Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:54

ponyzotje schreef:
wat een filmpje in je onderschrift slimmerik Scheve mond volgens mij is het ook wel een illustratie die bij het topic zou kunnen horen, vooral bij je eigen laatste post.

Hier moet ik gewoon op reageren. Tjonge jonge dat filmpje slaat helemaal nergens op Slapen
Die vrouw is zó ontzettend stom. Staat daar en houdt die hond vast en laat hem zonder enige reden weer gewoon los. Ja eigen schuld als je gebeten wordt. Als je niet weet hoe je met pitbulls om moet gaan moet je ze ook niet aanschaffen. Om zo een stom en afgemat filmpje te gebruiken om de ´waarheid van pitbulls´ steun te geven Rolleyes Das niet echt...slim.

Ontopic:

Dierproeven, tja het is nog al een erg moeilijk en vervelend gebeuren. Medicijnen zijn noodzaak, om dan mensenlevens op het spel te zetten? Alhoewel dieren ook een sterk bewustzijn van hun leven hebben. Ik vindt dat geen van beide kan, maar aan de andere kant zonder zulke experimenten zouden er alleen maar nog meer doden vallen door een of andere ziektes die vroeger ´ongeneeselijk´ waren. 1 opgeofferd leven voor duizenden levens. Het zou opzich wel een goede zaak zijn als men daarvoor serie moordenaars en dergelijke gebruikt. Dan hebben ze een compensatie van hun leven en dus toch nog iets goeds gedaan. Máár daar voel ik mij ook niet 100% goed bij. Als je het dan weer anders beschouwt, mensen vermoorden dagelijks mensen. Dus tja, ik weet het ook niet meer.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:04

Niese1987 schreef:
Dit is gewoon ronduit walgelijk. Ik vind zoiezo dat er voor de geneeskunde geen proefdieren gebruikt meer mogen worden. Laat het ze lekker op mensen testen en laat de dieren gewoon lekker met rust!

Inderdaad. Dieren kunnen niet zeggen wat ze voelen, dieren kunnen niet zelf zeggen wat ze willen. Dieren zijn weerloos. Vind het echt gewoon triest. Of het nou paarden of honden zijn maakt me moet uit, al zouden het varkens zijn, het gaat gewoon om het idee. Een varken voelt net zoveel als een paard, dus het gaat mij er niet eens om dat het nu om paarden gaat. Vind het gewoon een díeptriest idee. Ze moeten proefdieren gewoon HELEMAAL afschaffen Boos!

Super_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:08

Dit is echt zo zielig voor die beestjes! Maar aangezien ik graag dierenarts zou worden heb ik dit wel bij alle beestjes Knipoog maar bij ratten ofzo toch minder als bij paarden

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:10

ponyzotje schreef:
Adrienne schreef:
Misschien heb je ze wel eens gezien in de krant, die mensen krijgen geld voor het testen van medicijnen!

Werd hier ook al aangehaald, idem met dieren trouwens, daarvoor worden ook vaak dieren gevraagd die willen deelnemen aan onderzoeken, ZOWEL gezond als ZIEK!! Ze hangen hier dagelijks uit, dat is toch geen droom?

Trouwens die testen zijn volledig vrijwillig, wat kan je er dan op tegen hebben?

Hoe kan een dier nou gevraagd worden om deel te nemen? Een paard of koe of hond leest heus niet in de krant dat ze proefdieren zoeken, en denkt dan al helemaal niet; Ach, dat mogen ze wel op mij testen.

Proefdieren zijn echt niet vrijwillig aan komen lopen hoor, dus je kan er heel veel op tegen hebben! Verward

Ik vind een rat net zó zielig, het is toch een dier met gevoel? Waarom is een koe met pijn zieliger dan een rat met pijn? Ze voelen hetzelfde.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:42

Super_Lisa schreef:
Dit is echt zo zielig voor die beestjes! Maar aangezien ik graag dierenarts zou worden heb ik dit wel bij alle beestjes Knipoog maar bij ratten ofzo toch minder als bij paarden

Voor de opleiding diergeneeskunde (opleiding tot dierenarts) worden ook proefdieren gebruikt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:12

Arabesk schreef:
Zo simpel en eenvoudig ligt het niet.

