Vrouw overlijdt na botsing met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Vrouw overlijdt na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 02:13

silvana schreef:
Een paard is wel rustiger als je er bij bent en vooral als je voert.Ongelukken kun je helaas nooit uitsluiten anders waren het geen ongelukken.Maar soms kan je dingen wel zien aankomen en proberen te voor komen.

slimmerik ook met een gewoon kvk krijg je in belgie niet zomaar vuurwerk.Je moet een vergunning kunnen voorleggen.

De politie doet trouwens die insinuatie`s op tv ,dus ik vermoed dat ze een spoor hebben

Iedereen steekt vuurwerk af, en ook diegene zonder vergunning, dus dat kunnen ze gewoon niet controleren.

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:34

Hoe je het ook wend of keert, je blijft ten alle tijde verantwoordelijk voor je eigen paarden. Het lot van een mens gaat toch niet boven een paard .Ieder paard kan leren op stal te staan. Niet alleen ter bescherming voor vuurwerk. Ze kunnen ook eens ziek worden dat het nodig is ze binnen te zetten. Paarden krijgen er heus niets als ze eens twee dagen binnen staan en de rest van het jaar buiten mogen lopen.
Dit soort ongelukken zijn onnodig en onvergeeflijk.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:56

Nee, het ging maar om 2 paarden. Eén stond op de middenberm en kon de eigenaar net bedaren op het ogenblik dat het andere paard het ongelukt veroorzaakte.

De paarden stonden op een weide met prikkeldraad en daarvoor nog eens schrikdraad op eenb batterij. De wei lag niet langs de snelweg zoals hier reeds verteld werd.

En er zijn restanten gevonden van afgeschoten vuurpijlen vlakbij de weide. Dus vermoedelijk enkele jongeren, en op 18 is niet iedereen al zo volwassen hoor.

Ik ga rechtuit zijn: wij hebben vorig jaar ook vuurwerk afgeschoten. En op nog geen km is een boerderij en daar stond ook een pony. Ikzelf heb er nooit bij stilgestaan, eerlijk waar. Maar door dit ongeval ben ik wel gaan beseffen dat dit ook voor problemen kon gezorgd hebben.

Intussen staan er al 6 paarden bij die boer en volgend jaar vieren we weer oudejaar bij ons en zal er ook vuurwerk afgeschoten worden, maar ik ben nu toch echt wel van plan om iedereen in de buurt ervan te verwittigen..

Edit: dat van die vergunning in België klopt niet hoor, wij gaan al jaaaaren vuurwerk halen en hebben nog nooit iets moeten voorleggen. Hier moet je zelfs snel zijn om nog aan vuurwerk te geraken want vaak is al heel veel uitverkocht!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:00

@ Lieke_M: Het ging echt om drie paarden. Mijn vader was erbij, hij mocht de hele boel opruimen. 1 paard is gered, 2 andere zijn dood. Op het nieuws werd niet precies de goede informatie meedegedeeld. Waarschijnlijk had de commandant nog geen volledige bevestiging van hoe en wat er allemaal gebeurt was, en als er dan plots een microfoon en een camera onder je neus geduwd wordt, probeer dan in alle chaos maar eens netjes uit je woorden te raken en de juiste info mee te delen.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:01

Ik wil ten eerste mijn diepste medeleven betuigen voor familie en vrienden van dit meisje.
Ook wil ik sterkte wensen aan de eigenaar van de paarden.

Je kunt trouwens wel zeggen van : zet het paard 1 nacht ergens anders neer.. of ..geen vuurwerk
maar mensen zijn mensen.En ik denk dat ze toch vuurwerk zullen af blijven steken. Ik had het liever ook niet gehad. Na de ramp van 13 mei in Enschede ben ik geen fan meer van vuurwerk. We konden ( de afgelopen jaren) een week voor oud en nieuw al niet meer fatsoenlijk met onze honden lopen. 1 was ontzettend bang voor vuurwerk.

