"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:18

Wendy schreef:
Nee, niet zo lang je altijd uit kijkt naar betere mogelijkheden.
Wat me in jouw bericht zo opviel is dat het minder erg zou zijn, omdat je paard verder immers goed verzorgd wordt.

En ik ga niet uit van het slechtste in de mens, maar van de gemakzucht van de mens. Volgens mij zijn mensen over het algemeen geneigd om altijd de makkelijkste optie te kiezen.

Ik mag toch hopen dat het buitenstaan niet opweegt tegen een gedegen verzorging, prikje wanneer nodig, hoefsmid iedere 8 weken, buitenritje om het koppie leeg te maken, de wormenkuur op tijd, een schone stal en liefdevolle verzorging? Knipoog

Of je paard nou 3 uur, 4 uur of 8 uur buiten staat, je dient toch het dier gewoon fatsoenlijk te verzorgen en zuinig op hem te zijn? Kijk, prima als de jouwe 24 uur buiten staat hoor, heerlijk voor het dier!! Maar de mijne kan op dit moment niet 24 uur buiten.

Daarbij vind ik 24 uur buiten verpieteren, geen aandacht, geen gedegen verzorging veel minder leuk voor een dier als een middenweg Knipoog Waarvan ik overigens niet kan bepalen of dat bij jou gebeurd Knipoog Dus het is geen wijzende vinger Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:18

Sita_ schreef:
Ik kan hier in de buurt tot een straal van 5 km zeker 5 tot 10 paarden (voornml shetties) opnoemen die er heel verwaarloosd bijlopen, hoeven te lang, heel mager, gewoon slechte algehele conditie, en daar word helaas niks aan gedaan. Ben blij dat dit nu eens in het nieuws komt, en het komt niet van de DB uit maar vanuit de Kamer..

Er zijn zóveel mensen waarvan ik me verbaas dat ze een paard hebben. Die hebben ze alleen maar om erbij te horen. En dan van die verhalen 'ik ga vandaag maar eens kijken want het is 3 weken geleden en ik weet niet of hij nog eten heeft' gaan mijn nekharen overeind staan.

Misschien niet helemaal on-topic, maar niet belangrijk genoeg om een nieuw topic over te openen:
toen ik er vorig jaar aan dacht om een shetje aan te kopen, vroeg ik aan een vriendin hoe vaak de hoefjes van een shetje moeten bekapt worden. Zij had nl tot kort daarvoor een shetje. En haar antwoord was: 1x per jaar. Ik heb mij daar verder nooit vragen bij gesteld.
Intussen kocht ik geen shetje maar een D-pony die om de 8 à 10 weken bezoek krijgt van de hoefsmid, en besef ik dat een JAAR me nu toch wel heel lang lijkt.

't Is schrijnend - sommige mensen zien een shetje gewoon als een grote geit en beseffen niet dat er zoveel komt bij kijken.

Toen m'n broer me kwam vertellen dat hij van een collega GRATIS een pony mocht hebben, ben ik blij dat ik het uit z'n hoofd kon praten. Hij kent niets van paarden af en dat beestje was een verloren zaak geweest. Hoewel ik me ook wel vragen stelde bij dat gratis.. ik geloof dat die eigenaren er gewoon snel vanaf wilden om een bepaalde reden, anders geef je je pony niet zomaar weg aan iemand die er niets vanaf kent.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:19

Wendy schreef:
mariekie schreef:
Pardon Verward

Hoe weet jij dat nou Slapen Slapen

Beetje eigen ervaring, beetje onderzoek (sociologie, psychologie) en een beetje bokt Clown

Hoe is die uitspraak ook alweer... Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen? Volgens mij val jij onder de 1e categorie als ik je berichten zo lees.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:22

