Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:12

A_n_n_e_ schreef:
vind iemand mijn theorie logisch? of kan iemand verklaren waarom het geen goede theorie is? Schijnheilig

Nee die is niet logisch want dan zouden er geen insecten leven op aarde waar het ooit vriest... Lachen

Idd, ik teken maar wat graag dat mijn paarden niet voor export zijn.
Teken ook graag dat ze niet voor consumptie zijn, dus ook daar geen gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:13

Het is echt wachten tot t hier is...ik wil helemaal niet wachten! Als iemand hier een actie wil gaan opzetten, wil ik daar graag aan meehelpen en ook tijd in steken! Ja

Ook ik wil met alle liefde een verklaring tekenen dat ik mijn paarden niet exporteer!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:20

ik kom idd niet echt om een conclusie..veel mensen zeggen dat het wel zo is ..maar ht is dus niet echt bewezen..
wat jammer zegh! Tong uitsteken
het is wel zo dat muggen naar een warmer landt gaan..dus maar hopen dat het ergens warmer dan hier is, en ze niet deze kant op komen..hahah Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:22

Maar aangezien het klimaat hier ook veranderd Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:23

Bij veel vriezen gaat er wel wat kapot, maar zeker niet alles. Het moet langer,vaker en kouder vriezen wil het een beetje effect hebben op de insectjes.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:23

ja..maar overal..dus landen die al warmer waren dan nl worden nu ook warmer togh Haha! beetje positief blijven!! Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:27

Anya schreef:
Is hier iemand die zo'n site in elkaar kan knutselen?
met een oproep en een adressenlijst/handtekeningenactie???????

Zo'n site maken is niet zo moeilijk, je moet alleen een provider hebben waar je hem neer mag zetten...

Tja, als mijn paard eenmaal zo'n ziekte heeft, dan is inslapen waarschijnlijk de meest humane oplossing. Alleen zou ik ook de keus willen hebben om mijn paard in te enten en zo te behoeden voor besmetting waardoor ik mijn paard dus niet in moet laten slapen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:30

A_n_n_e_ schreef:
ja..maar overal..dus landen die al warmer waren dan nl worden nu ook warmer togh Haha! beetje positief blijven!! Knipoog

Misschien is het beter de realiteit onder ogen te zien Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:32

Wie zegt dat het warmer wordt, het kan ook kouder worden Lachen

/erg offtopic

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:32

okej..naja..ik stop maar..want het heeft geen zin Knipoog mn mening is anders.. trouwens als jullie een actie op zetten voor die vaccinatie dan hoor ik het graag Haha!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:45

Ag ik moet er niet aan denken.
Ik denk dat wat ik nu ga zeggen ook voor de meesten mensen geld.
Mijn paarden zijn voor mij niet zomaar dieren. Het zijn maatjes voor het leven, ik hebt een band met ze. Ik moet er niet aan denken dat ze moeten worden ontruimt ( bah wat een woord Verdrietig ). Toen met dat MKZ gebeuren,
Die koeien enz werden gewoon met een grote grijper in een container( of laatbak ofzo) gesmeten. Helemaal geen respect voor de mensen die van hun beesjes houden. Ik moet er niet aan denken dat mijn paarden zo in een container worden gesmeten. Huilen Boos!

Tja en als paarden besmet zouden raken zou ik ze niet willen laten inslapen. Deze lijdens weg is veel langer dat de manier van de slager( zou mijn paarden er nooit heen brengen hoor Bloos ). het moet dan gewoon in 1 keer over zijn. geen gevecht worden tegen de spuit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:04

ik houd dit even in de gaten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:08

Ja tuurlijk hangt de vorm van insecten af van het klimaat waarin wij leven. Maar zodra het warmer wordt hier (zomer), komen er weer muggen e.d. Er zijn zelfs al malaria muggen in Nederland geweest vorige zomer, ook uit Afrika. En er strijkt zelf sahara zand op je auto neer, als de wind onze kant op staat. Dus insecten kun zo hier komen.
Allemaal naar de website van de partij van de dieren en stuur en mail!!!

KIMxHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:19

Wat zijn de symptonen dan?
Ze zijn zo ineens ernstig ziek zonder dat er symptomen zijn ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:22

@KIMxHORSE : Even teruglezen Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:23

Ik heb nog even die bron bekeken waar het vandaag komt, weet iemand hoe serieus we dat kunnen nemen? Want het staat ook niet in andere kranten of zo..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:26

even voor de mensen die denken dat knutten doodgaan in de winter... uit het draaiboek paardenpest van LNV

