Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 01:47

Er is een tijd geweest dat ik eventing ook maar niks vond, totdat ik een paar echte eventingpaarden leerde kennen, die gewoon niet te houden waren als ze mochten springen, die wilden toch echt zelf springen, maar die konden dat ook makkelijk...Onder wat voor omstandigheden de verongelukte paarden moesten lopen, tja, dat weet ik niet, heb het idee dat het in Nederland beter geregeld is, tegenwoordig, maar hoe dat in het buitenland gaat?

In ieder geval waren deze ongelukken geen beste reclame voor eventing.

In de meeste andere sporten moeten paarden te jong te veel presteren. Vandaar bijvoorbeeld die mooie dressuurpaarden met topafstamming, die met 10 jaar al bij de slager staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:51

het gaat er wat mij betreft niet om welke sport er meer of minder dode paarden eist, ieder ongeluk is er een te veel. Maar het is idd wel zo helaas dat het bij eventing veel directer en daardoor veel confronterender is als een paard in een hindernis valt, dan een peesblessure door verkeerde training in de dressuur.

Maar je kunt mij niet overtuigen dat de paarden het niet helemaal geweldig vinden, mijn merrie was gisteren voor het eerst sinds een jaar weer mee en die was niet te houden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:25

Sterker nog Lielle, die van mij was na vier maanden ook al weer door het dolle dat hij weer mocht Haha! Schitterend om te zien al die enthousiaste paarden weer aan het begin van het seizoen Ja

Neemt niet weg dat dit natuurlijk een hele zwarte dag was voor de eventing. Idd, elk verongelukt paard is er 1 teveel. Hoop dat de ruiter snel weer opknapt!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:50

Ongelukken met paarden maken altijd indruk en die kom je nu eenmaal meer tegen bij eventing of springen dan bij dressuur.
Ik ga ervan uit dat geen enkele ruiter, recreatief of professioneel zijn (dure) paard willens en wetens de dood in jaagt met als risico dat de ruiter zelf ook gewond raakt.
Misschien was dit parcours te zwaar gebouwd?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:00

Ik kan er gewoon niet inkomen, waarom mensen zo'n risicovolle tak van paardensport kiezen. Trainingen, goede paarden, hindernissen die steeds veiliger worden etc. Ik blijf erbij dat ik een vervelend onderbuik gevoel krijg van de eventingsport, dat was al zo en wordt door zulke nieuwsberichten versterkt. Natuurlijk kan er in andere takken van de sport net zo goed een ongeluk gebeuren. Maar persoonlijk zou ik nooit de gezondheid van mijn paard op het spel zetten in deze tak van sport.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:02

Tijgetje, niet vervelend bedoeld maar vind je springen (en dan meer dan af en toe een huppeltje) wel leuk?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:09

Lielle schreef:
Tijgetje, niet vervelend bedoeld maar vind je springen (en dan meer dan af en toe een huppeltje) wel leuk?

Ik heb in mijn kinderjaren wel gesprongen, maar ben nooit officieel gestart. Ik had daar de mogelijkheden niet voor.
Met mijn eigen paard heb ik een poosje springles gehad bij een bekende spingruiter in het Noorden des lands. Reeds is mijn paard met pensioen en rijd ik helaas niet meer. Ben trouwens zowiezo geen springer meer, heb het gedaan, vond het leuk, maar klassieke rijkunst is lekker buitenrijden zijn nu mijn interessevelden. Wel geef ik op les op een manege, waar ik ook springles geef, maar dit is niet te vergelijken met de wedstrijdsport.

