Van Baalen ageert tegen helikopteroverlast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Re: Van Baalen ageert tegen helikopteroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:47

Tiessie schreef:
Waar ze dan vervolgens per ongeluk elkaar overhoop schieten ipv de vijand. Nou ja, da's offtopic en waarschijnlijk laag.

Wat een onwijze respectloze K*TOPMERKING!!!
Toevallig was een van de 2 militairen die als laatste zijn omgekomen wel een bekende van mij! Ik walg echt van zulke opmerkingen. Je weet werkelijk waar niet wat die opmerking voor reactie bij mij opwekt. De tranen schieten me direct weer in de ogen, Bedankt!

Voor de rest ben ik het volkomen met nicci eens.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:50

WesseLady schreef:
Tiessie schreef:
Ja dan ben je een zeikerd, heb je sterallures of probeer ej te manipuleren als je daar iets van zegt.
Want "onze' jongens moeten oefenen. Voor als ze uitgezonden worden. Waar ze dan vervolgens per ongeluk elkaar overhoop schieten ipv de vijand. Nou ja, da's offtopic en waarschijnlijk laag.
Kijk, dat iemand zegt: ik heb er geen last van maar vervelend voor de mensen die het wel hebben vind ik heel normaal.
Maar dat je mensen gaat uitschelden voor zeikerds etc en de paarden gaat benoemen als bijv Jazz-nazaten etc vind ik nergens op slaan. Mijn oude ruin was oud bloed gefokt, bomproof met buitenrijden, stond iedere dag in de wei en ging iedere keer weer over de zeik als er zo'n heli langskwam.
Maar ja, ik moet niet zeiken. En o ja, ik had er niet moeten gaan wonen. Helemaal mijn schuld allemaal. Hou toch op zeg!

Afgod
Over 'onze jongens' mag duidelijk weer niks gezegd worden... Maar dat wij hier 3 dagen in de kou hebben gezeten maakt niet uit? Vind het anders behoorlijk respectloos dat er binnen afzienbare tijd na de stroomstoring weer gevlogen werd. Ze veroorzaken hier een ramp maar gaan gewoon door met hun oefeningen.

En nogmaals, ik begrijp dat ze moeten oefenen, maar dat kan ook in gebieden die minder bewoond zijn. Hier in de buurt is een groot gebied met veel weilanden en natuurgebieden, daar kunnen ze toch ook laagvliegen? Of op de maasvlakte? Of wat mij betreft gaan ze lekker een tijdje boven de basis stilhangen, maar dat kan ook niet... Jammer vind ik dat!

En eerder werd gezegd dat ze niet alleen hier vliegen, dat weet ik ook wel. Er zijn meer gebieden waar dat mag. Maar misschien kan je de frustratie van de mensen hier begrijpen, omdat we net die stroomstoring hebben gehad? Het zou iig getuigen van respect als ze dit gebied voorlopig een tijdje zouden ontzien.

Nee zo'n opmerking gaat er bij mij niet in Ik vind dat echt van het laagste niveau en onbegrijpelijk dat je zo met een oorlog en de jongens en meiden die daar zitten kunt spotten Ik 'snap' best dat het k.ut is om drie dagen zo te moeten leven. En tsja de oefeningen moeten door. En er kan niet zomaar overal gevlogen worden door defensie in NLD, het luchtruim is erg vol met de commerciële vluchten, daar mogen ze niet 'tussen' gaan zitten. En alleen boven de hei cirkelen heeft geen nut, daar vlieg je zo overheen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:53

Wat heeft het überhaupt te maken met dit topic? Clown

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:57

kally schreef:
Misschien zijn ze bang voor "training "spionage ?????? Knipoog

tuurlijk, daarom mag je altijd langskomen, ook zonder aankondiging

Ik vind het inderdaad erg onverstandig om dit in een gebied met veel dieren te doen, het blijven levende wezens Ja doe het dan in een bos ofzo, ja daar zitten ook hertjes enz, maar daar heb je niet te maken met mensen die erop zitten

