Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:37

Ddees, ik ben helemaal met je eens dat veel kinderen niet leren om met dieren om te gaan. Dat is ook iets wat ik mijn kind wel leer uit principe. Zij heeft dan ook het geluk dat ze een moeder heeft die enorm gek op dieren is. Maar nogmaals; een peuter van 18 maanden bij paarden is toch echt nog steeds een ander verhaal, of je nou het respect voor dieren bijbrengt of niet.

Mijn dochter groeit op met twee katten. Eentje is een echte kattenkop, voor die kat moet je echt oppassen als ze je niet vertrouwt en ze gaat er geweldig mee om. Ze laat die kat met rust en doet heel rustig als ze bij elkaar in de buurt zijn. Heeft ze vanaf jongsaf aan geleerd. De andere kat is een schatje, dat is echt haar poezenvriendinnetje, daar kun je alles mee doen bij wijze van spreken.
Ze is erg lief voor dieren (katten, honden, konijnen, geitjes, noem maar op), doet rustig, trekt niet aan staarten of pootjes, ze wil er lief voor zijn. Ze is ook dol op paarden, aait ze graag (dan heb ik haar wel in mijn armen!). Want ALS ze de kans krijgt, loopt ze rustig tussen de benen door Scheve mond . En dat gaat nou net niet gebeuren. Want ze ziet het gevaar niet en dat is niet zo gek als je nog maar 2,5 bent. Dan grijp je, als het goed is als ouder in, om dat niet te laten gebeuren. Dat snappen ze nog niet. Ik zeg het elke keer weer tegen haar, hoor, en op een dag als ze wat ouder is, zal ze het vast wel snappen. Maar haar enthousiasme voor paarden is zo groot, dat ze ze het liefst omhelst aan hun benen Bloos!. Is het gek dat ik daar bovenop zit? Ik weet waar paarden toe in staat zijn en ze is mijn kleine meisje. Wat denk je nou? Knipoog

Laat staan dat een peuter van 18 maanden het al snapt. Die wandelt even een kudde in en zie wat er gebeurt....... Vreselijk...... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:39

Dan zou je natuurlijk als je echt zeker wilt zijn een 2e apparaat er bij kunnen zetten.
Waar ik toen reed zat het op het lichtnet en alle draden hadden een flinke klap.
Maar de draden bijv aan de weg kant, dus niet vanuit het huis, daar zaten er geen 5 boven elkaar.
Was alleen van huis naar wei. (moeilijk uit leggen)

Maar als jij zeker weet dat je kinderen niet zomaar in de wei komen is dat natuurlijk wat anders.
maar stel dat ze het wel doen (en ik klop dat heel erg af) is dan meteen het paard fout?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:44

Citaat:
En achteraf...kunnen mensen dan niet eens vooraf nadenken?

Blijkbaar niet. Hoeveel mensen roken wel niet, hoeveel mensen stappen dronken achter het stuur, hoeveel mensen stappen slaperig achter het stuur. Hoeveel mensen lopen wel niet een met een scalpel/mes te zwaaien in slagerijen/ dokterskabinetten,...Achterafgezien is het allemaal zo makkelijk om schuldige aan te wijzen.

En over de sloot dichtgooien...iemands kleinkind verdronk in een vijver, raad eens welke vijver de dag erop dicht zat. Is dat anders? Gewoon jezelf overtuigen dat het nooit of te nimmer meer kan gebeuren.

Ik ben het Monique eens. Ik zou het als een plicht voor mezelf zien en aan het slachtoffertje. Mits ik geen oorzaak van het gedrag kan vinden.

Bij een jong, gezond paard met een DUIDELIJK aanwijsbaar EN vergeefbare oorzaak zou ik wel verkopen aan een particulier, met duidelijke vermelding van wat er gebeurt is. Anders niet.

