Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:09

Ninx schreef:
Is niet zo zwart/ wit toch?
De vraag is eenvoudig: "Paarden moeten minimaal paar uur per dag naar buiten"
Wanner je hier NEE op antwoord zeg je dus: een paard moet 24/7 op stal kunnen staan (tot het einde der dagen).
Wanneer je JA zegt, zeg je: ja, daar ben ik het mee eens. En wanneer het paardje ziek is, gaat het paardje lekker naar binnen als dat nodig is... niks mis mee! Maar die paar uur heeft ie echt nodig!
Duzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, volgens mij is iedereen het toch met deze stelling eens of niet dan?
Ik kan me NIET voorstellen dat er hier iemand is die zegt: "laat maar lekker 24/7 binnen staan hoor, niks mis mee!"

Jij vult ook graag vrij in. Het is nog altijd
"Paarden moeten minimaal paar uur per dag naar buiten"
Wanneer je hier ONEENS op antwoord zeg je dus: een paard moet 24/7 op stal kunnen staan.
Wanneer je hier EENS op antwoord zeg je dus: een paard moet nooit 24/7 op stal kunnen staan.

Er is een verschil in beide antwoorden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:13

Welnu, ik denk ook dat je paard alleen maar 24/7 binnen staat in een geval van uiterste nood toch? Als er verder geen gezondheidsbeperkingen zijn, gaan de paarden toch sowieso een dagdeel naar buiten?
In de paddock, de buitenbak of de wei.
Dat lijkt me geen discussiestuk, ik neem aan dat iedereen dat het liefste wil als hij/ zij wil dat zijn paard gelukkig is... of heb ik het fout?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:38

Nou, het enige wat niet klopt in jouw redenatie is:

Citaat:
De vraag is eenvoudig: "Paarden moeten minimaal paar uur per dag naar buiten"
Wanner je hier NEE op antwoord zeg je dus: een paard moet 24/7 op stal kunnen staan

Dat laatste klopt niet. Als ze niet een paar uur per dag naar buiten kunnen hoeven ze niet perse 24/7 op stal te staan. Ze kunnen ook een paar uur binnen staan. Bijvoorbeeld een binnenmanege. Dus dan hoeven ze ook niet 24/7 op stal te staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:04

Okay, maar hoe regel je dat met frisse lucht, zonlicht en omgang met soortgenoten?
Kunnen mensen ook niet zonder, waarom paarden dan wel?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:51

Idd ninx dat vind ik dus ook .Een binnenbak is voor mij geen optie, das nog niet in de frisse lucht! Nee buiten is buitenbak paddock of weiland!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:24

Zeeuwtje68 schreef:
Idd ninx dat vind ik dus ook .Een binnenbak is voor mij geen optie, das nog niet in de frisse lucht! Nee buiten is buitenbak paddock of weiland!

Best lastig als ze over een omheining van 2.20 met een stroomdraad erop er toch overheen komen. Dan is los in een afgesloten binnenbak zo gek nog niet.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:48

Dan moet je even wat tijd voor een stukje opvoeding uit trekken Haha!
Ga met een zweepje bij de wei staan en maakt ie aanstalten er overheen te komen....TIK!
De aanhouder wint, uiteindelijk leren ze het allemaal af.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:41

Pensionnetje schreef:
Ga met een zweepje bij de wei staan en maakt ie aanstalten er overheen te komen....TIK!

JE zou het ook eens kunnen zoeken in het waarom... ipv in een zweepje.
Staat ie alleen, heeft ie iets te doen, heeft ie wat hooi om ook aan te pulken etc. Een zweepje wordt weer snel naar gegrepen, maar het paard heeft vast een goede reden, de kunst is om die te ontdekken.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:28

Ook even kijken of de omheining niet te laag is, standaard is een meter hoog, hoger moet je eigenlijk een vergunning voor vragen. Een meter is natuurlijk peanuts voor een beetje pony of paard om er over heen te springen, dan is vaak de stroom niet goed, zitten er breuken in de draad en dat voelen ze, daar komen ze dan ook doorheen, onderdoor of overheen.