Hmm stel je voor dat er regels worden gesteld voor het houden van paarden, bijvoorbeeld:
- bepaalde afmetingen voor boxen
- verplichte droge schuilmogelijkheden in weilanden (indien mogelijk)
- open boxen (contact met soortgenoten)
- bij gebrek aan wei een verplichte paddock
En nu noem ik zomaar iets he.. Dan denk ik dat er aardig wat pensionhouden/particulieren e.d. het een en ander moeten gaan aanpassen. En dan komt een op en top Nederlandse vraag: Wie gaat dat betalen?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:22

jemig, ik kom er maar niet tussen, jullie gaan te snel Clown

In sprookjesland zouden die plannen alle paardjes gelukkig maken, en vooral alle NH-eigenaren Tong uitsteken en op zich is er ook niks mis mee om een raster te maken met een aantal basispremissen voor het houden van paarden. Eerste probleem is dan dus idd al, hoe ver wil je gaan en hoe streng ga je het aanpakken. Ik zie liever een paard dat happy is en goed in zijn vel zit met maar een paar uurtjes buiten, dan een 24/7 blubber depri paard. Waar het dan weer op uitkomt is op het individuele paard -> lastig controleren en regels maken. Wel zouden er een aantal 'minimaal' regels kunnen komen, dus dat er in ieder geval op iedere stal de MOGELIJKHEDEN zijn om je paard iedere dag minimaal 3 uur (ik noem maar iets) buiten te kunnen laten. Maar waar het uiteindelijk om gaat is dus die eigenaar, die moet kritisch naar zijn eigen paardenhouden doet.

Citaat:
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus niet denk dat veel mensen het zo goed mogelijk willen maken voor hun paard. Want dan ben je volgens mij altijd aan het kijken hoe het misschien nog beter kan, waar bepaalde dingen vandaan komen.
Hoe de situatie daar is voor mij als eigenaar, is van minder belang.
Veel mensen nemen genoegen met veel te weinig als het gaat om het welzijn van hun paard,
Als je een paard koopt, neem je daarbij ook een verantwoordelijkheid. En ik vind dat mensen daar best op gewezen zouden moeten worden.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Maar in mijn geval met bv een exzeempaard, dan is dat toch ;s avonds naar binnen, onder een deken. Dat maakt het zo moeilijk: iedereen denkt het beste voro zijn paard te doen, wat wijsheid is daar wordt over getwist, dus dat is moeilijk regels maken.

gewetensvraag: waarom koop je een paard als je hem alleen kan stallen waar er geen weidegang is, de paarden amper buitenkomen, en sociaal contact niet kan? Als dat de enige mogelijkheid is voor jou om een paard te hebben (en dan heb ik het dus niet over een uitzondering zoals bv ivm ziekte oid), zou je dan niet in naam van het paard moet zeggen, sorry maar ik kan een paard geen paardig leven geven, dus dan maar geen eigen dier?

Ik denk dat het gros van de mensen dan dus toch voor zichzelf kiest, ook in dit topic, en niet voor paardenwelzijn, want je wilt toch zo graag een paard. Ik denk dat dat is wat wendy bedoeld, en dat is idd menseigen.

Naadje, als ik op mijn paard afging, dan stond die met dit weer dus 23/7 binnen, ze gaat iedere dag van 10 tot half 6 naar buiten, maar met rotweer vindt ze er echt niks aan, dan staat ze liever binnen. Ze roept dan op iedereen die maar in ziensafstand van de wei komt, om haar te komen redden Nagelbijten / Gniffelen Dan zijn er nog al die paarden die niet beter weten dan binnenstaan en dus ook allemaal met een half uurtje buiten weer miepen om naar binnen te willen. Dus het paard als uitgangspunt is ook problematisch (al is het maar omdat heel veel eigenaren kennelijk niet in staat zijn om hun dier te interpreteren; en dit geldt voor zowel normals met frustie paarden op stal, als voor nh-ers met depri paarden op een modderpoel). En dan nog de vraag: moet je een paard naar buiten dwingen omdat dat beter voor hem is, als hij daar niet blij van wordt en duidelijk aangeeft blijer te zijn op stal (en voor er dan weer met het gewoonte/voer verhaal gegooid wordt: mijn merrie ontsnapte op haar vorige stal altijd uit haar kudde op de wei, om zelf op stal te gaan staan, zonder voer oid Knipoog )? is dat welzijn?

