Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:34

Bries schreef:
Lijkt me ook beter van niet.
Je schreeuwt wat veel namelijk en voert weinig argumenten aan... dat roept dan onverbiddelijk wat medelijden bij me op.
Gewoon argumenteren jongen; dat werkt het best. Krachttaal werkt maar héél kort.
Ellen

Nee nou wordt ie lachen Ellen. Argumenteren !!!! Hoezo elk argument wordt door jou toch gelijk de grond in geboord en de berichtgever wordt het liefst ook nog even belachelijk gemaakt.
Want ... als ik zoals eerder met eerlijke argumenten aankom en persoonlijk de ervaringen van een boswachter in een van de Natuurgebieden aanhaal dan wordt je afgedaan door jou als niet geloofwaardig.
En ik ben niet de enige hier.

Het enige wat schijnt te tellen bij jou en Esther zijn jullie ideeen en verhalen.
Al het andere is maar bijzaak, fabels enz. en wordt verwezen naar zeer hoge uitzonderingen en dus niet serieus genomen.
Esther wordt geregeld al zo ongeveer als afgestudeerd wetenschapper betiteld.
Nou sorry volgens mij valt ze nog steeds alleen maar onder het kopje "geinteresseerde"
Ik heb nog nergens een speciale titel van haar kunnen vinden op dit gebied.

Ik vind dat jij en Esther zeer gemakkelijk omgaan met het probleem JKK.
Ach ... nog even en het stelt niets meer voor die plant, waar maken we ons nog druk over. nietwaar ? Gewoon niks doen is het beste volgens jullie, plant roeit zichzelf wel uit. Tuurlijk Boos!
Ik denk dat menig bokker door jullie bla bla denkt dat het allemaal wel losloopt met de JKK en de paarden. Hooguit de enkele 'uitzonderlijke pechvogel' weet wel beter.

Het zieligste van alles vind ik nog dat er derden door jullie gevraagd worden meningen te geven op Bokt en op jullie forum zoals jullie graag geschreven willen zien om jullie ideeen kracht bij te zetten.
Wat een doortrapte schijnheiligheid en dat voor zo'n nog steeds gevaarlijk probleem. Onvoorstelbaar Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:40

Ik herhaal hier nog één keer mijn modopmerking :
Maya schreef:
Moderatoropmerking:
Mod heeft het héle topic doorgelezen.

En wat mij betreft zijn jullie allemaal, op alfabetische volgorde Knipoog Bries, EsterHegt, EricPrast en Henny_w op vervelende wijze bezig richting elkaar. Jullie zijn eerder gewaarschuwd voor deze persoonlijke vete, om die niet openbaar op Bokt uit te vechten. Het lijkt me wijs om jullie daar nog een keer aan te herinneren.

Vanaf nu graag gewoon ontopic, en op een normale en respectvolle manier discussiëren. Val de argumenten aan, niet de persoon.

Zet jullie persoonlijke wrevel opzij en praat inhoudelijk verder over dit onderwerp, of zal ik dit topic maar sluiten?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:42

Maya, sorry voor mijn vorige bericht maar ik zag net pas jouw waarschuwing op de vorige pagina.

Ik zal me verder distantieren van dit topic.

Groetjes, Henny

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:17

Maya schreef:
Vanaf nu graag gewoon ontopic, en op een normale en respectvolle manier discussiëren. Val de argumenten aan, niet de persoon.
Hoewel dat op zich bepaald niet in mijn aard zit, zal ik, het bovenstaande in aanmerking nemende, op dat deel van de posts van Ellen die aan mij persoonlijk gericht waren tussen het moment van temmen en nu, niet meer reageren.

Ik wil wèl graag reageren op een aantal dingen die zowel zij als anderen geschreven hebben in de tussentijd.

Bries schreef:
Ik denk dat ze 10 jaar geleden er helemaal niet op letten... gewoon.... een inheems landelijk zaaimengseltje... punt. En die lijst... ik geloof het wel maar het draagt evenmin harde feiten aan...
Bries schreef:
Ik denk dat er overheden waren die als beleid hadden 'gras' inzaaien en er ook enkele overheden waren die zeiden: 'nee, een bloemenmengsel is leuker en we nemen wel inheemse bloemen' ; ván die paar overheden die dat soort bloemenmengsels gebruikten waren er énkelen die zaaigoed gebruikten waarin óók wat JKK in zat.

Dus als Eric zegt: het was een verplicht onderdeel dan bedoelt hij waarschijnlijk: 'het was beleid om bloemenmengsels te zaaien' en TOEVAL wil dat er JKK in zat.
Mijn eigen hypothese is: Het was géén landelijk beleid om een bloemmengsel te zaaien (er werd ook heel specifiek gras gezaaid); enkele overheden zaaiden wél een bloemenmengsel en van die énkele zaaiers hadden weer énkele zakjes met 'wat' JKK er in.

Nou, wat mij betreft is de toename landelijk gezien te verwaarlozen (let wel: lándelijk); want zeg nou zelf: hoeveel JKK zit er nou in zo'n zakkie tussen al die andere zaadjes... De natuur doet het béter hoor.
Máár....
Als het pláátselijk náást jouw paard wordt ingezaaid kan ik me voorstellen dat je daar niet blij van wordt.
Je formuleert het in de twee quotes hierboven exact, zoals ik het steeds bedoeld heb, maar waarvoor ik de goeie vorm niet kon vinden. Zaaibestekken geven héél gedetailleerd aan welke werkzaamheden het uitvoerende groenbedrijf dient te verrichten: "Berm van die en die weg, vanaf hm. ... tot hm. ... over een breedte van zoveel m1 doorzaaien met bermmengsel merk X, type Y, zoveel kilogram per hectare". En inderdaad, meestal bestond zo'n bermmengsel voor het grootste deel uit wat robuuste grassoorten die goed tegen een stootje kunnen ( 's zomers felle zon en droogte, 's winters veel regen en als ze pech hadden strooizout), aangevuld met klaprozen, korenbloemen en allerlei ander inheems spul, dat zo'n wegberm absoluut leuk opfleurt, daar wil ik niks op afdingen. Waarschijnlijk heeft inderdaad niemand er ooit acht op geslagen dat daar ook wel eens wat JKK in zat, omdat het DESTIJDS helemaal geen issue was en het is tenslotte een inheemse bloeier. Ik ben absoluut bereid te geloven dat er ook helemaal niet véél JKK ingezeten zal hebben. Maar een wegberm is naar mijn idee (en de hoeveelheden JKK die ik op heel veel plaatsen in wegbermen zien groeien, bevestigen voor mij dat vermoeden) een plek waar het het meer dan prima naar zijn zin heeft en ook over een langer tijdsbestek houdt. En wat met een paar zaadjes begint, is ten gevolge van de combinatie van voortplantingsdrift van het plantje en de ideale omstandigheden om tot ontwikkeling te komen, al na niet heel lange tijd een aanzienlijke hoeveelheid planten.

