Steeds meer paarden in asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:42

Ik weet niet hoor, maar waarom wordt Rotterdam (of elke andere stad) er al twee keer bijgehaald.. Ik denk dat mensen in de stad langer nadenken over het kopen van een paard dan mensen die al op het platteland wonen, juist omdat zij dan na moeten denken waar ze het paard onder alle omstandigheden kunnen stallen / plaatsen...

Lusitano

IndianaJones schreef:
slimmerik schreef:
Ik vind het enorm gevoelloos...zo'n oud paard dumpen op een plaats ver bij je vandaan... bah.

verwende stukken stront vind ik het, die dat doen!
Och, hij is stuk, doet het niet meer, ik wil een nieuwe. Weg ermee!

Bah!

Clown he, dan ben ik ook een stuk stront!!!! Go jij! Go jij!
Ik heb mijn paard ´gedumpt´ op http://www.landschapsstal.nl
Hij staat 2 1/2 rijden bij mij vandaan. Elke keer (1x in de anderhalve/2 maand ga ik heen) dat ik hem achterlaat heb ik een brok in mijn keel en moet ik me verbijten om hem niet mee terug te nemen.
Wat harteloos...
Iwan zelf vermaakt zich overigens prima in zijn kudde. Hij heeft een luizeleven, staat de hele dag op het land en ziet er heel goed uit. Zelfs zo goed dat het haast verleidelijk is om te kijken of hij niet toch nog.....
Soms kies je zoiets in het belang van je paard. Het dier de hele dag op stal houden omdat je er geen afscheid van kan nemen vind ik persoonlijk een stuk stommer en egoistischer!

tita

russel schreef:
slimmerik schreef:
Ik vind het enorm gevoelloos...zo'n oud paard dumpen op een plaats ver bij je vandaan... bah.

Nee lekker op stal laten staan dat is pas gevoelig. Lekker met je andere paard elke dag op pad gaan dat is pas leuk voor zo een dier, ach hij krijgt wel een appeltje en een knuffel.

Lekker in een kudde hele dag buiten lopen is iets wat jij waarschijnlijk veel zieliger vindt.

iid en dan kom ik weer bij Soest terecht

TITAAAAAAAAAAAAAAA zet Draak nou op de wachtlijst

Nors opkijken ja en staat ie dagen in de wei en wordt ie 1x per maand geborsteld..Draak is altijd chaggie dus mensen komen helemaal niet bij hem in de buurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:43

@tita
Ik vind als mensen er alles aan gedaan hebben om hun paard te houden, maar het niet meer kunnen door bijv een scheiding dat dat geen vergelijk is met hij is oud, ik heb niks meer aan hem, is te duur voor hobbelpaard dus hij moet maar opdonderen. Ik wil een sportpaard.

Dat van bijv scheiden, ongeval enz is overmacht. Dat is gewoon erg genoeg als je dat overkomt.

Maar dat je paard ouder word, dat is wat je weet als je een paard koopt Lachen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:44

tjee wordt hier toch wel af en toe wat aan de felle kant gereageerd hoor .. Knipoog

IK begrijp tita ook wel een beetje ..
een rusthuis kost veel geld en als je bij een asiel goedkoper uit bent en het diertje het net zo goed krijgt ja waarom dan niet ..??
het enige punt waar ik het met de andere weer mee eens bent is dat je zelf heb gekozen voor een paard en dan als je eerlijk bent en het geld er voor heb !!! dit dier dan ook tot het einde houd...

En dus niet zo maar dumpt bij een asiel zonder dat er kosten aan verbonden zijn dat vind ik gewoon in en in triest ..!
Tita schrijft namelijk ook op dat ze er ook geld voor over heb. ( dus vind sommige reacties een beetje overdreven ) Knipoog

