Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:35

Is zeker geen openbare gelegenheid, misschien half besloten of zo? Maar denk ook eerder gewoon prive.
Openbaar is bijv het gemeentehuis, maar ook dan niet overal in dat gebouw Lachen

Waarom moet de schuld altijd bij derden gezocht worden?
Ouders hebben ook bij de geboorte oogjes gekregen...kunnen ze van te voren al zien dat de stapmolen er is...en kunnen ze hun kids mee in de gaten houden...

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:50

Het lijkt mij gewoon eigen terrein met betreden op eigen risico. Dat is het bij ons iig wel. Eigen risico is voor kleine kinderen natuurlijk ook het risico voor de ouders.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:50

jeetje.. ik schrik hier wel van.. heb in mijn jongere jaren vele uurtjes op deze manege doorgebracht, ken de eigenaar ook..

ik vind dood door schuld echt véél te zwaar. de stapmolen is buiten op het erf, achterin, apart.. ver genoeg vandaan de stallen, ver weg van de kantine.. ik begrijp niet dat dat kind daar gewoon alleen rondliep hoe erg het allemaal is voor de ouders.. zélf verantwoordelijkheid nemen is schijnbaar erg moeilijk en de schuld afschuiven op een ander erg makkelijk...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:02

Ach ja, als de staleigenaar schuldig bevonden wordt, is moeders het niet he. Zal ongetwijfeld goed zijn voor haar gemoedsrust.

Vind doodslag echt way to far, nalatigheid vind ik al ver genoeg gaan, maar zou ik me nog in kunnen vinden.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:04

Ik zou zeggen: dood door de schuld van de niet oplettende ouders !
Om nou die man daar voor op te laten draaien gaat mij echt te ver.
Zelfs als ik mijn hondje bij heb op stal , verlies ik hem geen seconde uit het oog, ik ben veel te bang dat er iets mee gebeurd en al zou er iets gebeuren ,weet ik zeker dat de stal eigenaar niet aansprakelijk zou worden gesteld, want dan zeggen ze : je had je hond maar aan de riem moeten houden.
maar nu gaat het om een kind en nu worden de zaken even omgedraaid, omdat dat erger zou zijn.
In 1 woord "BELACHELIJK" !!!

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:11

Tja, vind eigenlijk dat hij hier niet schuldig aan is. Een manege is geen speeltuin en al helemaal niet zo verstandig om als moeder zijnde de kinderen laten spelen bij een stapmolen Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind het echt nergens op slaan, die man heeft daar toch helemaal niks mee te maken, de moeder let niet op haar kinderen. Daar is die stalhouder toch niet verantwoordelijk voor?

Lys_
Berichten: 145
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:17

ik vind ze allebij schuldig want okeej een beetje meer beveiligging mag ook wel maar ik vind het ook onverstandig om een kindje rond te laten lopen op een manege! met allemaal paarden enzo.

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:19

Ik vind het heel erg voor de eigenaar, maar als je een bedrijf hebt, dan heb je verantwoordelijkheden. Een bordje "eigen risico" kan er soms wel hangen, maar verontschuldigd de eigenaar nooit van zijn verantwoordelijkheden / aansprakelijkheid. Zo werkt dat als je een bedrijf hebt.
Maar natuurlijk ben ik het er ook mee eens dat deze man al genoeg gestraft is door al deze ellende en dat de ouders op hun kind hadden moeten passen, maar ja dat is helaas achteraf makkelijk te zeggen. Sterkte voor de eigenaar!

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:23

darwin schreef:
Ik zou zeggen: dood door de schuld van de niet oplettende ouders !
Om nou die man daar voor op te laten draaien gaat mij echt te ver.


Hier sluit ik mijzelf bij aan.

Erg vervelend voor de ouders in kwestie, maar vraag mij af waar het verantwoordelijkheidsgevoel van hun kant blijft...

palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:26

avaluna schreef:
Wat erg voor die man.
Het kind krijg je er niet door terug.
Blijkt wel dat er meer oog voor de veiligheid moet zijn, want natuurlijk is een stal geen speelplaats, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, had de schakelaar hoger gehangen dan was dit vreselijke ongeluk nooit gebeurd. Volgens mij zijn hier geen vaste regels voor en die eigenaar heeft dit vast nooit gewild.


