Paard in bos door rottweiler aangevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Paard in bos door rottweiler aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:01

@Slimmerik, daar ben ik het helemaal mee eens, er wordt vaak vergeten dat er een heleboel mensen zijn die bang zijn voor honden, waar hondenbezitters helemaal niet aan denken. Dan laten ze hun hond los "want mijn hond doet niks" maar iemand die bang is voor honden heeft daar niets aan. En er zijn mensen die bepaalde plaatsen vermijden, vanwege de honden.

@ tamorka, je hoort je hond altijd bij je te kunnen roepen, als er mensen naderen, die wat wit om de neus worden, als ze een hond zien. Luistert ie niet, dan moet je je hond maar op rustige momenten loslaten.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:03

Zoolgangster schreef:
@ tamorka, je hoort je hond altijd bij je te kunnen roepen, als er mensen naderen, die wat wit om de neus worden, als ze een hond zien. Luistert ie niet, dan moet je je hond maar op rustige momenten loslaten.

Klopt. Een hond die niet onder appèl staat, hoor je zowiezo niet los te laten. Maar honden aanlijnen omdat mensen bang zijn voor honden? Ik vind niet dat een hond gestrafd moet worden omdat iemand er bang voor is. Tenzij die hond zich opdringt aan andere mensen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:05

Wat een naar verhaal.
Ik heb mijn honden ook vaak los in het bos. Maar mijn honden zijn paarden gewend en zullen niets doen (behalve in de weg lopen). Wel roep ik ze terug wanneer er een paard aankomt, of andere mensen (met honden).

ps: heet het paard nou Slot of Snot?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:06

Inderdaad tamorka!

Maar gedsiederrie wat naar dat dit gebeurde zeg! Boos!
Ook nog eens in het bos waar wij met de manege altijd rijden, weet precies waar, arm dier Ach gut

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:06

tamorka schreef:
Zoolgangster schreef:

Klopt. Een hond die niet onder appèl staat, hoor je zowiezo niet los te laten. Maar honden aanlijnen omdat mensen bang zijn voor honden? Ik vind niet dat een hond gestrafd moet worden omdat iemand er bang voor is. Tenzij die hond zich opdringt aan andere mensen.

Jij moet zorgen dat een ander geen last van je dier heeft. Kun je dat niet dan ben je geen hond waard imo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:10

Als de hond zich niet opdringt aan andere mensen is het een ander verhaal. Maar aanlijnen als straf zien vind ik wat vergezocht...Mijn honden vonden het heerlijk om met het vrouwtje te wandelen, aangelijnd of niet.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:10

slimmerik schreef:
Jij moet zorgen dat een ander geen last van je dier heeft. Kun je dat niet dan ben je geen hond waard imo.

Als mijn hond anderen lastig valt, hebben ze er terecht last van. En dat moet ik voorkomen, want dat mag niet. Maar als anderen alleen maar last hebben omdat mijn hond aanwezig is maar ze verder niet benadert of ook maar naar ze kijkt, dan hebben die mensen SNEL ergens last van en dan zijn ze zelf de oorzaak, niet mijn hond. Dan mogen ze zichzelf wel eens achter de oren krabben aan wie het nu ligt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:13

@slimmerik; last hebben van een relatief begrip. Als je dier overlast bezorgd dan vind ik het een ander verhaal, maar je hond vast doen omdat iemand er bang voor is vind ik flauwekul.
Absolute voorwaarde voor los laten lopen is uiteraard wel goed luisteren!

Tamorka en Zoolgangster waren me net voor, maar toch nog een post.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:14

tamorka schreef:
Als mijn hond anderen lastig valt, hebben ze er terecht last van. En dat moet ik voorkomen, want dat mag niet. Maar als anderen alleen maar last hebben omdat mijn hond aanwezig is maar ze verder niet benadert of ook maar naar ze kijkt, dan hebben die mensen SNEL ergens last van en dan zijn ze zelf de oorzaak, niet mijn hond. Dan mogen ze zichzelf wel eens achter de oren krabben aan wie het nu ligt.

Hier ben ik het mee eens. Ik kom wel eens mensen tegen die, terwijl mijn honden netjes aangelijnd zijn, al aan de andere kant gaan lopen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:18

Suelza schreef:
Sparky10 schreef:
ik heb aangifte gedaan kreeg een optie de hond moest worden afgemaakt ik nee dan doe ik geen aangifte

?!?!

Jij krijgt een optie dat de hond moet worden afgemaakt!?!? Dat bepaal jij niet! Daar zijn procedures en richtlijnen voor. Dat is niet de beslissingsbevoegdheid van degene die aangifte komt doen.

