Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

philipoom

Re: Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:14

LDRD schreef:
Wie is er uiteindelijk door gedupeerd? Maneges e.d. berekenen het wel weer door Knipoog .

Ik denk wij Sigaar

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:17

Dat is niet niks nee Ach gut
ik wou dat ik iets kon doen..
Vork

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:22

Het houden van paarden is nu eenmaal duur....
Diep zuchten en door gaan is het enige wat je kan doen volgens mij Knipoog

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:27

Ik ben blij dat ik niet hoef te betalen voor mijn stro. Ik vind het echt absurd die prijsstijgingen. Het is gewoon meer dan het dubbele Verdrietig

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:52

Zo'n grote ronde baal kost hier 25,= vertelde de buurman.
Vond dat eigenlijk nog wel meevallen Bloos Maar goed, als het normaal 10 of 15.= euro was dan is het flink natuurlijk.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:56

Tsja... hier zijn de prijzen ook allemaal omhoog gegaan..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:00

Bij ons op stal is het ook al zo erg..

de staleigenaar bij ons vertelde mij dat hij nu gewoon het dubbelen betaald.. en nu gaan we dus over op flas (tiptip Knipoog)
en gaan de prijzen iets omhoog.. maar 5 euro dus dat komt wel goed! allen hij zij er bij dat het nu nog puur voor de hobby is.. tja jammer! Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:02

philipoom schreef:
LDRD schreef:
Wie is er uiteindelijk door gedupeerd? Maneges e.d. berekenen het wel weer door Knipoog .

Ik denk wij Sigaar

Mijn huidige pensionstal want ik ben verhuisd Knipoog
Nu sta ik veel goedkoper dus het is dan minder erg als ze met een verhoging komen.
Laatst bijgewerkt door mariekie op 08-11-07 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:04

joyce B schreef:
Een manege of pension moet alle kosten en investeringen er uit halen incl. de rente van de financiering, en daarnaast nog een gezinsinkomen verdienen en het personeel betalen.

Ga er even voor het gemak van uit dat iemand in de randstad zo'n 1.000.000 euro aan investeringen heeft uitstaan vanwege de aankoop en inrichting van het bedrijf. Lijkt me ook niet zo'n raar bedrag, als je kijkt dat je voor een normaal huis met stukje grond van een hectare al snel 700.000 euro betaald en vaak wel meer...
Aan rente is zo'n persoon bij 5% al 50.000 euro per jaar kwijt, per maand net iets meer dan 4000 euro bruto...
Dan is er nog niets afgelost, dan is er nog niets vervangen, dan is er nog geen onderhoud gepleegd en dan is er nog geen inkomen ontvangen en er is zeker nog geen reserve opgebouwd voor vervanging of verbeteringen...

Aan 30 paarden en het terrein onderhouden en de bedrijfsvoering heb je een aardige dagtaak...
En je verdient dus eigenlijk bijna niets...
Ik denk dat de 2e persoon een normale baan moet hebben om het gezin van te laten leven en dat de pensionhouder dan werkt voor de hypotheek van hun terrein en bedrijf...

Ik vind, dit zo even op een rijtje hebbend, prijzen van 300euro niet raar...

Het is prettig voor mensen met niet zo'n groot inkomen dat een hoop boeren en particulieren het er als hobby en bijverdienste bij doen. En het is fijn dat er nog mensen zijn die hun bedrijven goedkoper hebben kunnen kopen of niet te duur via familie overgenomen of geerfd hebben...
Ik denk dat de dure pensions vaak ook de luxere en nieuw-opgezette pensions zijn. Die hebben dus veel moeten investeren en hoge opstartkosten gemaakt.

Ik vind het logisch dat verhoogde prijzen worden doorberekend. wel jammer als je er verder weinig invloed op hebt om mogelijke aanpassingen door te voeren waardoor het voor iedereen beter te behappen blijft.

Met verstand gesproken... Bloos

Bedankt voor deze uitleg.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:08

Aniita schreef:
Bij ons wordt niets verhoogt, ben toch ff blij dat mijn paardje op vlas staat Haha!