Ik wil eens een rekenvoorbeeldje doen, om te illustreren wat ik bedoel. Let wel, ik doe AANNAMES omdat ik niet over exacte getallen beschik (voor zover die bekend zijn), dus er zal allicht van alles op af te dingen zijn, maar het gaat om het idee. Ik zal ook proberen om met mijn schattingen aan de conservatieve kant te blijven, het is echt niet mijn bedoeling om met dit voorbeeld schromelijk te overdrijven ten opzichte van de werkelijkheid.

Oké, gaat-ie dan:

Stel dat: op een wegberm met een lengte van 100 meter via een bermmengsel 100 JKK zaadjes gezaaid worden. Dat lijken er niet overdreven veel, toch?
Als nu van die 100 zaadjes 10 % de gelegenheid krijgt om in 2 jaar tijd uit te groeien tot volwassen plant, dan praat je dus over 10 zaadverspreidende planten.
Ik meen me te herinneren van het Kruiskruidforum dat 1 bloeiende plant gemiddeld 80.000 zaadjes maakt. Correct me if I'm wrong. Zo niet, dan hebben we het dus over 800.000 zaadjes de eerste keer dat het bloeit nadat het gezaaid is, dus na 2 jaar. Het grootste deel van die zaadje (een getal van 99% staat me bij) komt in de directe omgeving van de moederplant terecht. Dat zijn 792.000 zaadjes. Waar die andere 8.000 blijven, laat ik nu nog even in het midden.

Ik ga vrolijk verder met veronderstellen:
Stel dat: sinds de eerste zaadjes 2 jaar daarvoor uitgezaaid werden, de omstandigheden voor JKK om zich in die berm te vestigen tòch een stuk ongunstiger zijn geworden en het lukt in plaats van 10%, 'maar' 1% van die 792.000 zaadjes om daar voet aan de grond te krijgen, dan hebben we het dus toch nog over 7.920 zaadjes. Als het 10% daarvan lukt om tot volwassen plant uit te groeien, zijn dat 792 planten. Die laten ook weer gemiddeld 80.000 zaadjes per stuk los, dat zijn er dan dus, al in het 4e jaar nadat het voor het eerst gezaaid werd: 792 x 80.000 = 63.360.000 zaadjes. Hallo!!! Dat zijn er dus wel even ruim DRIEËNZESTIG MILJOEN!!! Bij dergelijke hoeveelheden, gaat het naar mijn idee opeens wel degelijk uitmaken waar die 1% blijft, die het wèl verder dan 25 meter bij de moederplant vandaan haalt, want dat zijn er dan ondertussen dus ook al ruim 630.000 geworden.

Ik durf dit sommetje niet ook nog te extrapoleren naar een derde bloeiperiode in het 6e jaar na het zaaien, want ik denk dat de nullen ons dan helemaal voor de ogen gaan dansen.

Nogmaals: ik doe een hoop aannames en "heb de klok ooit ergens horen luiden", dus zal er vast van alles op dit voorbeeld af te dingen zijn. Waar het mij om gaat is om inzichtelijk te maken dat naar mijn idee "die paar zaadjes" waar het ooit ogenschijnlijk vrij onschuldig mee begonnen is, met behulp van de factor tijd (en niet eens zo heel veel daarvan) toch opeens een omvang van betekenis kunnen krijgen.

EstherHegt schreef:
Eric ik heb lang nagedacht of ik hier op wilde reageren. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik niet alleen over deze zinsnede moest vallen, ware het niet dat het getreiter op Bokt al ruim een jaar duurt. Je hebt gelijk dat ik jou dat niet aan kan rekenen. Deze draad is de eerste keer dat wij in discussie zijn.
Mijn excuses. Ik sta trouwens wel achter de tem vraag maar wil het iets nuanceren.
Excuses van jouw kant zijn niet nodig, Esther, jij was en bent niet degene waartegen het grootste deel van mijn kritiek mbt. de toon van posts gericht is.

EstherHegt schreef:
(...)Ik ben o.a. bezig met NAK/AGRO en LTO.nl voor gecertificeerd hooi, alle partijen zijn enthousiast en het is oplossingsgericht, mijn dank is van jou Eric dat jij het in je belasting zal voelen.(...)
Ik denk dat je mijn post waarin ik het over belasting heb niet goed gelezen hebt, Esther, of anders toch in ieder geval anders hebt opgevat dan ik die bedoelde.

EstherHegt schreef:
(...)Ik zie alleen maar dat je ongenuanceerd me wil beschadigen(...)

Ik ben er niet op uit je te beschadigen, ik probeerde je te laten inzien dat "jullie" - hoewel ik absoluut in de goede bedoelingen geloof, en in degelijkheid van de door jullie geinitieerde onderzoeken en de uitkomsten daarvan, enz., enz. - je doel voorbij schieten als de boodschap gebracht wordt op een manier, die de mogelijkheid opent om in uit zijn verband gerukte vorm mee op de loop te gaan voor wie dat handig uitkomt.