IK zelf heb ruim een half jaar geleden ook voor zo'n keuze gestaan ..
ik heb mijn arabiertje al vanaf zijn 2 hij is nu 11 ..
hij is voor mijn tijd er slecht behandeld heeft in flinke blubber gelopen hierdoor dus erg slechte benen !!
Na heel veel peesblessure 's en heel veel rust . heeft de d.a samen met mij besloten dat IK er niet meer op mag i.v.m het gewicht dat voor zijn slechte benen te veel is om te dragen ..
Ik zelf ben best een fanatieke ruiter wat graag eens hoog in de wedstrijdsport wilt komen en dus ook niet echt een bosruiter ( om het zo maar even te noemen ) vond dit natuurlijk zwaar waardeloos.
Want ook IK heb de belofde gemaakt altijd deze pony te houden !!! Knipoog
Maar ja niet rijden..?? en anders e.v.t op een manege paard ..?? nee dat zag ik niet zitten..!!
Een lease paard misschien ..?? en dan dus het gemiep met andere mensen omdat het paard niet van jou is ..?? nee dat zag ik ook niet zitten ..!!!
Ik heb na een tijdje zoeken bij mij in de buurt een topadres gevonden ..! het hele jaar door 100 euro in de maand ..
met een buitenbak , stalling weidegang .
een super boer .. die ook best voor je wilt uitmesten en haalt de paarden zelf binnen en zet ze buiten echt geweldig is gewoon all in clusief !
en heb nu dus ook weer een ander paardje erbij .. Haha!
Ik ben onzettend blij dat ik dit adresje heb want een rusthuis is veel duurder
dus ik vind dat mensen even verder moeten kijken voordat ze hun dier dumpen omdat een rusthuis te duur is ..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:53

Okay ik ga het ander forumleren

Ik wil een realistisch antwoord en niet dat stomme geblat van

JAAA dat weet je, ze worden oud je moet er voor zorgen blabla bla
Stel je hebt een paard op leeftijd vanaf 18 waar je niks meer mee kan doen...iig niet waar je hem voor had.
Je vindt het niet leuk meer en gaat met tegenzin naar stal.

In de zomer staat beessie op het land maar dan komt de winter..baas vindt het niet leuk en is hooguit 0.5 uur op stal ff los ff borstel en hup de stal in.

Wat doe je dan in zo'n situatie.

Ik spreek nu niet voor mezelf maar ik ken mensen die in deze situatie zitten.

kom maar op met jullie antwoorden

Ik zeg asiel..altijd beter dan wegkwijnen, verwaarlozen en slacht

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:57

Antwoord? Op de stal waar ze nu staan komen ze er in de winter gewoon overdag uit, dus mijn paarden blijven lekker waar ze zijn, ook als ze oud zijn. "Baas vindt het niet leuk", daar gaat het al mis. Ik vind mijn paarden altijd leuk, jong of oud, gezond of ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:59

tita schreef:

Stel je hebt een paard op leeftijd vanaf 18 waar je niks meer mee kan doen...iig niet waar je hem voor had.

In de zomer staat beessie op het land maar dan komt de winter..baas vindt het niet leuk en is hooguit 0.5 uur op stal ff los ff borstel en hup de stal in.

andere stal of een boer zoeken, waar hij 24/7 op het land kan staan, verzorgster zoeken die het leuk vind om met hem te wandelen oid..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:01

Ik zou als ik voor me zelf zou kiezen ..
( niet dat ik ooit zou zeggen dat ik om zo'n rede er geen zin in zou hebben!)
maar ik zou een verzorger zoeken die het leuk vind om hem te vertroetelen ..
en die dit dan wil doen een paar dagen in de week ..
zodat ik met me luie reet lekker binnen kan zitten ..!!! Ach gut

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:01

Ik zou mijn paard nooit naar een asiel brengen. Als ik door overmacht genoodzaakt ben mijn paard weg te doen, dan is dat een ander verhaal, maar als mijn paardje oud wordt, dan blijft hij in principe gewoon bij me. Asiels vind ik niks, als ik het vergelijk met dierenasiels waar honden en katten zitten. Tuurlijk is het goed dat ze er zijn, arme hond aan een boom, maar ik zou er zelf niet voor kiezen.

Wat betreft het dumpen, dat vind ik onzin. Als ik mijn paard een geweldige oude dag kan gunnen op 2 a 3 uur afstand, waar hij veel buiten komt en dergelijke en waar ik mogelijk goedkoper uit ben, dan is die combi super. Gelukkig sta ik nu op een niet al te dure stal, en als hij ooit oud wordt en ik sta op een soortgelijke stal, dan kan hij lekker bij mij blijven. Anders kies ik er toch voor om hem te 'dumpen' naar een prachtig weiland, met stallings mogelijkheden en in een rustige groep. En hoever dat dan bij mij vandaan is, boeit me niet. Ik blijf gewoon voor hem betalen, maar kijk wel naar zijn belang.

Overigens ken ik het probleem van de randstad. Grond is daar duur en kwetsbaar. Als je ziet hoe nat de landen daar worden, paardjes zakken tot aan hun knieen weg. Ik ben super blij dat ik en mijn knollie weer in het oosten terug zijn, want ik vond het vreselijk, 's winters op stal of paddock. Dat vind ik voor een oud paard eerlijk gezegd maar zielig. Als je daar 300 euro voor je pensionstalling betaald en je pony/paard kan aan de andere kant van het land wel lekker op het land en je betaald minder, dan is daar toch niets mis mee? Moet ie er alleen wel bij verzorgd worden. Tenslotte kun je er dan niet meer iedere dag naar toe.