Hoef je niet blij om te zijn, vlas is zo goedkoop niet. En we waren al flink meer geld kwijt dan enkele maanden terug Lips are sealed

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:25

vlas was volgerns mij al duurder dan stro./ Enn op veel stallen moet je z on €25 extra betalen als ze op vlas of mot staan.
En niet alle paarden zijn geschikt om op vlas te staan.
En nog even over die prijsstijgingen. De eigenaren van de stallen worden zelf niets beter van de prijs verhoging van de stalling. Het is niet zo dat ze het in eigen zak steken.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:29

nu is het goedkoper dan stro! want wij zijn er nu dus op overgegaan.. en dat doen ze niet om dat het duurder is Knipoog

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:31

gelukkig zit ik niet op een manege mar heb wel een paard met me schoonzus wat wel vreemd is waarom treft het ons alleen dan halen ze toch stro uit het buitenland?? (A)

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:31

wij betaalde op stal voor een klein baalt eerst 3,60 dat is binnen een paar weken naar 5,40 gegaan ....... en wie weet wordt het nog wel duurder. het hooi is bij ons nu het goedkoopste maar daar kan ik moeilijk der stal mee vol gooien denk dat er dan helemaal niks meer van over blijft. Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:33

echt ik kan hier echt boos om worden Boos! bij onze akkerbouwer werd het stro verhakselt omdat er geen vraag naar was Clown en nu is er opeens een tekort Ach gut
ik blij dat ik mijn stro nog voor een normale prijs heb Haha!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:34

Het stro komt al uit het buitenland, toch??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:38

pre schreef:
tja en de prijzen van een pensionstal, dat ligt eraan waar je staat, ik vind dat als je een prijs van 250 euro of nog meer betaalt dat je al erg veel betaalt en dan vind ik het belachelijk dat die ook nog een met zoveel procent gaat toenemen.
dan moeten zoveel mensen hun paarden verkopen, want vaak zijn de prijzen van een pensionstal in sommige gedeeltes van het land al belachelijk hoog! Boos!

dus iedereen is de dupe van de prijsverhoging van het stro!

Maakt toch niet uit waar je staat en hoeveel je al betaald.
Iedereen heeft meestal een vast butget en een prijsverhoging is dan ook voor iedereen vervelend

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:58

Cayenne schreef:
Paardenpensions die stro gebruiken als bodembedekking in de stallen, zien zich hierdoor genoodzaakt het stalgeld structureel te verhogen. En ook maneges sluiten prijsstijgingen niet uit. En dat ligt bijzonder gevoelig omdat de hippische sport voor iedereen toegankelijk wil zijn.

,,Het zou toch vreselijk zijn wanneer je kind daardoor geen les meer kan volgens. Of dat je zelfs in het ergste geval je paard zou moeten verkopen'', zegt Yvonne Buijs van manege De Paardenhof in Kwadijk. ,,De stroprijs is met 120% gestegen, daardoor is het bijna niet meer te doen.

Het klopt niet helemaal dat er te kort is aan stro.

Mijn vader verbouwd zelf tarwe waar stro van gemaakt wordt en hij zegt dat er genoeg stro uit het buitenland te halen is en dit puur geld klopperij is en dat er weer een reden is gevonden om geld bij de paardenliefhebbers af te troggelen.

Het stro uit het buitenland halen, is niet veel duurder. Daar zelfs goedkoper, dan het hier kopen, dus eigenaren.... uit het buitenland halen, dan zijn de klanten ook weer te vrede!

Dus als het stallingsgeld zo omhoog gaat... dan zou ik er mijn vraagtekens bij zetten!
Hoorde dat er bij een pensionstal het met 20 euro omhoog ging per ingang van de volgende maand, nou bizar!

IndoradoRedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:40

Bij ons op stal gebruiken ze vlas. Een soort snippers die pas goed opnemen enz.
Als het schoon is vinden paarden het ook lekker.
Ik weet niet of dat een goeie oplossing zou zijn, ik weet namelijk niet hoe duur het is??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:47

sunnymay schreef:
Het klopt niet helemaal dat er te kort is aan stro.