Dan had ie een krukje gepakt en kon ie er toch bij, Het is het ergste wat je kan overkomen, je kind verliezen, daar moet ik niet aan denken, En natuurlijk probeer je een reden te vinden waarom? Maar om dan een ander te beschuldigen terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor je kind..! Op een manege lopen kinderen, maar daar hoort dan een volwassene in de buurt te zijn die de veiligheid in de gaten houdt, en dat is in dit geval een ouder! Nu is het een stapmolen.. Maar een kind kan ook zomaar in een riek vallen of van een baal stro en zijn nek breken... Je kunt je kind niet tegen elk onheil beschermen, maar wanneer je op een plek bent waar meer gevaar schuilt dan in zijn eigen omgeving hoor je als ouder je verantwoordelijkheid te nemen!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:30

Moeilijk dit.
Het kind was 6 jaar oud, wat een normale leeftijd is om te beginnen met rijden op de manege.
Imo moet een manege ook idd wel veilig zijn voor kinderen van die leeftijd binnen de mate van het mogelijke. Geen tractor laten staan die zo gestart kan worden en dat soort dingen Nagelbijten / Gniffelen Aan de ene kant denk ik als moeder ook: geen haar op mijn hoofd die erover denkt mijn dochter daar alleen te laten spelen. Aan de andere kant denk ik: in de stapmolen spelen zou net iets zijn wat ik als elf- of twaalfjarige ook nog zou doen en toen zat ik echt wel hele dagen op de manege zodra ik vrij was. Maar wie verwacht een ongeluk met een stapmolen? Ik zou er nooit aan gedacht hebben. Ik weet niet hoe het is gebeurd, kleertjes vastgeraakt oid maar dan vraag ik me af, stel je paard zwiept met zijn staart, kon die dan ook zo makkelijk vast? En is dat altijd, of was deze stapmolen dus idd niet in orde?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:33

ook een kind van 6 niet uit het oog verliezen dus....die griezel van de campermoord krijgt maar 20 jaar,nou die mogen ze van mij levenslang opsluiten.....deze manegehouder word veel te zwaar gestraft...is justitie de weg kwijt????

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:37

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...



hier ga ik helemaal me in

Mayflower_

Berichten: 13712
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:41

Tsja.. De boel was niet beveiligd.. Maar goed je gaat er vanuit dat iedereen op eigen risico de manege betreed! Het is een manege en geen kinderspeeltuin of créche. Van hetzelfde was het jongetje een wei in gelopen en had hij een trap gekregen.. Ik vind dat het altijd nog dat de ouder mede schuldig is..

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:46

palo2 schreef:
avaluna schreef:
Wat erg voor die man.
Het kind krijg je er niet door terug.
Blijkt wel dat er meer oog voor de veiligheid moet zijn, want natuurlijk is een stal geen speelplaats, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, had de schakelaar hoger gehangen dan was dit vreselijke ongeluk nooit gebeurd. Volgens mij zijn hier geen vaste regels voor en die eigenaar heeft dit vast nooit gewild.


Dan had ie een krukje gepakt en kon ie er toch bij, Het is het ergste wat je kan overkomen, je kind verliezen, daar moet ik niet aan denken, En natuurlijk probeer je een reden te vinden waarom? Maar om dan een ander te beschuldigen terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor je kind..! Op een manege lopen kinderen, maar daar hoort dan een volwassene in de buurt te zijn die de veiligheid in de gaten houdt, en dat is in dit geval een ouder! Nu is het een stapmolen.. Maar een kind kan ook zomaar in een riek vallen of van een baal stro en zijn nek breken... Je kunt je kind niet tegen elk onheil beschermen, maar wanneer je op een plek bent waar meer gevaar schuilt dan in zijn eigen omgeving hoor je als ouder je verantwoordelijkheid te nemen!


Tja, het is niets meer of minder dan een stom ongeluk.
Zoals ik uit de berichtgevingen haal, zal er een onderzoek zijn gestart naar de toedracht van het ongeval door de ingeschakelde hulpdiensten.
Justitie klaagt hierdoor de eigenaar aan en zo te zien in het bericht zijn het niet de ouders die de eigenaar aanklagen.
Persoonlijk vindt ik de aanklacht echt te ver gaan.

