Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MPH

Re: Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:20

Als veel reacties lees komt het er op neer dat als een ruiter met paard zich bevind op een plek waar die eigenlijk niet mag komen (zijn zat mensen die dat doen) en daar een aanrijding krijgen waarbij de auto op het paard inrijd.. dan is het de schuld van het paard natuurlijk.. want die komt op een plek waar die niet mag zijn...

Lezen jullie wel wat jullie zelf zeggen? Het paard schrikt rent ZELF voor de motor langs en word geraakt.. en dan is het de schuld van de motorrijder.. lekker krom allemaal hoor..

Je zal zelf die motorrijder zijn.. dan zal je ook zeggen dat het je eigen schuld was dat je dat paard aangereden hebt?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:23

Ik moet zeggen dat hier, bij ons in de bossen, zo goed als alle cross-motorrijders hun motor uitzetten als ze paarden zien aankomen. Vanmorgen nog liep ik net bij ons het pad af en sloegen er 4 een boslaan in (mogen ze trouwens niet komen, nog geen fiets zelfs en ja, ze rijden het hele pad stuk) en hadden ons (5 paarden met ruiters) niet door. 1 van de motor-crossers zag ons en is heel langszaam naar zijn vrienden gereden en toen hij naar ons wees deden ze allemaal netjes de motor uit......Ze hebben gewacht tot we aardig ver weg waren en zijn toen verder gegaan (al ging dat ook nog met een giga hoop herrie!). Ik hoop ook dat er nooit een motorrijder toch heel hard langs gaat komen, dit hebben we (bij de voormalige eigenaar van de QR) ong. 12 jaar geleden meegemaakt en dat heeft een paardje gekost en heel veel veearts-kosten en trauma's bij ruiters en paard die erbij betrokken waren (1 van de paarden van toen was er vandaag ook bij en hij gedroeg zich gelukkig voorbeeldig). Ik denk dat de meeste (misschien wel alle) motorrijders weten wat de herrie met paarden doet. Ik was blij dat mijn paarden vanmorgen niet in het land langs het pad waar de crossers langs reden stonden, want ook ik weet neit hoe dat zou zijn afgelopen en dat heeft in dit geval niets met sterkte van omheining te maken. Als paarden in paniek zijn, gaan ze overal doorheen........(dit even nav het vaak in topics terugkomende van omheiningen die niet goed zouden zijn).
Ik wens de motorrijder en zijn naasten heel veel sterkte en ook de eigenaar van het paard wens ik veel sterkte.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:42

Ik vraag me af wat de kwaliteit van de omheining was..
Heb ergens paardgereden, waar regelmatig motorcrossers op de weilanden er naast scheurden. Nooit is daardoor een paard ontsnapt of verongelukt.

Maar goed, we waren er niet bij, achteraf is het makkelijk praten.
Een zeer triest ongeluk, hopelijk komt het toch nog goed met de motorrijder.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:51

Erg tragisch voor het paard en eigenaar maar ook sneu voor de motorrijder. Bij ons in het bos rijden er ook erg veel maar ze houden atijd rekening met je. Ieder zijn hobby zeg ik maar of het mag of niet...

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:57

Vreselijk dit! Arm paard, en hopelijk knapt de motorcrosser weer wat op.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:14

ik was vandaag nog met een tweespan op stap, kwamen we langs een grote groep jongeren met scooters op een industrie terrein. echt belachelijk, met z'n allen met 100 km/u vlak langs de wagen, je moet er toch niet aan denken dat éen van die paarden opzij springt en er een scooter op botst :| gelukkig zijn het twee ongelofelijk brave hafjes die bijna nergens van schrikken, en dat is maar goed ook anders hadden we een flink probleem.

arm paard Boos! laat die motorcrossers lekker op een circuit, het is voor hen en hun omgeving een stuk veiliger!

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:19

ik begrijp niet wat iedereen hier zo tegen die motorcrossers heeft?
imo hebben hun net zoveel recht om in het bos te rijden, als wij met ons paard, en sommige mensen met hun hond of kinderen,
tuurlijk vor crossers is een circuit, maar voor ons toch ook een bak?

dit is gewoon een heel vervelend ( zacht uitgedrukt) ongeluk geweest, de paarden zijn uitgebroken,
en de motor kon 1 van de 3 paarden niet ontwijken, ik vind het al heel wat dat die man nog leeft,
en dat de andere 2 paarden het nog wel goed maken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:21

Ja hoor, al die scooters reden 100km? Lekker opgevoerd dan! Haha!

