Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:54

[/quote]

Ze komen ook helemaal niet aan die stelling Haha! Lees de noot bij het openingsbericht:

Noot: Inmiddels is de desbetreffende passage uit het persbericht van de FEI gehaald, naar verluidt omdat er een fout in zat: er zou sprake zijn van mentale mishandeling in geval van excessieve toepassing van de methode. Invulling van het begrip excessief zou nog enige tijd op zich laten wachten.[/quote]

Ik vind het triest dat ze het moeten bijstellen, ik krijg dan beelden bij het idee dat er druk van binnenuit of buitenaf is geweest.[/quote]

jij zegt het, ik denk het!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:54

russel schreef:
Urielle, zo zie je maar weer hoe er een verschil van interpretatie kan zijn

Ik vind het nl al dierenmishandeling als paarden nooit weidegang hebben, dus ook niet 1 of 2 uurtjes per dag, al zou het alleen maar in het weide seizoen zijn. Nog veel erger vind ik het als paarden alleen hun box uit komen om te trainen, al is die training nog zo fair, wordt het paard nog zo lief geborsteld, en nog zo aardig toegesproken, heeft hij het beste van het beste passende tuig. Krijgt hij een worteltje en een lekker schepje slobber na de training en een prima plakje hooi in zijn schone stalletje. Als hij dan ook nog in zijn faire training rollkuhr over zich heen krijgt wat hij braaf in zijn saaie geregelde leventje over zich heen laat komen. Heb ik het al weer gehad.

Dan ben ik eigenlijk maar liever penny.

Dat wil ik niet per definitie Penny noemen Knipoog maar ik kijk daar inderdaad minder negatief tegenaan.
Ik doelde meer op de amazone die ik een jaar geleden aansprak omdat ze woedend van haar paard stapte en aan de stangteugel begon te rukken, ofwel de amazone die een paar maanden geleden op concours haar paard ineens met zweep en sporen begon te bewerken bij het losrijden. Dat vind ik niet prettig en daar zeg ik dan ook wat van. Maar gelukkig zie ik dat niet vaak.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:55

bah die filmpjes zijn gewoon eng om te zien.
dat een paard zijn hals zo kan buigen.
als een paard normaal nagevelijk kan lopen is het tog ook goed. maar nee hij moet nog dieper en met zijn neusje bijna zijn borst kunnen raken.

dit gaat mij een beetje te ver, ik vraag me dan ook af en toe af waar de liefde en zorg voor je edele 4 voeter is.

(niet aanvallen op andere mensen ofzo maar zo denk ik af en toe over de dressuur die wel eens op tv is)

lesilla

russel schreef:
Karl66 schreef:

Ze komen ook helemaal niet aan die stelling Haha! Lees de noot bij het openingsbericht:

Noot: Inmiddels is de desbetreffende passage uit het persbericht van de FEI gehaald, naar verluidt omdat er een fout in zat: er zou sprake zijn van mentale mishandeling in geval van excessieve toepassing van de methode. Invulling van het begrip excessief zou nog enige tijd op zich laten wachten.

Ik vind het triest dat ze het moeten bijstellen, ik krijg dan beelden bij het idee dat er druk van binnenuit of buitenaf is geweest.

Het is toch normaal, dat zo een grote vereniging uberhoud zo iets naar buitenbrengt zonder geldige onderzoeken of laat staan een onderzoek

Kijk dat vind ik dan weer raar, het is toch normaal dat je zo geen stelling kan voeren. En dan is het plots weer gooien met druk binnenuit

patsur

Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome lijden? Gaan ze dan ook de zwepen, hulpteugels en scherpe bitjes verbieden? Want ook die kunnen mishandelend zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:59

Wij gaan er maar van uit dat er geen onderzoeken zijn geweest. Misschien een mening van de gevestigde orde die de doorslag heeft gegeven, het buitenland is nl heel erg tegen deze methode en daar is al lange tijd heel veel om te doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 22:01

Russel, in het buitenland wordt deze methode net zo hard toegepast, dus wat dat betreft is het een beetje tegendraads Clown
Vooral in Duitsland wordt het gewoon toegepast. Kijk maar naar de Duitse top.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:01

russel schreef:
Wij gaan er maar van uit dat er geen onderzoeken zijn geweest. Misschien een mening van de gevestigde orde die de doorslag heeft gegeven, het buitenland is nl heel erg tegen deze methode en daar is al lange tijd heel veel om te doen.