Maar mijn paard dumpen omdat hij te oud is/ niet meer bereden kan worden, nee, daar kan ik met mijn pet niet bij! Hij is mijn maatje, die stuur ik toch niet weg? Ik zou geen tweede paard kunnen betalen momenteel, nou jammer dan, dan maar niet. Mijn huidige maatje blijft lekker bij mij.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:02

tja persoonlijk heb ik het niet op verzorgsters en als je een oud paard hebt, die niet veel mag doen zijn heel veel mensen al niet meer geintreseerd

Nee gaat om optie asiel/rusthuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:04

tita schreef:
tja persoonlijk heb ik het niet op verzorgsters en als je een oud paard hebt, die niet veel mag doen zijn heel veel mensen al niet meer geintreerd.

Nee gaat om optie asiel/rusthuis

dat is waar, maar als er nou iemand is die het wél voor je wil doen? denk jij dan, nee ik heb het niet op verzorgers, ik breng hem naar het asiel?
ik zou dus wel zoeken naar een boer, pensionstal (hier €50 per maand) waar hij 24/7 op het land kan lopen, of ik zou hem naar iemand brengen die hem als gezeldschappaard wil hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:05

@tita
Asiel is dus gewoon niet zelf opzoek gaan naar een fijne baas, maar je paard daar neer knallen en maar zien waar hij terecht komt.

Wil die persoon hem echt kwijt dan vind ik dat die er zelf maar een goed nieuw adres voor moet zoeken.

Maar ik zou voor mezelf (denkend aan toen ik op pension stond) een plekje bij een boer zoeken, waar hij lekker elke dag buiten kan staan. Ook in de winter
Je hem kan gaan poetsen wanneer je wilt, maar als hij dagelijks bij andere in de wei staat, hoef je dat niet elke dag te gaan doen. Beweging en afleiding krijgt hij wel.
Omdat de noodzaak er niet is om elke dag te komen is een uur rijden met de auto bijv ook niet meer zo erg

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:10

Heey, lusitano. ik heb in die site gekeken, die oudjes staan er koningklijk bij!! ik moet eerlijk bekennen, als ik zo'n plekje zou vinden dan zou die van mij er ook lekker naar toe gaan, maar wel dicht in de buurt, want ik kan hem nu al geen 2 dagen missen!! hihi, al rij ik 2 weken niet ga ik er nog bijna iedere dag heen!

maar goed, mijn oude paard die nu al een aantal jaartjes dood is die is ook bij ons dood gegaan, maar ze stonden lekker met zijn 4tjes en we hadden plek zat enzo, en ze stonden bij ons thuis ideaal! nooit over nagedach om ooit ons Maatje ergens in een rusthuis neer te zetten, maarja, nu hebben we de boerderij niet meer en heb ik nog maar 1 paardje over, 2 heb ik er verkocht, helaas want ook die waren voor mij alles, maar het is niet anders.. nu staat hij op een stalling en ik betaal er ook 150 voor, in een rusthuis ben je dat ook gouw kwijt dus als er niet een heel mooi plekje met lekker veel gras in de buurt is dan zou ik unique er ook niet heen doen, ik zou altijd dan iets in de buurt willen dat ik er minimaal een paar keer in de week heen kan! zeker! als mijn paardje er maar beter op wordt? toch?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:11

Tita, tja, ik zou zelf al helemaal geen paard gekocht hebben, als 'ie 's winters op stal moest. Wij hebben eerst heel goed overwogen of we een paard moesten nemen, toen naar een fijne plek gezocht en pas daarna een paard gekocht. Ik was toen 35 en in de jaren ervoor ben ik zo reeel geweest geen eigen paard te kopen, omdat ik het dier niet had kunnen geven, wat 'ie nodig had.
Financieel wel, dat zeker, maar daar gaat het niet alleen maar om.

Ik geniet van alles wat ik met mijn paard doe, rijden doe ik nog nauwelijks op hem. Natuurlijk is het vooruitzicht bij een jong paard heel anders, maar ook al zou ik niet kunnen rijden, dan nog geniet ik enorm van wat we samen allemaal doen. Elke dag weer.

