Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:48

detour schreef:
De intentie is om ervoor te zorgen dat paarden niet meer alleen gehouden worden en niet meer zo lang achtereen binnen gehoudn mogen worden.

Als daar een groot probleem mee opgelost kan worden zodat de paarden zich mentaak beter gaan voelen dan is het zeker de moeite waard dat daar aan gewerkt gaat worden, desnoods landelijk.
Als wij als eigenaren een paard willen houden is het het minste wat we voor ze kunnen trachten te bereiken, En daar is imo geen groot stuk land voor nodig achter je huis.

Kortom, de meeste mensen hebben het al eigenlijk best goed voor elkaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:50

Niet goed genoeg kennelijk, het precentage is nog te hoog. Heel veel mensen vinden nl 1 uurtje per dag het dier buiten zetten genoeg en het dier alleen houden prima.
Daar klopt dus geen bal van, gezien het gedrag en de levensbehoeftes van een paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:01

daniella74 schreef:

HELP, waar is de Bond voor Paarden??????

De meeste mensen hebben het voor zichzelf inderdaad best goed voor elkaar. Nu de paarden nog.

De maatlat welke de Bond voor Paarden hoort op te houden:
- 24/7 buiten op geschikte ondergrond
- in een echte familiegroep of vrijgezellengroep
- met vrijwel onbeperkt ruwvoer

'Ja maar,..' en dan een ménsenbelang hoort voor deze paardbelangen-vertegenwoordiger geen kriterium te zijn.

Een béétje onderhandelaar als belangenbehartiger stelt nog een armlange lijst van kriteria op over aantal verschillende ruiters per dag, aantal belaste uren, max. gewicht ruiter, beslaan, scheren, sportinzet, vervoer, entverplichtingen, minimum leeftijd onder het zadel brengen, rampenplannen voor de houder/inrichting/overheid, kennisniveau van de houder etc.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:08

Dan verliest idd het paard de status van knuffeldier, statussymbool, egobooster, etc. Dan zijn ze tot het niveau vee gekomen en dat zal voor een grote groep idd een super vooruitgang zijn.

Ik vraag mij af hoe bv Anky daarover zal denken als haar paardje uit de kudde getrokken moet worden voor een training. Ben dan ook erg benieuwd of het karakter van zulke paarden beinvloed worden nu ze meer paards kunnen zijn. Zullen ze meer in verzet komen? Dominanter? De hengsten, de dekhengsten, hoe gaan we dat doen??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:10

russel schreef:
Dan verliest idd het paard de status van knuffeldier, statussymbool, egobooster, etc. Dan zijn ze tot het niveau vee gekomen en dat zal voor een grote groep idd een super vooruitgang zijn.

Ik vraag mij af hoe bv Anky daarover zal denken als haar paardje uit de kudde getrokken moet worden voor een training. Ben dan ook erg benieuwd of het karakter van zulke paarden beinvloed worden nu ze meer paards kunnen zijn. Zullen ze meer in verzet komen? Dominanter? De hengsten, de dekhengsten, hoe gaan we dat doen??

Is idd interessante kwestie Russel, misschien dat Salinero wel relaxter wordt en kan halthouden!!!

Want wordt een beetje moe van al die mensen die begrip hebben dat daar dieren zo heet zijn en zwiepen met de staart; ze staan nl hoog in het voer, dan is het toch logisch dat ze zich zo gedragen??? Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:11

Huertecilla schreef:
daniella74 schreef:

HELP, waar is de Bond voor Paarden??????

De meeste mensen hebben het voor zichzelf inderdaad best goed voor elkaar. Nu de paarden nog.

De maatlat welke de Bond voor Paarden hoort op te houden:
- 24/7 buiten op geschikte ondergrond
- in een echte familiegroep of vrijgezellengroep
- met vrijwel onbeperkt ruwvoer

'Ja maar,..' en dan een ménsenbelang hoort voor deze paardbelangen-vertegenwoordiger geen kriterium te zijn.