Nog een kleine bedenking... zijn de weilanden in Australie niet gigantisch? Of ze kunnen dat zijn. Lijkt me dan sterk om het volledig dicht te maken. Wedden dat zo een kleine pruts dan dat gat eerder heeft ontdekt dan jezelf.

Overigens heeft mijn moeder nooit een traphekje gezet. Uit angst dat we op ontdekkingstocht zouden gaan als ze het eens open zou laten...we mochten gewoon niet bij de trap komen. Misschien daarom.

Er zitten zoveel motivaties/situaties/beweesgreden in, dat we eigenlijk geen oordeel kunnen vellen, we weten immers zo weinig, maar ik kan het zo goed begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:48

De weides zijn daar groot, buiten om...maar elk huis heeft daar ook zeg maar een binnenplaats...dat is wel af te maken Ja

Ja mensen die bijv dronken in de auto stappen en een ongeluk maken heb ik ook geen goed woord voor over
Liep pas ook een topic over, over een Nederlanderd die daarom in Amerika vast zat...eigen schuld dikke bult...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:52

Maar ik vind iemand die drinkt en vervolgens in de auto stapt en dan slachtoffers maakt, ook een heel ander verhaal dan je kind even uit het oog verliezen......

Hoewel ik wel benieuwd ben naar de afstand die het kind moest overbruggen naar de bewuste hengst. Want hoelang is het kind dan uit de ogen van mama/papa geweest?
Daar kan ik me soms niets bij voorstellen..... Ik ga ook wel eens even naar boven, terwijl dochterlief beneden is. De buitendeuren zitten dan op slot (zij loopt rustig naar buiten toe in deze kou namelijk) en ik ken elk geluidje. Ze mag tegenwoordig de trap wel op, hoor (onze trap begint in de woonkamer), ze vraagt het meestal ook inmiddels. Wij hebben niet zo'n groot huis, je hoort alles beneden als je boven bent met de deuren open....
Maar in Australie waar nog heel veel ruimte is, is het een ander verhaal. En dan kan ik me moeilijker voorstellen dat je je 18 maanden oude peuter ongezien rond laat lopen. Maar ja, ik was er niet bij, ik probeer het voor me te zien........

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:10

Ik vindt dat er erg gemakkelijk over de gevoelens van de ouders heen gestapt wordt. Hun kind is dood. Eigen schuld hadden ze er maar om moeten denken. Verward Verward

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan iedereen overkomen. En belachelijk dat het paard is afgemaakt? Probeer eens in de huid van deze mensen te kruipen. Die zijn hun kindje kwijt en voor het leven getekend. Opgezadeld met een schuldgevoel wat ze hun hele leven moeten meedragen. Ik denk dat het belang van het paard bij deze mensen niet meer telde, en dat kan ik me helemaal voorstellen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:38

shera schreef:
Ik vindt dat er erg gemakkelijk over de gevoelens van de ouders heen gestapt wordt. Hun kind is dood. Eigen schuld hadden ze er maar om moeten denken. Verward Verward

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan iedereen overkomen. En belachelijk dat het paard is afgemaakt? Probeer eens in de huid van deze mensen te kruipen. Die zijn hun kindje kwijt en voor het leven getekend. Opgezadeld met een schuldgevoel wat ze hun hele leven moeten meedragen. Ik denk dat het belang van het paard bij deze mensen niet meer telde, en dat kan ik me helemaal voorstellen.

Juist! Ik ben het helemaal met je eens. De hele discussie hier over hoe veilig je alles moet maken voor je kind is prima, maar het gaat voorbij aan het feit dat mensen ook maar mensen zijn. Ik ben eerlijk, ik heb weleens gedacht dat mijn man onze peuter naar buiten nam, terwijl hij dacht dat het kind bij mij boven zat. En ja, ik vond het kind toen bij de kalveren, op zoek naar papa. En zo zijn er best weleens meer voorvalletjes geweest. Zodra kinderen lopen is de situatie eerder onveiliger dan veiliger als je met meerdere mensen zorgt, dat is in elk geval mijn ervaring.