Wordt hij heel oud, dan zoek ik een aangepaste plek voor hem en wel zo, dat ik hem zelf nog kan verzorgen (of mijn dochter tegen die tijd, hihi, want dan ben ik zelf ook wat ouder, vrees ik Haha! ).
En wie weet, heb ik hem tegen die tijd wel aan huis (gaat mijn vriend met pensioen, dan kunnen we wel eens naar een leuk huisje met grond in het noorden of over de grens gaan kijken, haha).

En over je gestelde situatie: verwaarlozen en wegkwijnen ligt in mijn ogen dan toch echt aan de eigenaar. Waarom 's winters maar een half uurtje bij dat paard zijn????

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:14

runningkawa schreef:
@tita
Asiel is dus gewoon niet zelf opzoek gaan naar een fijne baas, maar je paard daar neer knallen en maar zien waar hij terecht komt.

Wil die persoon hem echt kwijt dan vind ik dat die er zelf maar een goed nieuw adres voor moet zoeken.

Maar ik zou voor mezelf (denkend aan toen ik op pension stond) een plekje bij een boer zoeken, waar hij lekker elke dag buiten kan staan. Ook in de winter
Je hem kan gaan poetsen wanneer je wilt, maar als hij dagelijks bij andere in de wei staat, hoef je dat niet elke dag te gaan doen. Beweging en afleiding krijgt hij wel.
Omdat de noodzaak er niet is om elke dag te komen is een uur rijden met de auto bijv ook niet meer zo erg

Ik vind jou antwoord een erg fijne mening iets wat ik graag met je zou delen ..
alleen niet elk paard vind het lekker om de hele dag in de winter buiten te staan ..
Mijn arabier bijv die s'winters normaal gesproken de hele dag in bak mag staan met hooi en 2 vriendjes etc ..
Wil echt met slecht weer en dan praat ik met regen etc naar binnen die heeft er echt een bloedhekel aan..
zo ook als het koud en vochtig is meneer is dan niet zijn stal uit te krijgen...
Mijn pony maak je dus met zulke momenten blijer in een stal .. EN dan moet je dus wel zo goed als elke dag heen tenzij je weer wat vind met een uitloop .. alleen dan is vaak het land zo bagger/schaars .. Knipoog
tis best een lastige vraag .. en het gaat denk ik voor ieder mens / paard anders op ..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:17

tita schreef:

Tsja, een asiel, ik vind dat dus gewoon je verantwoordelijkheden afschuiven op een ander.
Zolang je het kan betalen gaat hij naar een rusthuis. Als je dat door eerder genoemde redenen niet meer kan is het een ander verhaal.
Je zadelt een ander niet op met jouw probleem omdat het je teveel moeite kost, dan heb je gewoon geen karakter wat mij betreft.
Ik vind dat mensen veel te makkelijk hun ´oude´ dieren wegdoen, in laten slapen, omdat ze willen rijden. Het is en blijft geen gebruiksvoorwerp.
En dat is wat mij betreft wel iets wat je moet laten meewegen op het moment dat je een paard koopt.
hoe moet dat straks als we paarden hebben die ouder worden? De meeste halen de rusthuisgerechtigde leeftijd niet eens door sportblessures of slijtage. Maar dat is weer een andere discussie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:19

@ doom, dan kan je idd een plekje zoeken met schuilstal Ja zo is het bij mijn nieuwe bijrijfries ook, die jaarling heeft een groot land ter beschikking, en een box als ze wil.. en die plekjes zijn er vast nog wel meer te vinden Lachen of je moet het met bijv. een pensionstal regelen, daar is vaak de hele dag wel iemand, en die kan hem binnen zetten/laten staan met regen Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:21

Ik heb zo'n zelfde pony als doom, dus ik zou hem er ook niet gelukkig mee maken. Quellian is een rauwdauwer (heeft afgelopen nacht voor de eerste keer dit jaar buiten geslapen), hoe blubberiger hoe mooier, ijdel is ze niet!

Maar Stan zou je niet blij maken met alleen weidegang.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:21

Goed dat er zoiets bestaat als een dierenopvang en ook voor paarden! Helaas zijn sommige mensen zelfs te lui om ze daarheen te brengen (hondjes vastbinden in het bos) Ik vind het wel logisch dat ze dr nu geld voor gaan vragen! Die mensen werken dr al vrijwillig de eigenaren mogen zelf ook wel iets betalen voor deze makkelijke manier om van je paard af te komen! Het is altijd nog beter dan het slachten van een gezond paard!
Er zijn ook genoeg mensen die keihard moeten werken voor hun paard dan kan ik me voorstellen dat je wel een paard wilt waar je lekker mee kan rijden en doen wat je wil dus niet een paard met blessure waar je alleen mee kunt stappen. Daar is een paard gewoon te duur voor. Dus ik ben erg blij dat er zulke opvang bestaat en respect voor de mensen die daar als vrijwilliger werken!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:23

dees_daan schreef:
@ doom, dan kan je idd een plekje zoeken met schuilstal Ja zo is het bij mijn nieuwe bijrijfries ook, die jaarling heeft een groot land ter beschikking, en een box als ze wil.. en die plekjes zijn er vast nog wel meer te vinden Lachen of je moet het met bijv. een pensionstal regelen, daar is vaak de hele dag wel iemand, en die kan hem binnen zetten/laten staan met regen Lachen