Ik ben heel bang dat het in de praktijk alleen gaat uitkomen op het feit dat de paardensector het nieuwe melkkoetje wordt. Dat betekent dat de paardensport weer meer een elitesport gaat worden, of dat goed of kwaad is laat ik in het midden want het heeft ook voordelen als niet iedere jandoedel een paard kan aanschaffen.

En over de db.. hou daar maar over op Boos! onprofessionele bende.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:23

spicegirl schreef:
en wie gaat er klagen bij de topruiters, zoals anky-denk je dat haar paarden dollen op de wei( 24/7) met soortgenootjes?? nee toch! gaat de DB ook bij haar langs dan?dus zij mag wel haar paarden alleen in een box zetten en aan een touwtje laten grazen( en van ruimtegebrek is hier geen sprake) en ik zou dat niet mogen?
waar ligt de gulden middenweg??
p.s. ik heb geen hekel aan anky noch denk ik dat ze haar paarden mishandelt, ik noem haar gewoon als voorbeeld, omdat iedereen haar wel kent...

je "ps" is heel goed om erbij te zetten. Pling probleem is wel dat half dressuur nederland zich "anky"-voelt/vind. bij mij op stal rijden er veel wedstrijd en zijn het echt allemaal super ruiter. wel mag 1/3 van de paarden niet met andere paarden in de wij Boos! en doen ze niet mee aan een "onschuldige" spelletjes dag... anders kán het paard zich blesseren. oooooohhh jeeee.... (en ik geef natuurlijk geen reeeeet om mij paard dus laat hem zomaar zonder enig gevoel in mijn lijf met andere spelen... mmmm.... Hamer )
Laatst bijgewerkt door fleurbartels op 25-01-08 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:29

Ook zonder 'in de krul trekken' kun je je paard onrecht aandoen.

Om nog maar even terug te komen op die meisjes die lekker naar het bos gaan....
Als deze dames in hun onwetendheid geen warming-up en cooling-down doen maar lekker de pony laten draven en galopperen naar believen staat hij de volgende dag wel stijf van de spierpijn.

En geloof me, dat kom ik ook heel erg vaak tegen. .... (uurtje rijden, twee rondjes stappen, nog even kletsten langs de bakrand en paard op stal zetten......)

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:30

De DB zou eens een goede opleiding moeten krijgen, want ze weten er echt heel weinig van hoe dieren goed gehouden moeten worden. Heel veel mensen vinden het zielig als een paard in een wei staat waar het nogal nat is (ja, dat is nederland). Nou volgens mij is het veel zieliger om je paard 23 uur per dag of langer op stal te laten staan.
Maar daar hoor je de DB niet over. Want dat is normaal, nou volgens mij is dat juist zielig en niet natuurlijk.

Zo vind ik het ook met konijnen, die zitten vaak hun hele leven in een piep klein hokje zonder soortgenootjes zonder aandacht en dat wordt allemaal maar normaal gevonden.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:32

McLaren schreef:
Hmm stel je voor dat er regels worden gesteld voor het houden van paarden, bijvoorbeeld:
- bepaalde afmetingen voor boxen
- verplichte droge schuilmogelijkheden in weilanden (indien mogelijk)
- open boxen (contact met soortgenoten)
- bij gebrek aan wei een verplichte paddock
En nu noem ik zomaar iets he.. Dan denk ik dat er aardig wat pensionhouden/particulieren e.d. het een en ander moeten gaan aanpassen. En dan komt een op en top Nederlandse vraag: Wie gaat dat betalen?