Praat toch geen poep man, wat moet jij met een paard op een industrieterrein? Als je daar komt, kun je ook ander verkeer verwachten! Natuurlijk is t niet netjes als deze vlak langs je heen scheuren (om te pesten) maar dan is het aan jou om te zorgen dat jouw paard/pony daar niks om geeft, vriendelijk naar ze lachen en gewoon doorrijden!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:22

Cavaliere schreef:
ik begrijp niet wat iedereen hier zo tegen die motorcrossers heeft?
imo hebben hun net zoveel recht om in het bos te rijden, als wij met ons paard, en sommige mensen met hun hond of kinderen,
tuurlijk vor crossers is een circuit, maar voor ons toch ook een bak?

dit is gewoon een heel vervelend ( zacht uitgedrukt) ongeluk geweest, de paarden zijn uitgebroken,
en de motor kon 1 van de 3 paarden niet ontwijken, ik vind het al heel wat dat die man nog leeft,
en dat de andere 2 paarden het nog wel goed maken.

Dat is dus juist het probleem, de meeste mogen er juist niet rijden. Of omdat ze geen kenteken hebben, of omdat pad verboden is voor motoren.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:26

er zijn ook crosmotors met kenteken
iig mijn vader heeft er zo een,

ik begrijp het wel, als ik in het bos rijd kom ik ze liever ook niet tegen met mijn paard,
maar als ik als crosser door het bos zal gaan en elke keer snelheid moest minderen omdat er weer een paard loopt zal ik ook moe van worden

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:27

Zeer tragisch ongeval. Ik weet zeker dat dit niet de intentie was van de motorcrossser en hij heeft er zelf ook ernstig letsel aan over gehouden.
Hier ga ik dus verder niet over oordelen.
Sterkte voor de paardeneigenaar en de motorcrosser.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:28

sflj schreef:
Ja hoor, al die scooters reden 100km? Lekker opgevoerd dan! Haha!

Praat toch geen poep man, wat moet jij met een paard op een industrieterrein? Als je daar komt, kun je ook ander verkeer verwachten! Natuurlijk is t niet netjes als deze vlak langs je heen scheuren (om te pesten) maar dan is het aan jou om te zorgen dat jouw paard/pony daar niks om geeft, vriendelijk naar ze lachen en gewoon doorrijden!

hm, ik vind deze reactie nogal kort door de bocht. Tis helaas wel de mentaliteit tegenwoordig op straat dat niemand meer met andere weggebruikers rekening houdt. In mijn ponytijd kon je gerust de polder in om te rijden, nu is t een levensgevaarlijke onderneming.
Wat betreft het topic, zolang niet bekend is wat de verkeersregels ter plekke zijn oordeel ik er niet over, ondanks dat ook ik een grote hekel heb aan motorcrossers.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:31

Ik rij ook veel over het industrieterrein, aangezien mijn weiland op het industrie terrein ligt. Dus waarom rijdt je op een industrieterrein is een rare vraag.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wat me op valt is dat heel veel mensen arm paard roepen en verhaal de schade maar op de moterrijder, officieel is echter in dit geval de paardeneigenaar aansprakelijk. Als eigenaar ben je aansprakelijk voor alle schade aangericht door jouw paard, aangezien het paard door de afrastering kon rennen (ondeugdelijke omheining dus, anders mochten ze er niet door kunnen), is de paarden eigenaar normaliter aansprakelijk. Op de foto's ziet het niet uit als een echt bospad, dus grote kans dat die jongens/ mannen hier gewoon mochten rijden met de kenteken versie van de crossmotor. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik ga ervanuit dat paarden inderdaad ook bij herrie niet uit de wei ontsnappen (mijne staan langs de autoweg en industrieterrein, herrie genoeg dus en nooit een die door de draad gaat).

Verder wil ik zowel de motorrijder en zijn vrienden heel veel sterkte wensen en beterschap. Ook veel sterkte voor de paardeneigenaar, en hopelijk gaat het met de andere 2 paarden wel goed.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:32

Euhm, volgens mij hoort op het gemiddelde bospad geen gemotoriseerd verkeer thuis, hoor!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:35

Wat is er kort door de bocht aan? Als jij je in het verkeer begeeft (of dat nou in de auto is, op de fiets, lopend of op/ achter een paard) kom je ander verkeer tegen. Daar zul jij rekening mee moeten houden en niemand anders.
Dat iedereen zich aan de regels moet houden, lijkt me vanzelfsprekend, net zo vanzelfsprekend is het dat jij er rekening mee moet houden dat niet iedereen dat doet. Dat wéét je toch?
Als jij denkt dat je jouw vervoermiddel niet (voldoende) onder controle hebt in dat soort,- en onverwachte situaties, moet je je er niet mee in het verkeer begeven!
Simple as that!

