Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:51

Helemaal mee eens, zolang ze dan maar de echte excessen gaan aanpakken en niet diegene die hun paardjes 24/7 buiten houden (om maar wat te noemen).

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:27

Pluizebolpum schreef:
Helemaal mee eens, zolang ze dan maar de echte excessen gaan aanpakken en niet diegene die hun paardjes 24/7 buiten houden (om maar wat te noemen).

Dat zou eigenlijk wel het beste zijn, maar het is heel moeilijk te controleren wie er wel goed voor zijn paarden is, en wie niet. Veel praktijken die eigenlijk te erg voor woorden zijn gebeuren achter gesloten deuren, dan zullen die mensen van de DB bij elke stal undercover onderzoek moeten gaan doen, dat gaat ze nooit lukken.
Dus ik zou het een heel logisch gevolg vinden dat ze tegen de paardensport worden. Er zijn zoveel mensen die het verpest hebben voor de mensen die wel het beste voor hebben met hun paard...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:45

Goh dat zou wat zijn... zou er dan, net als voor kalveren en varkens, verplichte groepshuisvesting voor paarden gaan komen??

Want daar verbaas ik me wel eens over, al die "dierenliefhebbers" met een grote mond over hoe zielig de intensieve veehouderij is, en vervolgens blijken ze zelf ergens een paard 23 uur per dag in een hok te hebben staan....

Wat dat betreft is wat aandacht voor de huisvesting van paarden wel op zijn plek. Ruimte, contact met soortgenoten en weidegang lijken mij toch noodzakelijk voor een goed welzijn van het paard.

Vwb LDR, ik heb daar weinig verstand van. Het lijkt mij een lastige opgave om een trainingsmethode te verbieden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:04

Karl66 schreef:
Ik kan het op hun site niet zo gauw terugvinden, maar de DB had er altijd staan dat ze eigenlijk tegen de paardensport in z'n algemeen zijn. Ga er dus niet al te klakkeloos vanuit dat zij tevreden zijn als er tegen excessen opgetreden wordt.

Inderdaad, als je fanatici eenmaal een bepaalde richting in ziet slaan moet je niet verwachten dat ze ophouden bij de dingen die JIJ niet vind kunnen, dus zou het me niets verbazen als er straks helemaal geen paard meer gereden mag worden volgens de DB.
Zoals ik al zei: alle paarden kunnen dan weer dienen als slachtpaard, daar zullen ze pas gelukkig van worden...... Rolleyes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:39

miss_jumpy schreef:
Goh dat zou wat zijn... zou er dan, net als voor kalveren en varkens, verplichte groepshuisvesting voor paarden gaan komen??

Want daar verbaas ik me wel eens over, al die "dierenliefhebbers" met een grote mond over hoe zielig de intensieve veehouderij is, en vervolgens blijken ze zelf ergens een paard 23 uur per dag in een hok te hebben staan....

Wat dat betreft is wat aandacht voor de huisvesting van paarden wel op zijn plek. Ruimte, contact met soortgenoten en weidegang lijken mij toch noodzakelijk voor een goed welzijn van het paard.

Ja

Sport en een meer paardgerichte huisvesting hoeven elkaar niet te bijten en wanneer het elkaar wel zou bijten moet je je gaan afvragen of sport met dieren nog wel bestaansrecht heeft.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:45

Ben ik met je eens arabesk!

Ik vind het zo dubbel dat er steeds strengere eisen komen aan de huisvesting van productiedieren, maar dat er voor paarden gewoon helemaal niks geregeld is en iedereen dus de vrijheid heeft om zijn paard 24 uur per dag in een donker, klein en benauwd hok te zetten zonder contact met soortgenoten.

En eigenlijk geldt dit wat mij betreft ook voor parkieten, konijnen en goudvissen (en de rest).

Verosjaak

Re: Dierenbescherming over longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:48

[***] schreef:
Nog even en paardrijden wordt verboden.

Ach als jij aggresieve trainingsmethode rekent onder paardrijden dan wil ik niet weten hoe jij op je paard zit. Knipoog (niet beledigent bedoelt maar je reactie is wel meteen erg radicaal).

Ik vind het goed dat ze strenger worden in de paardensport. Vaak vinden we sommige ruiters geweldig en weten we niet eens hoe hun trainingsmethoden zijn (en soms zijn die helemaal niet zo geweldig)

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:10

Ik maak mij heel serieus zorgen over de ontwikkelingen die dit gaat aannemen!

Als je de vermeende wantoestanden in de paardensport wilt aanpakken, zul je niet alleen de topruiters aan moeten pakken, maar IEDEREEN! Dat lijkt me dus niet te doen!
Doordat de gemoederen nu zo hoog oplopen en zelfs de regering zich er straks mee gaat bemoeien, komt dit hele gedoe ook onder de aandacht van alle "leken" in ons land. Zodra jij dan straks met een zweepje in de buurt van je paard bent, of er een simpele bustrens in hangt, ben je al een dierenbeul...