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:59

Dat iemand het als argument gebruikt van, ze schieten elkaar toch dood dus hoeven ze ook niet te oefenen!
En dat zulke opmerkingen maken geen juiste manier van discusievoeren/reageren is

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:14

OoappeloO schreef:
Nee zo'n opmerking gaat er bij mij niet in Ik vind dat echt van het laagste niveau en onbegrijpelijk dat je zo met een oorlog en de jongens en meiden die daar zitten kunt spotten Ik 'snap' best dat het k.ut is om drie dagen zo te moeten leven. En tsja de oefeningen moeten door. En er kan niet zomaar overal gevlogen worden door defensie in NLD, het luchtruim is erg vol met de commerciële vluchten, daar mogen ze niet 'tussen' gaan zitten. En alleen boven de hei cirkelen heeft geen nut, daar vlieg je zo overheen.

Om te beginnen heb ik zo'n opmerking niet gemaakt. Ik kan me voorstellen dat het voor de mensen in afganistan (en hun fam. hier) heel vervelend is. Vind het ook niet netjes om op die manier te discussieren, kwetsen is nooit goed. Dus mochten jullie denken dat ik het daar mee eens ben, dat is niet zo. Dat wilde ik even gezegd hebben Knipoog Wel vind ik het nog altijd respectloos en kwetsend dat hier gewoon doorgevlogen wordt. Maar dat mag blijkbaar wel...

Zou trouwens niet weten waarom ze niet op de hei kunnen laaghangen. Daar heb je toch geen bewoond gebied voor nodig?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:20

Mmm..net een paar van de stukjes gelezen over écht laagvliegende copters, daar krijg ik zo al de zenuwen van (kan me indenken een paard ook). Ooit eens een luchtballon echt vlak over het huis gehad, ik ben me rot geschrokken. Stel je voor, zit je rustig op de bank, kijk je naar rechts, sta je bijna oog in oog met een ballonvaarder...geloof me, ik heb gebukt. De week erna kwam er toevallig een stuntvliegtuig oefenen. Die vloog voor mijn gevoel ook de huiskamer binnen (en mijn toetje bijna in het verkeerde keelgat)...Overlast van copters kan ik me dan ook wel indenken.
Aan de andere kant is het welhaast onmogelijk om in NL ergens te oefenen zonder dat je iemand of iets overlast geeft. Ben er nog niet helemaal uit wat ik er precies van moet vinden.
(maarja, ik heb makkelijk praten, waar ik nu woon komen alleen sportvliegtuigjes over)

Wel jammer dat het dan pas het nieuws haalt als een bekend iemand er wat van zegt. Waarom hebben de verworpen veulens en de slootkoeien van Pietje Puk geen nieuwswaarde? Zal wel weer met geld en belangrijkheid te maken hebben...bah!

dijkzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:30

Tja dit is en blijft een gevoelig onderwerp.
Ik woon zelf in de bommelerwaard en heb dus ook te maken met de laagvliegende apache´s, ik ben er overigens wel van overtuigd dat de paarden er zeker aan wennen.
Ok, ideaal is het niet, want je hoort een apache idd niet aankomen, maar ook auto´s kunnen in een keer aankomen scheuren... Dus moet je daar ook maar iets tegen doen?
En over de stroomstoring, tja ze vliegen al meer dan 30 jaar laag in deze gebieden, er kan wel eens iets fout gaan...Ik vind het eerder een fout van de Nuon dat het veel te lang duurde voordat deze de situatie goed hadden ingeschat.

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:53

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:59

Pluizebolpum schreef:
Wel jammer dat het dan pas het nieuws haalt als een bekend iemand er wat van zegt. Waarom hebben de verworpen veulens en de slootkoeien van Pietje Puk geen nieuwswaarde? Zal wel weer met geld en belangrijkheid te maken hebben...bah!