Jij vindt het ook niet leuk als je vader of moeder ziek zou worden is en de arts komt aan met 'hier is een medicijn en we weten niet hoe het werkt, want we hebben het niet kunnen testen op proefdieren'. Vervolgens overlijdt de patiënt omdat het toch geen goed medicijn was.

Kijk hier eens voor de afschuwelijke gevolgen van een verkeerd medicijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Thalidomide het zgn. 'softenon' schandaal.

Aan de andere kant is het onrechtvaardig om gezonde dieren ziek te maken, ten gunste van de mens.

Het blijft moeilijk dat soort kwesties.

Ik ben het niet vaak met jou eens maar ik vind wel dat je de tegenstrijdigheid hier goed en duidelijk neerzet.
Dierproeven zijn helaas nog noodzakelijk en soms onnodig in de wetenschap. Zelf ben ik van mening dat er meer en intensiever gezocht moet worden naar alternatieven voor dierproeven. Hier in NL wordt er niet nochalant met dierproeven omgegaan maar in het buitenland is dit nog wel eens anders.
Op dit moment gebruik ik geen make-up dat op dieren is getest maar weet wel dat bv. L'oreal druk bezig is met het ontwikkelen van test zodat ze niet meer "genoodzaakt" zijn om te testen op dieren. Op het gebied van dierproeven is dit natuurlijk een hele sprong vooruit en ik hoop dan ook dat de ontwikkeling niet lang meer duurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:16

Niese1987 schreef:
Dit is gewoon ronduit walgelijk. Ik vind zoiezo dat er voor de geneeskunde geen proefdieren gebruikt meer mogen worden. Laat het ze lekker op mensen testen en laat de dieren gewoon lekker met rust!

Ik zou zeggen ........... meld je aan, en dan laat jij je vrijwillig inspuiten met iets wat jouw dood kan worden. Gelukkig kan jouw dood wel vele mensen redden......... eigenlijk heel nobel Haha!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:17

idd wendy, loop de stallen bij paard maar eens in. Daar staan al die proefpaarden. Het punt is dat ze ook gewoon paarden nodig hebben die in dezelfde omstandigheden gehouden worden, die hetzelfde gevoerd worden en die dezelfde hoeveelheid beweging krijgen. Anders is de betrouwbaarheid van een onderzoek heel klein. Helaas kunnen dus niet altijd al zieke dieren gebruikt worden maar zijn er om goede voorspellingen te kunnen doen van bepaalde genezingsprocessen en dergelijke ook gezonde dieren nodig die 'ziek' gemaakt worden. Natuurlijk worden er ook heel veel dieren gebruikt die al ziek zijn, maar die volstaan helaas niet alleen.
De dierethische commissie houdt er ernstig strenge regels op na, en elk dier wat aan een proef mee doet (van proeven wbt peesletsel tot proeven met infrarode dekens) heeft een uiterst streng protocol op de deur hangen met doelstelling van de proef en óók het punt waarop het ethisch niet meer verantwoord zou zijn het dier in leven te houden. Gelukkig wordt dit punt bijna nooit bereikt. Daarbij komt nog dat deze proeven eigenlijk altijd in het winterseizoen uitgevoerd worden (het seizoen waarop bijna alle paarden dus al op stal staan). In het zomerseizoen staan ze gewoon 24/7 in het weiland. De proefpaarden worden in utrecht ook gewoon gereden, gaan in de eerste week van de zomervakantie mee op ruiterkamp en krijgen daarna de gehele zomervakantie zowat echt helemaal vrij om de koppies lekker fris te houden. Nee deze dieren hebben het echt niet zo slecht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:43