Hier hebben we 1 dag in het jaar waar we vuurwerk af mogen steken (en het is niet oud en nieuw). Ik heb zo het vermoeden dat onze paarden er goed op reageren. maar ik zet ze dan toch ook liever in de achterste paddock. Want op de straat rijden ze 100 km/p of harder. Ik wil gewoon geen risico lopen. Maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze de paarden verplaatsen. Er moet maar plaats voor zijn. ik denk dat het nog wel eens heel lastig zou kunnen zijn om een onderdak te vinden als je het normaal maar met 1 wei doet. en bovendien haal je het paard dan weg uit zijn vertrouwde omgeving.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:03

Het hangt van gemeente tot gemeente af wat betreft die vergunning. Wij kregen enkele weken geleden alleszins een folder van de stad Mechelen waarin stond dat je een vergunning moest vragen. Ik denk echter dat dat eerder een formaliteit was.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:29

Teigetje schreef:
Het hangt van gemeente tot gemeente af wat betreft die vergunning. Wij kregen enkele weken geleden alleszins een folder van de stad Mechelen waarin stond dat je een vergunning moest vragen. Ik denk echter dat dat eerder een formaliteit was.

Ja daar had ik nog niet aan gedacht. Bij ons in elk geval niet.

't Is in elk geval een hééél tragisch ongeluk. Ik heb naast de slachtoffers heel erg te doen met de eigenaar van de paarden, niet voor de paarden zelf maar dit draagt hij voor altijd mee hoor.

Stel je voor zeg.. kan iedereen overkomen. Wij wonen heel ver van de autosnelweg maar ook op 'den buiten' rijden auto's en de klap zou misschien minder hard aankomen aan 70km/uur maar toch..

Wettelijk is wel bepaald dat de eigenaar verantwoordelijk wordt gesteld voor wat z'n dieren aanrichten, maar aangezien die vuurpijlen dus zijn teruggevonden vlakbij de wei, vervalt deze bepaling en zal de politierechter zich hierover moeten uitspreken.

Het ook niet wettelijk verplicht je dieren binnen te houden op oud en nieuw.

Ik veronderstel dat je verzekering hier ook niet intussen komt zeker??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:50

Lieke_M schreef:
Wettelijk is wel bepaald dat de eigenaar verantwoordelijk wordt gesteld voor wat z'n dieren aanrichten, maar aangezien die vuurpijlen dus zijn teruggevonden vlakbij de wei, vervalt deze bepaling en zal de politierechter zich hierover moeten uitspreken.

Ik veronderstel dat je verzekering hier ook niet intussen komt zeker??

Ik neem aan dat jij belgisch recht op het oog hebt en daar ga ik niks over zeggen.
Conform nederlands recht blijf je gewoon als eigenaar aansprakelijk voor dit soort dingen en zal de AVP verzekering dit gewoon dekken.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:57

Zou het niet vallen onder de paardenverzekering van schade aan derden? Als je die afgesloten hebt tenminste?

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:52

Zo, dat is heftig! Weten ze nu wel waar het paard uiteindelijk vandaan is gekomen?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:53

er zou maar ineens een paar over de snelweg rennen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:54

Toen ik mijn pony kocht, heb ik naar de verzekeringsagent gebeld om te vragen of ze ook moest opgenomen worden in onze familiale verzekering en ik kreeg als antwoord dat dit pas vanaf 3 paarden moet aangegeven worden, alles wat daaronder ligt zou automatisch in je verzekering opgenomen zijn. Behalve als er met de kar gereden wordt, dan geldt er alweer iets anders.

Eerlijk gezegd vond ik dat een beetje een raar antwoord en nu door dit ongeval ga ik me zeker verder laten informeren..

Maar nee, een aparte verzekering heb ik daar dus niet voor..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:10

Normaal gezien zitten enkel pony's in de familiale verzekering, paard moet je aangeven, en dit ben ik heel zeker, heb het nog nagevraagd bij de BWP en dergelijke. Het waren paarden dus de eigenaar zal er normaal wel een speciale verzekering voor hebben, maar door die vuurpijlen kan dit inderdaad wel anders uitdraaien, maar zowiezo moet er iets verzekerd worden, het was niet de eigenaar zijn fout en niet die van de paarden. Ze deden het heus niet met opzet hoor...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:40

Lieke_M schreef:
Toen ik mijn pony kocht, heb ik naar de verzekeringsagent gebeld om te vragen of ze ook moest opgenomen worden in onze familiale verzekering en ik kreeg als antwoord dat dit pas vanaf 3 paarden moet aangegeven worden, alles wat daaronder ligt zou automatisch in je verzekering opgenomen zijn. Behalve als er met de kar gereden wordt, dan geldt er alweer iets anders.