Als het een officieel onderzoek was zouden ze het toch gebruiken om dit artikel te ondersteunen.
Of zou het op web of science of mischien pubmed staan of in hoorcolleges over dit onderwerp. Misschien geeft dit de doorslag om het wel te doen. Zoiets laat veel stof waaien, en zal dan ook snel gebruikt worden als het er is
Laatst bijgewerkt door lesilla op 19-04-08 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:02

Cayenne schreef:
Russel, in het buitenland wordt deze methode net zo hard toegepast, dus wat dat betreft is het een beetje tegendraads Clown
Vooral in Duitsland wordt het gewoon toegepast. Kijk maar naar de Duitse top.

Ik heb het ook niet over de club die zich op het GP terrein laat zien, maar paardenminnend volk wat zijn mening heeft gevormd, genoeg paardenforums die daar hun topics over geven.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:07

russel schreef:

Slapen Slapen Slapen en doornroosje (met de achternaam FEI) sliep nog 100 jaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:11

russel schreef:
Ik heb het ook niet over de club die zich op het GP terrein laat zien, maar paardenminnend volk wat zijn mening heeft gevormd, genoeg paardenforums die daar hun topics over geven.

Ik neem aan dat ook Duitsland fans van Isabell bijvoorbeeld kent.
Ook heel veel Belgen trainen bij Nederlandse ruiters dus ook daar zullen voorstanders zitten.

Dat Bokt tegenstanders kent wil ook niet zeggen dat 'De Nederlander' tegen is. Er zullen voorstanders zijn, tegenstanders en mensen die gewoon hun mening opschorten tot er meer info is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:12

Natuurlijk kent het buitenland ook zijn wannabees, is geen Nederlandse ziekte. Haha!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:26

Ehhh, ik volg het niet meer....

Eerst was Rollkur helemaal niet schadelijk, zijn onderzoeken naar geweest tot en mét, met experts om ervoor te getuigen, vervolgens wordt Coby van Baalen niets aangerekend toen ze van een topsportpony een rolmops had (laten) maken, en dan is rollkur nu ineens weer mishandeling en of oh nee sorry, toch niet meer of alleen als het excessief wordt gebruikt....

Schiet mij maar lek, ik snap er geen hol meer van. Bloos

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:51

Het is allemaal puur politiek! [Er zit weer een belangrijke wedstrijd aan te komen!] Het in de krul trekken gebeurt al zolang er wedstrijden gereden worden, met het verschil dat het beestje nu een naam heeft gekregen. En wat Anky met haar paarden bereikt, ligt mijlenver boven het niveau van 95% van de ruiters. Als er paarden via de achterdeur verdwijnen missen ze idd waarschijnlijk het laatste stukje om op de hoogste plaats te kunnen eindigen. Dat kan zowel lichamelijk als psychisch zijn en dat komt eruit als het om het laatste beetje gaat. Bij de staat van dienst van Anky hoort het paard met dat laatste beetje en zal dus de meerderheid afvallen. De paarden die er wel komen kunnen dat juist door haar manier van trainen en dat is meer het gevoel wat A erin legt dan of het paard lang kort hoog of scheef door de baan gaat! Datgene wat de FEI wil gaan verbieden is de imitatie door veel ruiters en dat zou een goede zaak kunnen zijn, maar wie gaat dat controleren?
Vroeger was er het gezegde 'geen gelul, trek hem in de krul', en nu heet het 'rollkur'!

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:34

Aukelizzy schreef:
KiWiKo schreef:
weet je, een hardloper die een wereldprestatie neerzet is ook niet altijd even blij.......... een wereldbekende voetballer die bij een wereldbekerfinale door zijn collega van de andere kant belaagd wordt is ook niet blij.