Verder ben ik het ook eens met de rest hier: een manegebedrijf is geen kinderspeelplaats!
Maar ik vraag me ook af : waarom zat er geen noodknop op de stapmolen? Lijkt me erg handig als er wat gebeurt met een paard, die erin loopt...

LoisenLouise
Berichten: 404
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:47

pfff ontzettend sneu...maar volgens mij is er hier sprake van alleen maar slachtoffers en geen daders....

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:50

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen en daar lees ik dingen als: ouders moeten hun kinderen bij zich houden, Kinderen horen daar niet rond te lopen, manegeeigenaar kan er niets aan doen bla bla bla. Een manege is er OOK voor kinderen. Daar verdient die man zijn brood mee. Ik kwam als klein kind ook op de manege en ja, op zaterdag werd ik daar de hele dag "losgelaten" door mijn ouders. Heerlijk de hele dag in de weer met poetsen, stalgangen aanvegen en soms rijden in ruil voor een klusje. Dat is mijn beleving bij een manege. Als een manege niet bedacht is op kinderen dan kan het z'n deuren wel sluiten. Tuurlijk loop je als ouder een risico dat je kind wat overkomt maar op een manege worden meestal lessen gegeven voor kinderen vanaf een jaar of 6. Op de manege (waar ik nu nog steeds kom ook al heb ik de paarden aan huis) geven ze zelfs peuterlesjes van 20 minuten/ half uurtje. Dus al dat gezeur van de verantwoordelijkheid van de ouders vind ik een beetje overtrokken hoor. Er kan altijd iets gebeuren op een manege maar dat het geen plek voor kinderen zou zijn is je reinste flauwekul. En als je je brood verdient met lessen aan oa ook kinderen dan moet je gewoon zorgen dat dit soort zzaken op orde zijn. Een pensionstal is een ander verhaal natuurlijk....

En met het berichtje van degene boven mij ben ik het volledig eens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:53

ook als 6 jarige???

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:53

7 jaar

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:54

Sorrie, vind ik niet ok

misschien ben jij qua persoon gelijk aan mijn dochter, en loop je echt niet in zeven sloten tegelijk........ Sanne heeft ook op heule jonge leeftijd op vrij hardhandige manier geleerd wat wel en niet kan bij paarden.

maar een 7 jarige zonder toezicht loslaten op een manege, KAN niet...........

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:55

Dat kan Lachen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:56

ik vind dat zeker op een manege niet zo zeer de ouder maar zeker een volwassene de kinderen in de gaten moet houden.

LoisenLouise
Berichten: 404
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:57

ik liep ook als hummel al rond op stal te "helpen"... het is een stom ongeluk en voor ouders is het denk ik onmogelijk om ten alle tijden je kind in de gaten te houden...ongelukje zit in een klein hoekje, thuis ook (waar de meeste gebeuren).. Ik ben geen moeder, dus zeg dit meer uit sympathie....

jut87
Berichten: 145
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Zweden

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:58

Waar gaat het heen in deze wereld... Dood door schuld, in mijn ogen nog eerder door de moeder dan door de stal eigenaar. Ok, dat gaat misschien ook wat ver, niemand kan hiervan de schuld krijgen, natuurlijk is het vreselijk voor de ouders, maar je weet dat er veel risico's zijn als je kinderen meeneemt naar een stal/manege. Als je ze zo nodig mee moet nemen voed ze dan een beetje behoorlijk op, en laat ze niet spelen tussen de paarden (lees rennen vliegen, gillen en overal op, onder en tussendoor kruipen). Laat ze liever gewoon thuis, scheelt weer een hoop irritante herrieschoppers tussen de paarden. En als je geen oppas of iets anders kunt regelen, tja dan zijn kinderen niet te combineren met paarden. Je kiest zelf voor kinderen, dus houd dan ook rekening met de consequenties.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:59

Citaat:
Verder ben ik het ook eens met de rest hier: een manegebedrijf is geen kinderspeelplaats!
Maar ik vraag me ook af : waarom zat er geen noodknop op de stapmolen? Lijkt me erg handig als er wat gebeurt met een paard, die erin loopt

ER zat een gewone uitknop op dat apparaat.
Maar bij het vinden van dat kindje was stilzetten al te laat....