Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:50

annelies, even iets rechtzetten, die paarden waar jij over spreekt zijn koniks (die vorig jaar zo in het nieuws waren)
In NL lopen volgens mij geen begrazingsprojecten met prezwalskis

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:51

je hebt gelijk, ik ben in de war(zwanger he Haha!)

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:11

De mens.........daar zijn er ook teveel van! Ook afschieten vanuit een helikopter? En dan de meest dichtbevolkte landen (zoals o.a. NL).
Nou ja, zoiets gebeurd wel. Crisis gebied of bedreiging voor de 'geciviliseerde' landen? Bombarderen dan maar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:17

Dat vind ik echt een domme opmerking. Wat probeer je hier nu mee te zeggen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:25

Splash schreef:
De mens.........daar zijn er ook teveel van! Ook afschieten vanuit een helikopter? En dan de meest dichtbevolkte landen (zoals o.a. NL).
Nou ja, zoiets gebeurd wel. Crisis gebied of bedreiging voor de 'geciviliseerde' landen? Bombarderen dan maar.

Tja, ik kan me voorstellen dat er wat meer "breathing space" is in Alabama....
Maar ik betrap mezelf ook wel eens op bovenstaande gevoelens wanneer ik in de randstad ben Knipoog Niet reeel en geheel offtopic....maar toch Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:25

zo dom vind ik t niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:29

wat is dan jouw redenering achter zo'n opmerking?

ik vind nog steeds dat een mens niet te vergelijken is met een dier, watvoor mens of watvoor dier dan ook.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:31

Splash schreef:

Nors opkijken

mezelf met een dier vergelijken, nee , dat nooit.
Ik zorg goed voor ze, maar sta er nog altijd boven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:34

anneliesdj schreef:
wat is dan jouw redenering achter zo'n opmerking?

ik vind nog steeds dat een mens niet te vergelijken is met een dier, watvoor mens of watvoor dier dan ook.

Omdat?

Ik vind dat je als mens gelijk staat aan een dier.

Heel hard, ik weiger mee te betalen aan de wederopbouw van weet ik veel waar. Zodra er teveel is van een populatie word daar een ziekte op los gelaten (MKZ, sars, maar ik reken er meer dingen onder). Dat dunt de populatie uit, en alleen de sterkeren overleven. Zo gaat het bij dieren, zo gaat het bij mensen.

Ik ga dit hier niet verder uiteen zetten, als je mijn hele opinie hierover wil horen pm me maar...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:36

Ik vind dat soms net andersom....
Mensen vernietigen hun eigen habitat, dat zouden dieren nooit doen.....Wie is er nu de intelligentere/ hogere soort? Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:38

Dat is idd behoorlijk hard.
Ik vind dat een mens boven een dier staat, als jij jezelf gelijk stelt met een dier moet je dat zelf weten...

Wbt die opinie erover, waarom ben je baas over een dier als je eraan gelijk staat? Hoe kun jij een paard houden, hij is immers gelijk aan jou?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:59

Ik beschouw mezelf niet als baas, maar als leider.
De verantwoordelijkheid van een leider gaat veel verder als die van een baas.
Ik zorg nl ook voor lichamelijk welzijn,voedsel water en medische verzorging ,indien nodig .In ruil daarvoor ontwikkel ik een verstandhouding,die mij instaat stelt mijn plezier,het rijden, te beleven. IS EEN DUIDELIJK NUANCE VERSCHIL.
Het verschil is een wederzijds respect,en eventueel vriendschap.
Dieren vanuit een helicopter neermaaien is respectloos,pervers en bizar.
Hoe ga je enige selectie voeren? Het is net zo walgelijk als het doordraaien van kuikens en deze levend wegsmijten.
Brumbies zijn nazaten van gedomesticeerde en afgedankte paarden.
Nogmaals als er voedseltekort zou zijn zijn er geen 10000 teveel.
Wie bepaalt of er teveel zijn ? juist de mens!Op basis waarvan?
Commercieel belang! Het gras etc wat die dieren eten ,kan ook gegeten worden door vee. Commercieel belang dus.
Geen voldoende voedsel= geen reproductie.
Maw de aangevoerde redenen zijn BULLSHIT.
De dieren worden niet verzorgd,er word niet ge-ent etc etc.deze Brumbies zijn dus selfsupporting en dat gaat ze prima af.Echte wilde paarden dus.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:43

anneliesdj schreef:
Dat is idd behoorlijk hard.
Ik vind dat een mens boven een dier staat, als jij jezelf gelijk stelt met een dier moet je dat zelf weten...