Citaat:
Conceptbeleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest versie 1.0 16
In warme gebieden zoals zuidelijk Europa en de tropen kunnen er meerdere generaties knutten per
seizoen zijn. In gematigde streken zijn er waarschijnlijk maar enkele generaties, al verschilt dit per
soort en per gebied. Er zijn geen gegevens over het aantal generaties per seizoen van Culicoides-soorten
in Nederland. Wanneer in Nederland de herfst en/of winter de temperaturen omlaag gaan,
waarbij vooral nachtvorst een belangrijke rol speelt, gaan de meeste volwassen knutten dood. Er
wordt in de literatuur vanuit gegaan dat in gematigde streken alleen de larven overwinteren, maarഊrecente waarnemingen tonen aan dat ook volwassen knutten in de winter zijn gevangen, weliswaar in
relatief zeer lage aantallen. Enkele van de tijdens de wintermaanden (januari, februari, maart)
gevangen knutten in Nederland hadden zelfs een bloedmaal genomen. Het is onduidelijk of het hier
gaat om oude individuen die overwinteren, of dat het knutten zijn die tijdens de winter zijn uitgekomen.
Ook is het onduidelijk of dit verband heeft met de door de klimaatsverandering warmer wordende
winters.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:28

hmm ook geen prettig vooruitzicht.. maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.. Laten we gewoon hopen dat het niet zo ver komt... en geen "onnodige" orust zaaien...
tuurlijk het idee dat je paardje afgemaakt moet woren door zo'n k**te mug met een of andere domme ziekte is vreselijk!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:31

Citaat:
Conceptbeleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest versie 1.0 21
Verdenking
Bij een verdenking van de aanwezigheid van APP op een bedrijf dient een officieel onderzoek
ingesteld te worden om na te gaan of deze dierziekte al dan niet aanwezig is. Een bedrijf is volgens de
richtlijn: een landbouwbedrijf of entrainement, stal of, in het algemeen, iedere ruimte of iedere
inrichting waar gewoonlijk paardachtigen worden gehouden of gefokt, ongeacht hun gebruik evenals
natuurreservaten waarin paardachtigen in vrijheid leven. Er wordt derhalve noch onderscheid gemaakt
tussen gehouden en niet-gehouden paardachtigen, noch tussen bedrijfsmatig en niet-bedrijfsmatig
gehouden paardachtigen.
In het geval van een verdenking van APP dient de officiële dierenarts maatregelen nemen op het
verdachte bedrijf die erop gericht zijn de verspreiding van APP te voorkomen. Tot deze maatregelen
behoren het opmaken van een lijst van plaatsen waar de vector makkelijk verblijft of overleeft en een
epidemiologisch onderzoek. De aan- en afvoer van paardachtigen op en van het bedrijf wordt
verboden en insecticiden worden aangewend. De houder van de paarden op het verdachte bedrijf is
verplicht medewerking te verlenen aan deze maatregelen. De richtlijn laat geen beleidsruimte ten
aanzien van de op het bedrijf te nemen maatregelen. Strenger kan wel, maar soepeler niet. Lidstaten
kunnen evenwel besluiten dat op bedrijven in de nabijheid en op contactbedrijven waar APP mogelijk
ook kan heersen dezelfde maatregelen te treffen als op het van besmetting met APP verdachte
bedrijf.
Bevestigde uitbraak
Een eerste uitbraak van APP is volgens de richtlijn bevestigd indien de bevoegde autoriteit in een
lidstaat op basis van de resultaten van laboratoriumonderzoek de aanwezigheid van APP bekend
heeft gemaakt. Als er in de lidstaat al sprake is van een epidemie van deze ziekte kan echter ook op
grond van epidemiologisch of klinisch onderzoek een bevestiging van de uitbraak plaatsvinden.
Indien de uitbraak is bevestigd worden op het getroffen bedrijf alle besmette of ernstig verdachte
paardachtigen gedood en de stoffelijke resten ervan verwijderd. Op bedrijven in een straal van 20
kilometer rond het besmette bedrijf worden de maatregelen getroffen zoals die op een verdacht bedrijf
getroffen dienen te worden. Voorts dienen de paardachtigen in dat gebied tegen APP ingeënt teഊworden en dient een epidemiologisch onderzoek als bedoeld in artikel 7 van de richtlijn uitgevoerd te
worden
.

En een vervoersverbod in een straal van 100 km gedurende 12 maanden.. dus ook niet naar de kliniek. Alleen noodslacht is nog toegestaan.