Eerlijk gezegd vond ik dat een beetje een raar antwoord en nu door dit ongeval ga ik me zeker verder laten informeren..

Maar nee, een aparte verzekering heb ik daar dus niet voor..

Hangt af van waar je verzekerd bent. Wij hebben bij KBC een verzekering en die is geldig voor drie paarden (dus of je er nu 1,2 of 3 hebt dat maakt niet uit). Onze pony zit dan in de familiale verzekering. Bij ING echter heb je de mogelijkheid om tot vijf paarden op te nemen in je familiale verzekering, die kost dan nog eens gevoelig minder dan de aparte paardenverzekering van KBC en dekt hetzelfde.
Wij hebben ons een tijdje geleden uitvoerig geïnformeerd omdat we heel eventjes vier paarden hadden (en vlak naast een spoorweg wonen). ING wilde graag onze polis overnemen maar we hadden op dat moment ook heel even 2 pony's, zes stuks dus in totaal. Dat bleek dan ook weer een probleem. Eén van de dieren op een andere naam zetten, was niet geldig, men kijkt naar het aantal dieren dat op je eigen erf en weiland gestald staat.
Deze verzekeringen gelden ook niet als je schade veroorzaakt tijdens wedstrijden. We hebben dat dan nagevraagd en de BA op wedstrijden of op trainingen in bvb LRV clubverband worden gedekt door de verzekering BA van de wedstrijdorganisatie of van bvb LRV.
Misschien een goed voornemen voor 2008 om alles (nu toch maar vier stuks meer) onder te brengen bij ING Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:01

Vreselijk dit soort tijden voor dieren..
Gelukkig kunnen wij de paarden 's nachts binnen zetten maar niet iedereen kan dit doen.
Triest dat ze het niet heeft overleefd.
Ook erg voor de paarden die het niet overleefd hebben.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:00

Het is idd heel triest voor iedereen die er wat mee te maken heeft, wens ze vanuit hier dan ook veel sterkte toe!

Maar wil toch even iets zeggen over het binnen zetten,
2 van onze paarden stonden ook op de wei, met schuilstallen dan wel.
Ik had ze wel in de schuilstallen kunnen zetten, maar dan was er zeker 1 van de 2 over de deur gegaan. Wat nog eens risico met zich meebrengt voor het paard.
Terwijl ze nu samen zijn geweest en ze hebben wat gerend lijkt me maar alles is goed gegaan.
Wat zou er zijn gebeurd als ik ze apart, alleen dus, binnen had gezet, terwijl ze altijd vrij kunnen lopen?

Beetje triest die eerste pagina's!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:20

Citaat:
Ik had ze wel in de schuilstallen kunnen zetten, maar dan was er zeker 1 van de 2 over de deur gegaan.

Je kan paarden ook leren dat ze binnen moeten staan. Wij hebben op dit moment een paard wat niet in de wei mag, vanwege een blessure. Hoe los je dat dan op? Je moet ze ook niet voor een nacht binnen zetten, maar je kan wel zorgen dat ze er aan gewend zijn. En trouwens, hier gaat er niets over een deur of door een luik heen, die zitten op zo'n nacht echt wel dicht.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:27

Ik wil ze nog niet eens binnen zetten!!
Ze kunnen echt wel in een stal blijven staan maar met oud en nieuw en vooral omdat ze nu gewend zijn om 24/7 buiten te lopen ga ik ze niet binnen zetten! Zoeken elkaar op bij gevaar.

Boxrust is iets anders dan oud en nieuw Knipoog
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 02-01-08 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:34

MoniqueT schreef:
Citaat:
Ik had ze wel in de schuilstallen kunnen zetten, maar dan was er zeker 1 van de 2 over de deur gegaan.

