‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Re: ‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:49

Juul schreef:
Ik heb ( ookal ben ik vegetarier ) ook geen problemen met slachten. Dieren in het wild vermoorden elkaar ook voor het eten. Alleen de manier waarop veel van die beestjes leven heb ik zeker wel wat tegen..

Respect voor jou!!!
En ik deel je mening!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:50

geerke schreef:
ik heb liever dat ze bij mij staan dan in een frikandel zitten,maar dat gaat niet jammergenoeg.....

En dat heet nou realiteit!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:53

Hier in NL gebeurd precies het zelfde hoor met die schattige shetland veulentjes... Hoor je nooit iemand over, omdat je het niet weet, dus bestaat het niet??!! Struisvogelen noemt men dat!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:56

wij zijn hier met elkaar paardenliefhebbers toch, dus daarom is het voor 'ons' lastiger dat veulens naar de slacht gaan dan bijvoorbeeld lammeren en kalveren.
het is ook wat je gewend bent, wij weten hier niet anders dan dat kalfjes en lammeren vee zijn, en we vinden paarden huisdieren.
althans, zo denk ik het, en volgens mij wel meer mensen met mij.
niet dat het niet zielig is voor de andere diersoorten die dan vee zijn, maar een veulen is levend zo mooi, en ik vind het altijd zo zonde als het dood moet..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:00

Dus de Duitse dierenbescherming red zielige veulentjes... Nu krijgt die fokker een mooie prijs voor z'n (wss papierloze) veulentjes en kan hij weer lekker verder fokken zonder hersenen... Als ze die fokker nou gewoon in z'n sop gaar hadden laten koken dan dringt 't mss een keer tot 'm door dat d'r meer aanbod is dan vraag. Frusty

Bio industrie dieren zijn 10x zieliger dan veulens die vaak WEL het daglicht hebben gezien.

karolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:03

UNK LELIJK!!
ze zijn juist mooi!! zulke prachtige bonte schatjes ongelooflijk!! als ik plaats heb zou dat juist zijn wat ik zou kopen!!
niet te geloven de mensen van tegenwoordig... pff:(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:05

Marigold schreef:
wij zijn hier met elkaar paardenliefhebbers toch, dus daarom is het voor 'ons' lastiger dat veulens naar de slacht gaan dan bijvoorbeeld lammeren en kalveren.

Niks lastiger aan.... Is IMO gewoon hypocriet, en ja, ik ben ook paardenliefhebber

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:09

De mensen van tegewoordig vinden het blijkbaar normaal dat ze paarden opfokken of weg doen naar de slacht... Het is toch krankzinnig!!!

Die veulens zijn net juist PRACHTIG!!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:10

karolie schreef:
UNK LELIJK!!
ze zijn juist mooi!! zulke prachtige bonte schatjes ongelooflijk!! als ik plaats heb zou dat juist zijn wat ik zou kopen!!
niet te geloven de mensen van tegenwoordig... pff:(

dat bedoel ik nou met: als ik plaats zou hebben...
Dat heb je niet, dus zeg het dan ook niet. Mooie woorden, geen daden. Je kunt niet alles aanhouden, dat is nl nou net waar het allemaal om draait. *zucht* Lees mijn reactie aub een paar pagina's terug. Dan begrijp je mijn reactie nu.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:11

Pagina 4 om precies te zijn...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:23

Mijn eerste idee: verschrikkelijk!

Na het lezen van voorgaande reacties kan ik me nu wel vinden in bepaalde zaken. That's life.

Ik moest meteen aan iets gelijkaardigs: ik ken iemand die Bouviers kweekt met stamboom. Op een keer zat er eentje bij met een witte nekvlek. Volgens het stamboek mag dit niet en eigenlijk moest ze het hondje gewoon doden. Dit heeft ze niet gedaan omdat het in strijd was met haar natuur. Ze heeft het hondje verkocht aan een zeer lage prijs (zonder papieren) op voorwaarde dat de eigenaars ook nooit zouden bekendmaken dat de puppy uit haar kennel kwam want dan zou ze in de problemen komen ivm dat stamboek.