Met de hondensledenrace die over de zuidpool gaat, zullen de honden ook niet altijd even gelukkig zijn.....

Topprestaties leveren kost altijd moeite, en veel moeite........ voor mens en dier.

daarnaast kan een dier dat nog altijd meer kracht heeft in zn rechter oor dan ik en mijn vriend bij elkaar hebben, echt wel weg uit zo een positie als die dat wil (densoods gaattie erbij liggen)

Feit is wel dat Anky haar paarden toch echt allemaal goed op leeftijd overlijden en gezond die leeftijd bereiken......

terwijl die paarden ECHT moeten werken voor hun brokken.

Als een topsporter psychisch in de knup zit kan deze geen wereldprestaties neerzetten, geld ook voor een paard........ en onder psychisch in de knup versta ik ook ongelukkig Lachen

Ik vind het altijd wel frappant dat de meeste mensen die moeite hebben met het rijden van Anky meestal de mensen zijn die achter haar eindigen. En bij de publieke opinie over het algemeen de mensen zijn die zelf niet of nauwelijks in de sport meerijden, zeker niet in de hogere klasses.

Het enige BEWIJS in dit is dat Anky haar paarden gezond oud worden.......... de rest is slechts mening en raden Lachen

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!!

Topsporters hebben vrijwillig gekozen voor hun sport. Voetballers, hardlopers etc. Het dier, hond, paard of de beesten in het circus hebben er NIET voor gekozen, ze moeten gewoon.
Ze kunnen niet vertellen dat ze dat wel of niet willen. Het paard is ook een gebruiksvoorwerp geworden waar (in de topsport) geld mee verdient moet worden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:41

Anky is een van de enigen die deze methode juist toepast. Als je Salinero al eens live hebt gezien, let dan op hoeveel vertrouwen zijn oog uitstraalt. Hij legt al zijn vertrouwen bij Anky neer, lijkt mij nou niet zo verkeerd. Als het echt zo slecht is, kan Salinero toch nooit zo presteren? Minder goede ruiters moeten dit echter absoluut niet overnemen. Maar, wat noem ik minder? Overigens stond er deze week in de paardenkrant een stukje van jurylid Marleen le Mat, zij ergert zich eraan dat ook mensen die geen enkel besef of weet van paarden hebben zich ermee gaan bemoeien. Daar ben ik het mee eens.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:57

Ik mag toch hopen dat de FEI dit goed kan onderbouwen. Dan hoop ik wel FEI hierop gaat reageren hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen. En eerder noemde iemand dat ze haar paard met de neus over de grond laat lopen dat bedoelen ze volgens mij niet met die methode.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar de onderbouwing van FEI lijkt me dat ze hier niet zomaar mee komen. Wel weet ik van wetenschappelijk onderzoek op skeletten dat diep en rond rijden woekeringen geeft, waarbij ze schedels hebben onderzocht van paarden die diep en rond zijn gereden en paarden die gewoon liepen verschil was dat skeletten van paarden die diep en rond werden gereden nekwoekeringen hadden en de andere niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:18

Ik heb zojuist het filmpje gezien van NOVA wat op een eerdere pagina is geplaatst.

Wat ik me afvraag is er eigenlijk sectie verricht op Idool ? Zowel naar zijn hart als naar zijn nek.
Ik weet dat het al enkele jaren terug is maar ik snap niet dat Anky in feite zegt dat Danielle d'r mond moet houden over een trainings methode omdat ze net komt kijken. Danielle heeft op dat moment toch al behoorlijke prestaties neergezet en heeft in mijn ogen genoeg kennis om een mening te kunnen geven.

De manier waarop sjef rijd (stang trens en een soort van stootteugel) viel bij mij helemaal verkeerd.
Dat KAN gewoon niet goed zijn.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:24

vind niemand het raar dat ze altijd hele hoge punten punten geven voor de zogenaamde rollkur, en het nu van de ene dag op de andere gewoon onder mishandeling gaan noemen?

