Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:33

Judith_ schreef:
Mijn grote draver is ongeveer 540 kilo. Ik ben net 50, met zadel erbij draagt hij 60 kilo. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen rekening houden met het zadel?

Volgens mij zitten we dan al op de norm bijna.
Ik denk dan ook niet dat die norm van 12% haalbaar is. De ene helft stopt, de andere helft ontwikkelt nog eens een eetstoornis Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat heel weinig mensen daar rekening mee houden eigenlijk...
Toch is die 12% onderzocht door fysiotherapeuten en dierenartsen en ik vind dat eerlijk gezegd vrij wat geloofwaardiger dan dit zeer kleinschalige onderzoek. Ik geloof wel degelijk dat dat haalbaar is, het probleem is alleen dat veel mensen in Nederland te zwaar zijn. Dat geeft niets, alleen moet daar wel een passend paard bij gezocht worden imo.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:34

Hmm dan moet ik misschien toch nog maar wat meer lijnen, Ik zal nu een paar kilo te zwaar zijn. Weeg zelf 82 kilo, en heb friezen en een anglo arabier, van 1,65 (weet effe niet het gewicht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:35

IKbenEllen schreef:
tita schreef:
Stel je voor dat die 12% ooit wettelijk zou worden nou dan zijn de gevolgen niet te overzien Nagelbijten / Gniffelen

Nee klopt, maar ik vind die 20% norm ook niet kloppen.

Dat lijkt mij dus ook niet Nagelbijten / Gniffelen

20% is voor de meeste paarden veel te veel imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:35

oOoKellyoOo schreef:
Hmm dan moet ik misschien toch nog maar wat meer lijnen, Ik zal nu een paar kilo te zwaar zijn. Weeg zelf 82 kilo, en heb friezen en een anglo arabier, van 1,65 (weet effe niet het gewicht)

Aan de Sonja Bakker dan ROFL

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:41

blacklight schreef:
Ik zie nogal wat "gewicht" van paarden voorbij komen waarvan ik mezelf afvraag of dat wel klopt. Mijn KWPN merrie van 170 stm woog op de weegschaal in Utrecht 580 kilo. Paard met een gemddeld postuur. Echt geen ielig type.
Een KWPNer van 680 kilo is echt een hele beste hoor. Gelders type met grote stokmaat denk ik dan.
Er is zo.n lijstje waar het gemiddelsde gewicht van de bekendste rassen op staan Heeft iemand die?

Die van mij is 1.80 en inderdaad 680 kilo. Hij is natuurlijk wel groot maar niet breed. Een paard van 1.70 die honderd kilo minder weegt klinkt mij vrij logisch in de oren.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:45

Yamcha schreef:
Judith_ schreef:
Mijn grote draver is ongeveer 540 kilo. Ik ben net 50, met zadel erbij draagt hij 60 kilo. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen rekening houden met het zadel?

Volgens mij zitten we dan al op de norm bijna.
Ik denk dan ook niet dat die norm van 12% haalbaar is. De ene helft stopt, de andere helft ontwikkelt nog eens een eetstoornis Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat heel weinig mensen daar rekening mee houden eigenlijk...
Toch is die 12% onderzocht door fysiotherapeuten en dierenartsen en ik vind dat eerlijk gezegd vrij wat geloofwaardiger dan dit zeer kleinschalige onderzoek. Ik geloof wel degelijk dat dat haalbaar is, het probleem is alleen dat veel mensen in Nederland te zwaar zijn. Dat geeft niets, alleen moet daar wel een passend paard bij gezocht worden imo.

