Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:29

Fitzroy schreef:
Misschien op het gemiddelde paard, casperr. Nu is Power geen gemiddeld paard maar als ik die van mij zo kort zou opbinden zouden ze allebei compleet flippen dat weet ik wel zeker.

En de fries waar ik op rijd zou dat niet doen. Dat weet ik nu al. Dat is gewoon eentje die koel in zijn hoofd is en die echt nérgens om geeft. En zo zullen er nog wel meer paarden zijn.

Het valt mij op dat bijna iedereen over het feit valt dat Power niet bang toont (want hij is 'het immers zo gewend' als ik die uitspraken moet geloven.) Maar over het andere wat vaststaat zegt niemand wat over???

Whisperke schreef:
casperrr schreef:

Waar baseer je dat op?

uuhhhmmm er zijn ook paarden die niet wakker liggen van zulke trainingsmethode..
Ooit eens een niet lief paard gezien, en dan een slof eraan... en dan hem kort houden omdat je bang bent dat die doet... loopt die ook met zijn kop op de borst... Genoeg mensen voorbij zien komen!!

Dat bedoel ik ook Whisperke Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:31

Ik begrijp persoonlijk niet hoe mensen dit namens Coby 'enzo' kunnen goed praten.....Hebben jullie wel goed naar de foto's gekeken? Dan draait je maag toch om? En dat er ergere dingen zijn en het dat het niet lang heeft geduurt(ik vind persoonlijk twee/drie minuten in die houding wel lang).....dat maakt het feit toch niet minder erg.

Maar ik geloof dat hier al een hele hoop rel-topic over zijn geweest. Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:31

Oké, maar kun je daarmee de trainingsmethode op zich goedpraten?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:32

Irma_Maandag schreef:
Oké, maar kun je daarmee de trainingsmethode op zich goedpraten?

Noem jij 1 a 2 minuten een trainingsmethode? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:32

Fitzroy schreef:
Misschien op het gemiddelde paard, casperr. Nu is Power geen gemiddeld paard maar als ik die van mij zo kort zou opbinden zouden ze allebei compleet flippen dat weet ik wel zeker.

idd
Als ik Kawa gewoon bijzet en hij voelt druk die niet weggaat, komt hij omhoog...gaat de druk dan niet weg valt hij achterover neer....
Zanda nog niet geprobeerd...

Dus dat power dit ondergaar zegt mij dat dit niet de eerste keer is....daar heeft hij te veel temperament voor....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:33

Dat is als je er vanuit gaat dat dit een incident is geweest. Daar ga ik nl. niet vanuit Knipoog

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:33

Whisperke schreef:
casperrr schreef:

nee hij toont niet bang...was het al gewend....
Elk ander paard gaat in de lucht.... Verdrietig

Waar baseer je dat op?

uuhhhmmm er zijn ook paarden die niet wakker liggen van zulke trainingsmethode..
Ooit eens een niet lief paard gezien, en dan een slof eraan... en dan hem kort houden omdat je bang bent dat die doet... loopt die ook met zijn kop op de borst... Genoeg mensen voorbij zien komen!!

Genoeg mensen die met slof rijden en hun paard zo diep in de krul hebben lopen. Niks wordt er van gezegd toch? En nu ineens, FEEST coby van baalen doet iets, en dan nogwel met touwtjes; ditpaard ismishandeld, heeftminstens een trauma opgelopen. Nou mensen sorry, kijk eerst eens naar je eigen paarden en manier van rijden. En het is in mijn ogen heus niet goed wat ze doet,maar nooit wordt er van deze dingen iets gezegd, van slof en dergelijke e nu ineens moeter zso op gereageerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:34

Citaat:
Genoeg mensen die met slof rijden en hun paard zo diep in de krul hebben lopen. Niks wordt er van gezegd toch

gebruik de zoekfunctie eens op slof.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:34

Kort gezegd was van Krooswijk wel degelijk strafbaar omdat ze met deze bijzetteugel heeft gelongeerd, alleen is ze er niet voor veroordeeld.
(Lees het vonnis tegen van Krooswijk maar eens)

Het mag dus in ieder geval niet.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:35

runningkawa schreef:
Citaat:
Genoeg mensen die met slof rijden en hun paard zo diep in de krul hebben lopen. Niks wordt er van gezegd toch

gebruik de zoekfunctie eens op slof.....

We hebben het hier over de KNHS, hier op bokt zijn overal voor en tegenstanders en mensen die alles groter maken dan dat het is. Maar dat is niet erg, daar is bokt bokt voor, iedereen z'n mening. Ik bedoel door deKNHS.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:36

Punt is , dat coby een voorbeeldfunctie heeft en 'pietje van de buren' die zn paard in de krul trekt niet.
Blijft natuurlijk een feit, dat het voor P&P niet minder erg of erger is dan voor dat paard van pietje, dat is even erg.

