik denk dat als (!) het verder achterin de mond zit het echt gesneden is en als het vooraan is miss gescheurd. Maar als het gescheurd is zou er toch ergens een stuk tong moeten liggen?
tong uit de mond trekken moet nog wel lukken met de meeste tweejarige (als je een beetje handig bent) en dan gewoon snel snijden ofzo Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:03

Weet je Crossmonster, ik begin meer en meer te denken aan een ongeluk. Wil je een sportpaard uitschakelen dan is het voor je eigen leven minder gevaarlijk om even een goed scherp mes door de pezen heen te halen dan de tong eruit te snijden!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:04

Als de DA overtuigd is?

Paard van mijn vriendin had eens een diepe steekwond, na grondige inspectie van de piste wisten we toen ook zeker dat het een steekwonde was (DA had al gelijk een vermoeden), dit soort dingen gebeurt echt wel...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:05

suleilitha schreef:
Weet je Crossmonster, ik begin meer en meer te denken aan een ongeluk. Wil je een sportpaard uitschakelen dan is het voor je eigen leven minder gevaarlijk om even een goed scherp mes door de pezen heen te halen dan de tong eruit te snijden!!

Idd dat lijkt mij dus ook.

Kijk we komen er nooit achter , dus eigenlijk heeft speculeren geen zin.

maar ik wil alleen zeggen dat het dus echt wel kan, juist als het zo ver achter in de mond is gebeurd, iemand met een mes zal eerder een korter stuk afsnijden, anders zit je hand zo tussen die scherpe kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:11

Mijn gedachte...... omdat het zover in de mond is moet het bijna wel door trekken, op wat voor manier dan ook, zijn gekomen.
In vroegere tijden wist elke crimineel dat je door het doorsnijden van pezen een paard ook uitschakelt en dat zullen ze nu echt nog niet zijn vergeten.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:09

Bah wat vreselijk voor het paard zeg ,hoe het dan ook gebeurt is... Ik hoop dat dit paard weer lekker opknapt, de eigenaren laten het temminste niet direct inslapen.
Op een stal bij ons in de buurt had een paard een ander paard zijn tong af gebeten , was naar horen zeggen niet echt vereschrikkelijk veel tong weg. Deze mensen lieten hun paard onbruikbaar verklaren en het dier hebben ze laten afmaken terwijl het nog prima verder had kunnen leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:00

Mickydo ik begrijp je volkomen, toch zou ik zelf in een geval als dit even goed nadenken en observeren. Nu al ballen voedsel en als dat zou doorgaan en het dier geen ruwvoer meer kan vreten zou ik niet aarzelen.
Ik denk dat iedereen hoopt dat hij weer opknapt ,maar voor een paard, zijn spijsverteringsorganen en hele welzijn is het niet goed dat hij geen ruwvoer kan eten. Natuurlijk hoop ook ik dat dit beestje het gaat redden maar het moet wel paardwaardig blijven .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:10

Bunbun schreef:
De eigenaar heeft precies nog nooit gehoord van bitloos rijden (eender welke manier van bitloos rijden), want hij sprak maar steeds over dat het paard geen bit in kon om beleerd te worden, want het bit zit op de tong en nu kan dat niet etc.

Klopt, bij mij op stal had ook nog nooit iemand er van gehoord, totdat ik kwam en aangaf bitloos te gaan rijden op die van mij (die toen nog 2 jaar oud was). Gek he, je zou toch denken dat mensen het wel kennen, maar is dus niet zo...... Knipoog

Vind het een vreselijk verhaal, maar heb mijn zegje hierover al gedaan. Ik hoop dat het dier een paardwaardig leven kan leiden, zo niet, tja....... Verdrietig

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:16

Het lijkt mij dat als de vermeende concurrentie deze springruiters te grazen zou willen nemen, dit wel bij hun wedstrijdtopper zou gebeuren...
Dan lijkt mij het effect groter en directer....
Een 2,5 jarige is geen aandeel in een concurentiestrijd...