Helemaal mee eens. Hier nog een zwaar persoon, ook erg lang, tegen de 100 kilo Bloos (wel aan het afvallen trouwens) Maar 'k ben nog soepel genoeg, en heb m'n paard gewoon op mij aangepast, een zeer zware tinkerachtige, van zo'n 800 kilo. Is dus 12,5 %, dus jippie kan nog. Ik zou trouwens ook niet snel op een wat kleinere stappen zolang ik zo zwaar ben hoor!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:50

ehm, nog een klein puntje: er zijn grote en kleine versie's van 1 ras. zo heb ik een fjord van 1.53 en ik las net van een fjord van 1.32... en die van mij is ook groot, stevig en breed. Die kan dus wel ff iets meer hebben denk ik Knipoog Dat moeten we niet vergeten!
Ik vind die 12% erg weinig, als dat zo is moeten er veel mensen gaan kijken naar een steviger paard, of gaan afvallen! Toch vind ik 15% als max wel goed.. maarja, je kan niet zomaar kijken naar 'dit vind ik wle leuk, komt mij namelijk goed uit'. Je kan niet de feiten in je eigen voordeel verdraaien!
Maar hoe kan het nou dat er uit de ene test 12% komt en uit de andere 30% als max??

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:51

grrr schreef:
Helemaal mee eens. Hier nog een zwaar persoon, ook erg lang, tegen de 100 kilo Bloos (wel aan het afvallen trouwens) Maar 'k ben nog soepel genoeg, en heb m'n paard gewoon op mij aangepast, een zeer zware tinkerachtige, van zo'n 800 kilo. Is dus 12,5 %, dus jippie kan nog. Ik zou trouwens ook niet snel op een wat kleinere stappen zolang ik zo zwaar ben hoor!

800 kilo????
Bij ons op stal staat Spetter, hij is 1.63 mtr en niet heel fijn gebouwd. Hij is eens gewogen op een weegbrug, 660 kilo.
800 lijkt me erg veel hoor.
Kennissen van ons hebben Belgische Trekpaarden, die wegen volgens mij iets van 700-750 (dacht dat ze dat laatst zeiden)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:53

Slotty schreef:
ehm, nog een klein puntje: er zijn grote en kleine versie's van 1 ras. zo heb ik een fjord van 1.53 en ik las net van een fjord van 1.32... en die van mij is ook groot, stevig en breed. Die kan dus wel ff iets meer hebben denk ik Knipoog Dat moeten we niet vergeten!

Die is dan toch ook zwaarder Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:57

Een tinker van 800 kilo YEAH in your dreams volgens mij bestaan die niet eens Haha!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:01

nou, ik denk niet dat ze hier expres iets loopt te verzinnen hoor!
@ikbenellen, jazeker hij weegt ong 575 kilo (met zo'n meetlint geschat) we geven hem medicatie voor 600 kilo.
ik doelde op dat tabelletje, daar staat: Fjord=*weet niet precies* dus dat is niet 1 gewicht, snapje? Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:05

Slotty schreef:
nou, ik denk niet dat ze hier expres iets loopt te verzinnen hoor!
@ikbenellen, jazeker hij weegt ong 575 kilo (met zo'n meetlint geschat) we geven hem medicatie voor 600 kilo.
ik doelde op dat tabelletje, daar staat: Fjord=*weet niet precies* dus dat is niet 1 gewicht, snapje? Knipoog

Oh zo bedoel je, ja in dat tabel zit natuurlijk een groot verschil...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:08

Marigold schreef:
ik ben toch van mening dat de bouw van een paard wel verschil maakt.
voor zover ik weet kan een pony met brede borst, korte benen en een korte rug meer dragen dan een even zware maar ranke lange pony.
de mate van training weegt m.i. ook mee.
maar idd, meer dan 25% van het ideale gewicht van het paard lijkt me wel meer dan genoeg voor een paard, om te dragen.

begint nu te twijfelen, zou ik (60 kilo) te zwaar zijn voor grote D vz pony?
ik ga toch eens zijn gewicht meten binnenkort

Jouw grote (1,48), stevige D-verzorgpony weegt 500 kg en zijn eigenaresse op dit moment 56 kg en heeft ook wel 58 kg gewogen en dat ging prima, en absoluut geen verkeerde combinatie dus die 2 kg verschil daar hoef je je niet druk om te maken Knipoog Je voelt je hoogstens wat groot en zwaar omdat je een stuk langer bent Haha!
Met vriendlief van dik in de 70 kg, loopt de pony wel minder makkelijk, dus dat doen we maar niet meer Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:13

Een D-pony weegt echt geen 500 kilo echt niet Haha!