Een loopstal is idd een goede optie alleen het hele jaar door een paard op het land zetten met het mooie nederland maakt een weiland er ook niet mooier op vaak heb je op de plekken waar ze veel staan ontzettend veel bagger en in de zomer een minder goed kwaliteit gras ..
een pensionstal voor 100 euro heb je vaak niet ... ( en dat had dus dan voor mij betekend geen ander paard erbij ..) Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:26

Tita; ik vind die mensen echt niet netjes met dat paard omgaan, hoor. Ze nemen hun eigen verantwoording niet en schuiven het dus af op anderen blijkbaar. Tja, als je daar voor kiest, zegt het wat over je mentaliteit en karakter.

Ik zou het niet kunnen, ben te loyaal aan en te gek op mijn paard. We moeten nog maar zien of hij die leeftijd ooit gaat halen natuurlijk, maar ik ga er wel vanuit. En dan zal ik alles regelen, zodat hij tot in de puntjes kan genieten van zijn oude dag. Ik heb hem nog niet zo lang, maar als ik zie wat een plezier dat geweldige dier mij geeft, wat hij mij allemaal geleerd heeft, dan is hij dat gewoon dubbel en dwars waard. Al moet ik er tegen die tijd krom voor liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:31

doom schreef:
dees_daan schreef:

Een loopstal is idd een goede optie alleen het hele jaar door een paard op het land zetten met het mooie nederland maakt een weiland er ook niet mooier op vaak heb je op de plekken waar ze veel staan ontzettend veel bagger en in de zomer een minder goed kwaliteit gras ..
een pensionstal voor 100 euro heb je vaak niet ... ( en dat had dus dan voor mij betekend geen ander paard erbij ..) Knipoog

dat is idd waar, het land ziet er niet op en top uit in de winter, toch hangt het er wel vanaf hoe hoog het land is, het land hier loopt omhoog, zo blijft het achterste land vrij droog met veel regen (alleen bij het draad een beetje drek, voor de rest ziet het er nog goed uit) en het voorste land word idd drekkerig.
het hangt er vanaf waar je een pensionstal zoekt, en wat je erbij wil hebben, zoals al zei, is hier een pensionstal voor €50 in de maand (dan staan ze wel dag en nacht buiten.. ) en staat mijn eigen voor €40 in de maand, en als ik hem een nacht binnen wil hebben is dat geen probleem, wij kunnen alleen geen schuilstal maken, omdat het gemeente grond is.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:33

Je paardje/pony heeft heel wat jaartjes z'n best voor je gedaan, mag je hem ook wel een goede oude dag bieden, is het minste wat je kan toch!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:43

Nadya schreef:
Mijn weidegenootje (en vriendin) heeft een New Forestmerrie van 35 jaar. Het beestje staat nu lekker buiten en 's winters overdag buiten (als het weer het toelaat) en 's nachts op stal. Geen haar op haar hoofd denkt eraan het beestje af te danken. Ze is met dat dier opgegroeid en ook al kost het haar heel veel tijd (ze komt 's morgens voor haar fulltime baan en 's avonds na het werk of ik of een van de anderen nemen wel eens wat over, want binnen of buiten zetten/bijvoeren moet ze zelf doen).

Ja, ze baalt wel eens van al het extra werk, maar ze doet het met liefde. Ze ziet niet bepaald uit naar de dag dat haar merrie overlijdt, soms is ze er nu al verdrietig van. Gelukkig doet de merrie het nu goed, maar in de winter moeten we het maar weer afwachten....
Ik vind het super dat iemand zoveel voor haar dier overheeft. Zouden mensen eens een voorbeeld aan mogen nemen. Knipoog

Ik doe momenteel hetzelfde met mijn niet oude paardjes. Ik zie dus niet in wat leeftijd ermee te maken zou hebben dus ik blijf lekker mijn ding doen en wat mij betreft mogen ze beide blijven tot hun dood.