Een béétje onderhandelaar als belangenbehartiger stelt nog een armlange lijst van kriteria op over aantal verschillende ruiters per dag, aantal belaste uren, max. gewicht ruiter, beslaan, scheren, sportinzet, vervoer, entverplichtingen, minimum leeftijd onder het zadel brengen, rampenplannen voor de houder/inrichting/overheid, kennisniveau van de houder etc.

hc

Overdrijven is ook een vak en op een aantal punten ben ik met je eens. Ik neem aan dat mensen hun paard bij jou kunnen brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:12

detour schreef:
russel schreef:

Is idd interessante kwestie Russel, misschien dat Salinero wel relaxter wordt en kan halthouden!!!

Want wordt een beetje moe van al die mensen die begrip hebben dat daar dieren zo heet zijn en zwiepen met de staart; ze staan nl hoog in het voer, dan is het toch logisch dat ze zich zo gedragen??? Clown

Haha! Haha! Die zijn straks niet meer vooruit te branden en net zulke boerenknollen als de rest, Doei! statussymbool, Doei! verheven beweging met fictief prijskaartje van minimaal 4 nullen met een smile... Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:13

Dus DAAR ligt haar geheim! Pling

Nou, dan stellen we toch een ophokplicht voor voor onze viervoeters? Het moet er tenslotte allemaal wel beetje ingespannen en energiek uitzien... Clown

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:14

Huertecilla schreef:
shan schreef:
Ik zeg niet dat Machteld de cijfers verdraaid maar ik zou dan veel meer inzicht moeten hebben in de raporten.

Dan is dat jouw huiswerk in plaats van gelijk te roepen dat het wel meevalt.

Zoek dan gelijk op wat er over de leeftijden van rijpaarden en ter slacht aangeboden rijpaarden bekend is. Ook dit is stuitend als je het met een normale leeftijdsopbouw van een paardenpopulatie vergelijkt.

Het is helder dat er een probleem is in NL met suboptimaal houden.
Het is helder wat de welzijnscriteria voor paarden zijn.
Geeft dit helderheid over de prioriteiten van de modale ruiter?

hc

Nee dat is niet mijn huiswerk, dat is jullie huiswerk!
Ik heb er nl. geen belang bij omdat ik denk dat het wel meevalt.

Verder is er idd de partij voor dieren die al diverse malen in bijv. de hoefslag intervieuw ed hebben gegeven dus blijkbaar wel de intentie hebben om op te komen voor paarden.
Of je daar iets mee opschiet is maar de vraag.

Ik ontken niet dat er wantoestanden zijn (ik denk trouwens dat die in de particuliere sfeer veel meer voorkomen dan op maneges en pensionstallen) Maar die wantoestanden kunnen worden aangepakt.
We moeten het gewoon niet zo overdrijven met z'n allen, al dat betuttel en getuttel.

Waarom maken ze geen wet die zegt dat kinderen niet zonder ontbijt naar school mogen, dat mamma thuis moet zijn als ze uit school komen ipv een sleutel om hun nek. Die mensen verbied hun kinderen om te brengen om later zelfmoord te plegen. Die ondervoedt, dood en mishandeld toevallig in de achterbak van een auto gevonden worden. Kinderen hebben er ook niet omgevraagd en zijn ook afhankelijk van volwassenen (zoals mij verweten werd)

Ik weet, ik ga offtopic, maar er zijn meer dingen in nederland die aandacht vragen dan het feit of een paard 3 of 8 uur per dag op de wei komt.
Ik blijf erbij dat het gemiddelde nederlandse paard een prima leven heeft.
En natuurlijk zijn daar uitzonderingen op maar die kunnen al lang worden bestraft en beboet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:15

detour schreef:
Dus DAAR ligt haar geheim! Pling

Nou, dan stellen we toch een ophokplicht voor voor onze viervoeters? Het moet er tenslotte allemaal wel beetje ingespannen en energiek uitzien... Clown

en 6 kilo sportbrok Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:17

Ohja, tuurlijk, beetje zwarte haver erbij en we stallen ze in stands!!! Erg kort vastzetten, beetje treiteren en ermee trutten, komt helemaal goed. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:19