In dit specifieke geval van TS wordt er idd bepaald of de hond wel of niet gemuilkorfd moet gaan worden. Een hond bijt ander dier "geval" zal nooit direct een beslissing tot afmaken als gevolg hebben. Dan moeten er drie afzonderlijke bijtincidenten gemeldt zijn en pas bij de derde wordt er afgemaakt meen ik. Bij de eerste zal hooguit worden bepaald dat de hond idd met een muilkorf zal moeten gaan lopen.

dit was niet de eerste keer dat de betreffende hond dit deed , en meerdere aangiftes waren al gedaan als ik nog een aangifte zou doen zou het einde hond betekenen , muilkorf en aanlijnplicht had de hond allang , en moest door een volwassen persoon uitgelaten worden , dit werd niet nageleefd dus de laatste aangifte voor de hond zou van mij komen

viv1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:20

Het blijft lastig, honden en paarden.
Mijn paard is gewend aan honden en schrikt dus niet van rennende en/of blaffende honden. Ik snap heel goed dat mensen hun hond in het bos los willen laten lopen en wat mij beterft is dat geen probleem. Voor mij en mijn paard wordt het pas een probleem als mensen in alle haast (en schrik) ineens hun hond bij zich roepen en willen aanlijnen. Dan denkt mijn paard dat er toch wel iets bijzonders aan de hand moet zijn en gaat hij wat paniekerig doen.
Als ik mensen met loslopende honden tegen kom, stel ik altijd voor dat ze de hond bij zich houden en dat ik rustig verder rijd.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:21

De vrouw die het paard heeft gevangen op de geleende fiets is een vriendin van m'n tante.
M'n tante en die vriendin waren in het bos wezen wandelen en zijn het paard tegengekomen.
Uiteindelijk heeft die vriendin van m'n tante het paard kunnen vangen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:22

Wat ik wel altijd typisch vind: als een hond een mens of kind aanvalt: zowiezo meteen muilkorven of anders afmaken. Maar doet hij het bij een dier, dan is het niet zo erg mee. Dan worden er niet direct sancties ondernomen. En dat is niet terecht. Want ze laten dit meisje nu wel een beetje in de kou staan. En als hondenbezitter ook, als je hond doodgebeten is of aangevallen door een andere hond.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:23

Mandyy schreef:
De vrouw die het paard heeft gevangen op de geleende fiets is een vriendin van m'n tante.
M'n tante en die vriendin waren in het bos wezen wandelen en zijn het paard tegengekomen.

Misschien kun je haar naam PM-en naar de bokker in kwestie. Die had in haar verhaal aangegeven graag de vrouw nog persoonlijk te willen bedanken.

Waar bokt dan toch alweer niet goed voor is...

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:24

ja, wel erg naar voor snot en de berijdster, gelukkig komt snot er lichamelijk wel weer bovenop.
helaas zal dit de rottweiler weer in een kwaad daglicht zetten ben ik bang. ik heb zelf een rottweiler en een paard en mijn hond gaat vaak mee naar de stal waar mijn paard, en andere paarden, staan.
de paarden zijn allemaal gewend aan honden, de staleigenaren hebben er zelf 2 rondlopen en die rennen en springen en blaffen. niet tegen de paarden hoor maar gewoon op het terrein.
mijn hond is nieuwschierig naar paarden toe, snuffelt aan ze, ook aan mijn jonge jongen, en het paard op zijn beurt snuffelt terug. nou heb ik het geluk dat ik een paard heb wat al gewend was aan honden toen ik hem kocht dus hoefde ik dat zelf niet te doen.
dat rottweilers een consequente baas nodig hebben is waar, heel waar, maar rottweilers zijn absoluut geen tikkende tijdbommen die ieder moment kunnen afgaan, dat is je reinste onzin.
voor het zelfde geld had het een duitse herder ofzo geweest, is dat ras dan ook meteen een wandelde tijdbom vraag ik me af?

ik vind het heel erg sneu voor het paard en de ruiter, de eigenaren waren hier fout, niet zij.
wat ik wel netjes vind is dat de eigenaar van de hond bekend heeft dat hij zich schuldig voelt en de da rekening best wilt betalen, maar niemand reageerd daar op?

mandyy: laat de politie daar de naam van de vriendin van je tante weten zodat ze die door kunnen geven aan die meid! ze wilt haar namelijk heel graag bedanken!!

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:24

Die honden eigenaren die hebben vast wel geweten dat de hond vaker zo fel was, anders zeggen ze niet dat het paard stil moet blijven staan.
Vind het wel een griezelig verhaal. Mijn paard staat ook in bennekom.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:25

MonAmieC schreef:
Die honden eigenaren die hebben vast wel geweten dat de hond vaker zo fel was, anders zeggen ze niet dat het paard stil moet blijven staan.
Vind het wel een griezelig verhaal. Mijn paard staat ook in bennekom.