En Anky en dergelijke profruiters? Wat te denken van dekhengsten? Die dollen niet lekker samen met soortgenootjes.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:35

kjoetie schreef:
Naadje, als ik op mijn paard afging, dan stond die met dit weer dus 23/7 binnen, ze gaat iedere dag van 10 tot half 6 naar buiten, maar met rotweer vindt ze er echt niks aan, dan staat ze liever binnen. Ze roept dan op iedereen die maar in ziensafstand van de wei komt, om haar te komen redden Nagelbijten / Gniffelen Dan zijn er nog al die paarden die niet beter weten dan binnenstaan en dus ook allemaal met een half uurtje buiten weer miepen om naar binnen te willen. Dus het paard als uitgangspunt is ook problematisch (al is het maar omdat heel veel eigenaren kennelijk niet in staat zijn om hun dier te interpreteren; en dit geldt voor zowel normals met frustie paarden op stal, als voor nh-ers met depri paarden op een modderpoel). En dan nog de vraag: moet je een paard naar buiten dwingen omdat dat beter voor hem is, als hij daar niet blij van wordt en duidelijk aangeeft blijer te zijn op stal (en voor er dan weer met het gewoonte/voer verhaal gegooid wordt: mijn merrie ontsnapte op haar vorige stal altijd uit haar kudde op de wei, om zelf op stal te gaan staan, zonder voer oid Knipoog )? is dat welzijn?

.

dat is iets wat ik dus ook een beetje bedoelde...jouw paard geeft het aan liever binnen te zijn
en dus luister je naar je paard want je wilt hem het beste geven...
dat was dus mijn antwoord eigenlijk ook op de vraag hoe lang een paard dan buiten zo moeten staan

dat ik kift op mensen die hun paard 23,5 op stal laten staan....is niet omdat die paarden liever binnen staan
die paarden staan te stampen tegen de deuren,te weven...de kribbebijten, te luchtzuigen...en de buurman /vrouw aan t aanvallen/gallen en zijn maar wat blij met wat aandacht als je voor hun box komt staan

want zo zie ik het hier bij de meeste stallen (en zeker de grote maneges) gewoon gebeuren!
de paarden krijgen goed eten hoor en dagelijks een schone box maar dat is het dan wel zo een beetje
ze staan 23 uur op stal om vervolgens een fiks uur met hun hoofd tussen de benen gerukt te worden
er wordt geeneens goed uitgestapt meer na een fikse training( of zoals die miepen dat noemen wat ze denken dat ze doen) en in weze komt het paard geeneens buiten aangezien dit al plaatst vind in een binnenbak...een overdekte stapmolen en overdekte longeerpiste
en o o o wat vinden ze het raar dat als het voorjaar komt en hun zo graag een buitenritje willen maken dat het beest dan zowat ontploft van opwinding! (vervolgens een pak rammel krijgt en op stal geknald word of keihard aan t werk gezet word in de binnenbak omdat het "huftertje" zijn ei kwijt moet raken)

en ik snap dat iedereen hier het beste voor heeft met zijn paardje en iedereen hier ook zijn manier van verzorging en behandeling goedkeurt en verdedigd
het is alleen jammer dat je in de praktijk gewoonweg heel anders ziet dan hier beweert word.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:37

owi schreef:
Ook zonder 'in de krul trekken' kun je je paard onrecht aandoen.

Om nog maar even terug te komen op die meisjes die lekker naar het bos gaan....
Als deze dames in hun onwetendheid geen warming-up en cooling-down doen maar lekker de pony laten draven en galopperen naar believen staat hij de volgende dag wel stijf van de spierpijn.