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:15

mijn mening is er wel verdeeld over. Ik ben totaal niet voor onnuttige dierproeven (bv testen make-up enzo), maar ik vind dat je niet te snel mag oordelen. Ik heb veel respect voor alle proefdieren. Oa proefpaarden. Ik kom er wekelijks, zeg maar vaak dagelijks mee in contact. Het is niet dat ze erbij lijden zeg maar, iig niet altijd. Sommige hebben het niet eens door dat ze proefpaard zijn. Haha! Daarbij de dag dat je eigen paard behandeld moet worden, en jij bent zo blij met die nieuwe techniek, weet dan dat dit vaak dankzij een/een aantal proefpaard(en) gekomen is. Als je paard bloed of plasma nodig heeft, weet dat er dan een ander paard een aantal uur tot een dag er gestaan heeft of dit bloed af te geven. Medische dierproeven vind ik dus verantwoord, mits alles correct en volgens de regels verloopt. En ja er zijn ook minder leuke proeven, waarna euthanasie moet worden uitgevoerd of waarbij het dier overlijdt. aan de andere kant worden er vaak proefdieren ter adoptie aangeboden. Deze krijgen dan nog een heel leven een goeie thuis. Dus het kan tot een bepaald niveau vind ik. En op die manieren kunnen zoveel andere dieren geholpen worden.

Mloui schreef:
Gelukkig wordt dit punt bijna nooit bereikt. Daarbij komt nog dat deze proeven eigenlijk altijd in het winterseizoen uitgevoerd worden (het seizoen waarop bijna alle paarden dus al op stal staan). In het zomerseizoen staan ze gewoon 24/7 in het weiland. De proefpaarden worden in utrecht ook gewoon gereden, gaan in de eerste week van de zomervakantie mee op ruiterkamp en krijgen daarna de gehele zomervakantie zowat echt helemaal vrij om de koppies lekker fris te houden. Nee deze dieren hebben het echt niet zo slecht.

Helemaal mee eens, zo gaat het ook in Gent. Dieren worden verzorgd, losgelaten in de binnenbak, gereden, ingereden, er wordt mee gewandeld. 's Zomers gaan de meesten gewoon tot de winter op de weide. Ik denk dat er wel paarden zijn die geen proefpaard zijn en het wel iets slechter hebben.

Daphne__ schreef:
wil je ze echt zien?
hier:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

kijk vooral even een eindje naar beneden Knipoog

sexy_back: u als jou paard er zo bij staat is het niet best denk ik..

als je denkt dat het hier ook zo gebeurd dan zit je echt helemaal verkeerd. Ik denk dat de tijd van die praktijken, zeker hier allang is afgelopen.

Daphne__ schreef:
ponyzotje schreef:
Neen Daphne, want ik vind het erg dat je er zo over denkt. Jij kan een mens dus zien sterven en zeggen 'ja hij had kunnen gered worden, maar dan ging er misschíen een dier dood'. Daar kan ik niet zo goed tegen. Liever een muisje dat ik niet ken ver weg, dan mijn ouders oid.

En ik ken heel erg veel proefpaarden en ze staan allemaal heppie buikje (te) rond in hun stalletje. Geen last van.

ik vind het erg dat jullie er zo over denken.. ja sorry ik weet dat ik echt een vervelend onderdeurtje ben, maar er staat nergens dat wij onderdeurtjes onze mening niet mogen geven Duivel

als ik ziek zou zijn zouden ze op mij best proeven mogen doen, ook wel als ik niet ziek ben.
maar ik blijf erbij dat het vreselijk sneu is en dat het precies hetzelfde is als dierenmishandeling.

ik ben 1 ''vriendin'' kwijtgeraakt aan een erge ziekte, kanker
1 vriendin bijna, kanker
en mijn oma is overleden, kanker
en nog iemand in de familie ook kanker
heel erg om te zien, dat ze amper kans hebben om te overleven idd..
maar mensen zijn toch zo slim vind lekker iets uit waardoor dierproeven niet meer nodig zijn!

