Wondermerrie Poëtin gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:36

Ik vind het echter superknap dat jullie dit allemaal weten, is toch weer heel wat lastiger ( met mijn beperkte kennis ) dan kleuren genetica.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:06

Ik vraag me af wat er bij een kloon op de papieren staat... Dezelfde papa en mama als bij Poetin ??

Ik ben ook niet voor het klonen, ik snap het niet, de natuur doet gewoon zijn werk. Dat is geboren worden en dood gaan. Ik kan persoonlijk, maar ik weet er niet zo heeeeeel veel van, niets ondekken waarom klonen nou ergens goed voor zou zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:08

Ludora schreef:
Ik vraag me af wat er bij een kloon op de papieren staat... Dezelfde papa en mama als bij Poetin ??

Ik ben ook niet voor het klonen, ik snap het niet, de natuur doet gewoon zijn werk. Dat is geboren worden en dood gaan. Ik kan persoonlijk, maar ik weet er niet zo heeeeeel veel van, niets ondekken waarom klonen nou ergens goed voor zou zijn.

De nafok van de kloon brengt veel geld in het laatje? Alhoewel voor het klonen ligt al heel hoog.
Of mischien naam voor de fokkerij?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:10

Ik denk idd dat het klonen zelf heeeeeeel duur is, dus dat duurt nog wel even voor zo'n dierdan weer zijn geld op brengt, als ie het al zo lang overleeft. Want ook met een kloon geldt, fokken is gokken !!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:04

Hmm mijn eerste reactie was dat ik het echt enorm bizar vind. Scheve mond
Ik begrijp dat ze haar genen alsnog hebben willen behouden na haar dood, ze was interessant voor de fokkerij.
Maar zoals al eerder is gezegd; het sprookje van Poetin is nog altijd niet ten einde. Wanneer en hoe komt dat het wel?

Ik hoop dat het veulen geheel correct is, en dat ze een langer leven tegemoet gaat dan haar voorgangster.
Zelf ben ik geen voorstander van klonen. Ik had liever gezien dat er nogmaals een Sandro Hit x de Bretano II merrie werd gefokt om ' dezelfde' genen te herkrijgen..

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:24

Samba Hit heeft dan toch ook dezelfde genen?

En heeft ooit iemand nog wel eens wat gehoord van '' A special Poetin''? Het Jazz veulen uit Poetin.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:25

aux schreef:
Verder is het veulen identiek aan Poetin, het heeft hetzelfde DNA als Poetin. Het DNA in de celkern is het enige DNA wat telt. Vanaf dat DNA wordt het gekopieerd, en daarvan worden er nieuwe cellen gemaakt waaruit het lichaam is opgebouwd. Maar in elke cel zit hetzelfde DNA met dezelfde codes. De rest van het DNA is een kopie van het DNA in de celkern.

Overigens, wat er wordt geschreven is dat er een mitochindriaal DNA bestaat, dat daardoor het veulen niet geheel een kloon van Poetin zou zijn. Lijkt me eerlijk gezegd sterk, aangezien er alleen nieuw DNA (voor een nieuw individu) wordt gevormd van twee individuen bij het versmelten van een zaadcel en een eicel. Bovendien wordt er bij celdeling een kopie gemaakt van het DNA (d.m.v. mRNA), hier wordt dan een nieuwe DNA-streng uit gevormd en daarvan wordt er een nieuwe cel gemaakt. Dus is mitochindriaal DNA er niet aan te pas gekomen.
Tenzij ik iets heb gemist in mijn biologieles, dan mag iemand me (met bronnen!) even bijbrengen! Haha!
Als 't mitochondriaal DNA niet gekopieerd zou worden bij een celdeling, zouden er errug veel mitochondriën in de eicel moeten zitten, om een organisme z'n hele leven van mitochondriën - die in bijna alle cellen zitten, omdat ze verantwoordelijk zijn voor de energieproductie, zonder energie geen leven, en dus geen cel - te voorzien.

Mitochondriën delen dus ook, en 't DNA daarvan ook. Mitochondriaal DNA telt dus ook.
Leo_ke schreef:
Ik hoop dat het veulen geheel correct is, en dat ze een langer leven tegemoet gaat dan haar voorgangster.
Zelf ben ik geen voorstander van klonen. Ik had liever gezien dat er nogmaals een Sandro Hit x de Bretano II merrie werd gefokt om ' dezelfde' genen te herkrijgen..
De genen zitten allemaal op de chromosomen. De genen zijn zeg maar de hoofdstukken met informatie, de chromosomen zijn het "boek". Elk paard heeft 32 chromosomenparen, dus 64 chromosomen totaal. Van elk paar geven ze één chromosoom door aan de nakomelingen, maar, voordat ze doorgegeven worden, kan het zijn dat er "hoofdstukken" uitgewisseld worden door de "boeken". Met andere woorden, 't ene chromosoom had de genen 1, 2, 3, 4, en 5, 't andere had de genen 6, 7, 8, 9, 10. Door de uitwisseling, ontstaat er een chromosoom met de genen 1, 2, 3, 9 en 10.