Wbt die opinie erover, waarom ben je baas over een dier als je eraan gelijk staat? Hoe kun jij een paard houden, hij is immers gelijk aan jou?

Dus jij houd je dieren omdat jij de 'baas' bent? Hoger in rang, dat is een betere benaming of leider. Maar de baas? De leider van een kudde (is overigens een merrie en niet een hengst) is de 'baas' maar ook een 'gelijke'.
De mens vindt dat hij de baas is over de wereld. Waar zijn we mee bezig?
Ik weet niet hoelang de lijst is met uitgestorven dieren of bijna uitgestorven (en dan heb ik het nog niet eens over de natuur). En dit komt alleen maar door de overbevolking van de mens (en de gevolgen hiervan). Het zal niet lang duren of de brumbies en de mustangs zijn ook uitgestorven. Ben benieuwd wanneer de mens aan de beurt is met zijn egoistische gedrag hier op de aardbodem. En daar bedoel ik niet alleen anderen mee maar ook mezelf.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:47

Ninx schreef:
Splash schreef:

Tja, ik kan me voorstellen dat er wat meer "breathing space" is in Alabama....
Maar ik betrap mezelf ook wel eens op bovenstaande gevoelens wanneer ik in de randstad ben Knipoog Niet reeel en geheel offtopic....maar toch Haha!

Dat klopt. Meer ruimte hebben we hier zeker maar dat bedoelde ik hiermee niet te zeggen. Ik gebruikte dit als vergelijking.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:55

Jeetje, als jullie zo vreselijk tegen zijn op het slecht gedrag van de mens dan heb je natuurlijk ook geen auto, woon je niet in een huis want dan gebruik je gas en stroom. Als je niet in een huis woont kun je ook geen gebruik maken van een pc of internet.
Ga dan lekker als Tarzan in de rimboe wonen.

Ik ben idd 'baas' over mijn dieren, ze vallen onder mijn verantwoordelijkheid dus ben ik baas. Ik laat mijn dieren niet doen wat ze zelf willen want dat is niet verantwoord.

Overigens; er zei net iemand dat alleen een mens zo dom is om de aarde naar de knoppen te helpen maar dat is onzin. Dat doen dieren ook, er zijn genoeg soorten die allang uitgestorven zouden zijn als de mens niet had ingegrepen en anderen zorgen ervoor dat er soorten uitsterven omdat ze zelf geen vijanden hebben in bepaalde gebieden.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:00

Okee ....wat heeft dit te maken met het nodeloos vanuit een helicopter neermaaien van paarden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:01

dat vraag ik me ook al af

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:15

anneliesdj schreef:
dat vraag ik me ook al af

uhhh, jij doet net zo hard mee!

Dit heeft alles te maken met het nodeloze afknallen van brumbies vanuit een helikopter! Dit is een voorbeeld van zovelen.
Just wanted to make a point!
Als je niet inziet dat de natuur en veel dieren uitsterven door de mens dan ben je echt blind. Kijk om je heen!

anneliesdj schreef:
Jeetje, als jullie zo vreselijk tegen zijn op het slecht gedrag van de mens dan heb je natuurlijk ook geen auto, woon je niet in een huis want dan gebruik je gas en stroom. Als je niet in een huis woont kun je ook geen gebruik maken van een pc of internet.

Zoals ik al zei, ik bedoel er niet alleen anderen mee maar ook mezelf. Maar 1 verschil.....ik kom ervoor uit.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:31

Redrumfox schreef:
stef schreef:
RRF: wat heeft een manege aan een ongetemt, wild paard?
Dat de beestje afgeschoten worden op het moment dat er overpopulatie is, en dus de kans op ziektes of sterven van de honger, heb ik geen problemen mee, alleen de manier waarop vind ik discutabel

Veel zullen ze niet kosten, dan is het toch het proberen waard? Als het dan niks wordt kunnen ze afgeslacht worden; verdient iemand er ook nog wat aan. Ik vind dit gewoon luguber, dan lijkt dat me een veel betere oplossing. Ookal is het ook niet perfect, het lijkt me beter dan die dieren vanuit een helicopter beschieten.