Als ze niet eens zijn met de rollkur, waarom gewoon geen lage punten geven?
Als er niemand aan de top staat die de rollkur toepast, zullen er ook minder 'volgelingen' zijn,
en verdwijnt het op den duur gewoon uit de paardensport.
Niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:27

volgens mij heb je op de wedstrijd zelf een gewone oprichting,alleen bij trainen word rollkur gebruikt,daar worden geen punten gegeven.(jammer eigenlijk...)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:52

lazal schreef:
KiWiKo schreef:
weet je, een hardloper die een wereldprestatie neerzet is ook niet altijd even blij.......... een wereldbekende voetballer die bij een wereldbekerfinale door zijn collega van de andere kant belaagd wordt is ook niet blij.

Met de hondensledenrace die over de zuidpool gaat, zullen de honden ook niet altijd even gelukkig zijn.....

Topprestaties leveren kost altijd moeite, en veel moeite........ voor mens en dier.

daarnaast kan een dier dat nog altijd meer kracht heeft in zn rechter oor dan ik en mijn vriend bij elkaar hebben, echt wel weg uit zo een positie als die dat wil (densoods gaattie erbij liggen)

Feit is wel dat Anky haar paarden toch echt allemaal goed op leeftijd overlijden en gezond die leeftijd bereiken......

Als een topsporter psychisch in de knup zit kan deze geen wereldprestaties neerzetten, geld ook voor een paard........ en onder psychisch in de knup versta ik ook ongelukkig Lachen

Ik vind het altijd wel frappant dat de meeste mensen die moeite hebben met het rijden van Anky meestal de mensen zijn die achter haar eindigen. En bij de publieke opinie over het algemeen de mensen zijn die zelf niet of nauwelijks in de sport meerijden, zeker niet in de hogere klasses.

Het enige BEWIJS in dit is dat Anky haar paarden gezond oud worden.......... de rest is slechts mening en raden Lachen

Topsporters hebben vrijwillig gekozen voor hun sport. Voetballers, hardlopers etc. Het dier, hond, paard of de beesten in het circus hebben er NIET voor gekozen, ze moeten gewoon.
Ze kunnen niet vertellen dat ze dat wel of niet willen. Het paard is ook een gebruiksvoorwerp geworden waar (in de topsport) geld mee verdient moet worden.

Ik snap ook wel dat een topsporter er zelf voor heeft gekozen en een paard niet. En een paard kan wel degelijk laten merken of ze het willen of niet. Je kan mij niet wijsmaken, dat als een paard zoals bijv. Salinero het niet zou willen, zo kan presteren. Een paard wat geestelijk niet lekker in zijn vel zit kan geen topprestatie leveren. ( net als een mens trouwens ).
En een paard kan ook niet vertellen of hij de rondjes door het bos wel leuk vind. Dan moeten we er maar helemaal niet meer op gaan zitten.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:30

lazal schreef:
KiWiKo schreef:

Wat een zinloos verbod.. Ben het echt met Kiwiko eens, een paard dat niet goed in zn vel zit kan nooit op hoog niveau goed presteren en je merkt echt wel aan een paard of die happy is of niet (zeker als je dr dagelijks mee omgaat). Als je je nooit verdiept in de methode, moet je er ook niet over oordelen... een paard wordt echt niet meteen met de kin op de borst getrokken, maar het is een geleidelijk proces van de spieren oprekken/ ontwikkelen..

sinds een paar maanden rijd ik ook diep en rond los en mijn paard en ik zijn er blij mee, zn spieren ontwikkelen zich super en hij wordt echt steeds losser in zn lijf.. Mijn ervaring ermee is dus dat het een zeer fijne methode is, mits onder begeleiding toegepast (en nee kin hoeft niet op de borst en ik kan mn paard ook altijd weer hoger inzetten, juist die afwisseling in houding werkt enorm fijn).