Dus afgezien van de kans dat alle chromosomen precies hetzelfde worden doorgegeven door beide ouders (dat is 'n half tot de 32ste keer 'n half tot de 32ste, dat is 5,4 maal tien tot de min twintigste, 0.000000000000000000054) is de kans dat de uitwisseling tussen de chromosomen precies gelijk is, uitermate klein.

Overigens geloof ik niet dat de moeder nadat Poëtin bekend werd, ooit nog 'n andere hengst heeft "gezien"... Ik zou 't als eigenaar iig wel weten, "volle broer/zus van Poëtin" staat erg leuk in een advertentie.

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:14

@ Hester:ik denk niet dat Aux bedoelt dat het mitochondriaal DNA niet word gekopieerd bij een celdeling. Maar het DNA uit de celkern van Poetin word in een eicel ingebracht dat al mitochondriaal DNA bezit en dat dus anders is dan het mitochondriaal DNA uit de eicel waaruit Poetin zich ontwikkeld heeft. Maar als ik het mis heb mag het ook bewezen worden met bewijs! Knipoog (hmm.. tautologie)
Er zal ongetwijfeld een genetisch zeer interesant paard ontstaan maar de vraag is: hoever gaan we in dit klonen? Een handje vol paarden klonen lijkt geen kwaad te kunnen maar waar ligt dan de grens? Bij 20 paarden? 100? 1000?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:19

janderegelaa schreef:
Zunzuncito schreef:
Er zijn toch al meer veulens op de wereld gezet met Poetin's eitjes in een draagmoeder? Waarmee ik maar wil zeggen dat niet alle Poetin-genen verloren gaan, alleen nu hebben ze dus een exacte kopie...

Voor zover bekend is het éénmaal gelukt en dat is een merrieveulen van Jazz geworden die ook op de veiling was maar erg tegenviel qua beweging.

What is the purpose of creating clones ?

http://www.cryozootech.com/index.php?m= ... 8c975&l=en

Voor degene en dat zijn er veel, hier wat cloning is.

http://www.biotechnologyonline.gov.au/p ... g_scnt.cfm

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:44

Hester schreef:
aux schreef:
Verder is het veulen identiek aan Poetin, het heeft hetzelfde DNA als Poetin. Het DNA in de celkern is het enige DNA wat telt. Vanaf dat DNA wordt het gekopieerd, en daarvan worden er nieuwe cellen gemaakt waaruit het lichaam is opgebouwd. Maar in elke cel zit hetzelfde DNA met dezelfde codes. De rest van het DNA is een kopie van het DNA in de celkern.

Overigens, wat er wordt geschreven is dat er een mitochindriaal DNA bestaat, dat daardoor het veulen niet geheel een kloon van Poetin zou zijn. Lijkt me eerlijk gezegd sterk, aangezien er alleen nieuw DNA (voor een nieuw individu) wordt gevormd van twee individuen bij het versmelten van een zaadcel en een eicel. Bovendien wordt er bij celdeling een kopie gemaakt van het DNA (d.m.v. mRNA), hier wordt dan een nieuwe DNA-streng uit gevormd en daarvan wordt er een nieuwe cel gemaakt. Dus is mitochindriaal DNA er niet aan te pas gekomen.
Tenzij ik iets heb gemist in mijn biologieles, dan mag iemand me (met bronnen!) even bijbrengen! Haha!
Als 't mitochondriaal DNA niet gekopieerd zou worden bij een celdeling, zouden er errug veel mitochondriën in de eicel moeten zitten, om een organisme z'n hele leven van mitochondriën - die in bijna alle cellen zitten, omdat ze verantwoordelijk zijn voor de energieproductie, zonder energie geen leven, en dus geen cel - te voorzien.

Mitochondriën delen dus ook, en 't DNA daarvan ook. Mitochondriaal DNA telt dus ook.

Idd Linsey heeft het wel goed uitgelegd wat ik bedoel, maar het is nog niet helemaal bekend of het mitochondriaal DNA van belang is bij het ontstaan van een organisme. Ik bedoel meer dat het nog in onderzoek is of dit DNA zoveel invloed heeft bij het ontwikkelen van een organisme, of heeft het DNA in de celkern 100% invloed op de ontwikkeling van het organisme. Dat is nog niet helemaal duidelijk en is nog in onderzoek. Als je er meer bronnen over hebt, ik vind het alleen interessant om er meer van te weten dus hoe meer info, hoe beter! Knipoog

@Milly_ Ik weet niet hoe het kan eerlijk gezegd, bij een celdeling is mij geleerd dat het DNA uit de celkern gekopieerd wordt en daar een nieuwe cel van wordt gevormd. Dus volgens die informatie is het niet mogelijk. Echter als het mitochondriaal DNA invloed zou hebben is dat weer mogelijk, maar wederom dat weten ze, naar mijn idee, nog niet.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:48

Ik ben benieuwd hoe dit paard zich gaat ontwikkelen. Eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe het veulen eruit ziet.