D-pony wegen meestal tot 350-450 kilo

Sayyid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:14

CSAArabians schreef:
Hmmmm, als ik dit zo lees dan kan ik mijn "dieet" dus gewoon de vuilnisbak inkieperen? Go jij! Go jij!
Blijf met gemak onder de 20%, zelfs met zadel, en kleding en schoeisel en dergelijke.
(maar vind het voor mijn eigen gevoel toch wel prettig om nog een paar kilo kwijt te raken. Vork )

Hangt er wel vanaf welk paard je neemt............. Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:22

Hopelijk resulteert dit artikel in iets minder leed voor de tere paardenruggen....
Wel zo overzichtelijk dat je precies weet wat je nog moet verliezen om op je paard te kunnen.
Daarbij noemen ze paardrijden een 'sport' en het is wel zo eerlijk als je zelf ook een beetje fit bent en niet alleen je paard zich van jou in het zweet moet werken!

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:24

Bij ons op de manege wordt er wel rekening mee gehouden.. Er rijdt iemand die wat zwaarder is dan de meeste mensen en die persoon heeft maar keuze uit 2 manege pony's/paarden ongeveer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:28

Slotty schreef:
Ik vind die 12% erg weinig, als dat zo is moeten er veel mensen gaan kijken naar een steviger paard, of gaan afvallen! Toch vind ik 15% als max wel goed.. maarja, je kan niet zomaar kijken naar 'dit vind ik wle leuk, komt mij namelijk goed uit'. Je kan niet de feiten in je eigen voordeel verdraaien!
Maar hoe kan het nou dat er uit de ene test 12% komt en uit de andere 30% als max??

Die 12% geldt voor warmbloeden (denk KWPN).
Een Fjord mag 20% hebben...
De meeste ponies en Haffies 15%.

Vandaar de verschillen.

Je moet idd niet de feiten en onderzoeken in je eigen voordeel verdraaien...
25 tot 30% is imo voor ieder paard veel te veel...
Een mens mag 25% tot 30% van hun eigen gewicht dragen (omdat mensen rechtop lopen, wordt de wervelkolom heel anders belast). Een paard zeer zeker niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:29

Ninx schreef:
Hopelijk resulteert dit artikel in iets minder leed voor de tere paardenruggen....
Wel zo overzichtelijk dat je precies weet wat je nog moet verliezen om op je paard te kunnen.
Daarbij noemen ze paardrijden een 'sport' en het is wel zo eerlijk als je zelf ook een beetje fit bent en niet alleen je paard zich van jou in het zweet moet werken!

Nou, idd.
Ik ben het totaal met je eens, er zou op dat punt veel meer rekening met paarden gehouden mogen worden Ja

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:31

tita schreef:
Een tinker van 800 kilo YEAH in your dreams volgens mij bestaan die niet eens Haha!

Kijk even in mijn profiel.... voor je wat zegt. Deze dame is op de weegbrug geweest, dus ja, ik weet het zeker. Ze is als tinker opgenomen in het stamboek, maar 'k geef toe, ze is zo'n beetje uitgegroeit als trekpaard. Op de weegbrug woog ze zo'n 750 kilo, maar ondertussen is ze zeker breder en dus zwaarder geworden. En toch.... Knipoog nog steeds officieel tinker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:35

grrr schreef:
tita schreef:

Kijk even in mijn profiel.... voor je wat zegt. Deze dame is op de weegbrug geweest, dus ja, ik weet het zeker. Ze is als tinker opgenomen in het stamboek, maar 'k geef toe, ze is zo'n beetje uitgegroeit als trekpaard. Op de weegbrug woog ze zo'n 750 kilo, maar ondertussen is ze zeker breder en dus zwaarder geworden. En toch.... Knipoog nog steeds officieel tinker.

Even offtopic: Mirthe is wel heeeeeeel erg mooi!!!!!!!!!
Sorry, moest ik even zeggen! Ontopic maar weer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:37

grrr schreef:
tita schreef:

Mirthe is idd HUGE Wow!
Ik geloof idd wel dat die 800 kilo weegt...
Prachtig paard trouwens...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:38

Is idd Hugeee...
Dat is echt geen hele Tinker Nagelbijten / Gniffelen....