Maar dit is idd een gemiste kans voor de knhs om aan te geven dat dit niet de bedoeling kan zijn van welke trainingsmethode ook.
Coby gaf zelf toch aan dat ze haar pupil uitlegde dat p&P te kort stond en ze dit moest veranderen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:40

Pfffff, dit is het bewijs dat paardenwelzijn niet aan de paardensector zelf kan worden overgelaten. Maar goed dat de overheid zich ermee gaat bemoeien.

Dat rapport is ook walgelijk om te lezen. Een heleboel rechtpraten wat krom is. Redeneringen als: "Als het echt zo slecht zou zijn, zou het paard van Anky niet 34 zijn geworden." Wat heeft dat er nou mee te maken?

Of: Lammert Haanstra begint ook met kort longeren, dus het hoeft niet per se slecht te zijn...
Ze proberen het gewoon goed te praten!

De fotograaf zei wel dat die sessie lang duurde... maar later hebben wij begrepen dat het kort duurde... dus dan zullen we maar kiezen dat we het laatste geloven...

Ook wordt er soms schaamteloos reclame gemaakt: ze zeggen dat de dressuurstal leerlingen van een 'zeer' hoog niveau voortbrengt...

Het is verboden om honden voor een karretje te zetten, maar een paard als zeepaardje opbinden mag dus wel..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:40

Zo'n proces en media aandacht lijkt mij al straf genoeg. Ik kan kan mijzelf - en jullie vast ook - 1000 ergere dingen bedenken waar mensen beter hun tijd in kunnen steken, toch? En nee, dit betekent niet dat ik iets recht praat, wat overduidelijk krom is Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:41

Deze uitspraak is om van te kotsen, echt. Nu mag je dus legaal je paard in de krul trekken.....

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:47

Inderdaad om van te kotsen... Scheve mond

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:49

Bojangles schreef:
Ja eerst zeiden ze dat het 'per ongeluk' was, dat het meisje hem zo kort had vastgezet. Maar in die uitspraak staat dat het zo hoort bij die trainingsmethode met die soort van bijzetteugel die ze gebruiken. Moeten jullie voor de gein die uitspraken eens doorbladeren en lezen wat voor onzin er allemaal in staat.

ik heb ook de 31 bladzijden van die uitspraak doorgelezen en dus ook dat stuk over die longeermethode.

Er staat dat het longeren met deze manier van bijzetten (een lopende/glijdende bijzetteugel) een heel geaccepteerde manier van bijzetten is die zelfs voorop een belangrijk (recent) Duits boek over longeren afgebeeld staat.

In de literatuur is over deze manier van longeren informatie terug te vinden.
Er zijn 2 manieren om deze methode te gebruiken. Voor ongetrainde en jonge paarden van lang bijzetten naar korter bijzetten in de loop van de training. En voor getrainde/oudere dieren (zoals P&P) van eerst kort (om verbinding te krijgen) naar langer, om zo het paard over de rug te kunnen laten lopen.

Er wordt erkend dat P&P aan het begin van die training inderdaad te kort was bijgezet, en dat dit later hersteld is.

Mij vallen ook de blunders van de aanklager op. niet erg handig bij zo'n belangrijke publiekszaak.
Ook de argumenten van de verdediging waarbij ze onder de verantwoording/veroordeling proberen uit te komen met allerlei procedure-regels/fouten kwam op mij niet zo sympathiek en sterk over.

De uiteindelijke argumentatie vond ik duidelijk en goed onderbouwd.
Er wordt ook genoemd dat de fotograaf uiteindelijk had toegegeven dat het toch om een kort tijdsbestek ging, in tegenstelling tot zijn eerdere beweringen. Dat had men kunnen controleren als de originele fotogegevens nog in te zien waren (immers datum en tijd wordt digitaal vastgelegd met de foto, dus de tijdsverloop tussen de verschillende "momentopnames" is te achterhalen.

Ik heb geen ervaring met hoe de paarden op stal van Baalen getraind worden.
In haar open brief werden destijds inderdaad mensen uitgenodigd met eigen ogen te komen kijken bij de trainingen.
Er reageerden in die topics ook mensen die er wel regelmatig kwamen en die ontkenden dat deze extreem korte wijze van bijzetten "normaal" was bij DVB.

Ik denk dat veel paardenmensen wel eens uit hun slof schieten, hun geduld verliezen of een paar hard aanpakken (wel of niet terecht volgens anderen) Hand in eigen boezem steken is echter lastig. Het is makkelijker met de vinger naar andere te wijzen en er de dierenbescherming op af te sturen...

Tenslotte wil ik nog aangeven (voordat mensen rare dingen gaan denken over mijn eigen trainingsmethodes Tong uitsteken) dat ik persoonlijk het een erg onplezierig gezicht vond hoe kort P&P bijgezet was op die foto's. Vooral door zijn houding met die bijzet.

Ashley__

Re: Twee uitspraken tuchtcollege inzake Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:50

runningkawa schreef:
Hoe kan er vrijspraak zijn met zulke foto's erbij?