Flinke rollkuhr met losrijden en dan glijden maar over die baan..., alleen dat stilzetten hè dat is het probleem, paardje bang dat hij op zijn dikke billen krijgt... Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:20

russel schreef:
Flinke rollkuhr met losrijden en dan glijden maar over die baan..., alleen dat stilzetten hè dat is het probleem, paardje bang dat hij op zijn dikke billen krijgt... Bloos

Joh, we zetten het dier gewoon vast met een dwangmiddel; legio aan opties! Extreme duivel

Vind 6 kg trouwens wel weinig en ruwvoer is 1x per dag zat, tenslotte kost dat ook geld...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:57

Deze grappen en grollen bewijzen maar weer eens dat jullie kennis van paarden niet verder rijkt dan je eigen utopie. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:58

shan schreef:
Deze grappen en grollen bewijzen maar weer eens dat jullie kennis van paarden niet verder rijkt dan je eigen utopie. Knipoog

Helemaal gelijk! Denk dat die colleges van MvD destijds ook erg zijnloos waren, net als jouw opmerkingen hier. Clown

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:37

Hoeveel uur weidegang ,krachtvoer en ruwvoer krijgen renpaarden eigenlijk detour?
Hebben ze de beschikking over onbeperkt water, ook de dag van/voor de race?
Staan die ook netjes stil in hun startbox omdat ze hun energie toch wel kwijt kunnen en niet opgefokt zijn?
Of zijn dat ook lompe boerenknollen zoals die van ons, zonder enige vorm van stress?
Hou oud zijn ze als ze voor het eerst een zadel op hun rug krijgen?
En op welke leeftijd lopen ze hun eerste race?
En op welke leeftijd zijn ze uitgekakt?
En hoe zit het met de hengsten daar? De hele dag gezellie samen op de wei, een paar merries erbij en dekken maar?

Om dan zomaar eens wat zinnige vragen te stellen. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:45

shan schreef:
Hoeveel uur weidegang ,krachtvoer en ruwvoer krijgen renpaarden eigenlijk detour?
Staan die ook netjes stil in hun startbox omdat ze hun energie toch wel kwijt kunnen en niet opgefokt zijn?
Of zijn dat ook lompe boerenknollen zoals die van ons, zonder enige vorm van stress?
En hoe zit het met de hengsten daar? De hele dag gezellie samen op de wei, een paar merries erbij en dekken maar?

Jeetje, wat een heftige reactie. Zal mijn best doen ze te beantwoorden.

Die renpaarden liepen dagelijks in de weide, kregen 2.5 kg krachtvoer (andere samenstelling gezien andere tak vand e sport en ander spierspanninggebruik).. Ze stonden niet in de startbox maar draafden rond op een volte totdat het startsein werd gegeven.
3 Jaar oud.
Op hun 10e dienen ze te stoppen.
hengsten dekken natuurlijk en gaan dagelijks de paddock in.

Valt mee he? Knipoog

Als ik paard was zou ik liever racen dan op topnivo dressuren.

Maar ieder zijn ding...

En beantwoord jij de vragen nu maar eens mbt jouw eigen dier! ben benieuwd! Ach gut

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:58

shan schreef:
Het is net zo'n uitspraak als: het gemiddelde paard in nederland wordt niet ouder dan 7 jaar.
Men neme een stal van 120 paarden, daarvan zouden er dus 36 a 40 moeten zijn de luchtzuigen, weven of kribbebijten.
Ik ken bij ons 1 luchtzuiger, geen wever en geen kribbebijter!
En 1 paard die inderdaad niet lekker in haar vel zit maar geen stereotype gedrag vertoond.
Ik vraag me echt af hoe ze dan aan die aantallen komen hoor.