En ik ken het schuldgevoel. We hadden die stier veel eerder weg moeten doen, we hadden hem met een verdovingspijl door de dierenarts moeten laten schieten voor het transport (wat dus uiteindelijk wel gebeurd is, maar toen was mijn man al op intensive care aan het vechten voor zijn leven). We hadden ... en nee, we hebben het niet gedaan.

Ik kan niet eens meer in de buurt van de stal komen waar het gebeurde, laat staan dat ik dat beest nog dagelijks in de ogen zou moeten kijken. En ik kan me dus het gevoel van die ouders heel goed voorstellen, hoe erg dat ook is voor het paard. Ik hou heel veel van paarden, heb mijn leven lang al paarden, maar er is een grens. Een paard is een dier, je kind is een stukje van jezelf.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:40

shera schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt. Deze hengst heeft een fijn leven van 18 jaar gehad. Dat zou na dit gebeuren nooit meer hetzelfde zijn geworden. De veranderde houding van zijn baas begrijpt hij niet. Hij heeft een 'stempel' dus als hij verkocht was, waar was hij dan terecht gekomen? Ook vanuit het paard gezien denk ik dat in deze situatie een juiste keuze is gemaakt.
En daarmee beweer ik beslist niet dat alle dieren die niet aan verwachtingen voldoen gedumpt of dood moeten...... Maar in dit geval kan ik de keuze van ouders/eigenaar goed begrijpen

Ik ben het helemaal met je eens.
Maar...indien het mijn hengst en mijn kind zou zijn geweest, zou ik mijn hengst ook laten afmaken.
Ik begrijp de bokkers hier op dit forum eerlijk gezegd niet zo goed in hun reacties dat ze het vreemd vinden dat de hengst is afgemaakt. Dat vind ik persoonlijk meer dan normaal.

Een paard dient het verschil tussen mens en paard te weten, hengst of niet. Indien dit niet het geval blijkt, past zo'n paardje helaas niet in onze samenleving.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:41

een mens en een klein kind wat zijn terretorium opkomt en mss vreemd gedroeg
hij heeft kind vastgepakt en weggegooid, en volwassene had daar alleen een beetplek van mss, een klein kind helaas niet
je weet niet wat het kind gedaan heeft in de wei, mss gerend en vormde het zo een bedreiging voor het paard

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:47

Ddees schreef:
Tja, het blijven inderdaad dieren. Ik kan me best voorstellen dat je het paard niet meer wil zien het heeft toch en stukje van je leven verwoest. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat je hem niet wil verkopen, stel je voor hij doet het nog een keer. Dan voel je je daar ook nog extra schuldig over.
En iedereen die zelf kinderen heeft, weet ook dat kinderen watervlug zijn, 1 sec. kan genoeg zijn voor ze om weg te komen. En kinderen niet meenemen naar paarden, vind ik een beetje overdreven, zo leren kinderen ook niet wat ze moeten doen bij dieren.
Mijn kinderen gaan regelmatig mee naar de paarden. De jongste (2) laat ik in de buggie zitten en de oudste (5) weet ondertussen dat ze niet zomaar de wei in mag lopen.

Dat wordt bij ons op stal ook gedaan. Erg vervelend als je je paard voor z'n eigen stal wilt vast zetten, en er staat ineens een buggy met een kind er in voor, wat ik dus laatst had Boos!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:55

ik heb zelf een dochterje van 6 jaar klein van stuk, mijn hengst is inmiddels wel ruin maar als hengst was het echt geen lekkere,
maar zei altijd tegen mijn dochtertje achter het draad blijven als ik hem ging voeren.
Als ik dit nu zo lees schrik ik best want hij had haar ook zo over het draad kunnen trekken, dus ik bedoel er maar mee te zeggen
dat het mij in feite ook had overkomen (erg genoeg).
Ik had hem zelf niet laten inslapen, maar ik had hem nooit meer willen zien.
Ik vind het voor die ouders echt erg en wat denk je wat hun met een schuldgevoel leven.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:01