Dat is waar ik ook aan dacht bij dit artikel.
Toen er hier een kleine helicopter landde vlogen de fokmerries al panisch door het land, laat staan een apache.
Kan me best voorstellen dat dit de oorzaak is van vele hoogdrachtige verwerpende merries, paarden die afgemaakt kunnen worden door de verwondingen die ze in hun vlucht door het hek oplopen etc. maar dat is niet belangrijk genoeg om in het nieuws te komen. Boos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:53

Lijkt me heel vervelend, van die helicopters. Misschien idd ander gebied zoeken?

En voor degenen die zich het niet voor kunnen stellen: stel je betaalt 120 Euro (of weet ik het hoeveel, is maar een schatting) voor een uurtje les bij Coby. Bijna twee uur met je paard daarnaartoe gereisd, je stapt op en er komt zo'n heli boven je hangen. Paard helemaal over de mik, kunt er een kwartier lang niks meer mee beginnen en bent de rest van het uur bezig je paard weer tot ontspanning te brengen. Als je paard je niet afgooit of zichzelf verwond. En dan weer 2 uur naar huis kunnen, veel geld lichter en zonder iets aan je les gehad te hebben. Beter voorstelbaar?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:29

Natuurlijk schrikken paarden van zo`n groot monster in de lucht.

Veel mensen schijnen te vergeten dat heli`s vliegen en auto`s en vrachtwagens (en treinen en landbouwvoertuigen enz.) niet.

Dingen die gewoon op de grond blijven zijn veel minder angstaanjagend dan iets dat ineens uit de lucht komt en boven je blijft hangen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:22

Ik vraag mij bij zo'n onderwerp dan weer af...... Wie was er het eerst, de laagvliegende helicopters of de bewoners?
Ik woon zelf niet ver bij het vliegveld eelde vandaan waar ook zo'n groepering tegen het vliegveld is, wie zijn er nu eigenlijk op tegen???? De mensen die er later kwamen wonen dan dat het vliegveld er al was. Als je in zo'n buurt woont weet je van de laagvliegende vliegtuigen en had je het ook kunnen weten toen je er kwam wonen.
Ik heb het idee dat hier de heli's al langer laag vliegen dan dat deze klagers er wonen. Het is lastig maar ze zullen er gewoon aan moeten wennen. En de mensen maken zich er vaak drukker over dan de dieren hoor! Vork

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:22

haan -> erg leuk gezegt, maar die dieren maken zich dus wel drukker als mij Knipoog ik vlieg namelijk niet in paniek door het stroomdraad heen en hun wel Ach gut
ook is ons 23 jaar geleden echt niet vertelt dat het laagvlieggebied was hoor... toen vlogen er ook een stuk minder van die rotdingen!

Eefke85 schreef:
Natuurlijk schrikken paarden van zo`n groot monster in de lucht.

Veel mensen schijnen te vergeten dat heli`s vliegen en auto`s en vrachtwagens (en treinen en landbouwvoertuigen enz.) niet.

Dingen die gewoon op de grond blijven zijn veel minder angstaanjagend dan iets dat ineens uit de lucht komt en boven je blijft hangen.

precies jij snapt em! mijn paarden zijn veel gewend maar hier wennen ze dus niet aan jammer genoeg...

Urielle schreef:
Beter voorstelbaar?

jij hebt het echt mooi verwoord!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:20

haan schreef:
Ik vraag mij bij zo'n onderwerp dan weer af...... Wie was er het eerst, de laagvliegende helicopters of de bewoners?
Ik woon zelf niet ver bij het vliegveld eelde vandaan waar ook zo'n groepering tegen het vliegveld is, wie zijn er nu eigenlijk op tegen???? De mensen die er later kwamen wonen dan dat het vliegveld er al was. Als je in zo'n buurt woont weet je van de laagvliegende vliegtuigen en had je het ook kunnen weten toen je er kwam wonen.
Ik heb het idee dat hier de heli's al langer laag vliegen dan dat deze klagers er wonen. Het is lastig maar ze zullen er gewoon aan moeten wennen. En de mensen maken zich er vaak drukker over dan de dieren hoor! Vork

