Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Re: Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:21

Splinter schreef:
Leuk idee voor een topic Pling hoeven vergelijken, ik zou alle verschillen nou weleens duidelijk willen zien.

Ik zou best willen weten hoe NBers de hoeven van mijn 'gewoon' bekapte paard zien Knipoog

dat lijkt mij ook een leuk idee Haha! en dan echt minder discuseren en iedereen in hun waarde laten!. gewoon een foto plaatsen van net voor en na het bekappen. wat info er bij over het lopen, gevoellig, stevig, brokkeld nooit, zitten vaak spleten in, struikeld wel of niet vaak etc.!

dat lijk mij een leuk idee! Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:29

ik zou willen dat Diergeneeskunde HBO niveau was... dat zou m'n studie een stuk makkelijker maken...

maargoed, ik vind het idee van z'n redelijk eingelijk wel heel erg goed.
En ik ben ook zeker voor het algemeen verplicht maken van een opleiding om je hoefsmid/bekapper te mogen noemen. Ik denk dat als je 1 algemene studie maakt, met een bachlor en 2 verschillende masters, waar bij de bachlor de basis medische kennis etc, en dan bij de 2 masters, je bij de 1 verder ingaat op beslaan etc, richting traditionele hoefsmid, en de andere kun je verder op de natuurlijke methodes ingaan. Op die manier heb je 1 duidelijke opleiding, waarbij je weet dat iedereen die de opleiding heeft gevolgt iniedergeval een gedegen basis kennis heeft van hoe een hoef inelkaar steekt, en wat beide methodes van bekappen inhouden. En ze kunnen dan de 2e helft van de opleiding de richting kiezen die ze het beste licht.

Je kan wel roepen dat je niet zou moeten verplichten om bepaalde kennis tot zich te moeten nemen, maar ik denk dat meer kennis alleen maar beter is, en dat pas als je het volledige plaatje hebt van hoe iets werkt, van beide kantengezien (tot bepaalde hoogte) je een goede beoordeling kan maken van hoe je een dier behandelt. Extra medische kennis, en een indruk hebben van hoe een andere methode werkt kan je alleen maar helpen als je een paard krijgt te behandelen wat voorheen op de andere methode is bepakt. Ook kun je dan als iets niet werkt, misschien makkelijker iets anders proberen, of nagaan waarom het niet werkt, en een deskundige van de andere methode erbij halen.

Komt bij dat ik denk dat je als echte goede bekapper of hoefsmid, van welke methode dan ook, je juist zelf zou moeten willen dat er een goede gedegen opleiding komt en dat niet iedereen zich meer hoefsmid of bekapper mag noemen! Dat lijkt me juist goed voor het beroep!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:29

winia4ever schreef:
Maanling schreef:
Ik vind die tweede foto nou niet bepaald een goede foto van een juist beSLAGEN (dus niet bekapte) hoef. Zo zie ik ze in ieder geval op stal niet rondlopen.

dit is de meest voorkomende voet, heb jij er wel eentje rond lopen die lijkt op het belaan van natuurlijk?

waarom voeten veranderen? als paarden zo worden geboren?.. Knipoog

ik maak van jou'n voet toch ook geen bananenvorm? omdat ik het mooier vindt?

Nou vooruit, wat dacht je van deze hoef? Dat is een beter vergelijk met jouw eerste foto denk ik. Die vergelijkt in ieder geval beslagen met beslagen, en niet beslagen met bekapt.

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:30

Waarom maken jullie er weer een eeuwige discussie van wat beter is en wat niet? Sommigen doen het duidelijk weer om hun gal te spuien, blijkbaar.
Was vanmorgen al gevlucht van dat gezever hier, maar nu ik weer lees wat erbij gekomen is, mijn hemel.... Verward
Deze discussie gaat nooit veranderen.

Iedereen zijn manier van bekappen, hoor, MITS het maar op kundige wijze gebeurt en het paard er geen pijn/leed aan ondervindt. Wij hebben een fijne manier met NB gevonden en al die horrorverhalen gaan dus echt niet altijd bij NB op.
Dat kan ik in alle eerlijkheid zeggen. Ja
Maar sommige mensen blijven daar hun tunnelvisie op houden blijkbaar. Haha!