Wat jij nuancering noemt ("uit onderzoeken blijkt vooralsnog dat het overall gezien wel meevalt met de ernst van de situatie") wat vast waar is en ongetwijfeld door allerlei zéér degelijke cijfers bevestigd en ondersteund wordt, kan door mensen, die dat goed uitkomt, opgepakt worden als reden om überhaupt niets te hoeven doen. Of dat nu een Bokker is die weer eens maar half leest wat er staat en die sowieso liever het nieuwste Anky-setje koopt dan een ragfork, of een pensionstalhouder met een latent aanwezige hernia, of een ambtenaar van de gemeente die met een beperkt budget het hele jaar de plantsoentjes op 't durrep strak moet zien te houden, of wie dan ook. In heel veel gevallen zal dat misschien helemaal niet erg zijn en in the end niets uitmaken, maar de enkele gevallen die er tussen zitten waarvoor het wèl had uitgemaakt en waardoor uiteindelijk een dier ziek wordt en sterft, hadden misschien voorkomen kunnen worden door de boodschap af en toe, op plekken zoals hier bijvoorbeeld, iets duidelijker en daardoor wellicht helaas iets minder genuanceerd, of zo je wilt wat generaliserender, te formuleren. Uiteraard dien je rekening te houden met waar en tegen wie je dat doet, ik begrijp natuurlijk prima dat je met ongenuanceerd dingen roepen in een vergadering of symposium met beleidsmakers of wetenschappers weinig indruk zult maken, dat dat eerder averechts werkt dan dat je er meer serieus om genomen zult worden.

Tevens denk ik dat het goed zou zijn om in contacten met mensen die er "wel eens iets over gehoord hebben" en "er wel eens wat meer van willen weten, want in mijn wei staan ook wel eens gele bloemetjes" (en dat zijn dan al de goeien), maar die een héél stuk minder diep in de materie zijn ingevoerd, gebruik te maken van zo simpel en helder mogelijke bewoordingen. Jip en Janneke-taal, zeg maar. En als het om dat te kunnen doen nodig is om iets aan nuancering op te offeren, dan is dat misschien wel jammer, maar dat zij dan maar zo. Misschien kopen daardoor 10, of voor mijn part 100, mensen voor niks een ragfork (om het daar maar even bij te houden) maar de ene die er wèl het leven van zijn dier mee redt, zal je zeer waarschijnlijk dankbaar zijn dat je misschien een klein beetje overdreven hebt, omdat dat hem of haar nèt over de drempel getrokken heeft om in actie te komen.

Nou, hè hè, het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat het me gelukt is om over te laten komen dat we het naar mijn idee een stuk minder met elkaar oneens zijn dan waar het even op begon te lijken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:39

EricPrast schreef:
Ik wil eens een rekenvoorbeeldje doen, om te illustreren wat ik bedoel. Let wel, ik doe AANNAMES omdat ik niet over exacte getallen beschik (voor zover die bekend zijn), dus er zal allicht van alles op af te dingen zijn, maar het gaat om het idee. Ik zal ook proberen om met mijn schattingen aan de conservatieve kant te blijven, het is echt niet mijn bedoeling om met dit voorbeeld schromelijk te overdrijven ten opzichte van de werkelijkheid.

Oké, gaat-ie dan:

Stel dat: op een wegberm met een lengte van 100 meter via een bermmengsel 100 JKK zaadjes gezaaid worden. Dat lijken er niet overdreven veel, toch?
Als nu van die 100 zaadjes 10 % de gelegenheid krijgt om in 2 jaar tijd uit te groeien tot volwassen plant, dan praat je dus over 10 zaadverspreidende planten.
Ik meen me te herinneren van het Kruiskruidforum dat 1 bloeiende plant gemiddeld 80.000 zaadjes maakt. Correct me if I'm wrong. Zo niet, dan hebben we het dus over 800.000 zaadjes de eerste keer dat het bloeit nadat het gezaaid is, dus na 2 jaar. Het grootste deel van die zaadje (een getal van 99% staat me bij) komt in de directe omgeving van de moederplant terecht. Dat zijn 792.000 zaadjes. Waar die andere 8.000 blijven, laat ik nu nog even in het midden.

Ik ga vrolijk verder met veronderstellen:
Stel dat: sinds de eerste zaadjes 2 jaar daarvoor uitgezaaid werden, de omstandigheden voor JKK om zich in die berm om zich te vestigen tòch een stuk ongunstiger zijn geworden en het lukt in plaats van 10%, 'maar' 1% van die 792.000 zaadjes om daar voet aan de grond te krijgen, dan hebben we het dus toch nog over 7.920 zaadjes. Als het 10% daarvan lukt om tot volwassen plant uit te groeien, zijn dat 792 planten. Die laten ook weer gemiddeld 80.000 zaadjes per stuk los, dat zijn er dan dus, al in het 4e jaar nadat het voor het eerst gezaaid werd: 792 x 80.000 = 63.360.000 zaadjes. Hallo!!! Dat zijn er dus wel even ruim DRIEËNZESTIG MILJOEN!!! Bij dergelijke hoeveelheden, gaat het naar mijn idee opeens wel degelijk uitmaken waar die 1% blijft, die het wèl verder dan 25 meter bij de moederplant vandaan haalt, want dat zijn er dan ondertussen dus ook al ruim 630.000 geworden.

Ik durf dit sommetje niet ook nog te extrapoleren naar een derde bloeiperiode in het 6e jaar na het zaaien, want ik denk dat de nullen ons dan helemaal voor de ogen gaan dansen.

Nogmaals: ik doe een hoop aannames en "heb de klok ooit ergens horen luiden", dus zal er vast van alles op dit voorbeeld af te dingen zijn. Waar het mij om gaat is om inzichtelijk te maken dat naar mijn idee "die paar zaadjes" waar het ooit ogenschijnlijk vrij onschuldig mee begonnen is, met behulp van de factor tijd (en niet eens zo heel veel daarvan) toch opeens een omvang van betekenis kunnen krijgen.