En geloof me, dat kom ik ook heel erg vaak tegen. .... (uurtje rijden, twee rondjes stappen, nog even kletsten langs de bakrand en paard op stal zetten......)

ik zie dit vaker in de bak gebeuren dan met een buitenrit hoor Knipoog

toen ik een jaar of 9 was, verzorgde ik 2 shets die van een boertje waren.
Hij had alleen weiland, waarop een klein stalletje stond waar ze eventueel in en uit konden wandelen. Maar de wei was niet om aan te zien, paardjes stonden tot aan hun knieen in de drek.
Ik en een vriendin van mij gingen iedere dag naar die pony's. Lekker poetsen, stukje rijden of wandelen, hadden in ieder geval genoeg aandacht en beweging.
MAAR wat ik net al zei, stonden tot aan hun knieen in de blub, hoeven waren ook altijd veel te lang, en ze leefden eigenlijk alleen van groente en fruit afval. Kregen geen biks ofzo. En alleen in de winter werd er wat hooi in het stalletje gegooid.
Paardjes hebben in de 7 jaar dat ik ze verzorgt heb echt nog nooit wat gemankeerd, niet ziek, niet kreupel of wat dan ook.
Ik was toen 9 tot 16 jaar en dacht er verder niet zo over na, maar als ik nu terug kijk, denk ik weleens "ach.... had beter gekund" maar ik vind ook dat die paardjes een superleven gehad hebben.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:38

naadje24 schreef:
kjoetie schreef:

.

dat is iets wat ik dus ook een beetje bedoelde...jouw paard geeft het aan liever binnen te zijn
en dus luister je naar je paard want je wilt hem het beste geven...
dat was dus mijn antwoord eigenlijk ook op de vraag hoe lang een paard dan buiten zo moeten staan

dat ik kift op mensen die hun paard 23,5 op stal laten staan....is niet omdat die paarden liever binnen staan
die paarden staan te stampen tegen de deuren,te weven...de kribbebijten, te luchtzuigen...en de buurman /vrouw aan t aanvallen/gallen en zijn maar wat blij met wat aandacht als je voor hun box komt staan

want zo zie ik het hier bij de meeste stallen (en zeker de grote maneges) gewoon gebeuren!
de paarden krijgen goed eten hoor en dagelijks een schone box maar dat is het dan wel zo een beetje
ze staan 23 uur op stal om vervolgens een fiks uur met hun hoofd tussen de benen gerukt te worden
er wordt geeneens goed uitgestapt meer na een fikse training( of zoals die miepen dat noemen wat ze denken dat ze doen) en in weze komt het paard geeneens buiten aangezien dit al plaatst vind in een binnenbak...een overdekte stapmolen en overdekte longeerpiste
en o o o wat vinden ze het raar dat als het voorjaar komt en hun zo graag een buitenritje willen maken dat het beest dan zowat ontploft van opwinding! (vervolgens een pak rammel krijgt en op stal geknald word of keihard aan t werk gezet word in de binnenbak omdat het "huftertje" zijn ei kwijt moet raken)

en ik snap dat iedereen hier het beste voor heeft met zijn paardje en iedereen hier ook zijn manier van verzorging en behandeling goedkeurt en verdedigd
het is alleen jammer dat je in de praktijk gewoonweg heel anders ziet dan hier beweert word.

precies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:38

En daar komt het weer...het goed praten dan 24 uur op stal goed is.
Aanhalen dat andere dingen erger zijn.
Het zover overtrekken en alleen maar over weiland praten...

Om een paard te laten voldoen aan levensbehoefte is er meer dan 1 ding nodig.
Met alleen weidegang komt hij er niet
met alleen goed eten komt hij er niet.
Met alleen knuffels of entingen komt hij er niet.
Het zijn combinaties van dingen en valt daar 1 ding weg is het welzijn van een paard in het gedrang.

Ze hoeven niet 24 uur op een wei, dat is gewoon niet te realiseren in heel nl.
Maar 24 uur op een stal is ook niet oke.
Er kan toch wat tussen in gevonden worden, zoals enkele uren een goede padock samen met een maatje.
Daarnaast genoeg ruwvoer, ipv van al dat fastfood. Dat gaat ook al stalondeugden tegen.