(En Airborn, ja hoor, zit zeker wat in je idee).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:30

Bandida schreef:
Kuggur schreef:
klinkt meer als zelfbescherming van beroepsgroepen (goede lobby vermoed ik...).

De spijker op de kop Kuggur..

En dit klinkt als de grootste flauwekul en wederom door mensen die meteen in de loopgraven gaan liggen als hun geliefde en gekoesterde NH, NB of hoe je het ook noemt dreigt aangevallen te worden.

Wat het stuk zegt is dat niet officieel erkende bekappers niet mogen bekappen en dat iedere kapbeurt van een paard geregistreerd moet worden. That's it. Als jij je daarbij aangevallen voelt heb je waarschijnlijk, of ben jezelf, een niet officieel erkende bekapper. Overigens is bekappen wel iets anders dan even een vijl erlangs halen. Dus veranderen van de hoefvorm of een ijzer aanbrengen is niet toegestaan.

Mocht een NB of Strasser bekapper een officieel erkend diploma hebben dan is er dus niets aan de hand en mag hij of zij gewoon bekappen. Het wordt alleen wel geregistreerd. Dit is een goede zaak want of het nu een NB-er of een TB-er is, prutsers moeten aangepakt worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:35

Airborn schreef:
ik zou willen dat Diergeneeskunde HBO niveau was... dat zou m'n studie een stuk makkelijker maken...

maargoed, ik vind het idee van z'n redelijk eingelijk wel heel erg goed.
En ik ben ook zeker voor het algemeen verplicht maken van een opleiding om je hoefsmid/bekapper te mogen noemen. Ik denk dat als je 1 algemene studie maakt, met een bachlor en 2 verschillende masters, waar bij de bachlor de basis medische kennis etc, en dan bij de 2 masters, je bij de 1 verder ingaat op beslaan etc, richting traditionele hoefsmid, en de andere kun je verder op de natuurlijke methodes ingaan. Op die manier heb je 1 duidelijke opleiding, waarbij je weet dat iedereen die de opleiding heeft gevolgt iniedergeval een gedegen basis kennis heeft van hoe een hoef inelkaar steekt, en wat beide methodes van bekappen inhouden. En ze kunnen dan de 2e helft van de opleiding de richting kiezen die ze het beste licht.

Je kan wel roepen dat je niet zou moeten verplichten om bepaalde kennis tot zich te moeten nemen, maar ik denk dat meer kennis alleen maar beter is, en dat pas als je het volledige plaatje hebt van hoe iets werkt, van beide kantengezien (tot bepaalde hoogte) je een goede beoordeling kan maken van hoe je een dier behandelt. Extra medische kennis, en een indruk hebben van hoe een andere methode werkt kan je alleen maar helpen als je een paard krijgt te behandelen wat voorheen op de andere methode is bepakt. Ook kun je dan als iets niet werkt, misschien makkelijker iets anders proberen, of nagaan waarom het niet werkt, en een deskundige van de andere methode erbij halen.

Komt bij dat ik denk dat je als echte goede bekapper of hoefsmid, van welke methode dan ook, je juist zelf zou moeten willen dat er een goede gedegen opleiding komt en dat niet iedereen zich meer hoefsmid of bekapper mag noemen! Dat lijkt me juist goed voor het beroep!

Je verwoordt het een stuk beter dan ik! Heb hier verder niets aan toe te voegen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:36

Winia4ever, bedankt voor de foto's, was voor mij toch ? Hier zie ik alleen eigenlijk het verschil tussen een bekapte voet en een beslagen voet. De hoeven van mijn paarden worden alleen bekapt door een smid dus geen NB want hij beslaat ook indien gewenst. Maar die lijken totaal niet op de foto van het beslagen paard. Dus daarmee weet ik eigenlijk nog niet wat de verschillen zijn tussen een NB en een smid die bekapt zonder te beslaan.