Ik zal proberen in het kort iets over windverspreiding uit te leggen en welke factoren er van belang zijn.
Jakobskruiskruid bloeit vanaf ongeveer juni tot en met oktober en kan in die tijd tussen enkele honderden en zo’n 200.000 zaden produceren. Grote planten hebben over het algemeen meer bloemen dan kleine planten en maken dus meestal meer zaden
We weten nu dat een Jakobskruiskruidplant veel zaden kan produceren en dat een fractie van deze zaden een flinke afstand af kan leggen. Maar als al deze zaden tot een volwassen plant uit zouden groeien, dan zou Nederland al lang door een dicht tapijt van Jakobskruiskruid bedekt zijn . Onder gecontroleerde omstandigheden in een kas met de juiste luchtvochtigheid en temperatuur kan er zo’n 80 % van de zaden kiemen , maar in de natuur zijn de omstandigheden natuurlijk nooit zo ideaal als in een kas. De zaden moeten bijvoorbeeld maar net op een geschikt plekje terecht komen waar ze kunnen kiemen. Het kan bijvoorbeeld te droog of te nat zijn of misschien is er te weinig licht om te kiemen. En zelfs als een zaadje ontkiemt, dan is het nog steeds maar de vraag of het lang genoeg leeft om tot een volwassen plant uit te groeien. Een kiemplantje moet namelijk met andere planten concurreren om licht en voedsel en alleen de sterkste planten overleven deze strijd. Een deel van de zaden krijgt een tweede kans als ze in het eerstvolgende groeiseizoen niet kunnen kiemen . Als deze zaden onder het grondoppervlak terecht komen, dan kunnen ze daar in kiemrust gaan; een soort winterslaap, zeg maar. In deze ‘zaadbank’ kunnen de zaden soms nog tien en wellicht zelfs tientallen jaren hun kiemkracht behouden . Zodra ze door het verstoren van de bodem aan de oppervlakte komen kunnen ze alsnog gaan kiemen .
Conclusie is eigenlijk dat ook al kunnen Jakobskruiskruid planten erg veel zaden produceren, maar de meeste zaden blijven dicht bij de moederplant liggen. En zelfs als een enkel zaadje in een nieuw gebied terecht komt, dan is er maar een kleine kans dat deze het tot een volwassen plant zal schoppen.

Het gaat eigenlijk dus vooral om de juiste omstandigheden voor de plant om een populatie te kunnen vormen. Ik denk dat er hier erg veel verwarring over is.

Ik hoop het een beetje duidelijk uitgelegd te hebben.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:51

Ik snap je uitleg Esther, maar ben benieuwd of er enige vorm van data bekend is over wat reëele percentages zijn voor in een rekenvoorbeeld zoals dat van mij. Zoals ik al schreef: ik ben er niet op uit de werkelijkheid geweld aan te doen, daarom heb ik al met naar mijn idee bescheiden percentages gerekend. Maar ik ben serieus benieuwd naar de mate waarin de plant in staat is zich "in de natuur" uit te breiden op een plek waar hij zich in eerste instantie nieuw nestelt, door wat voor oorzaak dan ook. Ik begrijp dat dat sterk afhangt van in hoeverre de variabele en/of plaatselijke omstandigheden geschikt voor de plant zijn en dat dat dus op de ene plek veel meer zal zijn dan op de andere, maar met "tussen de ... en ... %" ben ik ook al heel blij.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:54

EricPrast schreef:
Tevens denk ik dat het goed zou zijn om in contacten met mensen die er "wel eens iets over gehoord hebben" en "er wel eens wat meer van willen weten, want in mijn wei staan ook wel eens gele bloemetjes" (en dat zijn dan al de goeien), maar die een héél stuk minder diep in de materie zijn ingevoerd, gebruik te maken van zo simpel en helder mogelijke bewoordingen. Jip en Janneke-taal, zeg maar.

Hier haal je een belangrijk punt aan, ik verwijs even naar een ander topic op Bokt.
[VSW] JKK of distel en wat voor distel?
Met het Nationaal Herbarium Nederland proberen we een eenvoudige sleutel te ontwikkelen zonder botanische termen voor de paardenhouder over weideplantjes. Dat is enorm veel werk en er is geen geld dus mensen helpen mij hiermee in hun vrije tijd. Op het Kruiskruidsymposium wil ik dit ook aan de orde stellen. De bedoeling is namelijk van zo'n determinatiesleutel dat het simpel moet zijn, goed te downloaden en goede foto's. Ik ben er al ruim en jaar mee bezig. Het is beslist niet makkelijk om botanische termen te vermijden, maar termen als melksap, stekels etc kunnen natuurlijk wel veel informatie geven over een plant. in dat topic waar ik nar verwijs heb ik wat mooie duidelijke foto's neergezet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:05

EricPrast schreef:
Ik snap je uitleg Esther, maar ben benieuwd of er enige vorm van data bekend is over wat reëele percentages zijn voor in een rekenvoorbeeld zoals dat van mij. Zoals ik al schreef: ik ben er niet op uit de werkelijkheid geweld aan te doen, daarom heb ik al met naar mijn idee bescheiden percentages gerekend. Maar ik ben serieus benieuwd naar de mate waarin de plant in staat is zich "in de natuur" uit te breiden op een plek waar hij zich in eerste instantie nieuw nestelt, door wat voor oorzaak dan ook. Ik begrijp dat dat sterk afhangt van in hoeverre de variabele en/of plaatselijke omstandigheden geschikt voor de plant zijn en dat dat dus op de ene plek veel meer zal zijn dan op de andere, maar met "tussen de ... en ... %" ben ik ook al heel blij.

Als er een bodemverstoring is zal er sneller een populatie zijn. Een dichte hoeveelheid planten dus. Ik denk dat er geen procenten te noemen zijn omdat planten doen wat ze doen als de omstandigheden maar gunstig zijn. langs wegen bijv. heb je al vrij snel dat er nog meer factoren meespelen bij de verplaatsing van zaden, verkeer maakt 'wind' zeg maar, ook kunnen zaden in banden vervoerd worden. De veren van vogels de vacht van konijnen noem maar op, dat kunnen allemaal factoren zijn die bijdragen aan verspreiding van zaden, maar het gaat dus met name om de bodemverstoring die de optimale kans biedt aan Kruiskruid om zich te vestigen. Hoe dichter de zode, hoe meer concurrentie van andere planten, hoe minder kans voor Kruiskruid.
Jakobskruiskruid heeft een open gewoeld plekje nodig om te kunnen ontkiemen. Een gaatje door een worm gemaakt kun je niet echt zien als een verstoring van de bodem, een wormhoopje is te klein.
Daarentegen is een molshoop weer wel een welkome verstoring voor Jakobskruiskruid.
Vanuit het perspectief van Jakobskruiskruid zijn mensen en eigenlijk grote mollen, die grote verstoringen in een vegetatie kunnen aanbrengen (ploegen, verplaatsen van grond bij aanleg van woonwijken en wegen), maar dat ook indirect kunnen bewerkstelligen door (te veel) vee in weilanden en natuurgebieden te laten grazen. Als je een weiland als één geheel systeem bekijkt, dus op grotere schaal, zijn molshopen geen verstoring, ( van echte mollen) omdat mollen tot de weidebodemfauna behoren en ook wezenlijk zijn voor de bodemvorming, net als wormen, maar voor Jakobskruiskruid zijn de molshopen wel ideaal om te kunnen kiemen.
Jakobskruiskruid is inheems in Nederland, maar tot voor enkele decennia zeldzaam in sommige delen van Nederland (zoals Drenthe en aangrenzend Groningen). Daar is de soort uitgezaaid en maakt de soort dankbaar gebruik van de vele recente verstoringen die de mens daar aanricht.
Of Jakobskruiskruid het liefst op schrale grond groeit valt te betwijfelen. Drenthe was heel erg schraal en daar kwam de soort tot voor kort weinig voor. Het bevestigt wel weer dat mensenwerk de natuur verstoort en Jakobskruiskruid ook op rijkere gronden kan groeien, mits de vegetatie maar voldoende open is en de bodem voldoende verstoord en omgewoeld. Ook hier kunnen weer meer factoren meespelen, planten houden zich niet aan de regeltjes zoals die wij mensen voor hen bedenken. Als er in een flora staat dat de plant meestal op schrale grond groeit, dan wil dat niet zeggen dat de plant nooit op een voedselrijke grond zal groeien. Het voorkomen van een plant in een bepaalde omgeving wordt door heel veel biotische en abiotische factoren bepaald. Het kan zijn dat 1 (of meerdere) van deze factoren niet optimaal voor de plant is (bijvoorbeeld een bodem die wat voedselrijker is dan Jakobskruiskruid dat ideaal zou willen hebben), maar dat dit gecompenseerd wordt door andere factoren die wel optimaal zijn (bijv. een bodem die verstoord is)

