Paard afgemaakt tijdens Military Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Paard afgemaakt tijdens Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:03

Om de tegenreacties toch maar wat te temperen, het draagt natuurlijk een groot risico in zich, die grote sprongen in de cross. Hoewel het op elk moment kan gebeuren, denk ik dat het buiten kijf staat dat zware hindernissen in een cross, die sowieso fysiek uitputtend is, wel een grotere kans geeft op een blessure...
Natuurlijk is het niet zo dat het buiten de cross om niet kan gebeuren, die kans is er altijd, maar imo in een cross net iets meer. Dat is geen reden om niet te crossen, maar wel een om goed naar je paard te blijven luisteren en hem niet te overbelasten. In een cross als deze en met een ruiter als deze, die daar wel genoeg op let, is het gewoon een absurd stom ongeluk en echt heel zielig.

Ik ben wel benieuwd hoe het precies is kunnen gebeuren. Waarom gaat die koot, volledig dan nog wel, verbrijzelen bij de landing? Daar is die toch op gebouwd? Daar moet toch íets zijn geweest? Kan me niet indenken dat het uit vermoeidheid een slechte landig was, daar kijkt men toch wel naar....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:04

vanitymay schreef:
paard heeft dit op een recht en vlak stuk gekregen tussen twee hindernissen in. was verder geen sprong in de buurt.

idd hij heeft zich gewoon vergalopeert (misschien door een te hoge snelheid). Geen fout die je perse de military kan aanreken. Dit zou ook kunnen gebeuren tijdens een buitenrit waar je een rengalopje neemt.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:10

Heel triest, voor zowel paard en ruiter...en hoe zoiets kan gebeuren, dat weet je niet. Ik ken iemand (gezonde jongen van 21 jaar) die van een stoeprand afstapte en zijn scheenbeen brak...
Gewoon een rotte manier van neerkomen, hij viel niet eens. Ik denk dat het gewoon domme pech is...verkeerde plek en verkeerde moment.

Nietemin, ik zou als ruiter er enorm de balen in hebben. Maar om nou gelijk de military de schuld te geven, dat is te kort door de bocht.

Het had ook op een simpele buitenrit in galop kunnen gebeuren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:16

Heel erg triest dat het gebeurd is, maar sluit mij bij bovenstaanden aan.

Ik zelf laat mij heel voorzichtig van het paard glijden, resultaat: enkel verbrijzeld.
Tja, stom ongeluk, denk dat hier iets soortgelijks is meegemaakt.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:23

Jeetje wat vreselijk!!!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:31

Da's schrikken.... Wij zijn vandaag ook in Boekelo geweest kijken en het was echt geweldig! Het weer was heerlijk, de sfeer perfect en de cross ook super. De bodem was ook best goed.
Wij hebben niks meegekregen van dit nare ongeval.... stonden bij het water en hebben ze nog voorbij zien komen. Echt kut voor William FP. Lijkt me verschrikkelijk. Heel veel sterkte voor William....

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:57

O wat vreselijk. ik lees het bericht nu pas. Dacht dat alles goed
was verlopen. Heel veel sterkte voor Wiliam, hij zal dit verlies zijn hele leven met zich mee moeten dragen. Triest voor paard en ruiter.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 00:56

Leentje1 schreef:
Heel jammer. Maar ik vraag me nu toch af hoe een paard een heel bot kan verbrijzelen als hij zich verstap op een recht stuk galloperen terwijl er geen slechte bodem was.

Bij verstappen kan er een enorme kracht op het beenwerk komen te staan en als die krachten een beetje ongelukkig aankomen dan is het zo gebeurd.

Mijn paard brak haar kootbeen in de paddock en toen was er ook niets geks met de bodem aan de hand. Dus om dit nou allemaal op die o-zo-gevaarlijke eventing te gooien Clown

Ontzettend sneu voor William, de grooms en de eigenaren. Je hoopt toch altijd met alles heel en gezond weer naar huis terug te gaan.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 00:59

Echt vreselijk Huilen Heb hem daarvoor nog geweldig zien springen.

Rest in Peace, dear Monarch's Aristocrat..

Afbeelding

Goodluck with this terrible loss, William.. Ach gut

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:44

Crosskip schreef:
Vandaag was ik in Boekelo en ik stond in de buurt toen het gebeurde.

William kwam de bocht om (uit een pad), paard liep op drie benen, William was in no time van zijn paard af en riep direct om de veearts. Paard is aan de zijkant gezet, afgezadeld en bescherming eraf gehaald. Veearts heeft hem vrij snel (volgens mij ook op aandringen van William) een pijnstiller gegeven en later nog een. Volgens mij was binnen vijf minuten een trailer ter plekke en is het paard opgeladen en naar de Watermolen gebracht (kliniek van Jan Greve).