Voor jullie nieuwe Topic, een beetje elkaars of dat van je bekappers inzichten beredeneren of discuseren mag toch? Is alleen maar interessant denk ik en hoe meer we met zn allen zelf al weten hoe makkelijker het is om zelf het kaf van het koren te scheiden. Ik heb helaas ook wat knoeiers voorbij zien komen in 1 jaar..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:41

De hoeven van mijn paard zien er ook niet zo uit als de wilde Mustanghoef, hoor Knipoog . Mijn natuurlijk bekapper kijkt naar mijn paard's voeten, niet alleen maar naar een plaatje uit een boek, die hij even namaakt Clown . Hij heeft me laatst uitgelegd waar hij allemaal op let en ik vond dat heel interessant (kan het helaas niet zo even herhalen op internet). Hij let ook op hoe mijn paard zijn voeten neer zet, iets wat ik mijn twee voorgaande TBers nog nooit heb zien doen. Niet dat dat meteen wat zegt over alle TBers, maar het viel me gewoon even op. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:42

Ik zou het niet leuk vinden als ik als eigenaar verboden wordt om de hoeven van mn eigen paard te bekappen. Ik zit niet aan de paarden van anderen, noem me geen NB'er ofzo, maar met dit regeltje zou ik dat niet meer mogen omdat ik geen opleiding heb gevolgd?

Het is goed dat ze optreden tegen onbekwame bekappers, maar om alles nu te gaan registreren gaat me te ver!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:44

Ik vind het verder prima, hoor, ik hou het zo bij, no problem at all.
Maar hoe willen ze dat concreet gaan controleren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:50

janderegelaa schreef:
En dit klinkt als de grootste flauwekul en wederom door mensen die meteen in de loopgraven gaan liggen als hun geliefde en gekoesterde NH, NB of hoe je het ook noemt dreigt aangevallen te worden.

Wat het stuk zegt is dat niet officieel erkende bekappers niet mogen bekappen en dat iedere kapbeurt van een paard geregistreerd moet worden. That's it. Als jij je daarbij aangevallen voelt heb je waarschijnlijk, of ben jezelf, een niet officieel erkende bekapper. Overigens is bekappen wel iets anders dan even een vijl erlangs halen. Dus veranderen van de hoefvorm of een ijzer aanbrengen is niet toegestaan.

Mocht een NB of Strasser bekapper een officieel erkend diploma hebben dan is er dus niets aan de hand en mag hij of zij gewoon bekappen. Het wordt alleen wel geregistreerd. Dit is een goede zaak want of het nu een NB-er of een TB-er is, prutsers moeten aangepakt worden.

Het is nog erger; Ik ben een niet erkende hoefsmid Haha! , maar ik besla uitsluitend mijn eigen paarden, en dat is mijn eigen zaak. Terecht is bepaalde beroepen te beschermen, ik vind het dus prima dat mensen die beweren beroepsmatig hoefsmid, NB bekapper, paardentandarts etc. etc. zijn zonder een erkende opleiding strafbaar te stellen (is hier al eerder geopperd, hoefsmid is geloof ik al beschermd in NL).

Je zou bv. ook kunnen verplichten alleen "officieel opgeleide erkende beroepsruiters" op paarden te laten rijden, zou ook een boel paardenleed voorkomen....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:58

Kuggur schreef:
Het is nog erger; Ik ben een niet erkende hoefsmid Haha! , maar ik besla uitsluitend mijn eigen paarden, en dat is mijn eigen zaak. Terecht is bepaalde beroepen te beschermen, ik vind het dus prima dat mensen die beweren beroepsmatig hoefsmid, NB bekapper, paardentandarts etc. etc. zijn zonder een erkende opleiding strafbaar te stellen (is hier al eerder geopperd, hoefsmid is geloof ik al beschermd in NL).

Je zou bv. ook kunnen verplichten alleen "officieel opgeleide erkende beroepsruiters" op paarden te laten rijden, zou ook een boel paardenleed voorkomen....

Zie hier mijn gelijk Knipoog Niets aan de hand als je hetzelf doet, totdat er een situatie ontstaat waarbij gevraagd wordt wie het paard bekapt heeft en dan hang jij. En terecht.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:01

Eindelijk zien ze in wat voor schade natuurlijk bekappen bij paarden veroorzaakt als ze dat ook nog eens in nederland inzien en alles en iedereen die een paard behandeld onder strikt toezicht houdt komen we misschien nog ergens.

greetz

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:06

Citaat:
In 2006 werden twee paardeneigenaren veroordeeld voor het volgen van de radicale methode van de Duitse dierenarts Dr Hildred Strasser, waardoor de paarden zeer veel onnodig leed werd toegebracht. Deze methode wordt naar alle waarschijnlijkheid verboden.