Ik heb op een stal gestaan met 14 paarden.
1 Paard stond te luchtzuigen.
2 Paarden stonden de dakplaten van het dak te trekken.
1 paard sloeg om de haverklap de waterleiding van de muur.
2 Paarden vraten hun plastic voerbak op.
1 Paard liep rondjes in de box te galoperen.
1 Paard sloeg constant tegen de boxdeur.
1 Paard stond te weven.
Van de 14 paarden vertoonden er dus 9 stereotiep gedrag. Meer dan 50% dus. Ik was daar dus heel snel weer weg Tong uitsteken .
Stereotiep gedrag is onnatuurlijk gedrag wat zich steeds herhaalt en doorgaans stressgerelateerd is. Ik denk dat de percentages uit het onderzoek aardig klopppen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:18

En beantwoord jij de vragen nu maar eens mbt jouw eigen dier! ben benieuwd!
shan schreef:

Jeetje, wat een heftige reactie. Zal mijn best doen ze te beantwoorden.

Die renpaarden liepen dagelijks in de weide, kregen 2.5 kg krachtvoer (andere samenstelling gezien andere tak vand e sport en ander spierspanninggebruik).. Ze stonden niet in de startbox maar draafden rond op een volte totdat het startsein werd gegeven.
3 Jaar oud.
Op hun 10e dienen ze te stoppen.
hengsten dekken natuurlijk en gaan dagelijks de paddock in.

Valt mee he? Knipoog

Als ik paard was zou ik liever racen dan op topnivo dressuren

Dat zal per paard verschillend zijn.Ik ken ook paarden die zelfs op het strand nog niet in een middengalopje willen.

Maar ieder zijn ding...

En beantwoord jij de vragen nu maar eens mbt jouw eigen dier! ben benieuwd!
shan schreef:
Dat had ik al min of meer gedaan maar bij deze de uitgebreide versie.

Even voor alle duidelijkheid, 2 van mijn paarden staan thuis.
Mijn andere paard staat op een manege in de wintermaanden.
Op deze manege is het niet alleen mogelijk om je paard s'zomers 24/7 buiten te laten staan, maar zijn ook winterweides, een ieder die dat wil kan zijn paard dus overdags de hele winter buiten laten lopen.
Iets verderop in de duinen zijn er weides waar je ook in de winter je paard 24/7 buiten kan laten.
Verder maakt bijna iedereen daar met zijn paard regelmatig wel eens een strandritje ook met de meeste sportpaarden.
De boxen zijn ruim en goed voorzien van stro en de paarden krijgen ruim voldoende ruwvoer.
Het is een grote manege waar in de winter zo'n 120 paarden staan.
Dus zo slecht als iedereen maar denkt dat het overal is, is het niet. Maar dat wil men blijkbaar niet inzien.
Alleen de slechte voorbeelden komen steeds aan bod.
Ik denk dat het gemiddelde nederlandse paard het helemaal zo slecht niet heeft!

Mijn paarden staan dus overdags buiten en 's nachts binnen.
Ze hebben de beschikking over onbeperkt ruwvoer zowel buiten als binnen.
Het paard waarop gereden wordt krijgt op het moment 2,5 kg basisbrok en dat gaat weer terug naar 2 kg binnenkort. (heeft 7 maanden een veulen aan de voet gehad) Overigens het 'rijpaard' vind er geen zak aan op het moment om buiten te staan en staat binnen een uur al aan het hek te zeuren samen met haar collega's of ze alsjeblieft weer naar binnenmogen, tenzij toevallig heel even het zonnetje schijnt. tussen haar box en die van die buren zitten tralies dus behalve op de wei heeft ze ook daar haar contacten. Ze staat in een buitenbox, heeft geen ijzers, is niet geschoren en heeft een dun dekentje op. Ze hoeft geen topddressuur te lopen want ze is pas op haar 6e zadelmak gemaakt en zit na 1,5 jaar zwangerschapsverlof nog maar op de kleuterschool.