Dan moet ik je jammer genoeg melden dat er ook dieren gebruikt worden in het onderzoek naar kanker. Ook deze dieren hebben het niet slecht, en worden slechts heel tijdelijk gebruikt, het gaat hier nu niet om paarden ofzo. Ik weet ook dat het onderzoek de goeie kant uitgaat en eens ze het hebben, er veel mensenlevens gered zullen worden. Het is een heel ingewikkeld iets, dus de mens is slim genoeg het te vinden, maar hier kan dit welbepaald dier niet in ontbreken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:45

Ik ga met mijn naamgenoot mee! Er zijn alternatieven voor dierenproeven! En voor orthopedische technieken is dieren proeven echt onzin... als iemand een tandprothese wil, zal zijn leven daar niet mee gered worden, erg noodzakelijk is het dus niet. Voor sommige dingen begrijp ik wel dat dierenproeven nodig zijn MAAR onze wetenschappers kunnen heel veel levensreddende dingen onderzoeken wat ze simpelweg niet willen... ik kan zo een aantal noemen maarjah...

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:06

Heerlijk, bokt! Inderdaad was wel te verwachten dat er mensen zijn die het zielig en een mishandeling vinden. Gelukkig zijn er mensen die zich er meer in hebben verdiept en weten hoe het echt zit en dat er eerst een rompslomp van papieren en aanvragen bij komt kijken voordat je uberhaupt een naald of iets in het dier mag zetten.

Ik heb meerdere malen in het topic gelezen dat de mensen toch wel slim genoeg zijn met de moderne techniek dus kunnen proefdieren wel verdwijnen..
Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien je moet kijken hoe een medicijn in een lichaam werkt, wat je niet kunt nabootsen! Lachen

De mensen die er zo op tegen zijn, neem dan alsjeblieft geen medicijn (zelfs geen paracetamol, advil of gewoon simpelweg de pil!) Ga ook niet op vakantie waar je vaccins voor nodig hebt want die zijn ook op dieren uitgeprobeerd. Vind ik persoonlijk heel hypocriet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:15

aux schreef:
Heerlijk, bokt! . Gelukkig zijn er mensen die zich er meer in hebben verdiept en weten hoe het echt zit en dat er eerst een rompslomp van papieren en aanvragen bij komt kijken voordat je uberhaupt een naald of iets in het dier mag zetten.

Ik hoorde laatst een DA op de Universiteit van Utrecht zelfs zeggen: om een koe een halster op te laten zetten, moeten we een aanvraag in drievoud indienen. Eerst de kop afsnijden geeft minder rompslomp.... maar ja, dan beweegt ie niet meer ROFL

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:17

aux schreef:
De mensen die er zo op tegen zijn, neem dan alsjeblieft geen medicijn (zelfs geen paracetamol, advil of gewoon simpelweg de pil!) Ga ook niet op vakantie waar je vaccins voor nodig hebt want die zijn ook op dieren uitgeprobeerd. Vind ik persoonlijk heel hypocriet.

De farmaceutische industrie is ook hartstikke hypocriet.. Echt walchelijke industrie...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:23

hns: Ik had het filmpje eerst helaas verkeerd begrepen, blijkbaar is slimmerik vóór de RAD-wet, ik had het begrepen als hoe stom een mens kan reageren op 'agressie' vanuit dieren. Dat paste in zijn opmerking van waarom de mens boven het dier staat. Maargoed, het past dus eigenlijk niet meer in de discussie Haha!

Je opmerking 'mensen vermoorden dagelijks mensen' is een hele gevaarlijke. Moorden mag nooit gebagatelliseerd worden, het is en blijft een misdaad. Vooral de moorden waarop jij doelt, zinloze moorden gewoon voor het plezier of het hoger doel wat ze niet begrijpen. De moordenaars beseffen vaak zelf niet dat het tot niets dient en enkel schade aanricht.