Citaat:
Instellen gebieden
De door APP getroffen lidstaat dient om elk besmet bedrijf een beschermingsgebied met een straal
van ten minste 100 km en om dit beschermingsgebied een toezichtsgebied met een straal van
tenminste 50 kilometer in te stellen. Deze gebieden kunnen op verzoek van de lidstaat en op advies
van het SCoFCAH (bijlage 2) bij beschikking aangepast worden.
In het beschermingsgebied en in het toezichtsgebied dienen alle bedrijven geïdentificeerd te worden
en regelmatig door de officiële dierenarts bezocht voor klinisch onderzoek en zo nodig monstername.
De paardachtigen mogen slechts met het oog op noodslacht onder officieel toezicht rechtstreeks naar
een slachthuis vervoerd worden. Voorts kan op het advies van het SCoFCAH bij beschikking besloten
worden dat alle paardachtigen in het beschermingsgebied ingeënt worden. In het toezichtsgebied
mogen paardachtigen niet worden ingeënt. Onder zeer strenge voorwaarden kunnen lidstaten bepaald
verkeer van paardachtigen toestaan (artikel 11).
De bovengenoemde maatregelen worden getroffen voor de duur van ten minste 12 maanden. Op
grond van artikel 12 van de richtlijn en op advies van het SCoFCAH kan de Europese Commissie
besluiten dat de getroffen lidstaat extra maatregelen dient te nemen om de APP-epidemie te
bestrijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:44

Citaat:
Conceptbeleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest versie 1.0 68
8.10 LEVENSBEDREIGENDE SITUATIES
Er kunnen situaties ontstaan waarin een paard in een levensbedreigende situatie is en naar een
kliniek vervoerd moet worden. Zoals uit de maatregeltabellen blijkt is vervoer van paarden niet in elke
fase van de crisis of in elk gebied mogelijk. Wel toestaan van een transport van een paard naar een
kliniek kan een groot risico voor verspreiding van de ziekte met zich meebrengen. Daarnaast zullen
klinieken vaak niet een paard uit een risicovol gebied willen en kunnen ontvangen. Voor de situaties
waarin een paard niet vervoerd mag worden en toch in nood verkeerd zal gekeken moeten worden of
er een alternatief is om het paard te helpen zonder dat het vervoerd hoeft te worden. Omdat het hier
om levensbedreigende situaties gaat is één van de alternatieven euthanasie van het dier.
Hieronder wordt per gebied aangegeven wat de mogelijkheden zijn.
· 20 km zone
De 20 km zone is het gebied met het grootste risico. Afhankelijk van de fase waarin de crisis verkeert
is er meer of minder mogelijk. 60 dagen na uitvoering van noodvaccinatie mogen de dieren binnen de
20km zone vervoerd worden. Vervoer naar een kliniek binnen de 20 km zone is dan natuurlijk ook
mogelijk. Totdat de 60 dagen periode voorbij is mogen de dieren de houderij niet verlaten. Het risico
van verspreiding door transport is dan te groot. Voor noodsituaties zal dan een alternatief aangewend
moeten worden.
Het is heel waarschijnlijk dat er een 20 km zone zal komen met een straal van meer dan 20 km.
Waardoor er waarschijnlijk wel een kliniek in deze zone zal zijn. Toch is er altijd de kans dat er in de
ingestelde 20 km zone geen kliniek is. In dat geval zal ook gebruik gemaakt moeten worden van een
alternatief.ഊ· Beschermings- en toezichtsgebied (B/T gebied)
60 dagen na de uitvoering van noodvaccinatie in de 20 km zone, is vervoer binnen het B/T gebied
weer toegestaan. Dan is vervoer naar een kliniek binnen het B/T gebied mogelijk.
Tot de 60 dagen periode voorbij is kunnen er geen paarden vervoerd worden. Daarom zal er voor die
tijd een alternatief aangewend moeten worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:45

Citaat:
9.3 BESCHIKBAARHEID VAN VACCINS
Er zijn een paar bedrijven die vaccin tegen paardenpest fabriceren. Eén bedrijf, in Zuid-Afrika, kan op
relatief grote schaal vaccins produceren en verkoopt deze ook commercieel. Bij de uitbraken in Spanje
en Portugal is ook gebruik gemaakt van deze vaccins. In Europa zijn er geen vaccins tegen
paardenpest geregistreerd. Het is in Europa niet toegestaan om niet geregistreerde vaccins toe te
dienen. De Europese regelgeving geeft echter wel de mogelijkheid om in noodgevallen niet
geregistreerd vaccins toe te passen. Artikel 8 van richtlijn 2001/82/EG (zie kader) geeft deze
mogelijkheid. In geval van een uitbraak van APP mag Nederland een niet geregistreerde vaccin
toepassen, omdat APP een ernstige epizoötische ziekte is en de bestrijdingsrichtlijn van APP
toepassing van vaccinatie voorschrijft. Wel moet Nederland de Europese Commissie hiervan op de
hoogte stellen.