Springen (met losse balken) vind ik veiliger, dan over vaste hindernissen crossen. Natuurlijk kan een paard een loss balk tussen de benen krijgen of op een balk stappen, maar de gevolgen van een val bij een vaste hindernis lijken mij veel ernstiger. Ik hoor in het nieuws nog wel eens berichten over dode paarden bij eventing. Bij springwedstrijden kan ik me zulke berichten niet herinneren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:19

eigenlijk hoort deze discussie niet hier, maar ik kan me van de Olympische spelen in Athene in ieder geval al 1 dood paard met springen herinneren. Verder kan ik je dan dit artikel aanraden:
http://www.bokt.nl/wiki/Sgw#Is_het_niet_gevaarlijk.3F

De reden van mijn vraag was trouwens dat het mij is opgevallen dat vooral de ruiters die zelf weinig tot nies met springen hebben, de sport zo gevaarlijk vinden. IMO komt dat ook deels door onwetendheid maar ook door je eigen gevoel bij zo'n hindernis. Ik rijd zelf veel liever op een dikke crosshindernis aan (want daar zijn de paarden ook door geimponeerd) dan op een steiltje van dezelfde hoogte.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:28

Interessant artikel, heb het even vlug doorgelezen. Ik zal hier verder geen discussie gaan voeren, maar ik vind het een risicovolle sport en voel er niets voor om deze tak van sport te gaan bedrijven. Wel heb ik eens een eventing paard gereden, die heet werd van hout, het dier vond het prachtig, maar ik ben daar de ruiter niet voor. Knipoog Ik snap best dat je als liefhebber en zo'n paard de eventing in stapt, alleen de (na mijn idee enorme) risico's zou ik nooit nemen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:35

geerke schreef:
Henkjan schreef:
Dit is echt erg! Schrok me hier kapot!

Nog even voor de mensen die eventing zielig vinden voor de paarden mijn mening:
Waarom is het zielig dat paarden hieraan meedoen?
Dressuurpaarden die hun benen openhalen is geen nieuws meer. . .
Als ik paard was, zou ik liever op mijn 10e moeten worden afgemaakt, omdat ik m'n been heb gebroken in een cross, dan dat ik op m'n 24e in de stal als dressuurpaard zou overlijden!

begrijp ik dit?volgens mij is er ook nog iets tussen eventing en topdressuur.....

Een eventingpaard heeft een 'vrijer' leven dan de meeste dressuurpaarden. Ik ken zat dressuurpaarden die een half uurtje per dag aan de hand mogen grazen en een uurtje gereden worden (liefst in de binnenbak) en de rest van de tijd op stal staan... wat dat betreft ben ik het helemaal met Henkjan eens.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:39

De risico's zijn zo groot als je ze zelf maakt, de ruiter moet daar reëel in zijn, er is niets gevaarlijker dan een onkundige ruiter die zonder degelijke voorbereiding een cross in gaat. Ook is het enorm belangrijk dat paarden niet gepusht hoeven worden om een cross in te gaan, dan heb je namelijk de grootste kans op ongelukken. Zolang mensen het belang van hun paard voorop stellen, blijven de risico's beperkt, en de meeste eventingruiters zijn daar volop mee bezig (uitzonderingen daargelaten).

Gisteren was de eerste wedstrijd van het seizoen weer en als je daar ziet hoeveel paarden zo ontzettend enthousiast zijn, dan kun je echt niet meer stellen dat de paarden daar tegen hun zin doorheen gestuurd worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:40

wie zegt dat een eventing paard niet 20 uur op stal staat?
bij z'on paard lopen ze liever ook niet het risico dat hij een blessure oploopt in de wei,net als veel toppaarden overgens,wat wel zo is dat het trainen van een eventing paard voornamelijk buiten gebeurd,en bij een dressuurpaard in een bak.
Ook kun je je hier afvragen of het dressuurpaard zich beseft dat het in het bos leuker is,wij bedenken dat ,maar of een paard zich dat bedenkt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:41

Bah wat een nare berichten..
Vind het link die Eventing, maar springen.. of zelfs een simpel buitenritje kan net zo link zijn. Trieste ongelukken, dat wel.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:48

geerke schreef:
wie zegt dat een eventing paard niet 20 uur op stal staat?
bij z'on paard lopen ze liever ook niet het risico dat hij een blessure oploopt in de wei,net als veel toppaarden

Ik ken weinig eventingruiters die hun paard 20 uur op stal hebben staan. Blessures op de wei komen niet vaak voor bij paarden die veel buitenlopen maar juist bij de paarden die 1 uurtje per dag buiten mogen en dan exploderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:50

dan heb ik al die jaren spoken gezien.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:50