Toen iemand het paard vast hield is William nog teruggelopen het pad in om te kijken of hij iets kon zien op de bodem, maar daar was niets te zien. De organisatie is er ook nog wezen kijken, maar er was dus echt niets.

Heel triest voor het paard en ook voor William, zeker ook omdat het op een gewoon pad gebeurde. Ik bedoel maar, dat kan dus ook gewoon in de wei of in het bos of waar dan ook gebeuren.
Dit is echt hele hele hele dikke pech!

Vond het wel TOP van de organisatie hoe ze alles geregeld hebben. Paard kreeg direct een pijnstiller (bij iedere hindernis is een veterinair) en de trailer was ook snel ter plekke.

bedankt voor je heldere verslag klink inderdaad als dikke pech
wens de rijder veel sterkte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:45

als er bij verstappen een enorme kracht op het beenwerk komt te staan,hoe zit dat dan met het landen na een sprong????

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:49

ik las net dat het kootbeen vermoedelijk geknapt was bij de landing van een sprong,volgens de dierenarts,Deze sport brengt gewoon veel risico's met zich mee,ik hoef het ook niet te zien...

roncolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:44

ja idd... Boekelo is soms net iets te heftig... Clown

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:48

Citaat:
Boekelo

We had a sad day today in Boekelo today and lost Monarch’s Aristocrat on the cross country. He had gone very well and I was very pleased with how he was taking on the challenge – he went lame on the flat just before the second last fence, I pulled him up straight away but there was nothing to be done to save him.

Bron: http://www.foxpitteventing.co.uk/

Mag toch wel aannemen dat deze bron toch wel behoorlijk betrouwbaar is, officiële website van William Fox-Pitt
Laatst bijgewerkt door Kusia op 14-10-07 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:49

Gisteren heb ik genoten. Toen werd omgeroepen dat Aristocrat ingeslapen was, had menigeen toch de P. erin. Sneu gewoon.

Even een vraag.. Ik heb meerdere paarden gezien bij wie de neus zeg maar afgeplakt was. (ter hoogte van bv de neusriem) Waarvoor is dat?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:51

Hier lees ik ook niets over een landing bij een sprong. Landen gebeurd elke galopsprong dus als er gesproken wordt over een landing dan hoeft dat niet bij een hindernis te zijn.

Sjoert, dat is om de neusgaten extra open te houden. Kunnen ze meer lucht krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 09:51

Om herkenning van het paard te voorkomen Sjoert Haha!

Wij zouden gisteren gaan, maar de auto maakte een zeker pruttelgeluid dat we het niet aandurven om dat hele eind te rijden Verdrietig

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:53

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:56

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:57

ik vind dit geen sport, beetje jezelf adrealine naar boven halen en je paard over de meest wrede sprongen gooien.
arm dier, en té ruige sport

óhoóhóh wat zou ik nu tegencommentaar gaan krijgen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:58

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:14

Reportage van TV Oost, gisteravond 2x uitgezonden op tv: http://www.rtvoost.nl/media/?uitz=52091&id=213

Het begint op 33 minuten, op ca. 42.20 zie je William rijden, op 42.45 zie je Jan Greve die uitlegt wat er met het kootbeen is gebeurd en waarom is besloten het paard te laten inslapen.

Voor wie het hele programma wil zien: de storing op ca. 44 minuten zit in het programma, het gaat daarna gewoon verder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:16

Het is op zich wel een mooie sport , sprongen zijn wel erg ruig , dat wel.

Kan me ook best voorstellen dat de beschadiging plaatsvindt tijdens de sprong , maar pas in een later stadium "doorbreekt" zeg maar , waardoor het spontaan lijkt te gebeuren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:24

gomir schreef:
Leentje1 schreef:
Heel jammer. Maar ik vraag me nu toch af hoe een paard een heel bot kan verbrijzelen als hij zich verstap op een recht stuk galloperen terwijl er geen slechte bodem was.

Bij verstappen kan er een enorme kracht op het beenwerk komen te staan en als die krachten een beetje ongelukkig aankomen dan is het zo gebeurd.

Mijn paard brak haar kootbeen in de paddock en toen was er ook niets geks met de bodem aan de hand. Dus om dit nou allemaal op die o-zo-gevaarlijke eventing te gooien Clown

Ontzettend sneu voor William, de grooms en de eigenaren. Je hoopt toch altijd met alles heel en gezond weer naar huis terug te gaan.

Inderdaad soms is het gewoon pech hebben, toen ik stage deed op de kliniek kwam er een pony binnen die een parcour perfec had gesprongen, kwam uit galop terug om uit het parcour te gaan, putje en kootbeen was gewoon verbrijzeld

Ik vind persoonlijk sommige sprongen wel te gevaarlijk op de internationale parcours, maar sinds dit niet echt op een sprong gebeurd is heeft dat eigelijk weinig toevoeging, heb wel net het gevoel dat het not done is over de risicos van eventing te praten

veel sterkte aan de eigenaars Ach gut