kjoetie schreef:Naadje, als ik op mijn paard afging, dan stond die met dit weer dus 23/7 binnen, ze gaat iedere dag van 10 tot half 6 naar buiten, maar met rotweer vindt ze er echt niks aan, dan staat ze liever binnen. Ze roept dan op iedereen die maar in ziensafstand van de wei komt, om haar te komen redden

Dan zijn er nog al die paarden die niet beter weten dan binnenstaan en dus ook allemaal met een half uurtje buiten weer miepen om naar binnen te willen. Dus het paard als uitgangspunt is ook problematisch (al is het maar omdat heel veel eigenaren kennelijk niet in staat zijn om hun dier te interpreteren; en dit geldt voor zowel normals met frustie paarden op stal, als voor nh-ers met depri paarden op een modderpoel). En dan nog de vraag: moet je een paard naar buiten dwingen omdat dat beter voor hem is, als hij daar niet blij van wordt en duidelijk aangeeft blijer te zijn op stal (en voor er dan weer met het gewoonte/voer verhaal gegooid wordt: mijn merrie ontsnapte op haar vorige stal altijd uit haar kudde op de wei, om zelf op stal te gaan staan, zonder voer oid

)? is dat welzijn?
.
dat is iets wat ik dus ook een beetje bedoelde...jouw paard geeft het aan liever binnen te zijn
en dus luister je naar je paard want je wilt hem het beste geven...
dat was dus mijn antwoord eigenlijk ook op de vraag hoe lang een paard dan buiten zo moeten staan
dat ik kift op mensen die hun paard 23,5 op stal laten staan....is niet omdat die paarden liever binnen staan

die paarden staan te stampen tegen de deuren,te weven...de kribbebijten, te luchtzuigen...en de buurman /vrouw aan t aanvallen/gallen en zijn maar wat blij met wat aandacht als je voor hun box komt staan
want zo zie ik het hier bij de meeste stallen (en zeker de grote maneges) gewoon gebeuren!
de paarden krijgen goed eten hoor en dagelijks een schone box maar dat is het dan wel zo een beetje
ze staan 23 uur op stal om vervolgens een fiks uur met hun hoofd tussen de benen gerukt te worden
er wordt geeneens goed uitgestapt meer na een fikse training( of zoals die miepen dat noemen wat ze denken dat ze doen) en in weze komt het paard geeneens buiten aangezien dit al plaatst vind in een binnenbak...een overdekte stapmolen en overdekte longeerpiste
en o o o wat vinden ze het raar dat als het voorjaar komt en hun zo graag een buitenritje willen maken dat het beest dan zowat ontploft van opwinding! (vervolgens een pak rammel krijgt en op stal geknald word of keihard aan t werk gezet word in de binnenbak omdat het "huftertje" zijn ei kwijt moet raken)
en ik snap dat iedereen hier het beste voor heeft met zijn paardje en iedereen hier ook zijn manier van verzorging en behandeling goedkeurt en verdedigd
het is alleen jammer dat je in de praktijk gewoonweg heel anders ziet dan hier beweert word.