Het is natuurlijk mooi dat het tegenwoordig kan, maar vraag me af of we niet doorslaan nu.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:21

Redrumfox schreef:
Zegt al genoeg over de eigenaar: it's all 'bout the money.. Muziek!

Ja maar vind je het gek als je zoveel geld in een paard hebt gestopt ?

marilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:33

Leuk weer een "nieuwe "poetin
we hebben saba hit 1,2,3, misschien 4, 5 en 6 ook wel inmddels nog even en we zien geen ander bloed meer! dat is natuurlijk wat overdreven! maar zelf had ik het intressanter gevonden als er met de ouders verder was gegaan zoiezo omdat er nog zo weinig bekend is over klonen en je kan e ideaal beeld niet vast leggen op 1 paard! ik weet dat die niet in hun bezit is maar voor ( veel) geld en goede woorden is alles mogelijk en anders zijn er ook nog genoeg eicellentoch van poetin ( neem ik aan lijkt mij dat je nit een merrie koopt om mee te fokken en dan in de eerste maanden dat je haar hebt geen eicellen afneemt)

trouwens dat veulen van poetin a special poetin (v. jazz) dat was echt een beauty hoop dat we daa nog wat van gaan horen met die genen moet dat we !!!!

lovemyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:37

ik vraag me af of dit veulen later wat gaat presteren..
en al komen er nakomelingen vraag ik me af of die niks gaan mankeren.
ik vind het klonen maar eng je weet nooit wat het teweeg brengt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:37

A Special Poetin was wel een mooi dier, maar de bewegingen vielen nogal tegen geloof ik.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:10

Dat hoorde ik ook inderdaad. Sowieso is Jazz x Sandro Hit een idiote keuze, vind ik zelf. Dat lijkt me meer voorbeen dan wat anders.

Daarbij, ik vond Poetin zelf ook niet zo geweldig lopen. Meer voorbeengeweld dan wat anders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:28

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:54

Ik weet niet maarre wat vind jij dan wel goed bewegen van een paard ? Tong uitsteken

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:26

janderegelaa schreef:
Zunzuncito schreef:
Er zijn toch al meer veulens op de wereld gezet met Poetin's eitjes in een draagmoeder? Waarmee ik maar wil zeggen dat niet alle Poetin-genen verloren gaan, alleen nu hebben ze dus een exacte kopie...

Voor zover bekend is het éénmaal gelukt en dat is een merrieveulen van Jazz geworden die ook op de veiling was maar erg tegenviel qua beweging.

Voor zover ik weet is Poetin op 3-jarige leeftijd een keer gedekt en heeft toen verworpen. Met het Jazz-veulen zou dat op twee uitkomen.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:33

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:55

Ik ben gewoon super benieuwd hoe de kloon van Poetin het verder gaat doen, Ik ben er niet voor maar ik snap wel dat die eigenaar van Poetin verder wil, Ik ben kortom gewoon benieuwd over wat er gaat gebeuren Tong uitsteken

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:38

Cayenne schreef:
saaraah schreef:
Daarbij, ik vond Poetin zelf ook niet zo geweldig lopen. Meer voorbeengeweld dan wat anders.

Heb je ooit het filmpje wel eens goed bekeken? Haha! http://www.dressageworld.de/video/verden03/wm234.mpg

Ik wil er wel een paar van zulke merries op stal Kwijl Kwijl
Maar dan wel gezonde, en hoef ook geen juridische procedures Boos! Blauw oog Hamer
En welke hengst zou ik dan uitkiezen?
Oscar
Osmium
Ferro
En nog een andere Bloos

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:01

Ik vind het walchelijk! Misselijk
Dood is dood.
Laat die merrie nou...Was al een soort van "blij" dat ze dood was zodat er een einde kwam aan haar misselijke/dieronvriendelijke bestaan........en nu gaan we het gewoon weer opnieuw beleven Hamer
Heel dat klonen zou verboden moeten worden

Ik vind het dokter Frankestein toestanden. Gestoord
Ik geloof nooit dat dit gezond is........
Blegh....wie weet heeft Osama zich zelf ook al drie keer laten klonen.
Wordt er binnen kort een hitlertje geboren, omdat een mafkees dat wel grappig vond.
Had Steven Spielberg misschien toch gelijk met Jurassic park? Nors opkijken

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:13

Ik hoop wel dat mensen die het ook maar een beetje interessant vinden beseffen dat dit dier ook een proefdier is!

En de aapjes in de kooien zijn zielig, maar dit diertje in vele opzichten ook, wat wordt er allemaal van dit dier verwacht....
Hoe oud zal het worden / is het gezond en hoeveel testen worden er gedaan om te kijken of ze wel gezond is / is het vruchtbaar en hoeveel testen moet ze dan weer ondergaan...

Misselijk No Cheer

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:24