KellyG schreef:
ze hadden de ouders moeten straffen, wegens niet opletten.
ik vind wel vaker dat ouders te makkeliijk met kleine kinderen omgaan in de buurt van paarden.
Vaak is het vragen om problemen

Dit zeg ik niet kwaad bedoeld...Maar eeuuh...Heb je zelf kinderen?
Zijn deze ouders al niet erg genoeg gestraft doordat hun kindje dood is? Kinderen zien geen gevaar en als ouder is het jammergenoeg onmogelijk om je bengel constant in de gaten te houden...1 seconde de andere kant opkijken kan al genoeg zijn... Het feit dat deze ouders zich dit nooit vergeven is al erg genoeg vindt ik...

Natuurlijk had het niet mogen gebeuren, maar zijn alle ongelukken niet zo? Elk ongeluk gebeurt onverwacht, dus ook deze...

Ik vindt trouwens ook niet dat de hengst diende afgemaakt te worden, maar goed...da's weer een ander verhaal.

Ik vind het allesinds erg eng en durf er niet te denken dat dit ook hier kan gebeuren...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:05

Suzan1 schreef:
voor mij zijn kinderen meer waard, als een hengst of welk ander paard ook.
Lijkt me een mooie reden om je kinderen goed in de gaten te houden en niet om een dier af te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:09

Idd katja

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:13

Weet niet of je nu kan spreken van gerechtigheid. Krijg er gemengde gevoelens over.
Had hem alleen niet af laten maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:15

Als jij een een valse knol hebt, heb jij die dan 18 jaar?

En als hier een hond een kind bijt wordt hij niet! afgemaakt.
En heel simpel waarom...geen van de 4 is vals. Zouden die bijten durf ik mijn hand in het vuur te stoppen dat het kind niet aardig bezig was...
En een echt valse hond wil ik niet, koop ik dus ook niet

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:20

ik heb niet alles gelezen maar vind het n belachelijke beslissing je paard daardoor te laten afmaken!!! omdat ouders niet opletten kruipt kind paddock in en paard reageert daarop. Dat is natuurlijk niet goed te praten van dat paard, maar om die dan gelijk af te maken?!? Ik snap dat ouders ontzettend overstuur zijn, maar om zo'n beslissing te maken kan ik niet bij met mijn gedachten! ik neem ook aan dat die hengst wel vaker hapte naar dingen of beet, dus dan moet je sowieso al oppassen.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:25

ik zat eens te denken. als een paard op een mens bijvoorbeeld afstromt en de mens doet op dat moment iets waardoor het paard overlijdt dan heet het (zelf)verdediging. Als een mens iets doet uit angstreactie waardoor een paard het niet overleeft heet het pech.
Maar goed, dat het paard afgemaakt is vind ik overdreven. Net als dat een hond zou worden afgemaakt door een menselijke fout. Kijk als het paard het kind van afstand zag staan, met voorbedachte rade door het hek heenbrak, kind van de grond pakte en wegsmeet om het wat aan te doen zou ik er anders tegen aankijken maar het lijkt me stug dat zoiets gebeurd.
Daarnaast voor iedereen zegt dat het paard een moordenaar is? Een moord pleeg je met voorbedachte rade. Dat bedenk je vooraf hoe je dat gaat uitvoeren en doen. Lijkt me niet dat een paard dat die nacht in zijn stalletje heeft uit staan denken.
Vind het heel erg wat er gebeurd is voor de ouders, zou ze heel veel sterkte toewensen, maar het paard dan ook maar in laten slapen vind ik te ver gaan (of er moeten nog dingen zijn waar wij geen weet van hebben, ik basseer dit op de informatie die wordt vermeld).