OK dan! Afgod Maar tegenwoordig hebben we overal wat over te zeiken. Lawaai van traumahelicopters, boeren die 's nachts hooi van het land halen, enz enz. Ik vond het heel erg dat de mensen in de Bommelerwaard tijden zonder stroom gezeten hebben, maar ongelukken gebeuren nou eenmaal, hoe vervelend ook. Als er tijdens bouwwerkzaamheden weer eens een stroomkabel kapot gestoten wordt, moeten we dan ook maar stoppen met bouwen?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:27

Tiessie schreef:
Ja dan ben je een zeikerd, heb je sterallures of probeer ej te manipuleren als je daar iets van zegt.
Want "onze' jongens moeten oefenen. Voor als ze uitgezonden worden. Waar ze dan vervolgens per ongeluk elkaar overhoop schieten ipv de vijand. Nou ja, da's offtopic en waarschijnlijk laag.
Kijk, dat iemand zegt: ik heb er geen last van maar vervelend voor de mensen die het wel hebben vind ik heel normaal.

Ben jij een beetje trots op jezelf? Scheve mond Wat een walgelijke opmerking Misselijk Ik hoop voor jou dat jij nooit iemand verliest door een ernstig ongeluk.

WesseLady schreef:
Afgod
Over 'onze jongens' mag duidelijk weer niks gezegd worden... Maar dat wij hier 3 dagen in de kou hebben gezeten maakt niet uit? Vind het anders behoorlijk respectloos dat er binnen afzienbare tijd na de stroomstoring weer gevlogen werd. Ze veroorzaken hier een ramp maar gaan gewoon door met hun oefeningen.

Wou jij het belachelijk maken van iemand's tragische dood vergelijken met 3 dagen in de kou zitten? Verward

Citaat:
En nogmaals, ik begrijp dat ze moeten oefenen, maar dat kan ook in gebieden die minder bewoond zijn. Hier in de buurt is een groot gebied met veel weilanden en natuurgebieden, daar kunnen ze toch ook laagvliegen?

Noem eens een gebied in Nederland waar weinig mensen wonen dan? En weet je, in die gebieden wonen nog steeds mensen, dus dan hebben die er last van. Maar dan ben jij er tenminste vanaf. Lekker makkelijk Vork Bovendien, in gebieden met veel weilanden (en natuurgebieden) staan/leven juist veel dieren, en het ging toch juist om de dieren die er last van hadden? Knipoog Of is het nu stiekem toch meer eigen belang?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:28

MissJ schreef:
WesseLady schreef:
Afgod

Wou jij het belachelijk maken van iemand's tragische dood vergelijken met 3 dagen in de kou zitten? Verward

Zoals ik al eerder heb gezegd:
WesseLady schreef:
Om te beginnen heb ik zo'n opmerking niet gemaakt. Ik kan me voorstellen dat het voor de mensen in afganistan (en hun fam. hier) heel vervelend is. Vind het ook niet netjes om op die manier te discussieren, kwetsen is nooit goed. Dus mochten jullie denken dat ik het daar mee eens ben, dat is niet zo. Dat wilde ik even gezegd hebben Knipoog

Dus nee, ik denk dat je hier bepaalde uitspraken een beetje uit hun verband hebt gerukt. Vind het vervelend dat je mij in verband brengt met de gedane uitspraken, waarvan ik al heb gezegd er niet achter te staan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:38

MissJ schreef:
Lawaai van traumahelicopters, boeren die 's nachts hooi van het land halen, enz enz.

dit vind ik niet echt vergelijkbaar met die laagvlieg helicopters eigenlijk Bloos een traumahelicopter vliegt hoog genoeg en horen we amper en die trekkers produceren ook niet veel lawaai vind ik persoonlijk en die zien paarden goed aankomen Haha! een helicopter horen ze supergoed, maar ze weten niet waar het "gevaar" vandaan komt...

