Tweejarig kind raakt gewond in paardenwei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tweejarig kind raakt gewond in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:58

nou...op sommige plaatsen is dat toch niet zo raar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:00

nou dan die eigenaar met die stapmolen dat er een kind aan de stapmolen ging kloten?
kind overleden, en de eigenaar beschuldigd van dood door schuld... kind had niet bij de schakelaar moeten kunnen....
maar als er een paard vastzit o.i.d. moet je er wel snel bij kunnen.
heel sneu maar het kind had niet los over dat terrein moeten lopen alleen.
zelfde hier: de eigenaar van het paard had weer verantoordelijk geweest... Gestoord
zo krom he? nederland.... Slapen

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:05

carolalisa schreef:
Dapy schreef:
Alweer een kind de wei in gelopen Boos!. Niemand heeft hier schuld aan, zulke dingen gebeuren.

hier ben ik het helemaal mee eens je kunt je kind ook moeilijk aan de lijn leggen

Nou kan me nog 10 jaar terug herinneren

dat onze dochter aan haar pols een bandje had daar aan vast zat
een riempje en aan de andere kant zat weer een pols bandje
en die had ik dan om. Dus kind aan de riem
Moet zeggen heb heel veel commentaar gehad
van ga je je hond uit laten enz. enz. maar ze was wel heel veilig

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:06

Zo heb ik deze vakantie dus ook mijn jongste aan een tuigje met een touw gehad. Je ziet mensen kijken en wijzen maar ik vond het wel best daar in de bergen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:07

Kinderen moeten op een gegeven moment ook wel wat ruimte krijgen, anders leren ze niets zelf. Knipoog
Ze moeten uiteindelijk toch zelf gaan ervaren en ontdekken. Bescherm je ze altijd maar en mogen ze nooit wat, dan denk ik dat je daar op latere leeftijd juist probleemkids van krijgt. Ongelukjes hou je toch en je hoopt als ouder dat het nooit iets heel ergs wordt. Maar dat je ze steeds meer moet los laten is een feit. Zo gaat dat, dat is de natuur.

Ik heb toevallig een behoorlijk temperamentvolle, zelfstandige dochter. Sta ik even te douchen en zij speelt beneden en krijgt dorst, dan pakt ze drinken. Deed ze al toen ze 2 jaar was. Ze wil alles zelf doen en doet al veel zelf. Ik ken ook ouders die van alles verbieden, maar ik denk dat wij een tussenweg hebben. Nikki mag best veel al zelf (omdat we weten dat ze het kan) en er zijn grenzen. Zo lang ze dat maar weten, gaat het prima en kun je zo'n kind steeds meer los gaan laten.

Mensen zeggen ook dat ze zo ontzettend zelfstandig is voor een 3-jarige. Ik zie dat als compliment. Natuurlijk moet je haar goed begeleiden en heel goed opletten. Ze is nog maar 3 jaar. Ook daarin moet je als ouder een balans zien te vinden. En dat is niet altijd makkelijk. Ik ben best wel een beschermend type, want ik vind het vreselijk als ze valt en pijn heeft. Gaat me door merg en been, maar ja, ik ben haar mama, dus dat lijkt me normaal. Maar ik realiseeer me ook dat ik haar haar eigen foutjes moet laten maken. Je leert met vallen en opstaan en soms is dat wel heel letterlijk zo...... Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:08

moonfish13 schreef:
nou dan die eigenaar met die stapmolen dat er een kind aan de stapmolen ging stinkmodder?
kind overleden, en de eigenaar beschuldigd van dood door schuld... kind had niet bij de schakelaar moeten kunnen....
zelfde hier: de eigenaar van het paard had weer verantoordelijk geweest... Gestoord

Ik heb begrepen dat het om hun eigen paard ging......(zie post Alani, een dorpsgenootje van deze mensen Knipoog ).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:09

Als ik met mijn dochter naar de paarden ga, en ik zet ze buiten, heeft mijn dochter haar tuigje om en zit met een longeerlijn aan een van de stallen gebonden zodat ze niet bij de paarden kan Bloos

Paardjes aaien doen we samen, ze mag in de wei, maar wel op mijn arm.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:11

ow, ik vroeger ook, tuigje om, aangezien ik ook overal heenrende

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:12

BCS schreef:
Hij mag best 5 meter verderop spelen, maar mijn oog zal echt niet het zicht verliezen.

