Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:22

Zouden ze niet beter naar de genetica van het stereotiep gedrag zien Lachen Ik vind het spijtig voor een wetenschappelijke man dat hij niet verder naar de opties ziet, moest stereo gedrag genetisch zijn, is het gewoon een simpel feit dat er altijd meer paarden zullen komen met dit gedrag
Laatst bijgewerkt door lesilla op 05-12-07 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:26

Zeeuwtje68 schreef:
Ik ben hier ook echt blij mee. Hopen dat het idd gaat veranderen en 1 paard houden niet meer mag!

sorry.... Boos! en als je daar nou het geld niet voor hebt. Mijn paard staat nu weer in d'r eentje op stal, en in de wei en dat gaat hartstikke goed. Ze heeft een tijdje met een andere pony samen gestaan maar die sprong er steeds bovenop. Nu ze weer alleen staat is ze een stuk rustiger. In een wei verderop staan wat shetlanders. Vindt het zelf een beetje overdreven om dan te laten veranderen dat 1 paard niet meer mag. Behalve dan als je een paard hebt dat niet alleen kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:28

Een paard is een kuddedier....
Jij zit toch ook niet graag op een onbewoondeiland...

En als dat de regel is, weet je gewoon als je geen geld hebt voor een 2e dat je er ook niet 1 moet kopen of op pension moet zetten...zie het probleem niet.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:28

slimmerik schreef:
Cayenne schreef:
Alleen de stallen op de minimale maat maken, is meestal niet voldoende. Er moeten hogere eisen worden gesteld aan huisvesting en management, zodat de paarden meer en vaker contact kunnen hebben met elkaar en meer kunnen bewegen.

Ik kan me hier wel in vinden. Vooral het in groepen leven moet eigenlijk verplicht worden.

Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:30

Zo wat een duidelijke motievatie weer Tong uitsteken

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:32

runningkawa schreef:
Een paard is een kuddedier....
Jij zit toch ook niet graag op een onbewoondeiland...

En als dat de regel is, weet je gewoon als je geen geld hebt voor een 2e dat je er ook niet 1 moet kopen of op pension moet zetten...zie het probleem niet.

vind ik ook. Ik heb hier thuis niet de plaats en op mijn vorige stal was er niemand bereid zijn of haar paard bij die van mij te laten lopen. (plus er was niet genoeg weidegang)
Ik heb gezocht én gevonden. Een super stalling waar ze alle dagen buiten kan mét andere paarden. En het is echt niet onbetaalbaar.
Ik merk nu zelf aan mijn paard dat ze gelukkig is. Ze heeft ook meer zin in werken, zit super in een glanzende vacht, mooie spieren erop, gewoon gezond en gelukkig Lachen En zo zouden ze allemaal moeten kunnen zijn.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:48

Ik denk dat het ook een probleem is dat er op sommige plekken van Nederland moeilijk aan weiland te komen is en mensen vaak niet weten hoe ze het weidemanagement zelf moeten regelen. Volgens mij moet er een shift komen in het denken, waarbij mensen eerst zorgen dat ze weiland hebben en precies weten wanneer ze tijd hebben om de verzorging en andere taken te doen, en daarna pas een paard gaan aanschaffen. Als ze te weinig tijd of knowhow hebben, moet een pension waarbij de paarden de hele dag op stal staan niet het alternatief zijn. Ik denk dat de beste alternatieven zitten in pensions waar de paarden de hele dag naar buiten gaan of samenwerken met andere paardenhouders.

En nog even over de discussies die hier zijdelings gehouden worden over gezelschap: ik heb ook een tijd gedacht dat mijn Haflinger genoeg gezelschap had aan de paarden in het weiland ernaast. Sinds ik een Shetlander heb zie ik het verschil. Ik zeg niet dat mijn Haflinger echt ongelukkig was toen ze geen andere pony in haar weiland had (anders had ik dat niet kunnen aanzien), maar ze is o.a ontzettend mak geworden. Ze was nog wel eens erg schrikkerig op buitenrit, nu is dat helemaal over. En samen spelen en schoftje krabben e.d. lukt toch echt niet goed over een hek heen!

En over het alleen staan van de Shetlander als het paard op buitenrit gaat: dit kan idd een probleem zijn. De Shetlander hoeft echter toch niet alleen achter te blijven? Mijn vriend neemt de Shet vaak mee als ik ga rijden. Daarnaast heb ik een bijrijder voor mijn Shetlander zodat we ook samen buitenritten kunnen maken. Ik zit er ook aan te denken om de Shetlander als handpaard mee te nemen. Dus mogelijkheden genoeg om weidemaatjes samen te laten recreeëren lijkt mij.

LevendeHave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:54

De respons op dit onderwerp verrast ons. De redactie van Levende Have heeft besloten het volledige artikel te plaatsen op de website van Levende Have: www.levendehave.nl.
Kijk bij nieuwsbericht Zeer veel paarden met stereotiep gedrag.
www.levendehave.nl

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:56

katiavl schreef:
Zouden ze niet beter naar de genetica van het stereotiep gedrag zien Lachen Ik vind het spijtig voor een wetenschappelijke man dat hij niet verder naar de opties ziet, moest stereo gedrag genetisch zijn, is het gewoon een simpel feit dat er altijd meer paarden zullen komen met dit gedrag

Hoe kom je erbij dat stereotype gedrag genetisch bepaald zou zijn? Verward Het is daarentegen inmiddels ruimschoots wetenschappelijk bewezen dat het veroorzaakt wordt door omstandigheden: huisvesting (te weinig licht, te weinig beweging, gebrek aan sociaal contact) en verzorging (maagklachten door teveel krachtvoer en/of te weinig ruwvoer, geen stro in de stal en te weinig ruwvoer).