En ik ben op stallen geweest waar internationale springpaarden stonden en ook dekhengsten stonden, daar ging alles dagelijks naar buiten.
Het kan wel...als men maar wil...maar meestal is de wil er gewoon niet..latens taan is zoveel makkelijker

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:45

Ik denk niet zozeer dat dit de paarden zijn waar de DB zich zorgen om maakt hoor, dus het heeft ook weinig zin om hier binnen het topic met vingers naar elkaar te wijzen. Natuurlijk zijn er genoeg paarden die ECHT mishandeld of verwaarloosd worden, maar dit geldt niet alleen voor paarden.

En kom op, denken we niet allemaal bij onszelf: 'niemand kan zo goed zijn voor mijn dieren als ik'?.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:47

Cayenne schreef:
Staarten

Eén regel die wel bestaat, het verbod op het afsnijden van staarten, blijkt juist massaal te worden overtreden. Paardenhouders smokkelen jaarlijks zo'n 600 tot 800 veulens naar Frankrijk om daar de staart te laten couperen, aldus de Dierenbescherming.

Haha! Ik vind weer de DB zoooo naiefff. Je wordt bijna (of wel helemaal niet) gecontroleerd bij de grens... hoezo smokkelen?????.

Ik kan alleen maar zeggen DB laat je meer zien en voer meer controles uit!!! Ga bij de grens staan en controleer elke paardentrailer en verdachte vrachtwagens uit de oostblok met 10 tallen puppies erin, waarvan zeker de helft dood is!!!
Ga niet mekkeren, maar doe iets!!!!!!! Kom eens met goede voorlichting in de krant en TV. Laat zien hoe het moet en hoe het zeker niet moet!!!
GGRRMMMMBBBLLL,.. ik word altijd zo moe van die Dierenbescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:47

Wat vind jij echt mishandeld?
Voor mij hoeft een paard niet dagelijks afgerost te worden om toch mishandeld te zijn.
Mishandeling bestaat uit meerdere dingen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:01

Joki schreef:
En het komt ze toevallig ook wel heel goed uit dat er meer geld binnenkomt hoor.

BTW op paarden verhogen, BTW algemeen verhogen en nu een paardenbelasting. In mijn ogen hebben ze gewoon geld nodig en in de paardenhouderij een goede melkkoe gevonden

Helemaal mee eens!! Lekker uitmelken die paardenhouderij Scheve mond Nog even en paardrijden/paarden houden is weer alleen voor de elite.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:03

mee eens rk Ja

Om voor mezelf te spreken: voor mij zijn de minimale vereisten om een paard te houden:

-hele jaar iedere dag weidegang mogelijk voor meerdere (minimaal 7) uren per dag, in een kudde.
-onbeperkt ruwvoer naast de andere voeding.
-stal waar ze iig oogcontact hebben met andere paarden: op mijn stal zijn de zijwanden van de boxen dicht (helaas, dat is het enige dat ik zou veranderen als ik het echt voor het zeggen had) maar ze hebben wel bijna allemaal een open bovendeur. dus eigenlijk -> sociale contacten.

Alle andere dingen zijn imo extra, en vooral voor mij belangrijk (verlichte buitenbak, goede uitrijmogelijkheden, gezellige sfeer). Maar het probleem is dat 'goed voor je paard zorgen' zo verschillend geinterpreteerd wordt. Dit is zoals ik het zie, maar wellicht zien anderen dat heel anders?

Ik denk ook dat het meer om de centen gaat die er te halen zijn voor de overheid, dan om wat anders.. helaas...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:35

@mariekie: fijn voor je dat ie al zo oud is. Jammer dat je denkt mijn ervaring te kunnen afzien aan de leeftijd van mijn paard Clown

@liselot11: volgens mij zijn er hele andere criteria voor wat iemand een paardenmens maakt. Echte paardenmensen zijn heel zeldzaam volgens mij. Als je mij wilt beledigen door mij een mens met een paard te noemen zegt dat meer over jou dan over mij.

Ik ga wat nuttigs doen Doei!