Zouden we ook vrijspraak krijgen als we een mens zo in elkaar sjorren?
Of is het alleen maar omdat het maar om een dier zonder stem gaat?

eens uit proberen bij Coby Tong uitsteken

Precies. Belachelijk gewoon

micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:55

Jeetje schande is is dit ,stelletje watjes bij het knhs

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:58

Esperanza schreef:
Deze uitspraak is om van te kotsen, echt. Nu mag je dus legaal je paard in de krul trekken.....

Ik ben er ook bang voor ja
No Cheer

En zoals mijn moeder al zei.... 'als je de foto kantelt, lijkt het net een zeepaardje'

Afbeelding

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:58

Wat is iedereen zijn punt nou? Het is duidelijk dat Coby NIET aan het tuigage mocht komen. Angela heeft hem te kort bijgezet, een vergissing. Coby had gezegd dat hij zo te kort liep, ze hem even door liet lopen om te vertellen waarom di geen effect had, om vervolgens door Angela het weer correct te laten herstellen.
De fotograaf heeft toegegeven dat het niet lang duurde.
Ze geven aan dat ze fout zaten, maar de boel wordt blijkbaar verdraait dat ze zojuist 2 grote dierenmishandelaars waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:02

even...bij mij is even om wat uit te leggen hoogstens 1 rondje
Dit even duurde heel wat langer..nee geen uren, maar ook geen tellen....

En verdraaien, waar?
Gewoon een mening hebben dat het belachelijk is dat dit mag....want zo kan ander paardenleed ook niet aangepakt worden....

Ik hoop dat het wetsvoorstel aangenomen wordt met bepalingen voor huisvesting, maar ook over training....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:03

Moderatoropmerking:
SVP met respect over en weer discussiëren. Val de argumenten van een persoon aan, niet de persoon zelf. Probeer daarnaast ook jezelf rustig en onderbouwd te verwoorden. Je kan het met iemand oneens zijn, maar je hoeft het niet gelijk persoonlijk te trekken door te vragen wat iemand met zijn eigen paarden doet. Dat is niet altijd relevant.

En nog afsluitend een huishoudelijke mededeling Lachen Het zou fijn zijn als jullie goed nadenken voor je een bericht plaatst, kijk dus even of je overal op gereageerd hebt waar je wat over wilde zeggen. Meerdere berichten onder elkaar zijn niet de bedoeling, je kan ook editten Lachen Ook goed quoten is wel zo fijn, dat de juiste naam boven de juiste tekst staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:04

runningkawa schreef:
even...bij mij is even om wat uit te leggen hoogstens 1 rondje
Dit even duurde heel wat langer..nee geen uren, maar ook geen tellen....

En verdraaien, waar?
Gewoon een mening hebben dat het belachelijk is dat dit mag....want zo kan ander paardenleed ook niet aangepakt worden....

Ik hoop dat het wetsvoorstel aangenomen wordt met bepalingen voor huisvesting, maar ook over training....

Inderdaad.

Mensen uit de paardensector roepen dat paardenwelzijn GEEN overheidstaak is.

Maar dít laat zien dat het heel heel hard nodig is, dat het wél een overheidstaak gaat worden. Duidelijke regels over wat wel en niet mag. Ook zonder fratsen als LDR en dit kan je volgens mij ook een paard prima dressuurmatig rijden hoor. Getuigt alleen maar van zwakte als je dit nodig hebt om je paard soepel te laten lopen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:08

casperrr schreef:
Wat is iedereen zijn punt nou? Het is duidelijk dat Coby NIET aan het tuigage mocht komen. Angela heeft hem te kort bijgezet, een vergissing. Coby had gezegd dat hij zo te kort liep, ze hem even door liet lopen om te vertellen waarom di geen effect had, om vervolgens door Angela het weer correct te laten herstellen.
De fotograaf heeft toegegeven dat het niet lang duurde.
Ze geven aan dat ze fout zaten, maar de boel wordt blijkbaar verdraait dat ze zojuist 2 grote dierenmishandelaars waren.

Angela heeft zeker een vergissing gemaakt, waarbij je je moet afvragen of dit nou per ongeluk, oeps te kort, was of expres, met een doel (volgens een bep. training).
Lijkt mij persoonlijk, dat je dit door hebt als je aan het verstellen bent en anders zodra die weg stapt.

Foto's kunnen niet worden verdraaid, die spreken voor zich lijkt me?
Feit is wel dat er idd veel goedpraterij in het dossier zit.. bv dat er een methode is die kort begint, naar lang blabla..Dan hadden ze m toch juist kort moeten laten?

En als ik voor mezelf spreek, heb ik het niet gehad over 'grote dierenmishandelaars', maar vind het wel unfair tegenover het paard an sich.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:10

Het was 'per ongeluk' gegaan en toch komen ze met een verklaring aanzetten dat er bladiebla methodes zijn die van kort naar lang werken

Verward