Weet je wat het rottige is? Mijn dochter blijft daar nog geen seconde zitten, die is weg voor ik op kon springen. En ze zijn zo snel en dus zo snel ver weg en buiten je bereik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:12

Urielle schreef:
Als ik met mijn dochter naar de paarden ga, en ik zet ze buiten, heeft mijn dochter haar tuigje om en zit met een longeerlijn aan een van de stallen gebonden zodat ze niet bij de paarden kan Bloos

En dat vind ik dus TOP OK dan! !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:14

Urielle schreef:
BCS schreef:
Hij mag best 5 meter verderop spelen, maar mijn oog zal echt niet het zicht verliezen.

Weet je wat het rottige is? Mijn dochter blijft daar nog geen seconde zitten, die is weg voor ik op kon springen. En ze zijn zo snel en dus zo snel ver weg en buiten je bereik!

Als hij alleen is niet nee, maar bv in het zwembad op het grasveld, bij het klimrekje, zijn ze met zijn 4en aan het spelen...

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:15

BCS schreef:
Urielle schreef:

En dat vind ik dus TOP OK dan! !!

Ja zo zou ik het dus ook doen.
Mijn zoon van 7 als die mee gaat
is het hier en daar mag hij wel
en in de wei lopen we samen hand in hand
of we kijken wel langs de kant van de wei.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:17

Ik heb juist gemerkt dat als ik mijn dochter meer 'vrijheid' geef, ze veel beter bij me blijft. Haha!
En geef haar wat nuttigs te doen, dat werkt ook. Bijvoorbeeld in de supermarkt, je kind mee laten helpen met dingetjes pakken, een eigen karretje (lang leve de AH), de boodschappen op de band zetten, het groene knopje bij het pinnen in laten drukken, enzovoort. Dat is de kunst (in ons geval). Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:22

In de wei mag ze altijd bloemetjes plukken en rennen, totdat we in de buurt van de paarden zijn. Dan blijft ze netjes naast me lopen, vaak hand in hand. Of ik til haar op (ligt er aan bij welke paarden we zijn). Onze weides zijn zo groot. Daar kan ze even uitrennen en op het moment dat ik haar in de buurt wil hebben, blijft ze wel in de buurt. En dat voor zo'n wiebelkont. Knipoog Lachen
Ik doe overigens nooit iets met mijn paard als we er samen heen gaan. Dan gaan we alleen even knuffelen of een summerfit koek brengen ofzo....... (en die mag ze ook de hele weg van me vasthouden). Op de terugweg zit ze vaak op mijn rug, omdat het een aardig eind lopen is naar het landgoed waar die van ons staat. Lachen

Maar dit is lekker off topic. Ik vind het een vreselijk ongeluk en ik hoop dat het kindje er goed van zal herstellen.......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:26

Nadya schreef:
Ik heb juist gemerkt dat als ik mijn dochter meer 'vrijheid' geef, ze veel beter bij me blijft. Haha!
En geef haar wat nuttigs te doen, dat werkt ook. Bijvoorbeeld in de supermarkt, je kind mee laten helpen met dingetjes pakken, een eigen karretje (lang leve de AH), de boodschappen op de band zetten, het groene knopje bij het pinnen in laten drukken, enzovoort. Dat is de kunst (in ons geval). Haha!