In de meeste gevallen omdat het gras aan de andere kant hoger staat, dus ook lekkerder ruikt, zo eentje heb ik, wij hadden daarom ook zelf prikstokken gemaakt die veel hoger zijn en dan met 2 draden, zodat ik stukken van de wei kon sparen.

Een maatje missen is dus ook vaak het geval, het gras niet meer lekker, te schraal geworden om af te bijten en dan gaan ze zich vervelen. Sommige paarden zijn zo op mensen gericht omdat ze dan aandacht krijgen en altijd ook lekkere dingen.

Mijn paard ging ook altijd bij het hek staan als hij mij zag en bleef daar wachten, ik heb hem jarenlang zelf verzorgd, dus het was ook gewenning, zodra hij het vrouwtje zag dan stond hij bij wijze van spreken naast mij. Nu is hij al weer meer in zijn eigen ritme, gelukkig, heeft wel 8 maanden geduurd!!! Nu moet ik hem gaan halen als hij buiten staat.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:10

_rosita_ schreef:
Pensionnetje schreef:

JE zou het ook eens kunnen zoeken in het waarom... ipv in een zweepje.
Staat ie alleen, heeft ie iets te doen, heeft ie wat hooi om ook aan te pulken etc. Een zweepje wordt weer snel naar gegrepen, maar het paard heeft vast een goede reden, de kunst is om die te ontdekken.,

Ik neem aan dat aan alle basis eisen is voldaan. En dan nog heb je types die het op een wandelen zetten Vork Hebben ze het truukje eenmaal door dan helpt ook een handje hooi of een kameraadje niet meer. Dan tippelen ze gezellig saampjes door het durp.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:38

1 meter voor een paard dat misschioen 170 is? Zelfs voor mijn kleinere arabieren vind ik 1 meter echt niet hoog genoeg. Standaard is voor mij minstens 1.30, beter 1.50. 1 meter, daar springt een pony nog overheen! Paarden doen dat vaak omdat ze het leuk vinden en als ze eenmaal weten, dat ze het kunnen, kan alleen een heel hoog hek ze nog stoppen. En een zweepje, vergeet het maar. Als het paard ziet, dat jij met een zweepje (of zonder) op een plek staat komt hij ofwel naar je toe om met je te spelen, als je zijn vertrouwen hebt, of hij springt gewoon ergens anders over het hek. Om dat te stoppen, daar ben je echt niet snel genoeg voor, hoor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:42

Anne_GTI schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

Best lastig als ze over een omheining van 2.20 met een stroomdraad erop er toch overheen komen. Dan is los in een afgesloten binnenbak zo gek nog niet.

Dan weet je wel waar zijn talent ligt! Haha!

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:53

Ninx schreef:
Welnu, ik denk ook dat je paard alleen maar 24/7 binnen staat in een geval van uiterste nood toch? Als er verder geen gezondheidsbeperkingen zijn, gaan de paarden toch sowieso een dagdeel naar buiten?
Dat lijkt me geen discussiestuk, ik neem aan dat iedereen dat het liefste wil als hij/ zij wil dat zijn paard gelukkig is... of heb ik het fout?

Ik ben bang van wel ja! Zeker niet iedereen wil zijn paard naar buiten doen. Helaas staat het levende bewijs bij mij op stal. Het dier heeft dikke achterbenen. Trapt tegen de wanden staat te gillen als een merrie, maar dan aan één stuk door. En als hij dan een keer uit zn hok mag (is niet iedere dag...baasje heeft het druk) dan is hij mega druk en krijgt hij een paar klappen omdat hij zn baasje niet over het terrein mag sleuren.

