LDRD schreef:Wie is er uiteindelijk door gedupeerd? Maneges e.d. berekenen het wel weer door.
Ik denk wij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LDRD schreef:Wie is er uiteindelijk door gedupeerd? Maneges e.d. berekenen het wel weer door.
philipoom schreef:LDRD schreef:Wie is er uiteindelijk door gedupeerd? Maneges e.d. berekenen het wel weer door.
Ik denk wij
joyce B schreef:Een manege of pension moet alle kosten en investeringen er uit halen incl. de rente van de financiering, en daarnaast nog een gezinsinkomen verdienen en het personeel betalen.
Ga er even voor het gemak van uit dat iemand in de randstad zo'n 1.000.000 euro aan investeringen heeft uitstaan vanwege de aankoop en inrichting van het bedrijf. Lijkt me ook niet zo'n raar bedrag, als je kijkt dat je voor een normaal huis met stukje grond van een hectare al snel 700.000 euro betaald en vaak wel meer...
Aan rente is zo'n persoon bij 5% al 50.000 euro per jaar kwijt, per maand net iets meer dan 4000 euro bruto...
Dan is er nog niets afgelost, dan is er nog niets vervangen, dan is er nog geen onderhoud gepleegd en dan is er nog geen inkomen ontvangen en er is zeker nog geen reserve opgebouwd voor vervanging of verbeteringen...
Aan 30 paarden en het terrein onderhouden en de bedrijfsvoering heb je een aardige dagtaak...
En je verdient dus eigenlijk bijna niets...
Ik denk dat de 2e persoon een normale baan moet hebben om het gezin van te laten leven en dat de pensionhouder dan werkt voor de hypotheek van hun terrein en bedrijf...
Ik vind, dit zo even op een rijtje hebbend, prijzen van 300euro niet raar...
Het is prettig voor mensen met niet zo'n groot inkomen dat een hoop boeren en particulieren het er als hobby en bijverdienste bij doen. En het is fijn dat er nog mensen zijn die hun bedrijven goedkoper hebben kunnen kopen of niet te duur via familie overgenomen of geerfd hebben...
Ik denk dat de dure pensions vaak ook de luxere en nieuw-opgezette pensions zijn. Die hebben dus veel moeten investeren en hoge opstartkosten gemaakt.
Ik vind het logisch dat verhoogde prijzen worden doorberekend. wel jammer als je er verder weinig invloed op hebt om mogelijke aanpassingen door te voeren waardoor het voor iedereen beter te behappen blijft.
Aniita schreef:Bij ons wordt niets verhoogt, ben toch ff blij dat mijn paardje op vlas staat
pre schreef:tja en de prijzen van een pensionstal, dat ligt eraan waar je staat, ik vind dat als je een prijs van 250 euro of nog meer betaalt dat je al erg veel betaalt en dan vind ik het belachelijk dat die ook nog een met zoveel procent gaat toenemen.
dan moeten zoveel mensen hun paarden verkopen, want vaak zijn de prijzen van een pensionstal in sommige gedeeltes van het land al belachelijk hoog!![]()
dus iedereen is de dupe van de prijsverhoging van het stro!
Cayenne schreef:Paardenpensions die stro gebruiken als bodembedekking in de stallen, zien zich hierdoor genoodzaakt het stalgeld structureel te verhogen. En ook maneges sluiten prijsstijgingen niet uit. En dat ligt bijzonder gevoelig omdat de hippische sport voor iedereen toegankelijk wil zijn.
,,Het zou toch vreselijk zijn wanneer je kind daardoor geen les meer kan volgens. Of dat je zelfs in het ergste geval je paard zou moeten verkopen'', zegt Yvonne Buijs van manege De Paardenhof in Kwadijk. ,,De stroprijs is met 120% gestegen, daardoor is het bijna niet meer te doen.
sunnymay schreef:Het klopt niet helemaal dat er te kort is aan stro.
Mijn vader verbouwd zelf tarwe waar stro van gemaakt wordt en hij zegt dat er genoeg stro uit het buitenland te halen is en dit puur geld klopperij is en dat er weer een reden is gevonden om geld bij de paardenliefhebbers af te troggelen.
Het stro uit het buitenland halen, is niet veel duurder. Daar zelfs goedkoper, dan het hier kopen, dus eigenaren.... uit het buitenland halen, dan zijn de klanten ook weer te vrede!
Dus als het stallingsgeld zo omhoog gaat... dan zou ik er mijn vraagtekens bij zetten!
Hoorde dat er bij een pensionstal het met 20 euro omhoog ging per ingang van de volgende maand, nou bizar!
stephanie09 schreef:gelukkig zit ik niet op een manege mar heb wel een paard met me schoonzus wat wel vreemd is waarom treft het ons alleen dan halen ze toch stro uit het buitenland?? (A)
Rianneke schreef:tuurlijk is het geldklopperij...
ik snap er geen kont van hoe het kan want hoe kan het zo zijn dat bijna iedereen stro kei duur betaald en tekort heeft terwijl ik een schuur vol stro heb voor een normale prijs