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:19

EricPrast schreef:
Nou, hè hè, het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat het me gelukt is om over te laten komen dat we het naar mijn idee een stuk minder met elkaar oneens zijn dan waar het even op begon te lijken.

bedankt, Eric voor het nemen van de moeite om jouw verhaal zo uitvoerig op te schrijven. Ik denk dat we het inderdaad minder oneens zijn dan het lijkt; in ieder geval willen we onze paarden beschermen.

Op een paar thema's zou ik iets dieper willen ingaan.
Te beginnen de verschillende letterllijke vertrekpunten die we hebben.
Zoals ik al vertelde overleed een paard van ons en was zeer geschokt kan ik je vertellen. De kruiskruidwerkgroep ontstond en we gingen met zijn allen informatie verzamelen en bespreken. Dat gebeurde op een ander forum. Gaandeweg werd duidelijk dat we niet in zwartwit-termen hierover konden praten. Esther en ik bezochten een toxicoloog in opleiding van de dierenkliniek in Utrecht en Pieter Pelser (zeg maar de grote kruiskruiddeskundige die hierop gepromoveerd is) adviseerde en discussieerde ook mee. We waren heel erg fel kan ik je zeggen. De discussies waren óók fel. Onderzoek, rekensommen zoals jij nu ook noemt, ervaringen, achterdocht, álles passeerde de revu. We lieten ons niet zomaal omlulle zeg maar.
Gaandeweg kwamen wij tot het inzicht dat we standpunten en beleidswensen moesten bijstellen. En op dit punt werd dat forum uit de lucht gehaald. Nu stromen we in op BOKT en nu zal je nét zien dat we het eerste proces híer niet gezamenlijk hebben doorlopen en dat er een groot verschil is in focus. Omdat we nogal eens in de verdediging moesten betreffende onze standpunten en inzichten werd ik soms kniftig en kort door de bocht... Waarvoor mijn excuses bij deze. Feit blijft dus dat een stuk groei in deze materie niet zo gezamenlijk is doorlopen.

Wat betreft de rekensom: tja... dit deden wij dus óók zo.... maar helaas is het niet zo mathematisch. Zoals je misschien weet zijn juist die groei omstandigheden doorslaggevend. Reken maar dat er een enórme zaadbank is in Nederland. En juist hier hebben we zoveel problemen doordat er zoveel (landbouw, bouw- agrarische- etc)activiteiten zijn in dit kleine landje. Zodra dus die bodem verstoord wordt; of er is een enorm droge zomer, of anderszinds een gunstige omstandigheid dan zie je JKK van jewelste tevoorschijn komen. Wat betreft dus de bermen; hier in Zuid Holland wordt heel vaak de boel overhoop gehaald; al was het maar om het wegennetwerk aan te passen aan die afschuwelijke capaciteitsbehoefte. Steeds opnieuw verstoring.
Om het te illustreren liet ik dus de foto van de weide van Capita zien. Nadat die dijkjes waren ingezaaid; en mogelijk óók verstoord is geweest daardoor of daarvoor zag het géél van de JKK. De jaren erna is JKK weer bijna tot niets afgenomen in díe gebieden van de wei waar het paardje uit moest blijven. In het stuk dat van het paardje was was het wél een drama van jewelste die tot haar dood heeft geleid. Allebei dezelfde zaadbank met een totaal verschillende uitkomst.Ik wil zo nog even terugkomen op de Jip en Janneketaal en de mensen die op Bokt lezen. Eerst post ik dit maar even.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:42

EricPrast schreef:
Ik ben er niet op uit je te beschadigen, ik probeerde je te laten inzien dat "jullie" - hoewel ik absoluut in de goede bedoelingen geloof, en in degelijkheid van de door jullie geinitieerde onderzoeken en de uitkomsten daarvan, enz., enz. - je doel voorbij schieten als de boodschap gebracht wordt op een manier, die de mogelijkheid opent om in uit zijn verband gerukte vorm mee op de loop te gaan voor wie dat handig uitkomt.

Ik begrijp je bezorgdheid Eric... soms wordt er slechts diagonaal gelezen of half begrepen. Ook kwaadwillenden zouden kunnen zeggen: 'welnu, we hoeven er helemáál niets mee'. Ik kan dit goed indenken dat je daar zorg om hebt.