Bij de paarden vind ik dat weer moeilijk. Haar eigen pony is erg braaf maar ik vind haar toch nog veel te klein om daar zelf iets mee te doen. En Wrangler is doodvoorzichtig met haar (die durft geen voet te verzetten als ze met mij mee de box instapt, schat van een paard toch ook!) maar om bijv. mee te borstelen durf ik niet aan. Dus als ze meegaat en ik ga rijden of longeren, dan zet ik haar even in een lege stal, dan gaat ze met stro spelen. Losgooien of op de wei knuffelen doen we samen, maar ik wil dan eerst de paarden veilig op de wei zetten. Handje geven is met wisselend succes, soms stapt ze dan heel trots mee (ik ben met mijn mama op stap Ja ) en soms doet ze peuterpuberen ('ik WIL geen handje geven! Ik ben al groot! Ik kan zelf stappen!')

Gioya heeft trouwens ook altijd van die fijne invallen, dan mag ze bijv. iets van me bijhouden (goed opletten he! Ja ) en dan rent ze er hard mee weg Vork In de supermarkt is dat nog niet zo'n probleem, dan heb ik haar zo terug. Maar op straat kan ik er niet mee lachen, ze rijden soms wel 70 bij ons in de straat...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:26

Ik heb 2 dochters die nu 15 en 20 zijn, de oudste was ook een ondermend persoontje en ik had mijn paard aan huis staan. Zij wilde ook datgene wat ze niet mocht natuurlijk, omdat het te gevaarlijk was, met als gevolg zeer strenge regels en afspraken daarlangs en ja dat terwijl ze nog heel klein was.
Ik denk maar zo, beter in die gevaarlijke periode streng en weinig ruimte totdat blijkt dat ze er mee om kunnen gaan dan een doodgeslagen kind aantreffen nadat ik naar toilet of wat dan ook ben geweest, sterker nog deze dame ging mee naar het toilet als ik moest.

De jongste was een rustiger kind en eigenlijk weinig omkijken naar, deze dochter is wel een keer in een gevaarlijke situatie terecht gekomen en ja door mijn eigen stomme schuld. Ik liep te beppen met iemand en mijn dochter liep langs mij, we liepen om een binnenbox heen en zij liep hard door omdat ze achter een paard {hengst} aan wilde die door een bekende van ons naar zijn box werd gebracht. Ik wist niet hoe snel ik naar haar toe moest lopen en heb echt geluk gehad dat deze hengst haar nog niet had gehoord of gezien. Als er wat gebeurd zou zijn met deze dochter ja dan was dat echt geheel mijn schuld geweest, ik mag blij zijn dat het goed is afgelopen.

Hopenlijk valt het mee met het kind, de ouders zullen zich zeker erg schuldig voelen denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:27

Nadya schreef:

Dat is hier toch niet van toepassing, een supermarkt of iets dergelijks? Het gaat om het terrein bij de paarden. Of geef je haar dan ook een hoefkrabbertje, om de hoeven uit te krabben, of een borsteltje om hem te poetsen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:27

Nadya schreef:

Dat doe ik met Maaike ook inderdaad al jaren. Jolien vindt dat helemaal niet interessant. Nee, mama die je kwijt is en 'Jolien!' roepend door die winkel loopt, dat is pas leuk! Tong uitsteken Gelukkig zit die dan wel weer graag in het karretje. Iets vasthouden wat geen kwaad kan, dat vindt zij geweldig. Nou, zij een pakje zuurkool of zo dan (maar geen doosje eieren Clown).

@BCS: zie je het verschil tussen een kind van 5 en een van nog geen 2? Een kind van nog geen 2 kan nog niet samen spelen. Hoogstens naast elkaar. Die blijft echt nog niet zo snel zitten op de plek waar je hem neerzet. Die van mij ook niet hoor, nog geen 2 minuten, dan moet ze weer iets anders doen. Of het moet echt heel leuk zijn (zandbak of stiften bijvoorbeeld)! Maar meestal trekt de rest van de wereld, er valt nog zoveel te ontdekken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:29

Gioya is ook nog wat jonger dan Nikki, he, Urielle Lachen . Komt vanzelf wel, let maar op..... Nikki kon (en kan nog steeds) ook aardig peuterpuberen, maar ja, het hoort erbij en ik heb liever zo'n assertief, ondernemend kind dan zo'n onderdanig kindje, als ik heel eerlijk ben. Bloos Ik hou wel van wat pit en felheid. Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:29

BCS schreef:
Nadya schreef:

Dat is hier toch niet van toepassing, een supermarkt of iets dergelijks? Het gaat om het terrein bij de paarden. Of geef je haar dan ook een hoefkrabbertje, om de hoeven uit te krabben, of een borsteltje om hem te poetsen?