Joscaa: jij hebt het topic niet gelezen. Zielig, weerloos,... hoeven deze dieren zich niet te voelen. Wij geven ook bloed aan het rode kruis, en plasma, dieren kunnen dat ook. Zonder toestemming weliswaar, maar mochten ze kunnen beslissen, denk ik dat ze het misschien ook zouden doen (puur op overlevingsdrang en behoud van de soort dan). Bovendien worden ze er helemaal niet slechter van, en anderen wel beter!

Die testen die ik vrijwillig noem zijn natuurlijk die op mensen in de quote erboven! Dat leek me wel duidelijk Haha! natuurlijk kunnen dieren niet kiezen. En nogmaals, mocht een zieke hond kunnen kiezen om een medicijn te testen dat hem beter kan maken, zal het zoals bij de mens zijn: vele zouden het doen, uit overlevingsdrang.

Super_Lisa: inderdaad in de opleiding kom je heel veel in contact met proefdieren en je krijgt er ook les over.

Zitake: ja lijkt me duidelijk dat ik ook niet voor cosmetische proeven ben, er moeten al genoeg dieren opgeofferd worden en dat moet gewoon beperkt zijn tot het strikt noodzakelijke.

Daphnezz schreef:
MAAR onze wetenschappers kunnen heel veel levensreddende dingen onderzoeken wat ze simpelweg niet willen... ik kan zo een aantal noemen maarjah...

Doe gerust, dat zijn dan de verbeterpunten imo. En wbt de farmaca, jij neemt dus niet de pil? Neemt nooit geneesmiddelen?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:31

Zoals ik al zei in sommige gevallen begrijp ik dierproeven wel...
Het leifst neem ik danook homeopatische geneesmiddelen die niet op dieren zijn getest...

maar goed.. Iboga, natuurlijk geneesmiddel, helpt men van alle verslavingen af... maar ja, farmaceutische industrie geeft liever methadon en weet ik veel wat voor afkicktroep, ze houden mensen liever verslaafd....

wil je nog meer horen?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:40

Ga maar lekker oefenen op mensen, en laat die onschuldige diertjes met rust.. Ik ken nog wel een paar oefenobjecten, Dutroux, Fourniret, Bin Laden..

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:41

ponyzotje schreef:
hns: Ik had het filmpje eerst helaas verkeerd begrepen, blijkbaar is slimmerik vóór de RAD-wet, ik had het begrepen als hoe stom een mens kan reageren op 'agressie' vanuit dieren. Dat paste in zijn opmerking van waarom de mens boven het dier staat. Maargoed, het past dus eigenlijk niet meer in de discussie Haha!

Je opmerking 'mensen vermoorden dagelijks mensen' is een hele gevaarlijke. Moorden mag nooit gebagatelliseerd worden, het is en blijft een misdaad. Vooral de moorden waarop jij doelt, zinloze moorden gewoon voor het plezier of het hoger doel wat ze niet begrijpen. De moordenaars beseffen vaak zelf niet dat het tot niets dient en enkel schade aanricht.

Daar geef ik je wel gelijk, maar jammer genoeg is het harde en vreselijke realiteit.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:42

Uppojono schreef:
Ga maar lekker oefenen op mensen, en laat die onschuldige diertjes met rust.. Ik ken nog wel een paar oefenobjecten, Dutroux, Fourniret, Bin Laden..

Afgod Afgod Afgod

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:43

Ik zou het beter vinden als ze het op mensen zouden testen! (maar niet op mij! Schijnheilig Bloos )

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:52

Homeopathie staat dikwijls een eind af van wetenschap... En wetenschappers willen juist bewijzen, om te voorkomen dat het een keer misgaat. Daarom zijn die middelen niet in voege bij reguliere artsen. Het zou kunnen misgaan en dat risico nemen ze niet. Ook heb je natuurlijk nog het placebo-effect Lachen

hns: dat is waar ja, helaas Scheve mond

En aan al die, waarschijnlijk voor een groot deel jonge, mensen die roepen dat je dan maar mensen moet gebruiken... Om het even heel krom te zeggen heb je ook paarden met een kronkel in de kop, net zoals mensen. Een trauma, een slecht karakter, ...
Vinden jullie dan ook dat ze dan wel die paarden mogen nemen als proefpaard, maar niet de anderen?