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:35

runningkawa schreef:

Het zijn combinaties van dingen en valt daar 1 ding weg is het welzijn van een paard in het gedrang.

Er kan toch wat tussen in gevonden worden, zoals enkele uren een goede padock samen met een maatje.
Daarnaast genoeg ruwvoer, ipv van al dat fastfood. Dat gaat ook al stalondeugden tegen.

En ik ben op stallen geweest waar internationale springpaarden stonden en ook dekhengsten stonden, daar ging alles dagelijks naar buiten.
Het kan wel...als men maar wil...maar meestal is de wil er gewoon niet..latens taan is zoveel makkelijker

Ik geef je helemaal gelijk hierin. Wil ik toch een voorbeeld aanhalen: onze buurman heeft twee fokmerries. Ze komen ongeveer om de 2 a 3 maanden (verschilt per merrie) bij de smid, worden geent en ontwormt, komen met veulen dagelijks buiten van ongeveer 8.00u tot 20.00u. Met slecht weer gaan ze een uurtje later buiten en wat eerder binnen (wij horen precies wanneer de buurman het slecht weer vind: de paarden beginnen tegen half 9 kabaal te maken). Hij voert ze 2 maal per dag brok, 4 maal per dag hooi, zodat ze de bijna de hele dag door kunnen eten.

Je zou zeggen: prima, ook voor die veulens.
Wil het nu dat de dierenbescherming in november bij de buurman aan de deur stond. Ze hadden een melding gekregen dat deze man zijn paarden in de modder hield, met veulens. Ja ze stonden in de modder, wat wil je met die regen?
Dit is dus de middenweg, maar zo zie je maar weer, elke middenweg kent ook weer zijn voor en nadelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:38

En dan de vraag, wat is er met die melding gedaan?
Heeft hij een proces verbaal gekregen?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:39

Laat ze het maar goed aanpakken, want er lijden ontzettend veel dieren nog hier in Nederland, niet alleen paarden....
Sowieso hogere straffen, want waar ze nu mee wegkomen is niks.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:45

yarrah schreef:
Haha! Ik vind weer de DB zoooo naiefff. Je wordt bijna (of wel helemaal niet) gecontroleerd bij de grens... hoezo smokkelen?????.

Ik kan alleen maar zeggen DB laat je meer zien en voer meer controles uit!!! Ga bij de grens staan en controleer elke paardentrailer en verdachte vrachtwagens uit de oostblok met 10 tallen puppies erin, waarvan zeker de helft dood is!!!
Ga niet mekkeren, maar doe iets!!!!!!! Kom eens met goede voorlichting in de krant en TV. Laat zien hoe het moet en hoe het zeker niet moet!!!
GGRRMMMMBBBLLL,.. ik word altijd zo moe van die Dierenbescherming.

ja de LID en AID doen weinig. maar in nederland zijn er ook zoveel regels om iets te kunnen doen; hun hebben weinig bevoegdheden om daders te pakken. heel wat anders als de dierenpolitie in USA of UK. (helaas!!)

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:48

runningkawa schreef:
En dan de vraag, wat is er met die melding gedaan?
Heeft hij een proces verbaal gekregen?

Er waren 2 mensen op het erf, eentje was volgens mij van de dierenbescherming en de andere van de AID.

Ze hebben de paarden gezien, de feiten op een rijtje gezet:
deze paarden hebben het prima en zien er duidelijk goed uit. Ze beschikken over goed voer, vers water en voldoende weidegang. Aangezien het overal nat is en deze paarden hier overduidelijk geen nadeel van hadden (veulentjes waren op dat moment even aan het racen door de weide).
Hij kreeg zelfs nog het compliment dat hij de veulens zo opfokte, in weer en wind buiten, dus NIET op stal, weerstand opbouwen, spelen, kortom, goed bezig.

Natuurlijk kreeg hij geen proces verbaal.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:48

runningkawa schreef:

Mee eens!!