Denk jij dat een kind van 2, 3 jaar het verschil ziet?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:30

Nadya schreef:
moonfish13 schreef:
nou dan die eigenaar met die stapmolen dat er een kind aan de stapmolen ging stinkmodder?

Ik heb begrepen dat het om hun eigen paard ging......(zie post Alani, een dorpsgenootje van deze mensen Knipoog ).

het gaat hier even om het feit hoe raar nederland in elkaar steekt... Lachen

dus op de eerste reactie.. dus dat het wel degelijk kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:31

Dat is toch het hele eieren eten, waar we het nu over hebben Blue Eyes?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:33

BCS schreef:

Zou het knap vinden als ze een hoef kon uitkrabben Clown . Nee, dat gaat niet lukken. Haha!
Borstelen mag ze wel eens en dat doet ze heel zorgzaam. Dan is haar papa er ook bij, want als ik Sam uit het land haal, wil ik geen 3-jarige dochter erbij. Kan ook niet, want het is nogal een eind lopen en terug gaat ze meestal op mijn rug (ja, mama heeft wat te verduren). Ze zit al regelmatig op de Shetlanders, vindt ze helemaal geweldig. Paardenmeisje in de dop, hoor. Knipoog

Heb net al uitgelegd hoe ze bij de paarden meeloopt met me en hoe we dat samen doen. Gaat prima en veilig. Ik heb nog nooit een eng moment meegemaakt en ik ben uiterst voorzichtig. Mijn kindje is alles voor me. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:34

Nadya schreef:
Gioya is ook nog wat jonger dan Nikki, he, Urielle Lachen . Komt vanzelf wel, let maar op..... Nikki kon (en kan nog steeds) ook aardig peuterpuberen, maar ja, het hoort erbij en ik heb liever zo'n assertief, ondernemend kind dan zo'n onderdanig kindje, als ik heel eerlijk ben. Bloos Ik hou wel van wat pit en felheid. Haha!

Dat is ook zo, en ze heeft het ook niet van een vreemde zullen we maar zeggen Haha!
Maar als het om veiligheid gaat is zo'n rustig kind wel makkelijker denk ik. Ik krijg regelmatig een hartwip en ik let toch echt heeeeel goed op haar. Ongeluk is zo snel gebeurd met die kleintjes!
En juist die leeftijd 1-3 jaar zeg maar, die vind ik zo gevaarlijk!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:35

BCS schreef:
Ik heb een broertje van 5 jaar, en ik woon nog thuis. Renzo is al vanaf 0 jaar altijd met mij mee overal heen geweest. Toen ik 10 was, liep al met mijn nichtje van 0 jaar te zeulen. Maar beide kinderen wisten dondersgoed wat ze wel en niet mochten, en meestal breng ik dat op een andere manier, zodat ze het echt niet doen.

Een paar jaar geleden was er een nichtje van een stalgenoot op stal, het meisje reed zelf paard (7 jaar!!) en kwam met haar nicht mee naar stal. Ik had haar gewaarschuwd, (ondanks dat ik haar niet ken) niet achterlangs lopen, en mijn paard zeker niet onverwachts benaderen van achteren en/of zijkant, ik kan dat wel, maar een vreemde niet. En toen benadrukt, aaien mag, maar eerst jezelf laten zien, en niet de zijkanten aanraken (dat word hij heel agressief van). Ik liep naar mijn stal toe (en gek genoeg voelde ik me nog schuldig ook) en ik kom terug, en ik zie haar naar mijn paard toe lopen, van achteren vandaan, en raakt hem onverwachts aan de zijkant aan, dat zijn dus DRIE dingen die ik haar zojuist heb verteld, die ze niet mocht/kon doen. Gevolg, mijn paard haalt uit, en raakt haal vol in haar buik, en ze vliegt 2 meter verderop op de grond. En wie was weer de gebeten hond? Juist ik en mijn paard, dat ik haar daarvoor 3 keer hetzelfde verhaal verteld had (en ze het daarvoor ook al twee keer deed) vergaten ze voor het gemak maar even.