Misselijk Hoefijzers, dat is pas onnodig leed! Wordt kotsmisselijk van dat getrap op Strasser. Lekker dan als deze methode verboden wordt omdat er mensen zijn die het zelf denken te kunnen, maar er geen verstand van hebben. Dr. Hiltrud Strasser is een briljante arts en haar methode heeft ervoor gezorgd dat mijn paard weer hartstikke goed loopt na 12 jaar ijzeren klompen.
Bah.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:12

Wendy schreef:
sandratien schreef:
Er zit niet zo een groot verschil tussen universtair en HBO, sorry. Het niveau is hetzelfde. Het 1 is alleen wetenschappelijk ingesteld en doet onderzoek het ander is meer beroepsmatig. Dat is het verschil.

En jij hebt zeker HBO gedaan dan he Huilen van het lachen

Het spijt me als ik je teleurstel, maar HBO heeft echt een lager niveau en tempo dan de universiteit.

Vork

Iemand die universiteit en HBO heeft gedaan zal je toch wel echt een heel ander iets vertellen. Als ik zie wat mensen moeten doen en kunnen op het HBO en wat op de universiteit, vind ik het verschil schrikbarend.
Ken daarnaast mensen die eerst een HBO hadden gedaan met 2 vingers in hun neusgat en vervolgens naar de uni gingen en met keihard werken het eerste jaar met hakken over de sloot haalden en waarvoor het 2de jaar echt te moeilijk was.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:17

Volgens mij zegt het stuk toch ook dat de strassermethode verboden gaat worden ? In hoeverre gaan NB'ers dan van deze methode uit in het algemeen, juist heel veel of juist niet veel ?

En waar kun je de officieel erkende opleiding tot natuurlijk bekapper volgen op dit moment in nederland ?

En dan nog eens iets, ze kunnen je als doe het zelver niet controleren dat weet iedereen toch wel. Maar als het fout gaat want er zijn gewoon ook een hoop knoeiers dan kunnen ze je er dus wel voor verantwoordelijk houden en bijv een boete opleggen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:17

Bandida schreef:
Kuggur schreef:
klinkt meer als zelfbescherming van beroepsgroepen (goede lobby vermoed ik...).

De spijker op de kop Kuggur..

Inderdaad. Hier ben ik het helemaal mee eens. Het valt me enorm op dat niemand het daar verder over heeft.
Het meest interessante is dat ik onlangs het volgende artikel vond:
[url:http://www.evj.co.uk/archive/edletternov2001.html]Equine Veterinary Journal - An Open Letter to Veterinarians[/url] door W. Robert Cook, FRCVS, PhD, Professor of Surgery Emeritus.

Als je dit doorleest begrijpen jullie misschien iets beter de achtergronden van dit voorstel.

CITAAT:
Currently, horseowners are showing a greater readiness to study and adopt Strasser’s recommendations on hoof care than
either veterinarians or farriers. Because of this, both veterinarians and farriers may soon find themselves in the embarrassing
situation of being faced with owners who have a better understanding of the truth about the hoof than they do

Dat willen ze natuurlijk graag voorkomen. Verder is het natuurlijk bekappen zo populair aan het worden dat het een serieuze bedreiging zou kunnen gaan vormen voor de kostwinning van traditionele bekappers.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:20

Perrokai schreef:
Volgens mij zegt het stuk toch ook dat de strassermethode verboden gaat worden ? In hoeverre gaan NB'ers dan van deze methode uit in het algemeen, juist heel veel of juist niet veel ?

En waar kun je de officieel erkende opleiding tot natuurlijk bekapper volgen op dit moment in nederland ?