Citaat:
9.3.1 Veiligheid van het vaccin
Het beschikbare vaccin heeft op het gebied van veiligheid een aantal nadelen, die worden hieronder
beschreven.
· “Recombinatie”
Bij het gebruik van levende vaccins is er altijd het gevaar op recombinatie van het vaccinvirus met het
veldvirus waardoor er als het ware een nieuw virus kan ontstaan. De kans hierop is echter klein, o.a.
omdat het vaccinvirus en het veldvirus dan in dezelfde cel moeten vermeerderen.
· “Reverse to virulence”
Met deze term wordt bedoeld dat het levende vaccin, dat verzwakt is, weer virulent (sterk) wordt. Ook
hierop is de kans niet groot, maar ook dit is een risico bij het gebruik van levende vaccins.
· Risico voor het paard
In de landen waar dit vaccin gebruikt wordt zijn soms ziekteverschijnselen te zien bij paarden die
gevaccineerd zijn. De fabrikant geeft aan dat de dieren tussen dag 7 en dag 14 na vaccinatie een
lichte reactie kunnen laten zien. Dieren mogen de eerste 3 weken na vaccinatie niet (zwaar) belast
worden.
· Risico voor ongeboren veulen
Van het vaccin is bekend dat het bij drachtige merries schade aan het veulen kan geven of abortus
kan veroorzaken.
9.3.2 Effectiviteit van het vaccin
Levende vaccins zijn over het algemeen zeer effectief. Omdat het vaccin erg lijkt op het veldvirus
krijgen dieren een goede antilichaamrespons en geeft het vaccin een goede bescherming. Van de
effectiviteit van het beschikbare APP vaccin is weinig bekend. De fabrikant geeft aan dat het vaccin na
3-4 weken immuniteit geeft. Positieve punten zijn dat het vaccin zeer veel gebruikt wordt in Zuid Afrika
en daar de paarden in een endemische situatie goed beschermt. Het vaccin is ook in een uitbraak
situatie (epidemie) in Spanje en Portugal gebruikt, waar het ook effectief is gebleken. Aan de andere
kant is ook gebleken dat bij een deel van de gevaccineerde paarden niet voldoende antilichamen
werden gevonden na vaccinatie. Deze dieren bleken in een experiment toch beschermd tegen
kunstmatige besmetting.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:48

Citaat:
14.2 SOCIAAL-EMOTIONELE ASPECTEN
Zowel de uitbraak van een dierziekte zelf als de maatregelen die noodzakelijk zijn om de ziekte te
bestrijden kunnen een grote impact hebben op betrokkenen. Hoewel er geen sprake is van het ruimen
van gezonde dieren, maar van euthanaseren van besmette of ernstig verdachte dieren die meestal
ernstig lijden onder de ziekte, kunnen de emotionele gevolgen groot zijn. Het euthanaseren van
paarden treft immers niet alleen houders (professioneel of hobbymatig) maar ook een grote groep
burgers (recreatieruiters en anderen die van paarden houden). Dit zijn burgers die weinig ervaring
hebben met dieren die geëuthanaseerd worden om een andere reden dan dat ze uit hun lijden verlost
moeten worden of vanwege ouderdom worden afgevoerd naar het slachthuis. Van de recreatieruiters
is bovendien een zeer hoog percentage jongeren in een gevoelige leeftijd.
Dientengevolge kunnen betrokkenen in sociaal emotionele problemen raken en in sommige gevallen
is professionele psychosociale hulp noodzakelijk. Reacties van mensen en de mogelijke problemen
die kunnen ontstaan, is van veel factoren zoals, persoonskenmerken, de mate van betrokkenheid, de
wijze waarop met het beleefd en de problemen uit, afhankelijk.
Bij sociaal emotionele problemen is er voor alle betrokkenen/getroffenen behoefte aan informatie,
empathie, erkenning, ruimte om het verhaal kwijt te kunnen, een luisterend oor, acute hulp, adviezen
en duidelijkheid. Begeleiding hierbij kan meestal op informele basis in de eigen directe kring geboden
worden. Mensen uit de directe kring zijn: familie, vrienden, buren, collega’s, leraren van
(basis)scholen, geloofsgenoten. Echter indien sprake is van psychosociale problematiek zal
professionele hulp geboden moeten worden.
LNV onderkent dat een dierziektecrisis een grote impact op het dagelijkse leven heeft en kan leiden
tot psychosociale problemen. Voor de begeleiding bij psychosociale problematiek zijn echter de
reguliere hulpverleningsinstanties uit de humane gezondheidszorg verantwoordelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:50

Zo dat is een uittreksel.. de 12 maanden vervoersverbod bestaan dus wel maar na een aantal weken verplicht opstallen zijjn er enkele vervoersmogelijkheden weer voorhanden. Bijvoorbeeld in de 20 km zone naar een kliniek. Is die kliniek er niet, dan is euthanasie een goede optie. Aldus het draaiboek.

tot zover.. ik ben door 150 pagina's gespit nu.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:05

Super Anya, maakt het een stuk duidelijker.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:10

idd super anya! dit maakt het een stuk duidelijker!