Ik vind het raar dat veel ruiters vinden dat de hele wereld maar rekening met hen dient te houden, ja.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:37

ik hoop dat ze dat paard niet 15 min hebben laten lijden toen ze de man eronderuit probeerde te halen, maar meteen hebben laten inslapen.
Wat een drama zeg voor beide partijen, wie schuld heeft en wat wel en niet mag heeft hier geen zin meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:39

wat erg wat gebeurd is
ik ken de situatie doen doe kan ook geen uitspraken hierover doen
Mijn ene pony is ook als de dood voor motoren. Is pas 2 keer in haar leven op hol geslagen, beide keren met een motor of brommer erbij.
Haar trauma is ontstaan nadat ze schrok door een bromme,r ertussen uitschoot en die brommerrijder en vol gas achteraan reed, en niet in gaten had dat het paard juist zo hard wegrende voor hem.
ben ook ontzettend kwaad geworden toen.

Mocht de desbetreffende motorrijden daar illigaal gereden hebben, en hun de paarden hebben opgefokt, vind ik dat erg en hoop dat ze het paard en emoitionele schaden moeten betalen.
hoop dat dit een les is voor andere motor/brommer rijders is

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:40

hoe kan dit gebeuren wat erg die moters hadden daar niet morgen rijden was het hele maal niet gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:56

Volgens mij is dit een crossmotor, ik zie geen nummerplaat, dus het is geen off the road motor. Aangezien crossmotoren alleen op een crossbaan of daarvoor bevoegde plekken mogen rijden, hadden die motorrijders geen donder op dat pad te zoeken.

Bij ons op stal staan ook crossmotoren, onze paarden zijn het gewend, maar zijn nog steeds jumpy als ze met die dingen gaan rijden.
Paarden schrikken enorm van die dingen. Een beetje motorcrosser weet waar hij rijdt en weet ook waar dieren staan, helaas kan het de meesten geen moer verdommen.
Ik vind het erg voor de motorcrosser, maar hopelijk hebben ze in eht vervolg iets meer oog voor hun doen en laten.

Ondeugdelijke omheining hoeft het niet te zijn hoor, hier rennen ze door zwaar stroomdraad als ze bang zijn. Ik baal er altijd van dat het vaak roekeloos hard rijden van mensen in dit soort situaties altijd wordt 'vergeten'.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:05

@sflj: "Praat toch geen poep man, wat moet jij met een paard op een industrieterrein?" deze opmerking vond ik dus zeer kort door de bocht. Als zulke scooter-eikels opzettelijk langs paarden gaan racen, dat is toch niet meer normaal of vind jij van wel?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:06

Motorcrossers mogen en horen niet thuis in de bossen. Ruiters daarintegen mogen daar wel komen op de daarvoor aangegeven ruiterpaden.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:16

Het zal je paard maar zijn.....

En ja ook ik ben al een paar keer aan de kletter gegaan met mijn paard omdat er een motorcrosser voorbij kwam terwijl ik met mijn arm zwaaide dat ze wat zachter moesten rijden. Maar nee hoor gewoon doorrijden. Mijn paard is bomproof maar van een naderende schelle motorcrosser gaat hij toch echt aan de haal.

De meeste mensen hebben geen enkel besef wat er kan gebeuren als ze dieren passeren. Dit paard stond toenvallig in de wei maar kan me heel goed voorstellen dat dit paard geschrokken is van het geluid.

De zoons van onze staleigenaar hebben ook crossers en houden altijd goed rekening ermee want ik heb het vaak genoeg gezien dat de paarden van het geluid aan de kletter gingen en het leed is dan niet te overzien.

Helaas is het nu voor paard en crosser slecht afgelopen.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:17

Ik denk dat de mensen die hierop reageren NOOIT enige overtreding hebben gemaakt schijnbaar allemaal brave hendrikjes die precies doen wat er mag volgens de regels. Misschien was de afrastering niet zo deugdelijk, misschien reden de crossers niet waar ze mochten komen. Feit is dat het wel dat er een mensenleven is wat wellicht verwoest is en een paardenleven.

Als het mijn paard zou betreffen zou ik wel kwaad zijn op die motercrossers ALS ze daar niet mochten komen maar is ook gewoon dikke pech. En heel verdrietig voor alle betrokkene.

Er kan ook een helicopter landen ( doordat motor stuks was) waardoor paarden uitbreken en zichzelf ernstih hadden beschadigd zoals ik heb meegemaakt. Soms heb je in het leven gewoon pech en een ongeluk is vaak een samenloop van allerlei dingen helaas.

In ieder geval heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:19

Kwaad.........

Vind ik erg zacht uitgedrukt !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:22

omdat mensen geen argumenten hebben zijn andere ineens brave hendrikjes...

Het is idd zo dat een motor niet in het bos mag komen...
En nee ik hen niks tegen motoren...staat hier ook een wegmotor in de garage
Mijn broer heeft een crossmotor en gaat er met een aanhanger mee naar het crossterein.