Ik kan er niet naar kijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:11

bterlaan schreef:
1 meter voor een paard dat misschioen 170 is? Zelfs voor mijn kleinere arabieren vind ik 1 meter echt niet hoog genoeg. Standaard is voor mij minstens 1.30, beter 1.50. 1 meter, daar springt een pony nog overheen! Paarden doen dat vaak omdat ze het leuk vinden en als ze eenmaal weten, dat ze het kunnen, kan alleen een heel hoog hek ze nog stoppen. En een zweepje, vergeet het maar. Als het paard ziet, dat jij met een zweepje (of zonder) op een plek staat komt hij ofwel naar je toe om met je te spelen, als je zijn vertrouwen hebt, of hij springt gewoon ergens anders over het hek. Om dat te stoppen, daar ben je echt niet snel genoeg voor, hoor!

Sommige paarden willen gewoon te graag.
Zo 1 had ik er. Die was liever buiten het hek dan er binnen. Al stond ie alleen maar aan de andere kant van het hek te grazen. Hij moest en zou er uit.
Het hek was 1,50 hoog en het kosten hem totaal geen moeite. Zelfs al wilde ik niet dat ie zou springen, hij ging toch wel.
Ik heb hem vaak zat bij de buren vandaan geplukt, van de provinciale weg, uit de wei van een pensionstal verderop en meer van dat soort plekken.
Vanaf dat moment begon er een reis langs verschillende stallen tot ik er 1 had gevonden waar me paard zonder problemen 's avonds een paar uur in de binnenbak kon staan.

Daar is ie uiteindelijk ook gestorven aan een hartaanval.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:36

Michelle_Don schreef:
Ninx schreef:

Ik ben bang van wel ja! Zeker niet iedereen wil zijn paard naar buiten doen. Helaas staat het levende bewijs bij mij op stal. Het dier heeft dikke achterbenen. Trapt tegen de wanden staat te gillen als een merrie, maar dan aan één stuk door. En als hij dan een keer uit zn hok mag (is niet iedere dag...baasje heeft het druk) dan is hij mega druk en krijgt hij een paar klappen omdat hij zn baasje niet over het terrein mag sleuren.

Ik kan er niet naar kijken.

Dat is inderdaad een nachtmerrie scenario zeg...
Heb je wel eens de moed bij elkaar geraapt om te vragen of ze er niet beter iemand bij kan gaan zoeken om wat meer tijd en aandacht te verstrekken? Kan me voorstellen dat meer mensen bij jou op stal zich hieraan storen...
Man, daar wordt ik nou echt verdrietig van....

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:44

Hmm, wat te doen met dekhengsten? Samen "spelen" met soortgenootjes?

Een vriendin van mij heeft een paard wat helemaal niet houdt van in de wei gaan. Dan raakt ie een beetje in paniek en hij jaagt elk paard de stuipen op het lijf door te blijven rennen. Hij komt elke dag daarom los in de binnenbak en dan speelt ie leuk (bokjes geven, rollen, lang uit gaan liggen, in de zon gaan staan waar de stralen binnenvallen). Wat doe je daar dan mee?

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:48

Ja het zou toch wel mooi zijn als alle paarden met een maatje iedere dag een paar uur naar buiten kunnen. Maar bij mijn vriendin is op het moment de bak en paddock een zwembad (wel 20cm water ondanks dat het gedraineerd is) en de weilanden zijn al helemaal niet te bereiken door het hoge water dus gaan ze iedere dag stappend naar de vereniging in buitenbak wat rijden, deze ligt op een heuvel en is ondanks dat deze ook erg nat is nog wel te bereiden. Meer zit er echt niet in maar ik krijg niet de indruk dat ze er last van hebben, ze zouden ook wel anders willen. Als er dus een wet zou komen wat moeten hun dan? boerderij verkopen? en hoe zit het dan met alle koeien,varkens en kippen? die willen ook wel naar buiten. Ik kijk er misschien anders tegen aan maar ik denk ook dat het wel aan het paard maar zeker ook aan het voer en de afleiding op stal ligt. Radio aan en wat vaker naar binnen lopen en ramen in de stal maken zeker verschil in mijn ogen.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:59

Mijn paard staat overdag ook altijd buiten, in de winter in een eigen paddock en in de zomer op het land.