Strasser-methode is iets anders dan NB, over het algemeen werken NB'ers niet volgens Strasser.
In Nederland is er naar mijn weten geen opleiding voor NB'ers, alleen in Amerika dacht ik. Strasser-opleiding volg je in Duitsland.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:20

Romy18 schreef:
Eindelijk zien ze in wat voor schade natuurlijk bekappen bij paarden veroorzaakt als ze dat ook nog eens in nederland inzien en alles en iedereen die een paard behandeld onder strikt toezicht houdt komen we misschien nog ergens.

greetz

Meteen alle mensen een controlechip inplanteren, zodat ze alleen nog denken en doen wat de staat wil..........
(Die kant gaat het al hard uit, zeker omdat er zoveel mensen niet nadenken over de gevolgen van regels)
Er zijn teveel en vaak ook conflicterende regels in dit land en het naleven ervan is daardoor onmogelijk.
Daarnaast nemen de regels ook de eigen verantwoordelijkheid van mensen af. En daarvoor kan je met regels nooit compenseren.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:41

Auky schreef:
Citaat:
In 2006 werden twee paardeneigenaren veroordeeld voor het volgen van de radicale methode van de Duitse dierenarts Dr Hildred Strasser, waardoor de paarden zeer veel onnodig leed werd toegebracht. Deze methode wordt naar alle waarschijnlijkheid verboden.

Misselijk Hoefijzers, dat is pas onnodig leed! Wordt kotsmisselijk van dat getrap op Strasser. Lekker dan als deze methode verboden wordt omdat er mensen zijn die het zelf denken te kunnen, maar er geen verstand van hebben. Dr. Hiltrud Strasser is een briljante arts en haar methode heeft ervoor gezorgd dat mijn paard weer hartstikke goed loopt na 12 jaar ijzeren klompen.
Bah.

Ik denk dat dit helaas meer zegt over de hoefsmid(smeden) die je in die 12 jaar daarvoor gehad hebt Sigaar . En hiermee spreek ik geen oordeel uit over de Strassermethode.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:44

Goed idee, heb al een aantal paarden beroerd zien lopen omdat ze zelf aan het prutsen en peuteren waren...!!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:45

Een hele goede zaak.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:48

Merlijn schreef:
Ik denk dat dit helaas meer zegt over de hoefsmid(smeden) die je in die 12 jaar daarvoor gehad hebt Sigaar . En hiermee spreek ik geen oordeel uit over de Strassermethode.

En ik ben van mening dat het aan het fenomeen ijzers ligt, hoe goed je smid ook is. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:51

Romy18 schreef:

greetz

Alsjeblieft, zeg.... Gestoord
Over tunnelvisies gesproken..... Tong uitsteken
Probeer ik nog genuanceerd uit de hoek te komen, maar hier weer iemand die alle NBers over 1 kam scheert. Gaaaap

Nogmaals voor jou dan: Natuurlijk bekappen op een kundige wijze is niets mis mee, hoor.
Prima dat er onder streng toezicht traditioneel EN natuurlijk bekapt gaat worden. Ja
Maar hou eens op met een manier af te kraken, als je er zelf geen verstand van hebt.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:56

Even een beetje off-topic, maar jeetje wat een gal spugerij altijd als het over dit onderwerp gaat.
Blijkbaar wil ieder zijn gelijk halen ... wat misschien wel in het midden zit ?

Gaat het er niet om dat het paard goed loopt, en deze geen problemen krijgt door de manier van bekappen/beslaan?
Maakt het uit of hij/zij op de ene of andere manier bekapt wordt als deze goed loopt ?
En als een paard goed loopt zoals hij nu wordt bekapt, waarom dan veranderen ... met eventueel alle gevolgen van dien?

Ik vind het wel een goede zet. Je bent er toch ziek van als iemand de voeten van je paard verprutst !
Zou ook makkelijk zijn als jij als eigenaar in zo'n lijst zou kunnen kijken, dan weet je van te voren wat voor een hoefsmid aan je paard zit.
En dat van; zelfbescherming van beroepsgroepen, vind ik een beetje onzin.
Zou jij iemand aan je paard laten zitten die geen kennis van zaken heeft, of doet alsof, of ooit eens 1 cursusje heeft gedaan?
Is het niet eerder zo dat je een aantal "bekappers" hebt die over de rug van paarden en eigenaren doen alsof ze kunnen bekappen, enkel voor de centen. Of omdat ze denken dat dat beter is voor een paard en vervolgens veel schade toebrengen.

Mijn belang ( en dat van iedere eigenaar lijkt mij ) Een paard die goed loopt, zonder pijn en/of gevoeligheid.