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:41

denk dat iedereen ook niet moet vergeten dat een GOED zadel heel belangrijk is voor de paardenrug!!
Want EN overgewicht en slecht zadel is EN EN!
Overigens...ook lichte personen met een slecht zadel is net zo slecht voor een paardenrug, maar daar wordt minder bij stilgestaan

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:43

Loesje88 schreef:
oomens schreef:
het gewicht van mijn fjord zal rond de 500 kg liggen, 12% daarvan is 60 kg, denk toch niet dat mijn pony erg veel moeite hoeft te doen om mij te dragen hoor Koe

Edit; dan zou ik met mijn nog geen 1.70 m dus onder de 60 kg moeten wegen om niet te zwaar te zijn...?! onzin...

Waarom? Omdat dat vervelend voor jou is?

Bovendien gaat het hier om een belasting van 60 kg, dus inclusief zadel, stijgbeugels, kleding. Het ruitergewicht moet daar dan nog ónder liggen.

Dat eerste snap ik niet? waarom zou mijn (absoluut niet overgewicht) vervelend moeten zijn voor mij?

Wat ik hieruit begrijp is dat 12% op mijn fjord van 500 kg = 60 kg.
Maar jij gaat dan uit van een belasting van 60 kg, incl. zadel stijgbeugels en de hele reut, dus zou ik zelf zo'n 50 kg moeten wegen om niet in die 'kritische zone' (van 12% in dit geval) te komen. maar met 50 kg heb ik dus een ondergewicht voor mijn lengte... dus waar praten we hier dan nog over?

Ruiters met overgewicht die schade brengen aan hun paard oké, maar als we kritisch gaan kijken (laten we die 12% nemen) dan zou ik dus moeten afvallen, op ondergewicht komen om dan alsnog op die 60 kg te komen...?

nou moet ik wel eerlijk zijn dat mijn fjord een echte rastypische fjord is, mooi breed, maar netjes slank.

Ik zeg niet dat je op ondergewicht moet komen. Het is alleen wel handig om een paard uit te zoeken waar je zonder (al te veel) schade op kunt rijden terwijl je zelf een gezond gewicht hebt.

Het maakt voor een paard niet veel uit (wanneer de ruiter goed meebeweegt) of een kilo op zijn rug nu overgewicht heet of niet. Het blijft een kilo.

Iedere kilo minder is beter voor het paard, dus ook als je al onder de 20% (of 15% of 12%) zit.
Wanneer je overgewicht hebt, dan is afvallen dus ook altijd beter voor het paard (en de ruiter). Als je niet kunt/wilt afvallen, en je weegt toch meer dan de (één van de) belastingsnorm voor het paard, dan kun je dus beter een ander paard kiezen.

Als je op je eigen ideale, gezonde gewicht zit of daaronder, dan is afvallen volgens mij geen reële optie. Als je dan toch nog te zwaar bent voor je paard, dan heb je dus het verkeerde paard.

Ik ben zelf ben bijvoorbeeld 1.82m en weeg 65-67 kilo. Dat is net op/onder de grens tussen mijn gezonde gewicht of ondergewicht (BMI 19,6-20,2), hoewel ik veel eet en absoluut niet bezig ben om af te vallen.
Als ik te zwaar zou zijn voor een paard, dan is afvallen voor mij geen optie. Ik kan dan dus kiezen tussen:
1: Gewoon doorgaan en weten dat ik mijn paard onnodig beschadig.
2: Een ander paard uitzoeken waarvoor ik niet te zwaar ben.
3: Stoppen met paardrijden.
Als ik wél overgewicht zou hebben, dan komt daar ook nog optie 4 bij: Afvallen.
Voor mij persoonlijk verdient die laatste optie de voorkeur, omdat die dan ook voor mij gezonder is.

Als iemand anders om wat voor reden dan ook voor optie 2 of 3 kiest, dan heb ik daar alle begrip voor. Voor mij is optie 1 alleen not done.