Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Re: Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:47

Cowgirl schreef:
Myukii schreef:
Nee hoor, niet afgestudeerd als dierenfluisteraar, maar heb me erg verdiept in paardengedrag, en heb nog nooit ergens gelezen dat er paarden zijn die graag privacy willen Haha!
En gezien hoe paarden zijn en normaal gesproken horen te leven, zullen die paarden ook niet voorkomen Lachen

Als ze dood gaan dan zonderen ze zich af en als ze veulenen moeten willen ze ook nog wel eens een apart hoekje opzoeken. Haha!

Ook drachtige merrie`s hebben soms een totaal veranderend beeld en kunnen ook daardoor buiten de groep vallen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:56

Cowgirl schreef:
Myukii schreef:
Nee hoor, niet afgestudeerd als dierenfluisteraar, maar heb me erg verdiept in paardengedrag, en heb nog nooit ergens gelezen dat er paarden zijn die graag privacy willen Haha!
En gezien hoe paarden zijn en normaal gesproken horen te leven, zullen die paarden ook niet voorkomen Lachen

Als ze dood gaan dan zonderen ze zich af en als ze veulenen moeten willen ze ook nog wel eens een apart hoekje opzoeken. Haha!

Maar het normale paard staat niet liever op stal, omdat het graag privacy wil Haha!
Je hebt wel gelijk hoor, maar ik neem aan dat hilden geen stervende paarden bedoelde. Normale paarden staan gewoon liever in een kudde dan in een stal, ook drachtige paarden (als ze zich willen afzonderen kan dat altijd?)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:08

Om even over weidegang te beginnen: de manege hartenhoeve heeft geen weidegang. Tenminste, geen weidegang aan de manege zelf. De manege pacht een stuk grasland een stukje over de weg. De paarden die wel naar de wei gaan (pensionpaarden) moeten elke dag dus een stukje over de weg naar de wei gebracht worden.
Met een stuk of 40 manegepaarden en ponies, groot en klein, makkelijk en ondeugend, is het met het aantal personeel dat daar overdag werkt (inclusief mensen met een handicap) niet te doen om dagelijks en de pensionpaarden en de manegepaarden een aantal uur elke dag op de wei te gooien. Dat lukt gewoon niet, zo is de situatie daar nou eenmaal.

Dat betekende wel dat zelfs in het weekend en de zomerdagen de paarden, manegepaarden, makkelijk 24 uur per dag op stal stonden. Een beetje suffen, af en toe een aaitje van iemand die langskomt, omdat er geen aanliggende weilanden zijn. Dat is allemaal boomgaard.

Dus, er werd gekozen voor een hitactief. Nu staan ze 24 uur per dag buiten in plaats van binnen, zien elkaar elke dag en zijn een stuk toleranter in de lessen.

Dus, diegene die tegen de hitactief zijn (wat mij mag hoor, ieder zijn ding): wat had dan de keuze moeten zijn? Die manegepaarden 24 uur per dag op stal laten staan omdat er geen plek was om ze los te gooien? Of toch maar een systeem waar ze de hele dag toch een paardwaardiger leven kunnen hebben? Knipoog

En ik heb de mijne er gewoon ingegooid omdat hij al twee jaar zwaar spierbevangen is. Nu zijn spieren de hele dag in beweging zijn loopt hij stukken beter. Had ik hem 24 uur per dag op een vet weiland moeten zetten? Dan was hij inderdaad nu al dood geweest.

Voor de manege Hartenhoeve is de hitactief echt geen slecht idee hoor, om het maar weer even terug te brengen naar de kern van dit bericht over de Hartenhoeve. Knipoog

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:06

Goed gezegt anouk. Voor de HartenHoeve was die de beste oplossing!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:40

ik vind zelf zo'n hitactief echt super, als er eentje hier in haarlem was dan was ik er meteen heen verhuisd Knipoog.

Want ook ik vind het niet kunnen dat paarden de hele dag binnen staan, een paard dat van nature de hele dag loopt wordt nu vaak gedwongen naar 20 tot 23 uur per dag. (er zijn zelfs mensen die hun paard soms gewoon de hele dag op stal laten staan!)

ik weet bijv. dat als mijn merrie de hele dag in beweging kan zijn, ze bijna niet meer last heeft van stijfheid en haar gewrichten. En daarnaast is het gewoon goed voor het koppie Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:08

Arabesk schreef:
Dus?

Lees mijn post nog eens goed Zij zijn groot en ik is klein!

OOK in de randstad is HIT, of iets soortgelijks een goede oplossing voor het ruimtegebrek en of slechte grond.

Ga eens kijken bij een manege met groepshuisvesting en je zult zien dat zelfs op jouw pensionstal plaats zou zijn voor zoiets.

Alleen moeten de ruiters dan wel hun derde buitenrijbak, springtuin en 2e binnenrijhal opgeven. Clown

Mijn stal heeft helemaal geen rijbak, sprigtuin, longeerbak, stapmolen ect.
Maar een ding weet ik wel : De mijne gaat nooit in een groepshuisvesting. Clown