Airborn schreef:ik zou willen dat Diergeneeskunde HBO niveau was... dat zou m'n studie een stuk makkelijker maken...
maargoed, ik vind het idee van z'n redelijk eingelijk wel heel erg goed.
En ik ben ook zeker voor het algemeen verplicht maken van een opleiding om je hoefsmid/bekapper te mogen noemen. Ik denk dat als je 1 algemene studie maakt, met een bachlor en 2 verschillende masters, waar bij de bachlor de basis medische kennis etc, en dan bij de 2 masters, je bij de 1 verder ingaat op beslaan etc, richting traditionele hoefsmid, en de andere kun je verder op de natuurlijke methodes ingaan. Op die manier heb je 1 duidelijke opleiding, waarbij je weet dat iedereen die de opleiding heeft gevolgt iniedergeval een gedegen basis kennis heeft van hoe een hoef inelkaar steekt, en wat beide methodes van bekappen inhouden. En ze kunnen dan de 2e helft van de opleiding de richting kiezen die ze het beste licht.
Je kan wel roepen dat je niet zou moeten verplichten om bepaalde kennis tot zich te moeten nemen, maar ik denk dat meer kennis alleen maar beter is, en dat pas als je het volledige plaatje hebt van hoe iets werkt, van beide kantengezien (tot bepaalde hoogte) je een goede beoordeling kan maken van hoe je een dier behandelt. Extra medische kennis, en een indruk hebben van hoe een andere methode werkt kan je alleen maar helpen als je een paard krijgt te behandelen wat voorheen op de andere methode is bepakt. Ook kun je dan als iets niet werkt, misschien makkelijker iets anders proberen, of nagaan waarom het niet werkt, en een deskundige van de andere methode erbij halen.
Komt bij dat ik denk dat je als echte goede bekapper of hoefsmid, van welke methode dan ook, je juist zelf zou moeten willen dat er een goede gedegen opleiding komt en dat niet iedereen zich meer hoefsmid of bekapper mag noemen! Dat lijkt me juist goed voor het beroep!
Je verwoordt het een stuk beter dan ik! Heb hier verder niets aan toe te voegen.