Overigens vind ik jullie heel vreemde mensen, wie wil er nu de dood van een ander mens? Ik snap niet dat jullie met veel leuke smileys kunnen zeggen dat ze een of andere persoon gerust mogen vermoorden, en dat je er waarschijnlijk nog mee zou lachen ook. Dat maakt jullie geen haar beter.

Veel van die moordenaars zijn vroeger bijvoorbeeld misbruikt, of mishandeld. Soms is dat een aanleiding om te gaan moorden. Misschien is het een soort wraak. Als jullie díe mensen ook gaan vermoorden, is dat net zo goed een wraakactie.
Dan zijn jullie eigenlijk ook net zo.
Ik kan me niet voorstellen dat je je lekker voelt bij dat idee.

Laat de rechtspraak maar zijn werk doen en straffen uitspreken waarvan zij heeft bepaald dat die hopelijk de mens tot inkeer kunnen brengen. Neen de wetgeving en rechtspraak is niet perfect, maar dat is moordenaars gewoon afknallen ook niet.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:56

Daphnezz schreef:
Zoals ik al zei in sommige gevallen begrijp ik dierproeven wel...
Het leifst neem ik danook homeopatische geneesmiddelen die niet op dieren zijn getest...

maar goed.. Iboga, natuurlijk geneesmiddel, helpt men van alle verslavingen af... maar ja, farmaceutische industrie geeft liever methadon en weet ik veel wat voor afkicktroep, ze houden mensen liever verslaafd....

wil je nog meer horen?

Lijkt me sterk, aangezien de farmaceutische industrie er geen baat bij heeft in mijn ogen om mensen verslaafd te houden. Ze hebben er meer baat bij om mensen de medicijnen te geven waar ze dan op verdienen. En mensen die verslaafd zijn moeten het ook zelf zien en er vanaf willen en dan helpen een paar medicijnen niet alleen en vallen ze snel weer terug in hun eigen ritme. Maar dit is mijn idee, weet verder niks van verslaafden af! Lachen

@ Cheyxblond; Hoezo zou jij het beter vinden als ze het op mensen zouden testen? Lekker kortaf zo..

@ slimmerik; Afbeelding Dat is dan ook zo lastig want dan kun je geen dierproeven meer doen.. Clown

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:58

aux, jouw onderschrift is echt prachtig... (zal het even quoten voor mocht je het snel veranderen, want het is echt toepasselijk)

Citaat:
Gandalf: Many that live deserve death, and some that die deserve life. Do not be too eager to deal out death in judgment. Even the very wise can not see all ends.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:00

ponyzotje schreef:
aux, jouw onderschrift is echt prachtig... (zal het even quoten voor mocht je het snel veranderen, want het is echt toepasselijk)

Citaat:
Gandalf: Many that live deserve death, and some that die deserve life. Do not be too eager to deal out death in judgment. Even the very wise can not see all ends.

Haha tnx! Haha!
Valt me nu idd ook op, maar ik verander het nog niet! Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:02

ik herinner me een verhaal uit de BIT over fistel pony's.
Dit zijn paarden die een gat in de buik hebben met een klep erop. Deze dieren worden gebruikt als proefdieren om PAARDENVOER te testen. Hoe wordt het verteert , hoe reageert de maag erop etc etc.
Ondanks dat de foto een aardig rustige indruk van de pony gaf vond ik het walgelijk om te zien en houd ik echt mijn twijfels of het dier zo happy was.

Dus iedereen die krachtvoer bijvoerd en tegen dierproeven is kan maar beter zijn 4 voeter verkopen.