MissJ schreef:
Noem eens een gebied in Nederland waar weinig mensen wonen dan? En weet je, in die gebieden wonen nog steeds mensen, dus dan hebben die er last van. Maar dan ben jij er tenminste vanaf. Lekker makkelijk Bovendien, in gebieden met veel weilanden (en natuurgebieden) staan/leven juist veel dieren, en het ging toch juist om de dieren die er last van hadden? Of is het nu stiekem toch meer eigen belang?

wij wonen hier in een gebied met weinig mensen, maar er blijven mensen last van houden. er lopen hier veel paarden en koeien en andere beesten buiten die er van schrikken... eigenbelang is het ook wel want tsjah ik wil mijn spullen en beesten gewoon erg graag heel houden Haha! verplaatsen ben ik ook niet voor... tenzij ze gaan oefenen in echt leeg gebied... als je een megagroot natuurgebied hebt bijvoorbeeld ter grootte van nederland dan kunnen de dieren die daar leven veel makkelijker vluchten voor gevaar dan bijvoorbeeld mijn paarden die in een afgezette wei lopen...

maar goed net wat er gezegt word die mannen moeten gewoon oefenen... en dan moeten we de rest maar voor lief nemen!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:39

Na veel reacties gelezen te hebben wil ik ook nog even wat zeggen: Haha! Wanneer er een helicopter laag over vliegt dat moet kunnen daar went een paard echt wel aan. Bij ons vliegen er straaljagers laag over en die geven nog wat meer geluid hoor neem dat maar van mij aan. Hierbij komt nog het verschil dat je een helicopter eerder hoort dan een plots overknetterende straaljager. Maar wanneer er bij ons ook een helicopter blijft hangen boven onze paarden in de weide dan zijn de rapen gaar. En dan bedoel ik ook echt gaar. Heb nog een karabijn staan, werkend maar ik schiet ze dan echt uit de lucht. Als dit zou lukken. Maar dat stil hangen zou ik ook niet pikken.

Terecht dat mensen daar over klagen. Boos!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:46

Dat is ook precies waar het om gaat. Dat ze overvliegen is niet het probleem. Maar juist die oefeningen jagen je de stuipen op het lijf. Soms zitten ze laag achter de dijk, en dan zo laag dat je ze niet kan zien, en dan komen ze ineens over de dijk heen. Nou, ik kan je vertellen dat je dan schrikt! En dan maar niet te spreken over wat er met je paard gebeurt, of met paarden die los in de wei lopen. En dat stilhangen idem; het geeft een hoop lawaai en is gewoon beangstigend voor paarden. Tot op zekere hoogte wennen ze hieraan, maar van die oefeningen schrikken ze, net als dat je er zelf van schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:55

Persoonlijk vind ik dat soort oefeningen niet thuis horen in zo'n klein druk bevolkt landje als NL.
Die dingen best goed vliegen Tong uitsteken , vlieg dan naar de woestein, maak daar een basis om te oefenen...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:03

runningkawa schreef:
Persoonlijk vind ik dat soort oefeningen niet thuis horen in zo'n klein druk bevolkt landje als NL.
Die dingen best goed vliegen Tong uitsteken , vlieg dan naar de woestein, maak daar een basis om te oefenen...

Afgod Jij hebt het begrepen!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:50

Ze zullen er best last van hebben bij Stal v. Baalen, maar goed een paard went vrij snel aan maffe dingen.
Als je daar lesklant bent of je paard staat er ter training wort het lastiger denk ik.

Bij ons vliegen ze alleen over(wonen naast de bommelerwaard) je kunt ze goed horen en het gekke met die dingen is dat ze er ineens zijn, je hoort ze niet aankomen.
En ja ze vliegen laag, dat klopt, gelukkig zijn mijn paarden eraan gewent dus hoef me daar geen zorgen over te maken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:24

Rianneke schreef:
dit vind ik niet echt vergelijkbaar met die laagvlieg helicopters eigenlijk Bloos een traumahelicopter vliegt hoog genoeg en horen we amper en die trekkers produceren ook niet veel lawaai vind ik persoonlijk en die zien paarden goed aankomen Haha! een helicopter horen ze supergoed, maar ze weten niet waar het "gevaar" vandaan komt...