Het akelige van JKK is dat op héle grote schaal ook niet zo gek veel gedaan kan worden door de overheden; althans NIET in de richting waarin steeds door paardminnend Nederland gedacht wordt. Omdat het veelal om speciale omstandigheden gaat, of speciale gebieden kun je niet zomaar bijv. 'maaibeleid' instellen.
Bijv. er is een natuurgebied van 100ha waarvan 3 ha ernstig besmet is met JKK. Neem je een foto van dat gebied dan ziet dat er verschrikkelijk uit en zeggen we: 'haal die paarden en/of koeien daar weg of ga minstens maaien'.
In rechtlijnig Jip en Janneke taal is dat begrijpelijk voor iedereen.
Het ellendige is echter dat je de feitjes overslaat dat er genoeg voedsel is voor die 20 paarden die daar staan; dat paarden het meestal helemáál niet vers willen eten; dat maaien in de 3 ha juist heel erg veel bodemverstoring tot gevolg heeft; dat maaien ook concurrerende planten wegmaait; dat maaien zónlicht toevoegt waar JKK zich happy bij voelt en dat maaien de JKK prikkelt pijlsnel te herstellen en in zaad te schieten want het is een overleveraar.. Door gegeneraliseerde boodschappen én gegeneraliseerd beleid zou je toch ontzettend je doel voorbij kunnen schieten? Dát maakt het zo lastig.
De overheid, niet geheel gek, zal zich ook minder willen laten zeggen door de kort door de bocht eisen van de paardeneigenaar en stelt een commissie in die alle onderzoek gaat napluizen. Daarom is het handiger om met kennis van zaken vragen aan de overheid te stellen en meestal schiet Jip of Janneke dan tekort.

Jouw angst dat als de boodschap genuanceerder is door veel Boktlezers opgevat kan worden als: oh, da valt mee... vind ik begrijpelijk en een enkele keer wordt door een paardenbezitter ook zo met de boodschap omgegaan hoe rechtoe rechtaan die boodschap ook gegeven is. Ik denk dan aan die keren als ik paarden volop tussen JKK zag staan (ook in Zeeland) en uit de auto stapte om gewoon maar bij dat huis aan te bellen is een enkele keer een onverschillig schouderophalen kreeg. Dát, Eric, zijn mensen die helemáál geen betrokkenheid bij hun paarden uitstralen... en dan maakt het helaas niet zoveel uit hoe je de boodschap brengt. Maar hier op Bokt zie ik alleen maar héél bezorgde reacties.. soms zó bezorgd dat inadequate maatregelen genomen worden die het probleem alleen maar erger maken.... dat kan dus die andere kant van de medaille zijn....

We zijn dus allebei bezorgd... maar maken kennelijk allebei een andere inschatting over hoe met boodschappen omgegaan wordt. Wat mij betreft hoeven we elkaar niet in de haren te vliegen.... toch?
Groetjes
Ellen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 01:33

Bries schreef:
Jouw angst dat als de boodschap genuanceerder is door veel Boktlezers opgevat kan worden als: oh, da valt mee... vind ik begrijpelijk en een enkele keer wordt door een paardenbezitter ook zo met de boodschap omgegaan hoe rechtoe rechtaan die boodschap ook gegeven is.
Ik heb zelf in de loop van de afgelopen paar jaar, zij het op kleine schaal, het nodige proberen te doen aan voorlichting over JKK op de boerderij waar mijn ponies tot voor kort in pension stonden; veelal met behulp van informatie die ik van het Kruiskruidforum en de site van Esther geplukt heb. Er stonden daar destijds, nu 2½ jaar geleden, ongeveer 20 paarden in pension op "wel" 2 hele hectares weiland, terwijl dat - toen ik daar ruim 13 jaar geleden als één van de eerste pensionklanten kwam - inclusief de mijne 3 IJslanders waren. Hoe bedoel je overbeweiding? Nog afgezien van dat het weideseizoen dus pas zo'n beetje half mei begon en vóór half juni het laatste grassprietje alweer verdwenen was, waardoor veel licht, veel verstoring van de bodem, etc.,etc., allemaal factoren die bijdragen aan ideale omstandigheden voor JKK om voet aan de grond te krijgen en dat ook nog eens op een locatie die zéér dicht tegen een gebied aan ligt waar het in groten getale van nature voorkomt, bleef ik daar heel lang een roepende in de woestijn. Met veel pijn en moeite en pas nadat ik een vuilniszak vol zaailingen en eenjarige planten uit de paardenweides had gehaald (braaf volgens de instructies met zo volledig mogelijke wortelkluit uitgegraven en het gat opgevuld met paardenmest en aangestampt) en pontificaal in het gangpad van de stal had leeggestort, heb ik een paar van mijn toenmalige stalgenootjes bereid gevonden om op het moment dat ze hun paard uit de wei gingen halen, af en toe ook eens wat verder te kijken dan hun neus lang was.

De boeren vonden ook dat het wel meeviel, toen ik het bij hen aankaartte was hun reactie ook "ze eten het niet", voor het gemak maar even vergetend dat dus dat alleen zo is met verse planten en bij voldoende overig voedselaanbod. Nu is het ook zo dat er in hun optiek slechts 2 soorten koeien zijn, namelijk levende en dooie. De levende worden gemolken of afgemest voor de slacht en voor de dooie moet je de Rendac laten komen. Ze hebben op verzoek van de naburige terreineigenaar zoogkoeien in het duin lopen, is leuk voor de wandelaars, en af en toe halen ze er wel eens eentje naar huis die daar uitgemergeld en zwalkend is aangetroffen. Dan gaat er braaf een spuitje van het een of ander in, en wordt ie met een emmer water een een pluk hooi in de boomgaard geparkeerd. Sommigen herstellen zich, de meesten niet. Maar het is echt nog nóóít in ze opgekomen om eens te laten uitzoeken waaraan zo'n dier dan gestorven is. Het kost tenslotte al geld om het kadaver af te laten voeren en de melkprijs is ook al jaren poedersuiker. Ik zeg niet dàt ze volgens mij met enige regelmaat de moord steken omdat ze toch JKK binnengekregen hebben in het duin, maar als ik hoe ze naar huis gehaald worden vergelijk met de filmpjes die er in omloop zijn over hoe een dier met JKK-vergiftiging aan zijn eindje komt, wil ik het zeker ook niet uitsluiten.

Inmiddels is de situatie daar wel wat veranderd, de boeren hebben, voornamelijk "omdat ze het zat waren dat die knollen hun land zo omploegden, en dan al die lui ook de hele dag over de werft" het aantal pensionpaarden teruggebracht van de eerder genoemde 20 naar - nu mijn ponies daar weg zijn, ik heb ze van het weekeinde verhuisd - 12. Nog steeds veel te veel natuurlijk voor de beschikbare hoeveelheid weiland, maar alle beetjes helpen, zullen we maar hopen.