En juist omdat ik al vaker van die ongelukken met kinderen heb meegemaakt, ben ik absoluut geen voorstander van jonge kinderen in en om de stallen. Als mijn broertje mee gaat, dan moet hij of 2 meter voor me uitlopen, 2 meter bij me vandaan, maar absoluut niet achter mij en mijn paard. Aaien mag hij alleen met mijn toestemming, want ook al zou mijn paard niks doen, hij verwacht dat dan van elk paard (de naiviteit van een kind) en de volgende keer word het licht uit zijn ogen geslagen door een paard die niet zo van kinderhandjes en stemmetjes houd.

Iedereen heeft andere normen en waarden van huis uit meegekregen, en ouders brengen dat vaak over. Omdat er tussen mij en mijn broertje 17 jaar verschil zit, vinden mijn ouders het klaarblijkelijk nodig om hem makkelijker op te voeden "Want hij is nog maar zo klein". Als mijn broertje met mijn ouders weggaat, hoor ik mijn ouders 10 keer iets tegen hem zeggen, ik zeg 1 keer iets, en hij luisterd, omdat hij weet dat als ik boos word, en hij straf krijgt, hij ook gewoon echt straf krijgt, als hij dan bij mijn ouders gaat huilen omdat hij straf krijgt, is het al snel "Ach kom maar dan, niet meer doen he??".

Als ik bv op het strand lig, zie ik ZOVEEL kinderen ravotten, en die ouders gewoon gezellig met elkaar banketstaaf, biertje erbij, boekje lezen, etc.. niemand let op die kinderen! En 9 van de 10 ouders zijn zo, omdat ze denken dat er niks gebeurd.

De media staat bol (en dan hebben we het niet over de gevallen die niet bekend worden gemaakt) van berichten van kinderen die verdrinken, of doorgereden worden.. Vaak in de leeftijd 0 t/m 5. Ik kan dat niet begrijpen! Natuurlijk verliest je oog weleens je kind, maar toch zeker niet in het zwembad, of zulke gevaarlijke situaties ?!?!?!? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn broertje uit het zicht te verliezen in situaties die net iets gevaarlijker zijn als normaal.... Hij mag best 5 meter verderop spelen, maar mijn oog zal echt niet het zicht verliezen.

Overigens is het "Zeker mensen die kindloos zijn praten zo" vind ik echt weer zo ver van de boom vallen.. Iedereen heeft familie, en ziet hoe snel de kinderen zijn, dus dan zou je JUIST goed op moeten letten...

Bij een paard ben je toch ook consequent? Nee is toch ook nee? En niet stiekem ja, omdat hij het helemaal niet leuk vind dat hij straf krijgt, en je bang bent dat de mensen om je heen het lastig vinden dat hij protesteerd?

Ik snap je verhaal.. bij dit geval heeft het niet te maken met de opvoeding maar met de ouders.
Maar ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen (lees jepost hiervoor) dat het met de opvoeding te maken heeft.

Geloof me mijn broertje is zeer goed opgevoed, en krijgt regelmatig op zijn donder als die iets verkeerds doet, maar die ziet juist iets wat niet mag als een uitdaging, en hij is slim, snel en "doet het toch wel". ook al geven we niet toe. Maar dit heeft ook met de leeftijd te maken, even uitproberen wat er gebeurt dat als die het toch doet etc. Meestal eindigt het wel in een huil partij etc.. maar... Je heb verschil tussen een kind en een kind.

Dus het hoeft niet altijd te maken te hebben met de opvoeding. aangezien je een kind op die leeftijd zo kwijt bent. En ja kan er wel gezecht worden aan een riempje etc, maar dan alt er niks meer mee te beginnen, en word die alleen maar opstandig..