Ik haal het aan als voorbeeld, omdat mensen tegenwoordig overal wat over te klagen hebben. Hier in Groningen klagen mensen die bij het ziekenhuis wonen over het uitvliegen van de traumahelicopter. Die mag maar beperkt ingezet worden om overlast te voorkomen. Krankzinnig in mijn ogen. Mensen die naast een vliegveld wonen hebben last van de vliegtuigen. Tegenwoordig verhuizen mensen van de stad naar het platteland en gaan ineens zeiken als boeren het werk uitvoeren wat ze al tig jaren doen. En die helicopters, die vliegen ook niet pas sinds dit jaar.

MissJ schreef:
Noem eens een gebied in Nederland waar weinig mensen wonen dan? En weet je, in die gebieden wonen nog steeds mensen, dus dan hebben die er last van. Maar dan ben jij er tenminste vanaf. Lekker makkelijk Bovendien, in gebieden met veel weilanden (en natuurgebieden) staan/leven juist veel dieren, en het ging toch juist om de dieren die er last van hadden? Of is het nu stiekem toch meer eigen belang?

Rianneke schreef:
wij wonen hier in een gebied met weinig mensen, maar er blijven mensen last van houden. er lopen hier veel paarden en koeien en andere beesten buiten die er van schrikken... eigenbelang is het ook wel want tsjah ik wil mijn spullen en beesten gewoon erg graag heel houden Haha! verplaatsen ben ik ook niet voor... tenzij ze gaan oefenen in echt leeg gebied... als je een megagroot natuurgebied hebt bijvoorbeeld ter grootte van nederland dan kunnen de dieren die daar leven veel makkelijker vluchten voor gevaar dan bijvoorbeeld mijn paarden die in een afgezette wei lopen...

maar goed net wat er gezegt word die mannen moeten gewoon oefenen... en dan moeten we de rest maar voor lief nemen!

Dat is het hem juist. Ik snap best dat het vervelend is, maar ze moeten nou eenmaal de acties oefenen die ze in uitzendgebied moeten uitvoeren. En aangezien de regering volgens mij echt niet gaat stoppen met het uitzenden van militairen, zullen ze moeten oefenen. Ik ben opgegroeid in een klein dorp met een kazerne (eerst zelfs 2 Haha! ) Ja, dat hoor en merk je wel, maar in een dichtbevolkt land als Nederland ontkom je er niet aan dat mensen de aanwezigheid van kazernes en helicopters merken. Dat merries daardoor hun veulens verwerpen vind ik absoluut vreselijk. Maar tegelijkertijd weet je dat de situatie zo is. Dus het is gewoon een lastige kwestie.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:43

Natuurlijk kan ik niet over alle paarden die schrikken een uitspraak doen, maar... ik vind het heel erg vreemd. Alle verschillende paarden die bij mij hebben gestaan toen ik in het laagvlieggebied een pension had, schrokken er niet van. Het is ook logisch dat paarden er niet meteen vandoor vliegen. Waarom had de mens in het verleden paarden? Om oorlog mee te voeren. ik denk niet dat je een hele colonne ridders uit had kunnen schakelen door een plastic tasje naar ze te gooien. Ook niet door met een helikopter boven ze te hangen.

Het is toch vreemd? Dat al die paarden nooit iets hadden? Ook de arabier van mijn vriendin die toen op bezoek kwam, had niets. En het huis naast de wei werd gebruikt als... tsja... oefendoelwit of zo. De helikopter ging dan een hele tijd boven het weiland hangen en na een tijd schenen ze met een lamp op het huis en dan gingen ze ervandoor.

Nooit een paard door het draad gegaan en na een tijd ontdekt ik zelfs dat op een flink deel geen stroom stond.

En nee, ik heb geen magische ontspanningsmethode of zo. Ik denk dat er toch ergens een logische oorzaak moet zijn. De een heeft z'n paard misschien teveel op stal staan, de ander geeft misschien teveel krachtvoer en zo zijn er vast nog dingen waar ik nu niet aan denk. Maar bij mij waren alle paarden van alle types er rustig onder.