Helaas zijn mijn ervaringen met hoe open mensen voor informatie over JKK en de risico's ervan staan, dus een stuk minder positief dan de jouwe.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:34

Tjee... Eric, je noemt nu inderdaad precies die situatie die schadelijk kan zijn. Te weinig weide, verstoorde bodem, te veel dieren, te weinig voedsel. Dat is natuurlijk risicovol. Voorlichting is dan heel belangrijk en dat deed je ook. Het maakt het extra vervelend als zowel de boer als stalgenoten onverschillig zijn.

Onze paarden zijn mee-geëmigreerd met onze jongste dochter naar Zuid Frankrijk waar we een klein berghuisje en grond hebben in een bronnengebied. Het is een perceel van 5500 m2 waarvan 2000m2 bos omgeven door een rivier. Het is in de vorm van terrassen. Niet alle terrassen zijn toegankelijk gemaakt; dat moet nog. Maar toen het van de zomer hier zo ontzettend nat was was het dáár extreem droog (van april tot oktober niet geregend bij een dagelijkse temperatuur van < 35 graden). Hoewel water dus gratis is viel er niet tegenaan te irrigeren. We hadden een minutieus irrigatiesysteem aangelegd. Nu is het aardig kaal en natuurlijk onvoldoende gras. Wat we doen is onbeperkt hooi geven. Meer dan een grote baal per dag eten die twee. Ze gebruiken de grond (nu het koeler is) om lekker te wandelen maar voor eten komen ze dus steeds naar die hooiplek. Daarnaast krijgt die arabier vreselijk veel bijvoer (luzerne, haver, mais, sterk ingedroogd stokbrood) om haar op gewicht te houden; die vlek (lijkt tinker maar is het niet) krijgt veel minder (alleen 3 x dgs bodempje brok) en ziet er fantastisch uit.
Reken maar dat deze grond verstoord is en dat we dus goed op moeten letten. Esther kan beamen hoe nerveus ik was voor al die verschillende planten die er staan. Het bos is nog niet toegankelijk gemaakt; er groeit héél veel klimop en valse beuk (maakt geen beukenootjes) en veel dennen. Toch zou het heerlijk voor ze zijn ook dát toegankelijk te maken. Die vlek is dol op bos. Maar we zullen af moeten wegen wat we eerst allemaal moeten verwijderen daar.
We hebben er nog geen énkel JKK plantje gezien. Het ligt op de grens van een groot natuurreservaat en was voorheen boomgaard en wijngaard. Er is nooit kunstmest gebruikt maar de bodem is onvoorstelbaar vruchtbaar hoor ik van de mensen die in de omgeving wonen. Dit zal te maken hebben dat het ook een bronnengebied is. Vaak komen er ook wilde zwijnen, damherten en berggeiten grazen.
Wat betreft dus plantengroei nu het kaalgegraasd is geweest blijft het een punt van aandacht.

Bij heel slechte graslandjes kun je, lijkt mij maar beter heel ruimhartig zijn met hooi. Sommigen zeggen zelfs dat het beter is om er NIETS te laten groeien; alleen een speelzandbak.
Om terug te komen op mensen die het niet serieus nemen; ja, die zijn er helaas. Maar die verdiepen zich vaak op meer vlakken niet waar het hun paard aangaat.....
Groetjes
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:06

EricPrast schreef:
Helaas zijn mijn ervaringen met hoe open mensen voor informatie over JKK en de risico's ervan staan, dus een stuk minder positief dan de jouwe.

Eric ik ervaar dat ook vaak zo. Heel vaak is dat gebaseerd op onjuiste informatie en/of angst of ontkenning of boosheid.
Ook op mijn website benadrukken we steeds dat het giftig is, we ontkennen ook de uitzonderingen niet die wél verse planten eten. Er is ook de mogelijkheid op de website deze gevallen te melden
Het beeld is dus onjuist dat er gedacht wordt dat we zeggen het valt wel mee. Als het wel meeviel dan was er ook geen website nodig. Wellicht geven de meldingen van paardenhouders aan dat de wetenschappelijke opinie m.b.t. het eten van levende Jakobskruiskruid planten door paarden aangepast moet worden. Om dit te bepalen is het noodzakelijk dat paardenhouders gevallen waarin paarden de verse planten eten op een verifieerbare manier documenteren. Dit is bijvoorbeeld belangrijk om vast te kunnen stellen of de plant die gegeten wordt inderdaad Jakobskruiskruid is en niet verward is met een andere plantensoort. Wij roepen daarom op om planten waarvan vermoed wordt dat het Jakobskruiskruid is in zijn geheel te verwijderen en te drogen. Op deze manier kan later door een plantenexpert vastgesteld worden of het inderdaad om Jakobskruiskruid gaat. Indien gewenst kan de plant op gestuurd worden (zie handleiding planten drogen en opsturen) naar de schrijvers zodat gevallen waarin Jakobskruiskruid vers gegeten wordt, na verificatie, centraal gedocumenteerd kan worden. Foto's van vermoedelijke Kruiskruiden kunnen ook ter identificatie naar ons toe gestuurd worden. Het verzamelen van Jakobskruiskruid planten die door paarden vers gegeten worden is niet alleen belangrijk om de identificatie van de planten op een later moment te kunnen verifieren maar ook om door middel van aantoonbare vraatschade ‘bewijs’ te verzamelen dat die planten ook daadwerkelijk gegeten worden.
Tot nu toe zijn er in mijn mailbox over het herkennen voornamelijk melkdistels, boerenwormkruid, koolzaad etc. binnengekomen. Het enige verifieerbare case die er is, die is van Capita, daar ging het wel omm voedelschaarste, dat is een erg groot risico waar we mensen dus ook wel degelijk op wijzen.