Die thuis staan, staan als ze binnenstaan met zijn tweeen in een grote box, ook met een buitenluik.
Ze hebben een zandpaddock die in openstaande verbinding staat met hun wei. Die op dit moment best wel blub is dus ze kiezen er zelf voor om toch een beetje op het zand te rommelen.Al trekken ze wel een aantal malen per dag even een sprintje.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:21

Inoterry schreef:
shan schreef:
Het is net zo'n uitspraak als: het gemiddelde paard in nederland wordt niet ouder dan 7 jaar.
Men neme een stal van 120 paarden, daarvan zouden er dus 36 a 40 moeten zijn de luchtzuigen, weven of kribbebijten.
Ik ken bij ons 1 luchtzuiger, geen wever en geen kribbebijter!
En 1 paard die inderdaad niet lekker in haar vel zit maar geen stereotype gedrag vertoond.
Ik vraag me echt af hoe ze dan aan die aantallen komen hoor.

1 Paard stond te weven.
Van de 14 paarden vertoonden er dus 9 stereotiep gedrag. Meer dan 50% dus. Ik was daar dus heel snel weer weg Tong uitsteken .
Stereotiep gedrag is onnatuurlijk gedrag wat zich steeds herhaalt en doorgaans stressgerelateerd is. Ik denk dat de percentages uit het onderzoek aardig klopppen.

Goed dan dat je daar weg bent, maar het is echt niet overal zo, hoe is het bijv waar je nu staat?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:42

Ik sta op een stal met 80 paarden, met in de zomer beperkte weidegang (voor de eigen paarden)
we hebben 2 luchtzuigers, beiden zijn als luchtzuiger binnengekomen.
1 merrie die in het verleden tijdens hengstigheid op de waterbak ging zitten, nadat zij een veulen heeft gehad, heeft ze geen problemen meer gehad.
Geen slaande, in de box galopperende of wevende paarden.
Van de 80 paarden dus 2 met stereotiep gedrag, geen van beide ontstaan op deze stal, maar toch, ze staan er wel. Is minder dan 3%. Voor mij kloppen de percentages uit het onderzoek dus totaal niet.

Ik vind het goed dat er wordt nagedacht over het welzijn van onze paarden, maar denk dat de voorwaarden gesteld door sommige bokkers ver van wettelijk haalbaar zijn. HC had het in het andere topic over een voorstel om eigenaren één jaar de tijd te geven om aan de eisen van weidegang te voldoen, waarna inbeslagname van het paard zou volgen. Hoewel de intentie van HC ongetwijfeld een gelukkig paard zal zijn, denk dat dit in de praktijk een tegenovergestelde werking zal hebben. Simpelweg in mijn omgeving kijkende, is het simpelweg onmogelijk (met bijvoorbeeld de regen de afgelopen weken) de paarden in een acceptabele wei/paddock te zetten. Dit zou dus resulteren in ofwel het paard 6 uur per dag in de blub te zetten, waarbij al het beslag vervolgens in de paddock achterblijft (wat de "übernaturals" onder ons dan wellicht weer een voordeel vinden, maar dat terzijde) ofwel dat een groot gedeelte van de paardenbevolking in beslag genomen wordt en gezien het overschot een enkele ticket naar de eeuwige graaslanden krijgt. In beide gevallen denk ik (mijn mening) dat het paard beter af is zonder de "verplichte" uren weidegang. Als andere bokkers denken van niet, is en blijft niet meer dan een mening (wel of niet onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken, waar voor elke mening wel een ondersteunend onderzoek te vinden is).

