Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:07

nickyu schreef:
Citaat:
sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun hoofd en staan niet open voor de mogelijkheid dat deze maatregel misschien nadelen gaat kennen, maar ook heel veel voordelen voor de paardensector. Verder heb ik niets dan respect voor mensen die de chip weigeren, maar deze mensen hebben blijkbaar bitter weinig respect voor mensen die de chip geen probleem vinden. En ja, een systeem kan maar volledig waterproof zijn, zolang er geen mensen rondlopen die er alles aan doen om het te boycotten en weigeren mee te werken. En aangezien dit de aard is van mensen, zal de registratie nooit in orde komen, er zullen er namelijk ook altijd zijn die DNA regsitratie onzin vinden en het te duur vinden. Dus gelijk wat er wordt ingevoerd, waterdicht zal het op die manier nooit zijn.

ja idd sommige mensen hebben een bord voor hun kop
misschien staat de andere kant wel precies anders om
ken de nadellen ze zouden misschien wel eens voordelen kunnen hebben

respect voor die ze weigeren en respect voor die ze wel zetten ..
gaat 2 kanten op
als iemand zo graag wil chippen dan gaat die zijn goddelijke gang maar
maar niet in onze pony ... heb al te vaak dingen fout zien
(dus niet horen zeggen) gaan
mijn voormalige da is ook strikt tegen .. mede door
de vakliteratuur welke duiden op mogelijke problemen in de toekomst
en te kort te weinig testen

hoe wil men het uberhaubt gaan doen bij de nog bestaande wilde kuddes ?
1 regel in eu ? terwijl er een paar landen definitief weigeren ..
denk niet dat dat gaat werken

in belgie dadelijk max 65 km reizen
betekend dat veel anderen dus geen wedstrijden meer gaan rijden in belgie

er is hier in nl zoiezo al ontheffing voor de duurdere paarden
waarom de goedkopere wel ? duurdere niet ?
ons 50 euro slachtprijs ponytje is in geen geld uit te drukken zo kostbaar

tja het kan waterproof zijn en nee het zal nooit waterdicht zijn
wat is het nu ?

gaat er ook geregistreerd worden als er meerdere chips in een paard zitten ?
gaar er in die zelfde data bank ook de dna registraties staan ?
of brandmerken of tatoos ?

gaan er mensen langs de boertjes en hobby houders welke
geen stamboek lid zijn geen wedstrijden rijden geen internet hebben geen vakliteratuur lezen ?
zo zijn er duizenden ..

zou er een kern van waarheid in de fout gevallen kunnen zitten

en aub kom nou niet met het antwoord dat nederlandse da's niet kundig genoeg zijn

er is maar 1 partij welke zegt dat het absoluut geen fout kan en dat is de chip fabrikant
voor de rest ..

paarden registreren kan zoiezo daar heb je de chip niet voor nodig

nee als ik heb gezien wat er fout ging bij 2 van onze voormalige paarden
en onze hond ga ik met de heilige familie vriend echt geen risico lopen
zeker omdat als het fout gaat niemand schuldig is behalve de eigenaar
je kan bij niemand aankloppen ..

Op het vetgedrukte stukje kan ik je antwoord geven Vork
Ja, dat moet worden geregistreerd in het paspoort. Beide chipnummers moeten er dan in staan. Ongeacht of ze beide met elk apparaat te lezen zijn of niet.
Ikzelf heb alleen de nieuwe chip in het paspoort staan, ik heb echter wel een kopie van mijn paard haar originele papieren bij mij paspoort inzitten. Hier staat ook het nummer van de oude chip op. Het stamboek vind dit echter niet goed genoeg, en ik moet MIJN da, ( die integenstelling tot het stamboek wel de juiste apparatuur heeft) de oude chip laten controleren, wederom mijn papieren en paspoort naar het stamboek opsturen, met een verklaring van de da, waar het nummer van de oude chip opstaat, incl zijn handtekening erbij. Zodat ze ook het oude nummer in het paspoort kunnen zetten. Ik twijfel er echter nog sterk over of ik dat wel wil doen. Het stamboek heeft notabene zelf een kopie van de oostenrijkse papieren in hun bestand zitten, en kunnen dus zo het chipnummer aflezen. Dat papier was ook genoeg om er na import een nederlands papier van te maken, en nu zou het niet genoeg zijn?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:37

.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 20-09-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:39

Dit is wat er in de mail stond die ik vorige maand van het stamboek kreeg n.a.v mijn vraag Ja ( KVTH red.)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:55

.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 20-09-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:40

ik heb toch zo'n weerstand hè tegen al dat geregistreer. Alle bestanden met gegevens over vanalles en nog wat worden aan elkaar gekoppeld met als doel alles en dan ook werkelijk alles te kunnen controleren. Je kan geen scheet meer laten zonder dat het op een sateliet te zien is. Ben ik nou de enige die zich daar zorgen over maakt? Ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Mocht er een besmettelijke dierziekte uitbreken, wees gerust, je (of eigenlijk je paard) wordt toch wel getraceerd hoor, met of zonder chip.
Boos! bah

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:11

piezze schreef:
ik heb toch zo'n weerstand hè tegen al dat geregistreer. Alle bestanden met gegevens over vanalles en nog wat worden aan elkaar gekoppeld met als doel alles en dan ook werkelijk alles te kunnen controleren. Je kan geen scheet meer laten zonder dat het op een sateliet te zien is. Ben ik nou de enige die zich daar zorgen over maakt? Ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Mocht er een besmettelijke dierziekte uitbreken, wees gerust, je (of eigenlijk je paard) wordt toch wel getraceerd hoor, met of zonder chip.
Boos! bah

Bij een (dier)ziekte is het niet alleen belangrijk dat iedereen getraceerd wordt, maar ook dat dat snel gebeurt.