Mijn vader verbouwd zelf tarwe waar stro van gemaakt wordt en hij zegt dat er genoeg stro uit het buitenland te halen is en dit puur geld klopperij is en dat er weer een reden is gevonden om geld bij de paardenliefhebbers af te troggelen.

Het stro uit het buitenland halen, is niet veel duurder. Daar zelfs goedkoper, dan het hier kopen, dus eigenaren.... uit het buitenland halen, dan zijn de klanten ook weer te vrede!

Dus als het stallingsgeld zo omhoog gaat... dan zou ik er mijn vraagtekens bij zetten!
Hoorde dat er bij een pensionstal het met 20 euro omhoog ging per ingang van de volgende maand, nou bizar!

Niet iedereen kan stro uit het buitenland halen. Of is het transport zo duur dat het niks uit maakt.
Voerprijzen zijn omhoog én de mestafvoer ook, dus hoezo geld klopperij?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:59

stephanie09 schreef:
gelukkig zit ik niet op een manege mar heb wel een paard met me schoonzus wat wel vreemd is waarom treft het ons alleen dan halen ze toch stro uit het buitenland?? (A)

Wat denk je dan van de transportkosten en de lonen van de chauffeurs welke deze moeten halen? De dure diesel waar de vrachtwagens op rijden?
Ook in Duitsland enzovoorts is de zomer slecht geweest en is daardoor de opbrengst 2/3 minder dan normaal dus dat maakt niet echt uit!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:05

tuurlijk is het geldklopperij...
ik snap er geen kont van hoe het kan want hoe kan het zo zijn dat bijna iedereen stro kei duur betaald en tekort heeft terwijl ik een schuur vol stro heb voor een normale prijs Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:12

Rianneke schreef:
tuurlijk is het geldklopperij...
ik snap er geen kont van hoe het kan want hoe kan het zo zijn dat bijna iedereen stro kei duur betaald en tekort heeft terwijl ik een schuur vol stro heb voor een normale prijs Clown

mazzel?
Hoe zit het dan met voer en mestafvoer, das in de meeste gevallen ook verhoogd.

Volgens mij is het van 5,95 per zak havens biks (3/4 jaar geleden) naar 7,99 gegaan.
van 6,95 naar 7,99 is volgens mij in een half jaar gebeurd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:21

het voer is alleen zo duur geworden omdat er veel vraag is uit andere landen...
mestafzet is ook geldklopperij vind ik... (maar goed wij vangen ook dik geld voor de mest die bij ons word uitgereden op ons bouwland Clown hebben wij geen problemen mee...)
maar er zijn ook tijden geweest dat je moest betalen voor goede mest Haha! hoe scheef kan het allemaal zijn in de wereld!

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:21

vorig jaar betaalde ik voor 1 baal vlas 4,35 ik betaalde nu 5,60 dat scheelft 1,25 euro per baal.
De brokken zijn ook al met 0,95 eurocent per zak gestegen, en dan hebben we nog het hooi wat hier bijna niet te leveren is. Vorig jaar betaalde ik 2,35 euro en nu ong. 3,5-4 euro per baal. (thuis geleverd)

Als je gemiddeld voor 1 paard 5 balen vlas per maand gebruikt is dat al 6,25 euro extra
als je dan nog ong 3 kg brok per paard voert á 0,95 per zak meer is dat ook 3,45 euro
en dan nog hooi ong. 13 balen per maand zeg gemiddeld 1,50 per baal duurder is 19,50 euro
of wel bij elkaar opgeteld 6,25 + 3,45 + 19,50 = 29,20 euro per maand meer aan kosten!!!!
En als je dan als stal eigenaar 15 euro per maand extra vraagt, en leg je er zelf ook nog eens 15 euro bij. Dan is dat toch reeël en dan komt het niet alle maal bij de klant vandaan!.