Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zeeuwtje68 schreef:Ik ben hier ook echt blij mee. Hopen dat het idd gaat veranderen en 1 paard houden niet meer mag!
slimmerik schreef:Cayenne schreef:Alleen de stallen op de minimale maat maken, is meestal niet voldoende. Er moeten hogere eisen worden gesteld aan huisvesting en management, zodat de paarden meer en vaker contact kunnen hebben met elkaar en meer kunnen bewegen.
Ik kan me hier wel in vinden. Vooral het in groepen leven moet eigenlijk verplicht worden.
runningkawa schreef:Een paard is een kuddedier....
Jij zit toch ook niet graag op een onbewoondeiland...
En als dat de regel is, weet je gewoon als je geen geld hebt voor een 2e dat je er ook niet 1 moet kopen of op pension moet zetten...zie het probleem niet.
katiavl schreef:Zouden ze niet beter naar de genetica van het stereotiep gedrag zienIk vind het spijtig voor een wetenschappelijke man dat hij niet verder naar de opties ziet, moest stereo gedrag genetisch zijn, is het gewoon een simpel feit dat er altijd meer paarden zullen komen met dit gedrag
LevendeHave schreef:De respons op dit onderwerp verrast ons. De redactie van Levende Have heeft besloten het volledige artikel te plaatsen op de website van Levende Have: http://www.levendehave.nl.
Kijk bij nieuwsbericht Zeer veel paarden met stereotiep gedrag.
http://www.levendehave.nl
Evelijn schreef:Waarom niet? Een wet is zo gemaakt. Dan heb je alleen het probleem van de handhaving. Lijkt me redelijk te controleren.. zeker het stuk van als er één paard op 1 lokatie staat. Misschien de precieze tijd van buiten staan niet, maar er kan wel gekeken worden of er mogelijkheid is om de paarden buiten te zetten.
Sjen schreef:En over het alleen staan van de Shetlander als het paard op buitenrit gaat: dit kan idd een probleem zijn. De Shetlander hoeft echter toch niet alleen achter te blijven? Mijn vriend neemt de Shet vaak mee als ik ga rijden. Daarnaast heb ik een bijrijder voor mijn Shetlander zodat we ook samen buitenritten kunnen maken.
Nina_rex schreef:katiavl schreef:Zouden ze niet beter naar de genetica van het stereotiep gedrag zienIk vind het spijtig voor een wetenschappelijke man dat hij niet verder naar de opties ziet, moest stereo gedrag genetisch zijn, is het gewoon een simpel feit dat er altijd meer paarden zullen komen met dit gedrag
Hoe kom je erbij dat stereotype gedrag genetisch bepaald zou zijn?Het is daarentegen inmiddels ruimschoots wetenschappelijk bewezen dat het veroorzaakt wordt door omstandigheden: huisvesting (te weinig licht, te weinig beweging, gebrek aan sociaal contact) en verzorging (maagklachten door teveel krachtvoer en/of te weinig ruwvoer, geen stro in de stal en te weinig ruwvoer).