Dat de mensen bij jou op stal erg laks waren met het verwijderen van de planten, ja dan kan ik me voorstellen dat je boos bent. In die wei was er een behoorlijk risico. In een paardenwei hoort geen kruiskruid, voor mij vallen paardenweitjes met een niet dichte zode en te veel paarden onder risicogebied. De convenanten die worden gemaakt en/of er al zijn houden daar ook rekening mee. Maar het is een tijdelijke oplossing omdat je kruiskruid door maaien bevoordeelt. Maar maaien kan wel deel uitmaken van een lange termijn oplossing. Goed weidebeheer is dan van groot belang, in een wat kleinere weide kun je door management bijv. roteren grazen bemesting etc. het gras ook de kans geven om zich weer te herstellen. Belangenverenigingen zoals stamboeken zouden ook een veel grotere rol kunnen spelen in goede voorlichting en financiering van onderzoek en sectie op overleden dieren. Het is heel belangrijk om de schaal van de problemen duidelijk in kaart te krijgen.
De kosten voor sectie varieren sterk per diersoort. Dat komt omdat er per diersoort een verschil is in subsidie vanuit de betreffende sector. Voor een rund is het bijv maar iets van 30 a 40 euro. Voor een paard rond de 200 euro. Voor paarden zou dit misschien ook mogelijk zijn als de belangensector opdracht gaat geven voor monitoring en geld beschikbaar gaat stellen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:06

Ehmmmm, Esther, bedoel je niet 'maaien is een kortetermijnoplossing'? Anders moet je dat eff uitleggen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:19

Bries schreef:
Ehmmmm, Esther, bedoel je niet 'maaien is een kortetermijnoplossing'? Anders moet je dat eff uitleggen.

Maaien is een korte termijn oplossing maar kan wel een deel zijn van een lange termijn oplossing. Je kunt door maaien proberen zaad zetten te voorkomen die in risicoweitjes terecht kunnen komen, in die tijd kan een paardenhouder de tijd nemen om de wei in optimale staat te krijgen door management van die wei om het Kruiskruid lastiger te maken zicht te kunnen vestigen, dat valt niet mee omdat iedere bestrijdingsmethode ook aanzienlijke nadelen heeft die het probleem kunnen vergroten.

JKK reageert op beschadiging door zich te herstellen, dat kan door nieuwe scheuten te maken boven de grond, maar ook vanuit het roset. Deze nieuwe scheuten zetten ongeveer 10 weken later zaad dan de onbeschadigde planten. De nieuwe scheuten kunnen 50 % meer zijn dan bij een onbeschadigde plant, de zaadproductie kan gereduceerd worden tot 34,7 % als er begin juli wordt gemaaid ( Cameron 1935) maar als planten datzelfde jaar niet tot bloei kunnen komen dan maken ze het jaar daarop meer zaad. Planten die niet tot bloei kunnen komen door bijv. maaien zullen doorgroeien tot een driejarige plant, zaad zetten voorkomen is niet effectief omdat gemaaide planten steeds herstellen en er maar een klein gedeelte dood gaat. ( Poole en Cairns 1940) JKK blijft lang aanwezig als er wordt gemaaid omdat ie zich herstelt door nieuwe wortels te maken en nieuwe scheuten en bloemknoppen. Poole en Cairns vonden ook dat uitgetrokken planten zich makkelijk herstellen door achtergebleven wortelrestjes. Regeneratie kan zelfs plaats vinden uit een wortelfragmentje van zo’n anderhalve cm. Maar als de grond goed los is en de bodem wat vochtig kan het lukken de planten er helemaal uit te trekken. Welke gekende methode er ook wordt gehanteerd is dat alle methoden leiden tot verspreiding door wortelfragmenten. ( Harper en Wood 1957) Planten komen ook makkelijk terug uit zaad en wortelfragmenten na ploegen en klepelen maar als het land daarna agrarisch onderhouden wordt ( dichte zode) verdwijnt de plant snel.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:14

Aaaah ok we zeggen hetzelfde; in feite korte termijnoplossing gevolgd door lange termijnoplossing zonde maaien.
Wa fijn dat je het groeigedrag beschreven hebt...
gr. Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:05

EricPrast schreef:
Tevens denk ik dat het goed zou zijn om in contacten met mensen die er "wel eens iets over gehoord hebben" en "er wel eens wat meer van willen weten, want in mijn wei staan ook wel eens gele bloemetjes" (en dat zijn dan al de goeien), maar die een héél stuk minder diep in de materie zijn ingevoerd, gebruik te maken van zo simpel en helder mogelijke bewoordingen. Jip en Janneke-taal, zeg maar. En als het om dat te kunnen doen nodig is om iets aan nuancering op te offeren, dan is dat misschien wel jammer, maar dat zij dan maar zo.

Ik heb hier nog erg over lopen nadenken, op mijn website doen we juist erg ons best om wetenschappelijke literatuur toegankelijk te maken zonder in jargon te vervallen, geen makkelijke opdracht. Nuancering opofferen doe ik liever niet, dat kan ik niet in overeenstemming brengen met mijn geweten. Het is juist de verkeerde informatie die me triggert om de juiste inofomatie toegankelijk te maken. Ik ben trouwens wel erg benieuwd over welke informatie gevallen wordt en waar ik onbegrijpelijk jargon gebruik. Misschien is het nodig daar wat aan te passen zonder de informatie geweld aan te doen.
Op zich is deze draad ook wel een mooi voorbeeld over hoe dingen gelezen kunnen worden, de draad heet "giftig Jakobskruiskruid blijkt toch geen plaag" er staat niet dat er geen probleem is.
Paardenhouders hebben wel degelijk een probleem. Het is net alsof die krantenkop ( die heb ik net geschreven hoor Knipoog ) gelezen wordt alsof er staat dat er geen probleem is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:42

EricPrast schreef:

Eric ik ben wat gaan navragen voor je. Ik zal in het kort samenvatten.

Bij dit soort rekensommen wordt vaak wel naar de zaadproductie gekeken, maar wordt nooit of te weinig rekening gehouden met sterfte en verlies gekeken. ( van planten) Een totaal rekensom kun je niet maken, maar doorgaans geldt dat bij hoge zaadproductie er ook veel uitval is. Een hoge zaadproductie houdt een populatie over lange tijd gerekend in stand (dus netto geen toe- of afname). Op enig moment kan er wel sprake van explosieve groei zijn, bijv. bij een grote verstoring als het aanleggen van een industrieterrein, maar naar verloop van tijd zal de populatie weer teruglopen als de verstoringsfactor gedateerd raakt. Aaltjes, insekten en schimmels veroorzaken dan voor steeds grotere verliezen van zaden en planten en andere planten nemen dan de plaats in van de explosieve groeier in dit geval JKK.