Het fijne weet ik er verder niet van, maar DAT vond ik pas cru, want hondjes worden natuurlijk niet (hopelijk niet) in de frikandel gedraaid..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:25

zover ik weet gaan er jaarlijks 1000den haflingerveulens naar de slacht(in oostenrijk),elk jaar weer worden de merries gedekt en alleen de echt mooie veulens worden gehouden,de rest gaat naar de slacht,hoor je verder niemand over...

in brabant zit een haflingerfokker,deze vertelde mij,dat als hij een veulen had staan,en iemand bood niet de prijs die hij in zijn gedachte had,dat hij dan" de kop eraf liet snijden"

dat is dan wel iemand die met papier fokt,en helemaal voor het haflinger ras gaat...

maar omdat hij de prijs niet krijgt die hij in gedachte heeft,de veulens liet slachten.

tja,noem het maar paardenliefhebbers,of geef het een naam,feit blijft dat ook deze veulens ws een overschot zijn,en dus niet verkocht zijn,voor de prijs die de eigenaar/fokker wilde hebben.

denk dat zo heel veel veulentjes bij de slacht belanden,en voorkomen doe je dat niet.

wel hoop ik dat deze veulentjes een goed baasje zullen vinden Lachen

maar ja,de mens kennende gaat nu iedereen deze veulentjes redden,en de anderen die daardoor blijven staan,gaan volgende week op transport,juist,naar de slager..

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:26

Ik vind dit echt gewoon nergends op slaan t elelijk voor paardenleifhebbers Ik bedoel iedereen op bokt zou denk ik wel zoon veulen willen hebben. Ik heb liever een lelijk paard die lief en fijn is dan een super mooie pony waar je niks mee kan dit is vor mij gewoon onzin

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:31

Dat er paarden geslacht worden, tja... zo gaat het. Maar omdat ze ''te lelijk voor de verkoop'' zijn?

Nonsens... ik vind ze prachtig.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:36

stef schreef:
Marigold schreef:

Niks lastiger aan.... Is IMO gewoon hypocriet, en ja, ik ben ook paardenliefhebber

Helemaal met je eens! Een mooi vaarskalf kan later nog goed geld opbrengen en mogen blijven, de stiertjes gaan voor de dood weg, precies hetzelfde alleen een andere diersoort die minder zielig is blijkbaar.

Zolang er vraag is naar vlees zal er gefokt worden. De paar veulens die nu gered zijn zullen er niet aan veranderen, er komen weer anderen voor in de plaats. Deze actie van de dierenbescherming zorgt er niet voor dat er ook maar 1 salami of frikandel minder wordt gemaakt, het is gewoon het probleem verschuiven.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:49

stef schreef:
Marigold schreef:

Klopt...ik ben dierenliefhebber. Niet alleen paardenliefhebber.

Voor mijn werk loop ik regelmatig rond in varkensstallen, kippenmesterijen, stallen met leghennen etc.. Maar ook op paardenhouderijen en kinderboerderijen etc.. Ik heb best moeite met de manier van dieren houden in de intensieve sector. En van daaruit heb ik dus minder moeite met vlees van paarden en bijv. schapen. Deze dieren zien namelijk een weide en worden doorgaans heel wat prettiger gehouden en verzorgd.
Ik ga ook regelmatig de discussie aan met mensen die in de sector werken. En wat blijkt....ook zij hebben soms moeite met bepaalde zaken in hun eigen sector. Maar als je niet mee gaat...verzuip je als varkensboer. Als je om gaat naar biologisch, moet er zo veel gebeuren en de meesten trekken dat financieel niet. Dus gaat het door. Omdat de consument goedkoop vlees wil.
En ja...ik eet altijd biologisch vlees. Alleen als ik uit eten ga is het wat lastig...dus dan kies ik heel vaak een vegetarisch gerecht.
Maar ik merk bijv. wel dat als je het financieel wat slechter hebt (zoals een vriendin van me), het best moeilijk is om de duurdere producten consequent te kopen. Zij lost het op door wekelijks minder vlees te eten...maar toch....het is en blijft voor haar lastiger dan voor mij om duurdere producten, die eerlijker geproduceerd zijn te kopen. En dan begrijp ik ook wel dat de bio industrie gehandhaafd blijft... Er hangt zoveel mee samen, dat het niet 1,2,3, weer anders gemaakt kan worden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:57

Zo lelijk vind ik ze niet eens.
Iedereen kan het wel zielig vinden, maar beter dood/geslacht wat helemaal niet zielig is dan wegrotten in een donkere stal ofzo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:30

wel een idee als je je veulentje niet verkocht krijgt... bel de dierenbescherming en hang een zielig verhaal op.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:33

jeetje Scheve mond en mensen maar veulens fokken voor de 'leuk' ...
zo lelijk vind ik de veulens overigens niet

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:34

Citaat:
Als deze diertjes uitgegroeid zijn zullen er heel wat meer euro's te verdienen zijn doordat bont erg gewild is....