Ook in het boek van tineke bartels staat de methode heel goed omschreven en ook de manier waarop deze toegepast dient te worden, hun zelf trainen ook in een combi van klassiek en rolkur. En de argumenten waarom het slecht zou zijn worden goed weerlegt.

en ik ben t er ook mee eens dat op sommige stallen methodes gebruikt worden die niet door de beugel kunnen, en idd er zijn stallen die een paard wat de balk raakt t op een vreemde wijze afleren, maar dat gebeurt echt niet overal en dat gaat vanzelf tegen die stal werken mocht t uitkomen...
Laatst bijgewerkt door Nimmy op 20-04-08 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:35

helemaal mee eens! Haha!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:13

Citaat:
Wat een zinloos verbod.. Ben het echt met Kiwiko eens, een paard dat niet goed in zn vel zit kan nooit op hoog niveau goed presteren en je merkt echt wel aan een paard of die happy is of niet (zeker als je dr dagelijks mee omgaat). Als je je nooit verdiept in de methode, moet je er ook niet over oordelen... een paard wordt echt niet meteen met de kin op de borst getrokken, maar het is een geleidelijk proces van de spieren oprekken/ ontwikkelen..

sinds een paar maanden rijd ik ook diep en rond los en mijn paard en ik zijn er blij mee, zn spieren ontwikkelen zich super en hij wordt echt steeds losser in zn lijf.. Mijn ervaring ermee is dus dat het een zeer fijne methode is, mits onder begeleiding toegepast (en nee kin hoeft niet op de borst en ik kan mn paard ook altijd weer hoger inzetten, juist die afwisseling in houding werkt enorm fijn).

Ook in het boek van tineke bartels staat de methode heel goed omschreven en ook de manier waarop deze toegepast dient te worden, hun zelf trainen ook in een combi van klassiek en rolkur. En de argumenten waarom het slecht zou zijn worden goed weerlegt.

en ik ben t er ook mee eens dat op sommige stallen methodes gebruikt worden die niet door de beugel kunnen, en idd er zijn stallen die een paard wat de balk raakt t op een vreemde wijze afleren, maar dat gebeurt echt niet overal en dat gaat vanzelf tegen die stal werken mocht t uitkomen...

JUIST.

Ik kan er mee denken dat de FEI zegt,oke we moeten het welzijn van de paarden in de gaten houden, verkeerd toegepaste methodes kunnen nare consequenties hebben voor de paarden.

MAAR WELKE METHODE HEEFT DAT NOU NIET???

HOEVEEL PAARDEN ZIE JE WEL NIET OP CONCOUR BOVEN IN MET WEGGEDRUKTE RUG???? (KLASSIEK DUITS)

Net zoveel dus. Ik rij zelf als jaren de "anky" en zolang je er mee bezig bent op een gecontroleerde manier ZONDER dwang GERUK of GETREK en je basis blijft voorwaarts neerwaarts. Zal je hier alleen maar profijt uithalen met je paard.

Sterker, losser, vrolijker,gezonder enz enz.

...

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:34

Rana schreef:
Citaat:

JUIST.

Ik kan er mee denken dat de FEI zegt,oke we moeten het welzijn van de paarden in de gaten houden, verkeerd toegepaste methodes kunnen nare consequenties hebben voor de paarden.

MAAR WELKE METHODE HEEFT DAT NOU NIET???

HOEVEEL PAARDEN ZIE JE WEL NIET OP CONCOUR BOVEN IN MET WEGGEDRUKTE RUG???? (KLASSIEK DUITS)

Net zoveel dus. Ik rij zelf als jaren de "anky" en zolang je er mee bezig bent op een gecontroleerde manier ZONDER dwang GERUK of GETREK en je basis blijft voorwaarts neerwaarts. Zal je hier alleen maar profijt uithalen met je paard.

Sterker, losser, vrolijker,gezonder enz enz.

...
Voorwaarts neerwaarts is toch iets anders, moest daarbij even denken toen Salinero de hort op ging met een zwangere Anky. Dus ik denk dat ze hem heel graag in de krul rijdt, voor en na de proef, dan heeft ze meer controle. De Duitse metode is vreselijk, altijd bovein geprikte paarden met holle ruggen. Heb les gehad van een oud duitse man, toch moesten sommige paarden heel diep gereden worden omdat ze niet over de rug liepen, andere paarden moesten juist weer omoog omdat ze op de voorhand liepen.[quote]