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:28

Ik vind het wel correct dat hij is afgemaakt heb zelfde verhaal meegemaakt thuis. In het kort jaar of 8 geleden hadden wij hengst, stilzwijgende afspraak met buren bij hun pony's binnen onze hengst buiten.
Super ging dat tot kinderen van buren per ongeluk pony's buitenlieten toen onze hengst ook buiten was, gevolg in donker mijn vader naar buiten hengst pakken om binnen te zetten. Deze hengst had altijd neigingen tot grote dominantie. Wat gebeurde. Hengst wil niet weg bij pony's steigerd, mijn vader omver in de donker op zijn rug, wil omhoog komen hengst bijt vol in zijn hoofd 60 hechtingen en tijdlang trauma ( hoorde s'nachts het kraken van zijn schedel). Tja het blijven hengsten dat weet ik maar durven jullie het dan nog aan nadat ze zoiets ooit geflikt hebben. Tuurlijk dat kind moet uit het weiland blijven maar je hebt toch als eigenaar ook je verantwoordelijkheden.
Hij had die kleuter ook kunnen grijpen over de afrastering. Maar denk dat het moeilijk oordelen is als je zelf niet zoiets meemaakt. Tja en bijten, we zijn allemaal wel eens gebeten, maar daar zijn wel grenzen aan.... toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:31

Dus omdat iemand geen overmacht heeft over een dier, want daar komt jou verhaal, hoe verschrikkelijk ook, op neer moet het dier maar dood?

Er bestaat ook nog castratie....
Zeker als je weet dat een hengst sominant is...eigenlijk zoek je het dan toch zelf op?

En dat bedoel ik niet gemeen, het is erg wat er is gebeurd...maar waarom dergelijk paard hengst laten...dan weet je dat dit vroeg of laat kan gebeuren....

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:39

fury schreef:
ik zat eens te denken. als een paard op een mens bijvoorbeeld afstromt en de mens doet op dat moment iets waardoor het paard overlijdt dan heet het (zelf)verdediging. Als een mens iets doet uit angstreactie waardoor een paard het niet overleeft heet het pech.

Zat ik ook al aan te denken. Ze zouden eens de mensen af moeten maken die puur voor de lol een dier dood maken. Dan zijn er ineens een hoop minder mensen denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:39

Geen overmacht... wij rijden 20 jaar en hebben echt wel ervaring..Dit was zoals ik al zei een dominante heer... die eerst keek waar je stond en je dan sloeg. Maar het ging altijd door oplettendheid goed. Totdat het fout ging, maar niet door geen overmacht. Als je valt heb je geen kans om je ( overmacht ) te laten spreken volgens mij. Of jij wel? In ieder geval vond onze dierenarts het geen verkeerde keuze, Hij had kansen genoeg gehad was reeds 3 x iets dergelijks voorgevallen waarvan 1 x bij ons en 2 x bij andere mensen . Tja en om er dan nog iemand mee op te schepen. Lijkt me nix

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:41

ps even detail mijn vader lag op de grond en het paard beet hem in zijn schedel compleet over zijn hoofd van de ene kant van zijn ogen tot de andere kant. Toen hij onder hem lag.. dus hij kon echt zijn overmacht niet laten gelden. het paard wel zijn drang.. en zo deed hij dat ook in de stal...kijken waar je liep en dan toeslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:43

Hij was al bekend als dominant, toch worden er geen dingen veranderd, dat is wat ik bedoel.
Hij steigert ook al voordat je vader valt...als je overwicht hebt gebeurd dat niet...

edit, als hij dat al in stal deed...waarom hem dan hengst laten?
Nogmaals, verschrikkelijk, maar dan vraag je er eigenlijk toch om (niet dat ik het iemand gun, maar je snapt dat denkbeeld toch wel? )

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:43

Hij had hem vertrapt, klaplong het vel hing over zijn ogen en had hem gebroken been gekneusd bovenlichaam opgeleverd, echt niet normaal hoor. Als je dat paard verkoopt en dat gebeurt met een ander wat dan ben je pas een eik..... in mijn ogen