arno8 schreef:Waarom is Anky voor zoveel mensen nog steeds een voorbeeld? Volgens mij beginnen veel mensen aan paardrijden omdat ze er het volgende beeld bij hebben: lekker met je paard buiten door de bossen rijden en genieten van de buitenlucht.
Daar begint het mee als ze een jaar of 10 zijn. Maar 90 procent eindigt uiteindelijk in de binnenbak en durft niet eens naar buiten, want daar is hun paard te 'heet' voor.
'Als ik hem van stal haal, springt hij alle kanten op. Dus ik kan echt niet naar buiten.'
Hoe vaak hoor je dat niet? Ik snap het niet. Het mag duidelijk zijn dat Anky met haar paard niet in staat is een buitenrit te maken. Één puisterig jongetje dat met zijn brommertje voorbij zoeft en het 'hete' paard vliegt alle kanten op. Maar toch lopen mensen die eigenlijk alleen buitenritjes willen maken haar achterna, want je kunt natuurlijk niet toegeven dat je 'slechts' recreatieruiter bent. Nee, we rijden allemaal Grand Prix in onze achtertuin.
Ik denk dat veel mensen er goed aan zouden doen hun paard anders dan Anky te houden. Dat paard is niet alleen maar zo heet omdat het in het bloed zit. Dat zit ook in het voer en de manier van houden. Zodra je Nelson gewoon 24/7 op de wei houdt en geen krachtvoer meer geeft, wordt hij net zo rustig als de hoog in het bloed staande arabier van mijn vriendin.
Niet dat ik er beter op zou blijven zitten. Maar ik zou liever zorgen dat mijn paard niet gaat bokken. En als ik het gevoel heb dat mijn paard zo opgefokt is dat hij gaat bokken, dan stijg ik af.
Je verwoord het geweldig.
Helemaal mee eens.