Feit is en blijft dat ook elk paard een individu is, en dat - net zoals bij een mens - gekeken moet worden naar de behoeften van het individu. Tal van paarden zijn tevreden/gelukkig zonder of met beperkte weidegang, tal van paarden niet. Dit moet per paard bekeken worden. Dat iemand er voor kiest om geen paarden te houden in een situatie die hij/zij niet paardwaardig vindt, is zijn/haar goed recht, maar kan niet als wettelijke norm dienen.

Edit: voor het geval het verkeerd mocht worden begrepen, al het bovenstaande is niet meer en niet minder dan mijn mening.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 09-12-07 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:44

NU - alles is nat, vies en koud- 'fijn' je pony in het (modder) land. 24 x 7 of 7 x 24 ??? Ik bel de dierenbeschermig!
Kom wordt wakker en doe normaal ! Zorg voor je dier.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:57

even off topic. Ik vind naast de "zielige" paarden ook alle honden die de hele dag in hun eentje binnen zitten omdat de baas moet werken zielig. Er zijn er heel veel die buiten dat ook maar twee of met wat geluk drie keer per dag uitgelaten worden en dan nog tot de eerste boom of achter op het plaatsje/tuin. Net als paarden horen ook honden de hele dag buiten te rennen en spelen in een roedel soortgenoten.

Moeten we daar ook niet eens een flink item van maken? Denk dat er nog veel meer zielige honden dan paarden zijn in Nederland. Haha!

Vind idd dat er naar het individu gekeken moet worden en excessen uitgebannen dienen te worden, maar wat er nu gebeurt is "lichtelijk" overdreven. 24/7 per dag naar buiten in de drassige weilanden is vragen om problemen. Denk aan mok, verkoudheid, onderkoeling, rainrot en ga zo maar door. Niet echt iets om blij van te worden als je paard bent. Dan toch liever in een lekker droog stalletje en een paar uurtjes (of iig een uurtje) naar buiten met daarnaast lekker samen met de baas aan het werk. Voor de meeste dieren een prima leven.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:21

Citaat:
1 Paard stond te weven.

Goed dan dat je daar weg bent, maar het is echt niet overal zo, hoe is het bijv waar je nu staat?[/quote]

Ino heeft nu een ruime stal met paddock van 12 bij 30. Hij krijgt veel hooi, onbeperkt gaat helaas niet, het andere paard wat er bij staat vreet haarzelf te barste, (we hebben het geprobeerd maar ze stopt echt niet en begon dicht te groeien). 's Zomers gaan ze overdag op de wei. Beide paarden lijken het prima naar hun zin te hebben.
Voor mij het een stuk meer werk. Ik moet vaak op tijd uit bed om te gaan voeren, ook al ben ik soms pas om kwart voor 2 's nachts klaar met werken. We hebben geen bak, geen water en geen licht. Maar als ik kijk hoe vrolijk mijn ventje is heb ik het er wel voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:17

ivar schreef:
Vind idd dat er naar het individu gekeken moet worden en excessen uitgebannen dienen te worden, maar wat er nu gebeurt is "lichtelijk" overdreven. 24/7 per dag naar buiten in de drassige weilanden is vragen om problemen. Denk aan mok, verkoudheid, onderkoeling, rainrot en ga zo maar door. Niet echt iets om blij van te worden als je paard bent. Dan toch liever in een lekker droog stalletje en een paar uurtjes (of iig een uurtje) naar buiten met daarnaast lekker samen met de baas aan het werk. Voor de meeste dieren een prima leven.

Mok, verkoudheid en rainrot zijn gerelateerd aan weerstand, en daarmee dus ook aan gezondheid en conditie. Gezonde paarden krijgen niet zomaar mok en 24/7 in een drassig weiland lopen is daar ook geen oorzaak van.
Paarden op stal zie je overigens veel sneller een verkoudheid en mok oplopen.
Onderkoeling komt niet voor wanneer je de paarden van voldoende c.q. onbeperkt ruwvoer voorziet.
'Een lekker droog stalletje' en 'lekker samen met de baas aan het werk' zijn een menselijke gedachten.