beetje een penny gedachten..
weet niet waar een dier meer aan heeft ooit een paard gezien op een manege, welke dan ook wat te dwars was..
gaat er niet echt vriendelijk aan toe, laat staan een paard wat vrijheid gewend is, die niet snapt wat hij moet op een manege...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:27

Iedereen heeft lekker makkelijk praten... maar wij zitten allemaal aan de andere kant van de wereld, zonder fatsoenlijk besef van het natuurbehoud in Australie, dus wat voor recht van spreken hebben wij eigenlijk... Mijn vriend (Aussie Haha! ) had het er gisteren over en hij had imo wel een goed punt... die wilde paarden dragen wormen, ziektes e.d. bij zich en als er geen bepaalde controle (in dit geval helaas het afschieten van een groot aantal paarden) wordt uitgevoerd, wat gebeurt er dan? Bestaat dan niet de kans dat zij andere dieren 'besmetten' waardoor er uiteindelijk een nog groter aantal dieren moet worden afgemaakt? En als ze idd de natuur enigzins vernietigen... vormen ze dan niet ook een bedreiging voor de inheemse diersoorten in Australie die die stukken natuur nodig hebben om te overleven? Ik vind het ook geen leuk idee hoor, maar ik ben wel van mening dat het niet zo zwart wit is al een hoop mensen in dit topic lijken te denken. Soms kan je helaas niet anders dan kwaad met kwaad bestrijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:02

ik ga met vikki mee, die paarden horen daar van oorsprong niet, australie kent van oorsprong helemaal geen paarden (als inheems dier) en de inheemse dieren leiden onder o.a. de paarden (ook bijv vossen) maar goed, ik heb geen zin om weer in herhaling te vallen want het wordt toch niet gelezen lijkt het.
Wie een programma van Steve Irwin heeft gezien weet hoe het in australie gaat, hij heeft voldoende aandacht besteeds aan het verdwijnen van inheemse habitat en dus inheemse diersoorten... Zet Animal planet eens aan zou ik zeggen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:35

Ik sluit mij aan bij Vikki en Stef....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:51

anneliesdj schreef:

Overigens; er zei net iemand dat alleen een mens zo dom is om de aarde naar de knoppen te helpen maar dat is onzin. Dat doen dieren ook, er zijn genoeg soorten die allang uitgestorven zouden zijn als de mens niet had ingegrepen en anderen zorgen ervoor dat er soorten uitsterven omdat ze zelf geen vijanden hebben in bepaalde gebieden.

Annelies: wanneer je kritisch bent over het gedrag van mensen en de invloed die dat heeft op de aarde betekent dat niet direct dat je een gekke henkie bent natuurlijk Clown
Het is nu eenmaal verboden te gaan wildkamperen, en de enige manier waarop je je negatieve invloed op de aarde kunt reduceren tot nul is uberhaubt niet bestaan... ook niet iets waar je direct om staat te springen.
Wanneer je je echter voldoende verdiept in het probleem zie je ook de tientallen zaken waarmee je toch een steentje kunt bijdragen (ga bijv. An Inconvenient Truth kijken van Al Gore): pak vaker de fiets ipv de auto, koop een zuinige auto, trek een trui ipv de verwarming op 30, koop het voedsel dat je echt nodig hebt zodat je niet zo vreselijk veel hoeft weg te gooien, gebruik spaarlampen, zet alles uit ipv op de standby knop, eet weinig of geen vlees, etc......
Allemaal open deuren en heel erg offtopic waarschijnlijk, maar wel belangrijk.
Want los van het feit dat dieren door de eeuwen heen zich aanpassen aan een veranderende aarde of plaats maken voor een nieuwe soort, is het wel degelijk zo dat de mens veranderingen in werking zet die wel heel ernstig zijn.... Ik blijf dus zeker bij de opmerking dat geen enkel dier zijn eigen habitat zo snel en opzettelijk vernietigd als de mens....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:57

bovendien is de mens al te ver doorgefokt om nog zonder kleding en woning te leven.

en ik sta ook zeker niet boven een dier, sterker..we zijn zelf dieren

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:09

elinax21 schreef:
bovendien is de mens al te ver doorgefokt om nog zonder kleding en woning te leven.

en ik sta ook zeker niet boven een dier, sterker..we zijn zelf dieren

Helemaal eens met bovenstaande en Ninx.