Dat is dus niet waar. Deze veulens hebben 'verkeerde' tekeningen waardoor ze gewoon niks waard zijn voor hun kleur. Ik begrijp wat dat betreft de insteek van de fokker. Hij pikt alleen de paardjes er uit die voor de handel een gede kleur hebben. Zo blijft hij de naam hebben mooi gekleurde paardjes te fokken en wordt er dus goed geld voor de 'mooie veulens' betaald.
Alles dat niet voldoet aan de eissen van de klant wordt bij voorbat weg gedaan naar de slacht.
Probeer maar eens echt goed mooi getekende bonte paarden te fokken. Dat is echt gokken.

Dat ik de instelling van de fokker begrijp wil echter niet zeggen dat ik het er mee eens ben. Maar zoals vaker genoemd in dit topic is het niet zieliger dan het 'normale slachtvee'.

Ik ben vegetarier en niet voor niks. Ik vind het erg slecht dat er op deze schaal vlees gegeten wordt en hoe er aan die behoefte naar vlees wordt voldaan. Ik ben dus niet tegen op slachten en vlees eten... maar wel tegen de schaal waarop dit gebeurt.
En zo ben ik dus ook tegen het grootschalig fokken van (niet verkoopbare) paarden.

Voor iedereen die graag een paardje wil en het idee heeft deze dieren te willen redden... ga eens naar de naamloze veulentjes op de markt in Nederland kijken waar geen aandacht in de media aan wordt besteed. Ga bijvoorbeeld eens naar de paardenmarkt in utrecht (elke maandagochtend). Vooral rond deze periode veel veulens/jaarlingen. Voornamelijk haflinger, fjord, tinker, konik, shet, welsh...maar ook fries,tuig, kwpn enz.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:36

Werkelijkheid werkelijkheid

Erg nobel dat ze geredt zijn hoor maar wat nu?

Gaan we nog wat doen aan alle andere ozo sielughuh veulens.

Ergens vind ik het geen slimme zeg waarschijnlijk zijn het veulens zonder papieren en die belanden zowieso sneller bij de slager

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:39

stelletje hypocrieten Clown

Nouja er wordt dagelijks geslacht voor dat malse vleesje op ons bord te krijgen. maar om die reden ze te laten slachten => te zwak voor woorden

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:41

Malenka schreef:
Citaat:
Als deze diertjes uitgegroeid zijn zullen er heel wat meer euro's te verdienen zijn doordat bont erg gewild is....

Dat is dus niet waar. Deze veulens hebben 'verkeerde' tekeningen waardoor ze gewoon niks waard zijn voor hun kleur.

Hoeveel bokt-paarden zijn er die ook niet goed getekent zijn? Die zijn toch ook allemaal (grotendeels) gekocht en hebben een leuk leven?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:42

Dit zijn veulens en die gaan nog veel geld kosten.

Bovendien zijn ze niet mooi genoeg en de vraag is nog maar hebben ze papieren.

Overigens zijn het tinkers (denk ik) en de meeste mensen rijden niet op een tinker.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:11

patsur schreef:
Hoeveel bokt-paarden zijn er die ook niet goed getekent zijn? Die zijn toch ook allemaal (grotendeels) gekocht en hebben een leuk leven?

Vast een heleboel. Maar het is niet positief voor de naam van de fokker als men er achter komt dat hij veel 'miskleur' veulentjes fokt terwijl hij juist bekend stond om zijn prachtig getekende veulentjes (die goed in de markt liggen).
Bovendien is dat percentage paardjes van bokt op het totale paardenbestand natuurlijk helemaal niet groot.
Waar wou je alle veulens die geboren worden kwijt? Net zo onmogelijk als alle varkens of koeien die geboren worden in leven te houden. Er is simpelweg geen plek voor al die dieren (om nog maar niet te spreken over de overbevolking aan mensen...).