Ja, maar dat zou ik ook gezegd hebben. Zodra het dier gaat bewegen gaat, begint voor de hond het spel... Dat heeft niets met weten dat je hond fel is, te maken...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:26

baasje van de hond bood aan het geld te betalen , maar dat haalt de angst niet uit het dier ,
maar ja , al met al , ik blijf ermee mensen maken honden en honden maken niet zichzelf , en ligt ook zeer zeekr aan het ras wat je in je handen hebt , daar lies je voor ,
ik heb 3 jack russells en die luisteren ook niet altijd , bij paarden wel , maar bij andere honden zeer zeekr niet en dan lijn ik ze ook aan .

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:27

Mijn jack russel wil nogal eens anderen achterna gaan. Dan moet ik haar even vast doen. Of ik gooi de riem heel hard tegen haar aan op het moment dat ze een fietser achterna schiet. Dat leert haar wel! Maar bij een paard zou dat niet kunnen want die schrikt zich te pletter. En dan lijn ik haar dus even aan.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:28

Suelza schreef:
Mandyy schreef:

Misschien kun je haar naam PM-en naar de bokker in kwestie. Die had in haar verhaal aangegeven graag de vrouw nog persoonlijk te willen bedanken.

Waar bokt dan toch alweer niet goed voor is...

Ik ben nu idd op zoek naar de bokker in kwestie. Heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:32

slimmerik schreef:
Poohbeer schreef:
Daarnaast blijkt hier ook uit dat het handig is je paard te wennen aan honden. Als je paard blaffende honden gewend is zal hij zich ook niet gedragen als prooidier en zijn ruiter negeren en het op een lopen zal zetten.
Tuurlijk moeten honden onder appel staan en is het natuurlijk bijzonder rot dat het paard gebeten is. In dit drukke landje vind ik het echter wel een 2 kanten verhaal. Honden moeten luisteren, maar als paardeneigenaar weet je dat je het bos moet delen met fietsers/ motoren/ honden etc en vind ik ook dat je moet zorgen dat je paard hieraan gewend is zodat je controle kunt houden. Het is mij te makkelijk om altijd maar weer de hond de schuld te geven.

Komt er dus op neer dat als je niks met honden hebt....je geen paard moet rijden.

Geloof me als een rotweiler grommend en springend voor je paard staat dat er weinig mensen en paarden rustig blijven. Dít had door ruiter én paard niet voorkomen kunnen worden. Wél door de baasjes.

Dat staat er niet. In dit drukke land kun je elkaar niet ontwijken. Je hoeft geen fan te zijn van honden, maar wel weten dat je ze tegen kunt komen. Het kan niet zo zijn dat als jij niets hebt met honden je paard er bang van moet/ mag zijn. Andersom ook, hondeneigenaren die niks hebben met paarden hebben ook rekening te houden met het feit dat in bossen nu eenmaal paarden lopen. Zelfde geldt voor motoren, hardlopers enz, enz......iedereen gebruikt hetzelfde gebied. Je hoeft elkaar niet leuk te vinden, maar houdt rekening met elkaar. Leg niet alle verantwoordelijkheid bij 1 van de beide betrokken partijen neer.

(En terzijde....mijn paard blijft wel rustig staan bij dergelijke honden.....die hebben we laten wennen aan dit soort mafkezen.)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:33

is het uberhaupt wel een bokker ??

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:34

Sparky10 schreef:
is het uberhaupt wel een bokker ??

Volgens mij niet, want ik kan niets vinden in dit topic.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:36

Wat een verhaal, gelukkig dat de bijtwonden niet al te ernstig waren. De angst zit er bij beiden natuurlijk diep in.

Ik woonde vroeger in Noord Holland en reed vaak met mijn fjord op het strand. Gebeurde heel vaak dat honden op ons af renden, zonder dat baasjes invloed hadden. Zat dan voor mij maar 1 ding op, zo snel mogelijk op de hond afrijden. Geen enkele hond bleef hierdoor staan. Ik bleef ze ook echt achternazitten en ja, mijn fjord sloeg met zijn voorbenen naar ze. In geen geval wilde ik wegrijden van ze, omdat ik dan bang was dat ze in de achterbenen zouden bijten. Ik had dan vaak ruzie met de honden-eigenaren, maar nam het zekere voor het onzekere. Gelukkig heeft hij nog nooit echt een hond geraakt. Nadeel is nu, dat hij achter alles aanrent wat in het weiland komt, hazen, katten, etc.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:39

de hond op stal die blaft en daagt ook uit als je ze uit de bak haalt of met ze rijd en de bak niet dicht doet spark geft er niks om die kijkt hem aan van spoor je wel joh ?
maar de andere paarden op stal die schijten er toch echt bagger voor ,
en ik weet dat spark buiten toch anders is dan tegen eigen honden ,