Als het werkelijk tot dit soort situaties gaat leiden, hoef ik niet meer paard te rijden, hoor! Dan is mijn hobby verpest door een stel goedbedoelde zeikerds die totaal niet weten waar ze over praten!

Hulde aan de DB! Misselijk

Twiggy2008

Re: Dierenbescherming over longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:12

verography schreef:
[***] schreef:
Nog even en paardrijden wordt verboden.

Ach als jij aggresieve trainingsmethode rekent onder paardrijden dan wil ik niet weten hoe jij op je paard zit. Knipoog (niet beledigent bedoelt maar je reactie is wel meteen erg radicaal).

Ik vind het goed dat ze strenger worden in de paardensport. Vaak vinden we sommige ruiters geweldig en weten we niet eens hoe hun trainingsmethoden zijn (en soms zijn die helemaal niet zo geweldig)

Janne, ik vind dat je ook kan overdrijven en stemming kan maken, hoor. Knipoog

Ik vind het ook heel goed dat men kijkt naar de paardensport in zijn algemeenheid. En dan ook graag kijken naar het houden van paarden. Want ook daar kan nog heel wat aan verbeteren in ons land.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:14

Ik geloof echt niet dat het ooit zover zal komen, de DB heeft echt niet zoveel macht.

De paardensector groeit alleen maar in economisch opzicht en krijgt een steeds sterkere lobby. Dus veel verder dan de "echte" misstanden komt de DB echt niet. Tenminste, dat geloof ik niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:15

Zelfs bij echte misstanden komen ze vaak niet..... Verdrietig

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:17

Dit is dus wel mishandeling ook al duurt het maar een minuut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:20

Over het artikel: Tja, ik zou mijn instructrice meteen linea recta wegsturen als ze mij gaat leren hoe het NIET moet. Ik wil juist weten hoe het WEL moet..... Zou mijn paard daar niet voor lenen, dan kan zo iemand meteen (onbetaald) met een persoonlijke tirade van mij vertrekken Tong uitsteken . Gelukkig heb ik twee hele fijne instructrices, die het niet in hun hoofd zouden halen zoiets met een pony/paard te doen.....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:23

Ik vind het ook een beetje té ver gaan dat de dierenbescherming zich hiermee gaat bemoeien.. Natuurlijk is dit een slechte manier van longeren en is er idd sprake van mishandeling. Echter vind ik dat de dierenbescherming zich beter met de extremere zaken bezig kan houden. Ik denk dat er nog steeds veel dieren in NL zijn, die het veel slechter hebben, dan Power and Paint en waar niets aan gedaan wordt..

Ik vind wel dat er een maatregel genomen moet worden, maar daarbij denk ik meer aan een tuchtcollege. Geef ze maar een boete ofzo..

Hmm, zie net de foto's van Anky.. Ziet er ook idd totaal niet vriendelijk uit.. Dan druk ik me zacht uit..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:25

Ik vind dat de DB zich met alle slechte zaken bezig mag houden.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:30

Die maatregelen voor de dressuurtop, kunnen denk ik het beste door de KNHS genomen worden. Zij hebben een tuchtcollege en stellen daarmee dan tevens een daad! Al vraag ik me af in hoeverre de KNHS "haar" topruiters en bondscoaches gaat afvallen!

Ik denk overigens ook niet dat de DB zelf zoveel macht heeft om alles en iedereen aan te pakken, maar door alle publiciteit worden alle zogenaamde dierenliefhebbers in het land wel veel scherper. Daarmee bedoel ik een argeloze voorbijganger die toevallig ziet dat jij je paard een tik met de zweep geeft. Die begint dan meteen met de DB te dreigen. Je kunt dan dus niks meer doen zonder op de vingers gekeken te worden. En dan lijden de goeden dus mooi onder de slechten! Dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:31

Ik snap het leermoment hier niet van. Elke wannaby die nog lerende is en zeker bij zulke grootheden mag gaan lessen, snapt toch wel dat je zo een pony/paard niet optoomt? Wat is het leermoment? Vertellen was kennelijk niet genoeg, no way dat iemand aan de hand van een levend voorbeeld even bij mijn paard dit gaat demonstreren. En dan gaat zeggen, "zo moet het dus niet". Onbegrijpelijk en ik vind dat er geen argumenten zijn om het op te nemen voor Coby, al zijn het maar 2 rondjes geweest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:32