Ik zou het niet anders meer willen hij heeft nog nooit zo goed in zijn vel gezeten en is erg happy.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:02

@groompie: Dus een radio, binnen hupsen en een raam vervangt het contact met soortgenootjes, vrije beweging en een uitlaapklep en grazen?
Apart, zeer apart dat mensen zo makkelijk denken.

Voor koeien, varkens en kippen vind ik dit net zo goed gelden, maar goed... aangezien we hier op een paardenforum zitten, laten we hetdaar dan even bij houden.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:17

Het Landelijk Kennis netwerk Levende Have houdt een opiniepeiling over de weidegang van paarden. Op de website levendehave.nl kunnen bezoekers hun mening geven over de vraag of eigenaren en houders van paarden verplicht moeten worden hun dieren minstens een paar uur per dag naar buiten te laten.

@ Rosita ik dacht dat het hier over weidegang ging en niet of ze een maatje moeten hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:19

groompie schreef:
Het Landelijk Kennis netwerk Levende Have houdt een opiniepeiling over de weidegang van paarden. Op de website levendehave.nl kunnen bezoekers hun mening geven over de vraag of eigenaren en houders van paarden verplicht moeten worden hun dieren minstens een paar uur per dag naar buiten te laten.

@ Rosita ik dacht dat het hier over weidegang ging en niet of ze een maatje moeten hebben.

Dat is waar, het gaat er niet om of ze een maatje moeten hebben.... Maar goed, iedereen weet dat dat een absolute voorwaarde is... dus daar hoeven we niet over te discussiëren.
Het zijn immers kudde dieren en geen solitaire dieren. Aan ons hebben ze niks waar het gaat om hun sociale behoeften bevredigen. Maar goed, ik vertel niks nieuws nu.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:23

Ninx schreef:
Dat is waar, het gaat er niet om of ze een maatje moeten hebben.... Maar goed, iedereen weet dat dat een absolute voorwaarde is... dus daar hoeven we niet over te discussiëren.
Het zijn immers kudde dieren en geen solitaire dieren. Aan ons hebben ze niks waar het gaat om hun sociale behoeften bevredigen. Maar goed, ik vertel niks nieuws nu.

Laten we daar dan vanuit gaan idd Knipoog

Feit blijft dat ik vind dat een paard minimaal een paar uur per dag de frisse lucht in moet... of dat nu een paddock is of een weiland...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:26

Helemaal waar Rosita... Zouden wij de hele dag in onze eigen stront en pis geur willen staan zonder even met vrienden te kunnen dollen?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:27

Liselot11 schreef:
Hmm, wat te doen met dekhengsten? Samen "spelen" met soortgenootjes?

Sommige dekhengsten kunnen gewoon met ruinen op de wei. Met nadruk op sommige. Voor de hengsten die dat niet kunnen zijn open boxen met tralies, waarbij zij contact kunnen zoeken, een goed alternatief. Achja, dan heb je even een weekje heibel op stal maar dat waait ook weer over.
Dekhengsten dienen lekker aan het werk te worden gezet en veel menselijk contact te krijgen.
Dan vinden ze het allang prima. De meeste hengsten denken toch uitsluitend aan zichzelf en vinden dat de wereld om hén draait. Eén op één intensief contact met een mens is meestal voldoende.
Wel moeten ze zicht hebben op andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:59

Aandacht is idd ook een heel belangrijk iets, niet alleen van de paarden zelf, maar ook van de mensen, dan wel op een gezellige manier Knipoog . Als zo een dekhengst ook zijn box uit komt om lekker buiten te kunnen zijn, even te rollen, te rennen, bokkesprongen te maken en ook in het weideseizoen even wat weidegang heeft, dan is het ook goed.

Idd zul je wellicht sommige dominante hengsten geen plezier doen met een vriendje erbij, die voorts als concurrent gezien wordt en aangevallen wordt.

Als een buitenbak extra hoog omheind wordt met stroomdraad, kan er ook een stukje wei om die manier omheind worden.