daniella74 schreef:Luisindepels schreef:Ben ik het niet geheel mee eens, ruiters willen wel een schone sport waarbij het welzijn van het paard voorop staat. Maar eigenaren en een heleboel geld brengen de sport momenteel in discrediet!!
Ik denk niet dat het eerlijk is de schuld nu bij eigenaren neer te leggen. Veel eigenaren zijn eigenaar omdat ze passie voor de sport en paarden hebben. Het winstgevend zijn voor eigenaren valt over het algemeen tegen gezien de kosten die er tegenover staan om een paard internationaal uit te (laten) brengen.
helemaal mee eens
..ik heb zelf ook paarden in de topsport (gehad ) geen haar op mijn hoofd dieeraan denkt om mijn paarden te "misbruiken " voor die ene wedstrijd ..je wil immers dat ze een lange tijd meegaan ...en een paard moet al echt heeeeel goed zijn om zijn kost terug te verdienen ...dus geld verdienen
denk maar aan het gigi bod van Zoer op Okidoki ....das pas echt voor de sport gaan !!!
misterA schreef:Het dilemma is, dat medicijn/geneesmiddelengebruik en het gebruik van stimulerende
middelen en doping zo dicht tegen elkaar aanliggen.
Er is op dit moment een heel duidelijke lijn, en dat houdt in dat er niets is toegestaan.
Ook niet het gebruik van vrij onschuldige middelen tegenbijv. mok en huidschimmels.
Wordt je daarop "betrapt", dan heeft dat zeer vervelende consequenties.
Sport en ruiters pleiten al langer voor het toelaten van dat soort geneesmiddelen
bij paarden die in de sport worden uitgebracht.
Vooral ook om het welzijn te bevorderen.
Helaas trappen ook topruiters inde dopingval, meestal onterecht, omdat ze meestal het
welzijn van het paard voorop hebben staan.
Goed gezegd Mister A
Luisindepels schreef:Jah, maar hij bereed wel een paard dat niet gedrogeerd was om aan eventueele pijntjes te ontkomen. Het gebruikte middel is zeer potent als pijnstiller.
Zolang ze niet van de eerste tot de laatste gecontroleerd worden kan je dat niet met zekerheid zeggen !!!
"De 14-jarige Shutterfly (Silvio I), waarmee Meredith –Michaels Beerbaum zondag goud behaalde op het EK in Mannheim, testte positief bij een dopingcontrole op het gebruik van Triamcinolone, een cortisone. Het gebruik van het product was evenwel volgens de geijkte procedure toegestaan voor de behandeling van een knieblessure. De ontstekingsremmer werd reeds op 25 juli toegediend.
Op 5 augustus werd bloed afgenomen om te controleren of de medicatie was verdwenen. Op 10 augustus volgde nog een urinetest. Toen was de stof, waarvan niet precies bekend is hoelang actief blijft, bijna niet meer aantoonbaar.
Dat bevestigde Reinhard Wendt, voorzitter van de Duitse ruitersportfederatie, die vervolgens van mening is dat Beerbaum haar gouden medaille kan behouden. "
ik weet zeker dat van een ontstekingsremmer toegediend op 25 juli , Shutterfly op 15/08 niet beter is gaan springen !!
Anne_GTI schreef:In dit geval sta ik vierkant achter MM. Daarnaast is het toch ook van de zotte dat als je je aan de regels houdt je nadien beschuldigd wordt. Die nullijn is helemaal van de zotte. Dan mag je zelfs een onschuldige mok niet meer behandelen of een huidschimmel. Dat laatste komt nogal eens voor door het vele gereis en continue in vreemde stallen huisvesten.
De nullijn zou imo juist paardenleed bevorderen ipv voorkomen, dat kan nooit de bedoeling zijn.
mee eens Anne ...
ik vind de nultolerantie echt pas dieronvriendelijk ..je paard heeft wat pijn en je mag hem niet helpen of je kan 2 maanden niet starten alvorens het helemaal uit het lichaam is , belachelijk ..als ik spierpijn heb of hoofdpijn nemen we toch ook iets ..ik wordt daar de dag nadien echt geen topsporter van
mijn merrie nam verleden jaar deel aan het CSI geesteren ..komen we daar aan :alle paarden verplicht op houtkrullen ivm met brandveiligheid ..dag nadien marien helemaal kortademig , geel snot uit de neus ...FEI dierenarts erbij gehaald en de stewards ..duidelijk een allergische reactie op de krullen , dus behandeld met een ontstekingsremmer en een spuit ventipulmine ...gelijk een papier ondertekend dat ze niet meer mocht starten
..aan de organistor gevraagd of ze ven in een buitenstal mocht staan want we mochten de krullen niet vervangen door stro ...na een uur in de buitenstal was marien helemaal genezen en topfit ..helaas door de medicatie verbod op starten ...en de volgende maand ook geen wedstrijden gezien de ventipulmine een maand in het bloed verblijft