Vind ik ook, Russel. Dit doe je gewoon niet. Ook niet voor 1 of 2 rondjes. En ook niet om even op te tuigen en te laten zien wat er gebeurt. Zo'n leerling kan toch zelf ook nadenken of niet dan???? Ik had meteen gezegd 'doe eens normaal met dat paard!' Had het echt niet aan kunnen zien als mijn instructrice, al was het de koningin zelf, een paard zo zou behandelen onder het mom van een 'leermoment'. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:39

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:48

Dat noem je toch ook geen "leermoment" als je lest wil je toch weten hoe het WEL moet en niet hoe het niet moet!!:S echt te achterlijk voor woorden,, als k iemand zo zou zien rijden zo ik echt mn mond niet kunnen houden Lips are sealed

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:39

Arabesk schreef:
Sport en een meer paardgerichte huisvesting hoeven elkaar niet te bijten en wanneer het elkaar wel zou bijten moet je je gaan afvragen of sport met dieren nog wel bestaansrecht heeft.

Helemaal mee eens.

IrisLove schreef:
maar door alle publiciteit worden alle zogenaamde dierenliefhebbers in het land wel veel scherper. Daarmee bedoel ik een argeloze voorbijganger die toevallig ziet dat jij je paard een tik met de zweep geeft. Die begint dan meteen met de DB te dreigen. Je kunt dan dus niks meer doen zonder op de vingers gekeken te worden. En dan lijden de goeden dus mooi onder de slechten! Dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen...
Je hoeft nog niet eens met een zweep te slaan. Ik heb tijdens een buitenrit wel eens de vraag gekregen. "Denk je dat dat paard het wel leuk vind?" op een ietwat sarcastische toon. Jammer genoeg fietste de persoon snel door, anders hadden we misschien een interessante discussie kunnen voeren. Diezelfde 'argeloze voorbijganger' snapt ook niet dat ik dat veulen niet in elkaar ros, maar hem op z'n plaats zet. Die ziet alleen maar een monster een schattig jong paardje intimideren...

Wat het oplossen van de misstanden betreft, denk ik dat het ook geen kwaad kan om eens bij 'de bron' te kijken. Iedereen heeft wel leren rijden op een manege, ponyclub of rijvereniging. Als er daar nou eens begonnen word met op een eerlijke manier sport te bedrijven, zodat de jonkies van nu, als ze groot zijn (en bij de gratie van de db nog steeds mogen rijden), goede en respectabele ruiters worden. Maar misschien is dit wel heel erg idealistisch gedacht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-07 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:03

Ten eerste; ik weet zeker dat de 'misstanden' in de paardensport nog maar het topje van de ijsberg zijn! Het probleem is alleen dat er zoveel achter gesloten deuren gebeurt. Van mijn part mogen ze keihard gaan optreden. Ik vind het goed dat de dierenbescherming of de KNHS zich hiermee bezig houdt en laat de politiek zich er ook maar mee gaan bemoeien. En dat de paardensport dan in een negatief daglicht komt, ach - dat stond het bij mij toch al de laatste tijd!

Anky (hét grote voorbeeld voor iedereen in dressuurland) is, tesamen met Sjef, bij mij allang gezakt in waardering, sterker nog - ik Huilen bij het zien van haar trainingsmethodes (o.a. de befaamde Roll-kur)
Dit zouden ze moeten verbieden en valt bij mij onder de noemer van dierenmishandeling.
Maar niet alleen op dressuurgebied, maar eigenlijk in iedere tak van de paardensport gebeuren dingen die het licht niet verdragen.
En ik kan er zelfs heel ver in gaan; ik vind dat alle sporen, zwepen en het merendeel van de bitten - o.a stang en trens samen - verboden zouden moeten worden!
Ik las dat er stappen ondernomen worden tegen Coby, weet iemand wat er gaat gebeuren nu?

Afbeelding

Afbeelding

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:13

De mensen die er verkeerd mee omgaan moeten gestraft worden.
De foto die jij hier boven hebt geplaatst vind ik echt om te huilen.
En de mensen op de tribune maar klappen voor deze ruiters.
Dat is pas echt triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:26

De zwarte balkjes hoeven wat mij betreft niet geplaatst te worden, zo lijken het net verdachten en dat maakt het nog zuurder, ze rijden immers in het openbaar, willen hun rijkunsten tonen.

Idd de mensen op de tribune hebben geen idee en dat is ook dan nog stomzinnig want voor wie rijden ze dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:30

miss_jumpy schreef:

Wat is het verschil

1. Bedrijven vs. particulieren
2. Koeien die veelal dagelijks dezelfde routine kennen vs. paard die (vaak) de ene dag op dit tijdstip wordt gereden, die dag op dat tijdstip e.d.

dus.... hoop particulieren die je moet bezoeken en toevallig die dag hun paard op stal hadden want die dag konden ze niet óf dat tijdstip dat ze bezocht worden nét aan het rijden/wandelen enz. zijn

Dus: Onhaalbaar