Ik kan niet over de hele eventingwereld spreken, maar degenen die ik ken hebben hun paarden echt gewoon buiten lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:56

ik kan ook niet over de hele wereld spreken,maar waardevolle paarden die op hoog nivo lopen,maakt niet uit wat,lopen over het algemeen niet de hele dag in de wei,de kans op blessures is te groot en de paarden te kostbaar,hij zal maar iets oplopen vlak voor een belangrijke wedstrijd...dan ben je niet blij.
dat wil overgens niet zeggen dat ik het er mee eens ben,(ik heb helemaal niets met topsport,teveel gezien waar ik het niet mee eens was......)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:57

maar heb je daar dan in de eventingsport ervaring mee, of extrapoleer je het uit andere disciplines?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:00

geerke schreef:
dan heb ik al die jaren spoken gezien.....

Wat een nuttige reactie....
Ik kan idd niet over de hele eventingwereld spreken, maar ik ken eigenlijk alleen eventingruiters die hun paarden veel buiten hebben lopen. Tot *** sterren niveau toe, dus dan mag je imo wel over topsport spreken.

Geerke: Wat is jouw ervaring met eventingpaarden en ruiters?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:01

tijdje meegehobbeld voor mijn studie in engeland,bij de three days eventing,dat was wel een tijdje terug...1981...en ook in de springsport gewerkt,ook lang geleden maar maakt dat wat uit?ik heb er voor gekozen er niets meer mee te maken willen te hebben,alleen een beetje dressuur voor mezelf,en dat mag geen naam hebben,puur voor de souplesse van mijn paard,en verder een buiten ritje....ach,ieder doet wat hij leuk vind niet toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:04

ja, dat maakt mij wel uit. Niet om op wat voor niveau je rijdt, maar wat en wanneer je het hebt gezien. In 25 jaar kan er toch echt heel wat veranderd zijn, en niet alleen in de eventing.

Maar nu laat ik me toch weer tot deze discussie verleiden, terwijl het daar helemaal niet om gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:05

zou het er beter op geworden zijn in al die jaren,ik zou het niet weten ,ik blijf de topsport een appart wereldje vinden....

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:20

In de eventing is er denk ik wel veel veranderd de laatste 25 jaar. Er is heel veel aandacht besteed aan veiligheid voor zowel ruiter als paard. Maar zoals Lielle zegt, dit is niet de plaatst om te discussieren over de veiligheid van Eventing.

Blijft alleen een heel triest nieuwsbericht...

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:06

Inderdaad een erg triest nieuwsbericht. Ik hoop dat de ruiter snel opknapt.
Helaas worden er van de eventingsport alleen negatieve berichten in het nieuws gebracht, de positieve berichten niet,d aardoor lijkt het voor 'buitenstaanders' ook dat eventing zo'n gevaarlijke sport is.
Ik vind eventing echt geweldig! Mijn paard geniet er echt van als hij weer in het bos komt en de hindernissen ziet, dan gaan de oortjes spontaan naar voren.
Aan elke sport en in elke tak zitten risico's verbonden. De laatste jaren is de eventingsport alleen maar veiliger gemaakt met breekpennen en breekbomen en dat zal zich alleen nog maar verder gaan ontwikkelen

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:09

Juul schreef:
Bah wat een nare berichten..
Vind het link die Eventing, maar springen.. of zelfs een simpel buitenritje kan net zo link zijn. Trieste ongelukken, dat wel.

idd in het duin kunnen ze zich ook verstappen en een been breken of op het strand.. Risico's hou je toch wel met paardrijden. Het is heel vervelend dat zeker, het waren dit maal meerdere ernstige ongelukken maar op de snelweg gebeuren er de ene dag ook 5 en de volgende geen dus is niet veel over te zeggen vooral omdat het op verschillende hindernissen was.
Ik heb ook genoeg paarden gezien die eventing echt wel leuk vinden! (waar je t zeker wel aan zou merken als ze ergens geen zin in hebben!) Ik vind het ook jammer dat het zo negatief in het nieuws is. Iedereen zou er eens moeten gaan kijken dan kun je t zelf zien!