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:57

NIna_rex: ik ben helemaal akkoord.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:58

LevendeHave schreef:
De respons op dit onderwerp verrast ons. De redactie van Levende Have heeft besloten het volledige artikel te plaatsen op de website van Levende Have: http://www.levendehave.nl.
Kijk bij nieuwsbericht Zeer veel paarden met stereotiep gedrag.
http://www.levendehave.nl

Super!!!! OK dan! Afgod

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:58

LevendeHave: wat fijn! Ik ga even de link bekijken.
Ben trouwens ook benieuwd naar de lezing die Machteld van Dierendonck volgende week op m'n school komt geven! Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:01

Evelijn schreef:
Waarom niet? Een wet is zo gemaakt. Dan heb je alleen het probleem van de handhaving. Lijkt me redelijk te controleren.. zeker het stuk van als er één paard op 1 lokatie staat. Misschien de precieze tijd van buiten staan niet, maar er kan wel gekeken worden of er mogelijkheid is om de paarden buiten te zetten.

Hier in de omgeving als het land te nat is mogen de paarden er niet meer op. Op alle stallen zijn wel paddocks maar vaak of te veel paarden in verhouding (dat zou dus niet moeten kunnen) of mensen zetten ze er niet in. Je moet er vaak bijblijven namelijk. Word dus heeeel lastig controleren.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:02

Sjen schreef:
En over het alleen staan van de Shetlander als het paard op buitenrit gaat: dit kan idd een probleem zijn. De Shetlander hoeft echter toch niet alleen achter te blijven? Mijn vriend neemt de Shet vaak mee als ik ga rijden. Daarnaast heb ik een bijrijder voor mijn Shetlander zodat we ook samen buitenritten kunnen maken.

dan krijg je dus een paard dat helemaal niet meer alleen kan zijn. Wij hebben dat ook gehad met onze pony's. Ze werden nooit alleen gereden totdat m'n vriendin die de andere pony altijd reed ging verhuizen, en ik dus alleen moest rijden. Was een drama Boos! duurde maanden voordat ik eindelijk normaal in m'n eentje buiten kon rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:03

Nina_rex schreef:
katiavl schreef:

Hoe kom je erbij dat stereotype gedrag genetisch bepaald zou zijn? Verward Het is daarentegen inmiddels ruimschoots wetenschappelijk bewezen dat het veroorzaakt wordt door omstandigheden: huisvesting (te weinig licht, te weinig beweging, gebrek aan sociaal contact) en verzorging (maagklachten door teveel krachtvoer en/of te weinig ruwvoer, geen stro in de stal en te weinig ruwvoer).

ik ken enkele luchtzuigers die echt gewoon in de kudde op het land staan........ geen paaltje veilig, zo ken ik ook een aantal pasers.......

Ik ben het er wel over eens dat veel stalgebreken echt wel te wijten zijn aan het echt op stal staan hoor Lachen Lachen maar er spelen nog wel meer factoren mee Knipoog

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:05

Maar het is ook verslavend, aangezien het een goed gevoel geeft.
Weet je dan zeker dat die luchtzuigers / kribbebijters op het land vroeger nooit op stal gestaan hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:06

zal best kunnen hoor, ken niet van allemaal de achtergrond Lachen Lachen maar ik heb er 5 gekend die zo luchtzuigend uit de opfok kwamen, en dus inderdaad nooit op stal gestaan Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:07

Bij ons was idd ook een luchtzuiger al zo vastgeroest in haar gedrag dat die het buiten ook deed. Na 2 maanden 24 uur op de wei samen met andere merries was het veel minder geworden. Ze staat nu weer met zo'n band om... en 24 uur per dag op stal...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:07

ja idd helemaal mee eens. Onze pony is ook een luchtzuiger, maakt niks uit of ze nou in de wei staat of op stal. Luchtzuigen blijft even erg. Maar ze heeft voordat ze bij ons kwam volgens mij veel op stal gestaan, of er is iets gebeurd tijdens het vervoeren(ze komt uit Amerika Knipoog )

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:09

Bij die paarden die op stal gestaan hebben, is het probleem niet ver te zoeken.

Maar het lijkt me wel een goed onderwerp voor een onderzoek naar die jonge paarden in de opfok die luchtzuigen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:11

De meesten hadden lang bij mama gestaan Lachen Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:12

En weet je toevallig ook of hun moeder het deed? Want als je dan zo'n situatie hebt als hier eerder in het topic werd beschreven van de fokmerrie's die op stal bleven, dan hebben ze het gewoon overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:12

Die misten de melkbar Tong uitsteken Clown

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:13

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:14

Ik ben even heel trots op onze sociale stal met onbeperkt hooi (ruiven worden door de dag heen steeds gevuld) en drie keer daags matig hardvoer en als de kleigrond niet onder water staat dagelijks een paar uurtjes op de wei. Daar krijg je inderdaad heel tevreden paarden van.
Afbeelding