Je kan paarden ook leren dat ze binnen moeten staan. Wij hebben op dit moment een paard wat niet in de wei mag, vanwege een blessure. Hoe los je dat dan op? Je moet ze ook niet voor een nacht binnen zetten, maar je kan wel zorgen dat ze er aan gewend zijn. En trouwens, hier gaat er niets over een deur of door een luik heen, die zitten op zo'n nacht echt wel dicht.

echt, in paniek is een paard juist nx geleerd...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:07

Veel sterkte voor de nabestaande en alle betrokkenen, zoiets is echt vreselijk. Verdrietig

Mijn pony's zijn deze jaarwisseling ook voor het eerst buiten gebleven. Ik heb alleen een schuilstal, dus binnen zetten wordt al een probleem.
Vorige jaren stonden ze 'snachts op stal en waren ze heel rustig (ze stonden toen altijd 'snachts op stal), maar ik ben sinds een jaar verhuisd. De pony's heb ik expres deze jaarwisseling buiten gehouden om te kijken hoe het gaat. De hele maand december wordt hier geknald, dus "even een nachtje binnenhalen" -zoals sommige het hier over hebben- gaat niet op. Bovendien gaat het nog wel een weekje duren voordat er echt niet meer geknald wordt...zouden de pony's dus een dikke maand op stal moeten?

Ze hadden er gelukkig niets tot weinig van en er waren toch een aantal superdreunen bij. Ik woon redelijk in een buitengebied, dus daar verwacht je toch eigenlijk dat mensen rekening met beesten houden. Ik ben tenslotte niet de enigste met pony's en er lopen hier verder ook nog varkens, geiten, schapen e.d. in de weilanden, die kunnen echt niet allemaal "eventjes" op stal.
Maar ja....rekening met elkaar houden is er tegenwoordig niet meer bij. Verdrietig

Gelukkig is het hier dus allemaal goed gegaan, zouden de pony's toch erg onrustig zijn dan had ik ze de volgende jaarwisseling wel weer bij m'n ouders op stal gezet. Erg lastig allemaal, want ik heb geen trailer, maar liever dat dan dat er -door anderen!!!- ongelukken gebeuren. Helaas voor m'n hond kan ik voor haar niets doen en moet zij dus een dikke maand in de stress en angst leven voor het plezier van een ander. Eén à twee dagen vuurwerk...daar kan ik prima mee leven (vind het siervuurwerk zelf ook erg mooi), maar helaas houden sommige mensen zich daar niet aan en knallen dus een dikke maand erop los....

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:12

Ilsje_ schreef:
dan wil je het niet, maar als je zegt er zijn niet overal stallen vrij dan kijk je gewoon niet goed.

Dan mag je wel een flinke tijd gaan zoeken. Toen ik mijn paard wilde verhuizen was er overal een wachtlijst. Niet op iedere hoek van de straat is een stal vrij. Ook komt dit nu door dit tragische ongeval ter sprake, anders had er niemand gerept over paarden in de wei tijdens oud&nieuw.
Er zijn genoeg plaatsen waar paarden 24/7 in de wei staan (boeren, opfokstallen, e.d.), als iedereen daar een stal voor moet vinden met o&n is het helemaal feest!

NL hoeft niet meteen al het vuurwerk af te schaffen, maar aanscherpen van het vuurwerkbeleid zou een begin zijn.

Ontopic blijft het een verschrikkelijk ongeval. Voor de nabestaanden en de eigenaar van de paarden. Het lijkt me verschrikkelijk als je paarden de dood van zo'n jong meisje veroorzaakt hebben. Ongeacht wie de schuldige is.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:16

MoniqueT schreef:

Ik lees net in een ander topic dat er een paard een staldeur eruit heeft getrapt. Opsluiten heeft dus niet altijd nut.

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:11

De eigenaar van de paarden vertelde de pers: '' MEt het feit dat en van mijn paarden overleden is, kan ik eventueel nog leven, maar dat door mijn paarden een meisje van 20 het leven liet, zadelt mij met een enorm schuldgevoel op.''

Ik kan die man best begrijpen ..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:01

ja ik begrijp hem ook volkomen! Het was tenslotte zijn paard... Zelfs al kon hij er nu echt, maar dan ook echt niets aan doen, dan nog is het even serieus slikken dat een van je paarden verantwoordelijk is geweest voor de dood van iemand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:15

Dat is zeker te begrijpen Ja

Maar toch vind ik het niet zijn schuld. Het is gewoon een tragische samenloop